Krisis Pkr Azmin Jadi Hero




OLEH MALIKE BRAHIM
RETAK menanti belah. Perumpamaan ini barangkali sesuai dalam meneliti krisis kepimpinan parti PKR muktahir ini. Krisis terarah kepada Presiden dan Timbalannya. Jika krisis ini gagal ditangani segera, bencana besar bakal terjadi walaupun PKR parti dominan dalam Pakatan Harapan (PH).
Krisis ini telah melepasi fasa pertengahan. Kini drama bersiri ini menuju fasa akhir. Episod akhirnya ini penentu siapa hero sebenar. Adakah Datuk Seri Mohamed Azmin Ali atau ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim? Jika kedua-dua pemimpin ini masih berada dalam PKR, drama ini bakal muncul siri ke-2. Lebih menariknya, dalam siri drama ini banyak iklan yang timbul.
Iklan-iklan itu antaranya kemunculan video kontroversi seks songsang yang telah tular dan mendapat perhatian dunia. Muncul pula ‘teguran’ daripada 28 ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan Ahli Parlimen PKR kepada Presiden mereka. Kemudian ada desas-desus mengatakan Azmin bersedia menyertai Bersatu. Difahamkan juga parti Gerakan sedia menawar­kan tempat kepada Azmin. Sementara itu, Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari telah mengadakan pertemuan dengan semua wakil rakyat PKR negeri itu yang dilihat antara kumpulan penyokong kuat Azmin.
Pelakon utama dalam drama bersiri ini ialah Azmin dan Anwar. Jika kemelut kepimpinan PKR ini tidak diselesaikan secara ‘menang-menang’, tiada jalan lain lebih selamat bagi kedua-duanya kecuali salah seorang mesti dikeluarkan daripada PKR. Selagi cita-cita Anwar belum dimakbulkan sebagai Perdana Menteri, krisis kepimpinan PKR terus berlarutan.
Hendak disingkirkan Azmin daripada PKR, jalan berliku dan parah bakal ditempuhi Anwar dan sekutunya. Jika dikekalkan Azmin dalam PKR, ia menjadi duri dalam daging dan penghalang utama cita-cita Anwar sebagai Perdana Menteri. Keadaan ini ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapa.
Namun, adakah terdapat pendekatan menghalalkan cara’ bagi menyingkirkan Azmin dari PKR? Jika itu berlaku, maka Anwar mengulangi tindakan pernah dilakukan oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad kepadanya ketika mereka bersama dalam UMNO lebih 20 tahun dahulu. Sudah pasti parti itu dituduh tidak demokratik dan melanggar prinsip perjuangan mereka demi menegakkan keadilan dan demokrasi di Malaysia.
Tindakan menyingkir­kan Azmin bukan memberi kelebihan kepada PKR. Bila disingkirkan, Azmin pasti mencari persinggahan baharu. Tempat paling selamat dan selesa kepada Azmin adalah dalam Bersatu. Hal ini memberi kelebihan kepada Bersatu. Kelebihan ini adalah ancaman berbisa kepada PKR, DAP dan Amanah dalam PH. Paling berisiko kumpulan ini bakal kehilangan kuasa kerana diramalkan Azmin dan sekutunya boleh meraih 118 kerusi Parlimen bagi membentuk kerajaan 
baharu.
Beranikah Anwar mengambil risiko ini demi cita-citanya menjadi Perdana Menteri? Jangan disebabkan krisis ini, PKR boleh berada dalam situasi menang jadi arang, kalah jadi abu.
Bagi penulis, Azmin mesti kekal dalam PKR kecuali disingkirkan atau dipecat. Jika Azmin ingin menjadi hero sebenar dalam kerajaan PH dan PKR, beliau perlu kekal dalam PKR. Tindakan meninggalkan PKR, bermakna Azmin sebenarnya telah tewas tanpa bertarung. Dalam masa sama, tindakan ini seakan-akan membuktikan segala tuduhan ke atasnya sebelum ini adalah benar belaka. Jadi, Azmin perlu berpegang kepada prinsip berani kerana benar.
Justeru, Azmin perlu bijak bermain politik. Jika Presidennya tidak boleh menjadi mentor yang berkesan kerana mereka banyak perbezaan pandangan, Azmin ada pilihan lain yang lebih berbisa. Tentunya pilihan terbaik itu adalah Dr. Mahathir dan berguru dengannya. Dr. Mahathir sudah masak dengan permainan politik Malaysia ketika dalam BN-UMNO atau di luarnya. Ketika di luar BN-UMNO, Dr. Mahathir bergerak bersama PH berjaya menumbang­kan BN-UMNO.
Azmin perlu bijak bermain politik. Beliau tidak perlu terjebak kepada permainan politik kotor yang dicipta dari dalam atau luar PKR. Musuh Azmin bukan sahaja dari dalam PKR dan PH, tetapi berada di luar. Justeru, dalam pentas politik, tiada sahabat dan musuh politik yang kekal kecuali kepentingan.
Azmin harus berjaya mencipta kecemer­langan dan kegemilangan dalam politik dan pentadbiran negara melalui jawatan Menteri Hal Ehwal Ekonomi yang disandangnya. Jika mampu menunjukkan prestasi terbaik dalam kalangan barisan Kabinet PH, tentunya Dr. Mahathir tiada alasan untuk menyingkirkan Azmin walaupun mungkin ada desakan pihak tertentu untuk berbuat demikian.
Sekali lagi saya tegaskan bahawa Azmin mesti kekal dalam PKR. Di luar PKR bermakna Azmin berada di luar PH kecuali ada usaha lain melalui agenda tersembunyi membentuk pakatan lain bagi membentuk kerajaan selain PH.
Azmin mesti kental menghadapi musuh dan pesaing politik dalam PKR termasuk Presidennya. Jika benar mendapat sokongan majoriti dalam PKR, Azmin dalam pemilihan partinya akan datang boleh mencabar jawatan Presiden. Dengan cara itu, Azmin bakal didendang sebagai hero sebenar dalam PKR dan PH.
DR. MALIKE BRAHIM ialah Pensyarah Kanan, Pusat Pengajian Kerajaan, Universiti Utara Malaysia (UUM).
Utusan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/08/04/krisis-pkr-azmin-jadi-hero/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azmin Tak Hadir Lagi Pemimpin Pkr Diingatkan Utamakan Mesyuarat Parti

Azmin Tak Hadir Lagi Pemimpin Pkr Diingatkan Utamakan Mesyuarat Parti

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 307 hits
Alyaa Alhadjri Semua pemimpin PKR sudah diingatkan untuk mengutamakan kehadiran dalam mesyuarat parti berbanding perkara lain kata Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil Fahmi berkata demikian ketika diminta pemberita untuk mengulas ketidakha...
Amid Azmin S Continued Absence Pkr Sec Gen Issues Reminder To Attend Meetings

Amid Azmin S Continued Absence Pkr Sec Gen Issues Reminder To Attend Meetings

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 187 hits
All leaders have been reminded to prioritise attendance at party meetings over other matters according to PKR communications director Fahmi Fadzil This comes amid PKR deputy president Mohamed Azmin Ali s absence for the party s monthly Cent...
Baru Bian Sokong Anwar Azmin Sebab Takut Hilang Jawatan Kata Pemimpin Pkr Sarawak

Baru Bian Sokong Anwar Azmin Sebab Takut Hilang Jawatan Kata Pemimpin Pkr Sarawak

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 372 hits
Pengerusi PKR Sarawak Baru Bian mengeluarkan surat menyokong Anwar Ibrahim dan Mohamed Azmin Ali PETALING JAYA Seorang pemimpin bahagian PKR Sarawak mendakwa pengerusi negeri parti itu Baru Bian membuat kenyataan menyokong kedua dua Preside...
Shamsul Iskandar Azmin Tak Akan Beralih Arah Daripada Pkr

Shamsul Iskandar Azmin Tak Akan Beralih Arah Daripada Pkr

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 237 hits
MELAKA Datuk Seri Mohamed Azmin Ali tidak akan beralih arah keluar daripada PKR dan akan terus bersama PKR Itu kata Ketua Penerangan PKR Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin mengulas mengenai ura ura kononnya Timbalan Presidennya itu akan ...
Azmin Bakal Keluar Dari Pkr Dan Mengapa Memilih Parti Gerakan

Azmin Bakal Keluar Dari Pkr Dan Mengapa Memilih Parti Gerakan

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 318 hits
Pujangga berbicara Jika tiada angin masakan pokok bergoyang Ada juga lirik lagu popular tanya sama pokok apa sebab goyang nanti jawab angin yang goyang Namun kini masyarakat lebih percaya kepada ungkapan tiada anginpun pokok boleh bergoyang...
Ngo Pkr Mula Desak Azmin Dipecat

Ngo Pkr Mula Desak Azmin Dipecat

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 162 hits
NGO PKR mula desak Azmin dipecat Dikemas kini 25 minit yang lalu Diterbitkan pada 30 Jul 2019 11 36AM
Kedudukan Azmin Sebagai Timbalan Presiden Pkr Gugur

Kedudukan Azmin Sebagai Timbalan Presiden Pkr Gugur

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 248 hits
KUALA LUMPUR 31 Julai Berdasarkan fasal 21 16 Pelembagaan PKR mana mana ahli pimpinan pusat mungkir menghadiri mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat sebanyak tiga kali berturut turut tanpa alasan yang memuaskan akan disifatkan sebagai meletakkan ...
Azizah Nasihat Azmin Pimpinan Pkr Contohi Dr M Utamakan Hal Parti

Azizah Nasihat Azmin Pimpinan Pkr Contohi Dr M Utamakan Hal Parti

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 262 hits
DENYUT REFORMASI SHAH ALAM Bekas presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail menasihatkan Timbalan Presiden Azmin Ali dan pimpinan PKR lain supaya mencontohi Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang masih mementingkan urusan parti walaupun sibuk ...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci