Kronologi Malaysia Menang Ke Atas Tuntutan Kesultanan Sulu Lega Penduduk Sabah



Tuntutan Kesultanan Sulu ke atas Sabah, Malaysia
Malaysia menang ke atas tuntutan Kesultanan Sulu! (Kronologi). Alhamdulillah, kita terima berita yang menggembirakan semua. Sesungguhnya, berita ini melegakan hati banyak pihak terutamanya penduduk Sabah. 
Hal ini kerana pihak Sultan Sulu dan Filifina telah beberapa tahun kebelakangan ini asyik membuat provokasi yang tidak sesuai dan mengundahkan hati Borneo

Peristiwa Penting
Peristiwa yang besar ialah mereka berani membuat tuntutan ke atas dua buah syarikat Petronas di luar negara kerana adanya peristiwa Ketua Hakim Negara, Tommy Thomas pada masa itu menulis surat dan berjanji untuk membayar berserta tunggakan dengan interest dengan implikasi kewangan yang besar (Tunggakan dari tahun 2013 hingga 2019 sebanyak RM48,300 . 
Pada tahun 2013, Perdana Menteri pada ketika itu, Tun Najib Razak menghentikan pembayaran tahunan sebanyak RM5,300 setahun kerana Sultan Sulu telah menceroboh dan menyerang Lahad Datu, Sabah

