Kubis Goreng Telur Dan Bab Riak Dalam Amalan




Saya ingin kongsikan petikan dari Kuliah zoom Wasiat Ibnu Qadhamah oleh Ustaz Al Fadhil Ustaz Mat Esa Deraman (Tokku Pasir Gudang). Serios pada saya kitab ini sangat bagus dan kupasan oleh ustaz juga sangat terbaik. Kali ini, saya ingin kongsikan sebahagian dari intipati kuliah beberapa minggu lepas berkenaan beberapa amalan yang tidak termasuk dalam makna atau definisi riak. Boleh baca bab riak di SINI.
1. Kita buat sesuatu bukan untuk pujian tetapi kemudiannya orang puji apa yang kita buat. Kita pun mula rasa seronok dengan amalan itu. Riak ialah di permulaan amalan atau satu satu perbuatan adalah untuk mendapat pujian dan perhatian manusia. 2. Kedua kita suka berpakaian cantik, rumah yang kemas dan cantik. Kemudian ada orang memujinya. Itu tak salah kerana lumrahnya kita sukakan sesuatu yang cantik dan kemas. 3. Menulis sesuatu yang ada faedah dan bermanafaat. Jika ianya bermanafaat, maka kita boleh tulis. Contoh, saya nak kongsi satu benda baik yang boleh dapat pahala bila orang mendapat manafaat darinya dan berkongsi pula dengan orang lain. Kebaikan itu bukan saya nak pujian dari awak. Itu tak salah. Namun begitu, setiap kita tulis, kita perlu bertanggungjawab. Jadi kena tulis nama. Kalau salah, orang boleh tegur.
Ustaz juga menyentuh bab jangan kerana bimbang dikatakan riak sehingga tidak berbuat kebaikan. Jika kita takut ada rasa riak, takut ada rasa ujub, kita kena lawan. Jangan kerana takut riak maka tertutup pintu kebaikan. Contoh, saya nak sedekah tapi saya takut dikatakan riak, jadi saya tak bagi. Rugi lah.  Kita kena bermujahadah iaitu lawan sifat riak. Jangan mengalah dengan riak dan ujub sehingga tertutup pintu kebaikan.
Ustaz juga ditanya soalan berkenaan jika seseorang membuat satu amalan, bagaimana untuk kita nak tahu jika ianya diterima? Jawapan ustaz ialah kita tak tahu secara yakin tapi tahu melalui alamat. Antaranya ialah seperti berikut: 
1. Kita rasa kemanisan amalannya tersebut. Itu tanda Allah terima.2. Kita rasa nak tambah amalan kerana satu amalan baik akan menarik satu amalan baik yang lain. Rasa nak buat lagi. Rasa nak tambah dan perbanyakkan lagi bersedekah.3. Kita nak ajak orang lain untuk turut sama berbuat kebaikan. Kita rasa nak berkongsi. Semua kebaikan akhirat diperintah supaya berkongsi. Kebaikan kena buat keberkatan berjemaah.
Itu juga adalah tanda Allah terima.4. Keempat tanda lain ialah bila ramai orang baik di sekeiling kita. Kita dah jadi macam magnet. Contoh macam orang kaya atau orang berpangkat yang ramai orang suka berada dan berdamping dengan mereka. Jadi kita juga akan mulai didampingi oleh orang soleh dan orang baik baik.5. Kelima bila buat amalan, kita suka menyembunyikan. Kita tak mahu bercakap atau memberitahu orang mengenainya. Lebih suka jika amalan kebaikan itu tersembunyi. Contoh, aku suka orang belajar ilmu dari aku tapi jangan sandar pada aku. 
Setakat ini dahulu, mudah mudahan apa yang saya kongsikan ini memberi sedikit sebanyak manafaat dan kebaikan buat semua di saat kita masih hidup ini. KIta kena perguna ruang usia yang ada ini untuk mengumpul amalan. 
Amalan dan pahala hanya boleh dibuat di dunia. Di akhirat, hanyalah tempat pembalasan berdasarkan dosa dan pahala yang kita buat semasa di dunia. Sekarang kita sentuh sedikit bab masakan. 

Saya suka makan sayur kubis goreng kalau makan nasi kandar di restoran nasi kandar. Sayurnya simple jer, tak ada bahan bahan lauk seperti ayam udang pun dalam tu. Hari ini saya menyediakan sayur kubis soreng telur. 
Supaya tak nampak kosong, saya letak telur dalam sayur kubis. Sedap dan makan menambah nambah walaupun dengan nasi putih dan lauk ayam goreng sahaja. Kuah dari sayur ni dah cukup untuk membasahkan nasi saya. 
Jom layan resipi yang saya gunakan hari ini dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba....


