Kpn Mahu Kartel Pdrm Bermuhasabah Dedah Untuk Pengetahuan Menteri


Kumara Sabapatty Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador bercakap kepada media mengenai rampasan dadah jenis syabu bernilai RM35.4 juta pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, Shah Alam. Foto MOHD ADZLAN SHAH ALAM – Ketua Polis Negara mahu segelintir pegawai yang terbabit dalam kartel mahu menjatuhkannya supaya bermuhasabah atau membuktikannya salah laku mereka bukan satu kesalahan.
Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata, tindakannya mendedahkan budaya kutip duit dan ugutan oleh pegawai dan anggota kartel Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu bertujuan menghapuskan budaya perosak dan mahu menjamin perkhidmatan polis berintegriti di negara ini.
Beliau tidak akan berkompromi dengan budaya kartel PDRM yang dianggapnya mahu menghancurkan institusi kepolisan dan mahu mengelak budaya Blue Code of Silent seperti di Amerika Syarikat dengan menutup kesalahan sesama pegawai polis.
“Kartel PDRM ini bukan dalam bentuk kartel Columbia atau Mexico yang dimaksudkan tapi dalam bentuk kumpulan pegawai yang masih tak insaf masih berpikiran takuk lama, cuba nak perkasakan diri dengan pasukan dia membuat perancangan perjumpaan sesama mereka tetapi mengabaikan tugas hakiki sibuk ulang alik sana sini.
“Saya bimbang jika pegawai kartel ini dibiarkan tanpa tindakan, satu hari nanti apabila dia memimpin pasukan akan gunakan apa jua kuasa dan selera sendiri uruskan pasukan.
“Walaupun terdapat 10 jabatan tertinggi Bukit Aman, semuanya berkerja sebagai satu pasukan tunggal dan tiada ‘team saya orang IGP’ atau saya orang pengarah dan sebagainya.
“Kita ada tanggungjawab sebagai ketua, sekiranya saya gagal laksanakan tugas maka saya tanggung dosa membiarkan perkara budaya tak baik mengenakan orang ugut sana sini berlaku,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Kontinjen Selangor hari ini.
Dalam perkembangan berkaitan, Abdul Hamid berkata, rakyat berhak mendapat khidmat yang adil, telus dan mesra dan tidak mahu berdepan situasi PDRM digunakan untuk mengugut orang yang tampil mendapatkan penjelasan dan menghukum mereka sewenang-wenangnya.
Malah tambah beliau, PDRM bukan milik beliau sebaliknya kepunyaan negara dan sebagai ketua, beliau bertanggungjawab meyakinkan kerajaan dengan kepimpinan polis ke arah jalan yang benar.
Justeru katanya, budaya jijik pegawai bawah hingga tertinggi dalam PDRM yang mengambil duit dengan alasan diarahkan olehnya adalah perbuatan yang perlu dihapuskan segera.
“Maka saya cabar mereka (kartel PDRM) apa salah saya dengan niat mahu hapuskan budaya-budaya yang mencemarkan imej kepolisan ini sehingga saya dituduh gunakan alasan ini untuk memanjangkan hayat jawatan menyebabkan saya hairan ada sahaja suara sumbang sebegini.
“Saya sudah berusia 63 tahun dan kalau dah hilang baju biru ini sesiapa pun tak kenang kami dan no use tepuk meja cakap kuat-kuat saya bekas IGP.
“Saya minta mereka yang bersara dan masih mengkritik saya supaya muhasabahlah diri masing-masing…yang masih menggunakan kedudukan dan kuasa sebagai pegawai dulu, nak minta itu dan ini dari pegawai dan apabila tidak dilayan kecewa dan mula cari salah sana sini,” katanya.
Ditanya sama ada isu Kartel PDRM dirujuk kepada Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP), beliau bagaimanapun menjelaskan ia masih terkawal dan boleh dicegah dalam peringkat dalaman.
Pendedahan yang dilakukannya hanya untuk makluman menteri sahaja.
Justeru beliau akan bertemu dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin dalam masa terdekat untuk membincangkan tindakan ke atas pegawai Kartel PDRM dan kini  menunggu menteri pulang dari lawatan kerja di Sabah.-MalaysiaGazette
ARTIKEL BERKAITAN:‘Kartel PDRM’ mahu jatuhkan KPN? Hamid patut bincang di SPP – Hamzah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/kpn-mahu-kartel-pdrm-bermuhasabah-dedah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kartel Majlis Su Ph Gesa Menteri Kdn Siasat Bertindak

Kartel Majlis Su Ph Gesa Menteri Kdn Siasat Bertindak

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 127 hits
Pada 24 Mac 2021oleh PENTADBIROleh B SuffianMajlis Setiausaha Pakatan Harapan menggesa Menteri Dalam Negeri segera menyiasat dan mengambil tindakan terhadap dakwaan kewujudan kartel dalam pasukan Polis Diraja Malaysia Dalam satu kenyataan m...
Kartel Pdrm Perlu Didedahkan Ini Soal Keselamatan Maruah Negara

Kartel Pdrm Perlu Didedahkan Ini Soal Keselamatan Maruah Negara

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 333 hits
BANGI Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam menggesa Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan untuk segera menyiasat isu kartel di dalam Polis Diraja Malaysia Ini susulan pendedahan Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador baru baru ini ber...
Masih Terlalu Awal Tubuh Rci Siasat Kartel Polis Timbalan Menteri Kdn

Masih Terlalu Awal Tubuh Rci Siasat Kartel Polis Timbalan Menteri Kdn

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 303 hits
Masih terlalu awal untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat dakwaan kewujudan kartel dalam Polis Diraja Malaysia kata Timbalan Menteri Dalam Negeri I Dr Ismail Mohamed Said Beliau berkata semuanya masih terkawal dan setak...
Kerajaan Pn Wajib Siasat Tuduhan Kartel Dalam Pdrm

Kerajaan Pn Wajib Siasat Tuduhan Kartel Dalam Pdrm

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 157 hits
Dakwaan wujud kartel dalam pasukan Polis Diraja Malaysia oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Hamid Bador yang cuba mengganggu gugat kedudukan beliau adalah sesuatu yang sangat serius Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim berkata Kerajaa...
Ketua Polis Negara Dipuji Kerana Berani Dedah Isu Kartel

Ketua Polis Negara Dipuji Kerana Berani Dedah Isu Kartel

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 291 hits
March 23 2021 1 PEJUANG Muda Malaysia ingin menzahirkan rasa sokongan tidak berbelah bahagi kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Dato Seri Abdul Hamid Bahador dalam usaha memerangi sebarang kepincangan dan kewujudan kartel dalam pasukan Sang S...
Bawa Isu Kartel Polis Kepada Menteri Terlibat Kartel Rampas Mandat Rakyat

Bawa Isu Kartel Polis Kepada Menteri Terlibat Kartel Rampas Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 205 hits
FAZLI RADZINaib Presiden AMANAH Datuk Seri Mahfuz Omar secara sinis mempersoal bagaimana untuk Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador melaporkan kepada Suruhanjaya Pasukan Polis berhubung isu kartel dalam Polis Diraja Malaysia Ahli Pa...
Kartel Dalam Pdrm Cuba Jatuhkan Ketua Polis Negara

Kartel Dalam Pdrm Cuba Jatuhkan Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 238 hits
Kartel dalam PDRM cuba jatuhkan saya NURHIDAYAH HAIROMSHAH ALAM Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mendedahkan wujudnya gerakan dalaman daripada kalangan pegawai muda dalam Polis Diraja Malaysia yang bercita cita untuk menjatuhkan...
Menteri Haji Arab Saudi Dipecat Raja Salman Najib Dedah Kisah Disebaliknya Yang Mengejutkan

Menteri Haji Arab Saudi Dipecat Raja Salman Najib Dedah Kisah Disebaliknya Yang Mengejutkan

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 221 hits
March 17 2021 Rupanya tiada kaitan seperti dilapor Sinar Harian yang memetik laporan portal The Star yang memetik sumber terdekat Tapi berita Menteri Umrah dan Haji kerajaan Arab Saudi tiba tiba dipecat Raja Salman sebaik sahaja PM8 umum Ma...
Rentasan 849 Usaha Singkirkan Kpn Didalangi Geng Kartel Polis Kini Did

Rentasan 849 Usaha Singkirkan Kpn Didalangi Geng Kartel Polis Kini Did

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 193 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8491 INGAT BERI AIR SELUT ITU BUKAN PERBUATAN KEJI 2 PEMIMPIN PATUT BELAJAR DARI KISAH PAK KADUK 3 KARTEL POLIS BIAR BETUL 4 BN GILA NAK PANTAU PN
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000