Kronologi 
Berikut adalah kronologi peristiwa tuntutan ini:
1878 - Kesultanan Sulu diwakili Sultan Jamalul Alam dan Syarikat Borneo Utara British diwakili Alfred Dent dan Gustav von Overbeck menandatangani perjanjian menetapkan Borneo Utara (Sabah) diserahkan atau disewakan kepada Syarikat British dengan ganjaran 5,000 dolar Malaya setahun.
1885 - Protokol Madrid (Perjanjian Britain, Sepanyol) - Sepanyol yang menaungi Filipina dan wilayah Kesultanan Sulu mengiktiraf pendudukan British dan melepaskan semua tuntutan ke atas Borneo Utara (Sabah).
1946 - Kesultanan Sulu menyerahkan haknya ke atas Borneo Utara (Sabah) kepada British melalui Perjanjian 26 Jun 1946
1957 - Sultan Esmail Kiram menyampaikan pembatalan surat pajakan Perjanjian 1878 kepada British, Borneo Utara diserahkan kepada British.
1961 - Pengumuman pembentukan gagasan Malaysia yang menggabungkan Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Brunei, Sarawak dan Borneo Utara oleh Tunku Abdul Rahman.
14 September 1963 - Laporan Setiausaha Agung PBB mengesahkan majoriti penduduk di Borneo Utara dan Sarawak bersetuju menyertai Malaysia.
16 September 1963 - Pengisytiharan Persekutuan Malaysia terdiri daripada Borneo Utara, Sarawak, Tanah Melayu dan Singapura.
2013 - Susulan serangan bersenjata di Lahad Datu, Malaysia menghentikan bayaran wang serahan RM5,300 setahun kepada waris Kesultanan Sulu.
31 Januari 2018 - Firma guaman mewakili waris Sultan Sulu, memohon rundingan semula bayaran wang ihsan bawah Perjanjian 1878, failkan permohonan di Superior Court of Justice, Madrid untuk melantik penimbang tara.
22 Mei 2019 - Mahkamah Madrid memutuskan untuk melantik penimbang tara, Dr Gonzalo Stampa
19 September 2019 - Peguam Negara Tommy Thomas menulis kepada waris Sultan Sulu menyatakan rasa kesal kerana bayaran dihentikan pada 2013 selepas pencerobohan Lahad Datu, dan menambah Malaysia 'kini bersedia dan sanggup' membayar tunggakan dari 2013 hingga 2019 berjumlah RM48,300.
14 Januari 2020 - Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak membuat keputusan tidak memihak kepada pihak yang menuntut dengan memutuskan Perjanjian 1878 tidak mengandungi apa-apa peruntukan timbang tara.
Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu juga memutuskan mahkamah Malaysia, dan bukannya mahkamah Sepanyol, yang sepatutnya menyelesaikan pertikaian yang timbul daripada Perjanjian 1878.
25 Mei 2020 - Penimbang tara, Dr Stampa mengeluarkan perintah Partial Award atas Penghakiman Timbang Tara
Februari 2021 - Mahkamah Arbitrasi Perancis merekodkan keputusan Dr Stampa bahawa Malaysia perlu bayar RM62.59 bilion (AS$14.92 bilion) kepada waris terakhir Sultan Sulu kerana melanggar Perjanjian 1878.
Jun 2021- Mahkamah Tinggi Madrid membatalkan pelantikan Dr Stampa dan memutuskan semua prosiding timbang tara serta keputusannya, termasuk Final Award adalah tidak sah, terbatal dan tidak boleh dikuatkuasakan.
September 2021 - Waris Sultan Sulu memperoleh Perintah Exequatur secara ex-parte (sebelah pihak) daripada Tribunal de Grande Instance di Paris, yang mengiktiraf 'Partial Award' yang dikeluarkan pada 25 Mei 2020 dan membenarkan Dr Stampa memindahkan tempat prosiding timbang tara ke Paris.
13 Oktober 2021 - Mahkamah Madrid memutuskan bahawa Partial Award on Jurisdiction yang dikeluarkan oleh Dr Stampa bertarikh 25 Mei 2020 adalah terbatal.
16 Disember 2021 - Kerajaan Malaysia mencabar Perintah Exequatur yang diperoleh secara ex-parte itu dan memperoleh perintah penggantungan daripada Mahkamah Rayuan Paris
Mei 2022 - Malaysia menghantar nota diplomatik kepada 168 negara yang menandatangani Konvensyen New York untuk makluman awal jika ada mana-mana pihak mahu membawa tuntutan mewakili waris Sultan Jamalul Kiram II atau Dr Stampa berhubung 'Final Award' (pampasan) kepada waris Sultan Sulu.
11 Julai 2022 - Dua syarikat subsidiari Petronas di Luxembourg dimaklumkan mengenai penguatkuasaan Final Award melalui penyerahan notis yang dikeluarkan oleh Mahkamah Luxembourg.
12 Julai 2022 - Mahkamah Rayuan Perancis membenarkan permohonan Malaysia untuk menggantung penguatkuasaan Final Award dikeluarkan Mahkamah Arbitrasi Paris.
6 Jun 2023 - Mahkamah Rayuan Perancis mengekalkan keputusan menolak penguatkuasaan 'Partial Award' kepada Kumpulan Sulu yang sebelum itu diputuskan penimbang tara, Dr Gonzalo Stampa pada 2020.
Sumber kronologi
Kesimpulan
Syukur kita menang dan berjaya mengenepikan tuntutan mereka pada kali ini. Tetapi, percayalah mereka tidak akan berputus asa untuk membawa perkara ini ke mahkamah lain pula dan terus membuat provokasi yang boleh menjejaskan kedaulatan negara bertuah ini

Dengar-dengar, ada ura-ura yang menyatakan dalang dari dalam negara dan dari luar yang mahu merobek kedaulatan Malaysia. Semoga kita dapat membawa mereka ke muka keadilan

Sesungguhnya, mengekalkan kemerdekaan dan kedaulatan negara majmuk berbilang kaum ini amatlah susah kerana negara kita yang aman damai ini kaya dengan khazanah bumi serta lokasi strategik telah lama menjadi idaman kepada negara-negara luar untuk dimiliki

 Terima kasih singgah sini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sha-myheart.blogspot.com/2023/06/kronologi-malaysia-menang-ke-atas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Tidak Iktiraf Tuntutan Peta Standard China Edisi 2023

Malaysia Tidak Iktiraf Tuntutan Peta Standard China Edisi 2023

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 124 hits
Malaysia tidak mengiktiraf tuntutan kedaulatan mahu pun Peta Standard China Edisi 2023 yang dikeluarkan Kementerian Sumber Asli Republik Rakyat China pada 28 Ogos lalu Menurut Kementerian Luar Negeri peta tersebut yang antara lain menunjukk...
Tak Perlu Gugur Tuntutan Malaysian Malaysia Kata Dap

Tak Perlu Gugur Tuntutan Malaysian Malaysia Kata Dap

papar berkaitan - pada 2/9/2023 - jumlah : 142 hits
Tak perlu gugur tuntutan Malaysian Malaysia kata DAP Dikemas kini 14 minit yang lalu Diterbitkan pada 2 Sep 2023 12 16PM
Malaysia Bantah Tuntutan China Di Laut China Selatan Menteri Luar

Malaysia Bantah Tuntutan China Di Laut China Selatan Menteri Luar

papar berkaitan - pada 1/9/2023 - jumlah : 139 hits
KUALA LUMPUR 1 September Malaysia akan menghantar nota bantahan kepada China berhubung tuntutan negara itu di Laut China Selatan nbsp seperti digariskan dalam Peta Standard China Edisi 2023 yang turut meliputi kawasan maritim Malaysia Mente...
Madam Croffle Pastri Kek Gabungan Croissant Dan Waffle Dari Korea Selatan Menawan Hati Rakyat Malaysia

Madam Croffle Pastri Kek Gabungan Croissant Dan Waffle Dari Korea Selatan Menawan Hati Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 21/8/2023 - jumlah : 246 hits
MADAM CROFFLE PASTRI KEK GABUNGAN CROISSANT DAN WAFFLE DARI KOREA SELATAN MENAWAN HATI RAKYAT MALAYSIA Assalammualaikum semua Ruby nak berkongsi dengan anda semua satu jenama yang menampilkan Gastronomi hebat Jika anda ke Korea Selatan dan ...
Buasir Otak Tv Game Roblox Yang Bercirikan Malaysia

Buasir Otak Tv Game Roblox Yang Bercirikan Malaysia

papar berkaitan - pada 20/8/2023 - jumlah : 285 hits
5 Game Roblox yang bercirikan negara Malaysia Jom tonton animasi ini
Ph Menang Majoriti 3 514 Undi Di Dun Simpang Jeram Jurutera Pilihan Rakyat

Ph Menang Majoriti 3 514 Undi Di Dun Simpang Jeram Jurutera Pilihan Rakyat

papar berkaitan - pada 10/9/2023 - jumlah : 227 hits
MUAR Pakatan Harapan berjaya meneruskan tampuk pimpinan di Dewan Undangan Negeri Simpang Jeram sekali gus melenyapkan stigma gelombang Perikatan Nasional di kawasan itu Calon PH Nazri Abdul Rahman yang juga seorang jurutera menang denga
Gubernur Koster Ke Pelaku Pariwisata Bantu Saya Supaya Ganjar Menang Mutlak Di Bali

Gubernur Koster Ke Pelaku Pariwisata Bantu Saya Supaya Ganjar Menang Mutlak Di Bali

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 152 hits
Gubernur Bali Wayan Koster meminta kepada para pelaku pariwisata di Bali untuk bantu memenangkan Bacapres Ganjar Pranowo
Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu

The Best Of Celebrity Legs And Feet In Tights Vol 74 The Red White And Blue 2024

Pengeluaran Melalui Akaun Gap Di Gold Atm

Diesel Subsidies A Step Forward With Room For Improvement

Enjoying View While It Lasts

Simpati Nasib Najib Noh Omar Masuk Bersatu

Sedap Ayam Goreng Dsara Fried Chicken Temerloh

Ageing Malaysia The Critical Role Of Caregivers And Government



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Dua Survey Dapati Najib Terlalu Popular Lalu Ada Pihak Halang Pembebasan Nya

15 Summer Wreath Designs Bursting With Color And Joy

Linda Enggai Bejaku Suah Chord

Kucaimars Aku Fobia Chord

Govt Committed To Building Sungai Bakap Tamil School

Former Court Of Appeal Judge Named New Suhakam Chair