Kubis Goreng TelurOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:1 mangkuk kubis  - dipotong kecil memanjang 2 biji cili merah1 sudu besar sos tiram½ kiub pati ayam2 biji telur ayamGaram secukup rasaSedikit minyak - untuk menumisSedikit serbuk kunyit - opsyenal
Bahan hiris:3 biji bawang merah3 ulas bawang putih
Cara Membuatnya :Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan yang dihiris hingga naik bau.
Masukkan sos tiram, kiub pati ayam serta sedikit garam, kacau bahan-bahan ini.
Pecahkan telur dalam kuali tumisan dan kacaukan lah telur tersebut.
Masukkan kubis, kacau serta masukkan sedikit serbuk kunyit. Gaulkan sayuran tersebut sehingga sebati. Sesuaikan rasa dan bolehlah tutup api.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2021/08/kubis-goreng-telur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasi Goreng Cili Padi Dengan Telur

Nasi Goreng Cili Padi Dengan Telur

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 353 hits
Sebelum mula bab resipi jom kita baca dahulu perkongsian ilmu Umur kita semakin hari semakin singkat Jadi kita perlu menambah pahala dan kebaikan dalam pelbagai cara Jangan lupa untuk klik iklan di blog saya dan juga untuk follow blog tau T...
Resepi Telur Bistik Daging Melimpah Ruah

Resepi Telur Bistik Daging Melimpah Ruah

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 441 hits
Resepi Telur Bistik Dengan daging yang melimpah ruah insya Allah rezeki kita ikut melimpah ruah Aamiin ni lauk kegemaran anak bujang saya yang sulung tu Kalau makan kat luar mesti mintak telur bistik atau telur bungkus Ada je menu ni dalam ...
Resipi Tart Telur Portugis Mudah Hanya Guna Kulit Puff Pastry Sahaja Rasa Kastard Berkrim Memang Padu

Resipi Tart Telur Portugis Mudah Hanya Guna Kulit Puff Pastry Sahaja Rasa Kastard Berkrim Memang Padu

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 315 hits
Salah satu pastri yang paling popular mempunyai kastard berkrim di tengah tengah kerak rangup tart telur Portugis Hanya perlukan bahan dan langkah sederhana untuk memuaskan selera makan anda Salam Kali nak share resepi tart telur Portugis B...
Seorang Wanita Menjatuhkan Stok Telur Dan Beredar Tanpa Membantu Telah Mengundang Kemarahan Netizen

Seorang Wanita Menjatuhkan Stok Telur Dan Beredar Tanpa Membantu Telah Mengundang Kemarahan Netizen

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 175 hits
Tindakan seorang wanita yang telah menjatuhkan stok telur yang diletakkan di atas sebuah motosikal secara tidak sengaja dipercayai mengundang kemarahan pihak netizen di Indonesia Menurut Suara Jatim hasil rakaman CCTV menunjukkan bahawa seo...
Lebai Mana Tau Bab Dunia Ni Alhirat Saja Bila Anak Anak Tak Berjaya Itu Saia Alasannya

Lebai Mana Tau Bab Dunia Ni Alhirat Saja Bila Anak Anak Tak Berjaya Itu Saia Alasannya

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 340 hits
Mohd Shah RimMRSM hanya menerima pelajar dari sekolah kebangsaan jadi pelajar sekolah Agama tak layak masuk MRSM
Dia Bab Melawan No 1 Usul Undi Percaya Menteri Agama Melawan Titah Agong

Dia Bab Melawan No 1 Usul Undi Percaya Menteri Agama Melawan Titah Agong

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 132 hits
September 5 2021 Naib Presiden PAS Idris Ahmad berpandangan bahawa tiada keperluan untuk melakukan usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Parlimen Idris berkata keabsahan pelantikan Ismail Sabri tidak p...
Menu Sup Telur Sedap Dengan Suhun Dan Timun Jepun

Menu Sup Telur Sedap Dengan Suhun Dan Timun Jepun

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 330 hits
assalamualaikum salam sejahtera PM baru bapa Dafi semoga Malaysia berjaya keluar dari pandemik covid 19 segera di bawah pemerintahan bapa Dafi Dato Sri Ismail Sabri bin Yaakob semoga Malaysia kembali bebas dengan kehidupan normal baharu in ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya