Kpm Wajibkan Kelas Prasekolah Di Semua Institusi Kpm


KPM Wajibkan Kelas Prasekolah Di Semua Institusi KPM 16 Makluman terbaru mengenai institusi di bawah Kementerian Pendidikan (KPM) di seluruh negara akan KPM wajibkan kelas Prasekolah untuk menyediakan tempat bagi mewujudkan premis prasekolah bagi kanak-kanak seawal usia lima tahun mendapat pendedahan pendidikan yang berkualiti tinggi.
Melalui Menteri Pendidikan,Yb Fadhlina Sidek, berkata langkah perluasan kini diatur kementeriannya ketika ini dan matlamat adalah memastikan penambahan premis prasekolah dan ia akan bermula seawal pembukaan sesi persekolahan baharu.
Berkenaan KPM Wajibkan Kelas Prasekolah di Semua Premis KPM Prasekolah Baru Akan Dibuka Tahun 2024 KPM Wajibkan Kelas Prasekolah Di Semua Institusi KPM – gambar Facebook : Yb Fadhlina Sidek Disamping itu, Yb Fadhlina berkata, untuk tahun ini sejumlah 129 penempatan baharu bagi pendidikan prasekolah dibuka, dengan jumlah keseluruhan 9,909 kelas di 6,000 institusi pendidikan KPM di seluruh negara.
KPM juga sedang menggerakkan sebuah pasukan khas yang terbabit dalam enam rangka memperkasakan pendidikan negara dan salah satunya adalah berkenaan prasekolah. Pihak Kementerian Pendidikan akan memberi penumpuan penuh dalam gerak kerja itu pada tahun 2024 ini.
Sebab KPM Wajibkan Kelas Prasekolah Seluruh Negara Menurut pihak KPM wajibkan kelas prasekolah seluruh negara adalah sebab:
Penyelarasan kokurikulum prasekolah yang perlu bermula segera. KPM melihat dari segi kepentingan pendidikan prasekolah. Beberapa institusi KPM kini sedang diselaraskan supaya perluasan pendidikan prasekolah dilaksanakan sebanyak mungkin. Mensasarkan pendidikan yang ditawarkan ini adalah percuma dan mesti dimanfaatkan oleh seluruh lapisan rakyat, khususnya golongan B40. Perkara ini dimaklumkan oleh pihak KPM adalah untuk memastikan kelancaran perancangan kurikulum dibawah KPM yang perlu bermula segera bermula dari Prasekolah. Terdapat kepentingan juga untuk mewujudkan kelas prasekolah secara menyeluruh bagi memastikan anak-anak seluruh negara tidak tercicir dalam pendidikan awal.
Institusi KPM yang Terlibat Dalam Perancangan Prasekolah KPM Wajibkan Kelas Prasekolah Di Semua Institusi KPM Yb Fadhline Sidek mengatakan perluasan prasekolah KPM akan berjalan dengan pesat kerana kementerian akan mewajibkan semua 27 Institut Pendidikan Guru (IPG), kolej vokasional dan sekolah menengah menyediakan premis prasekolah.
Berikut adalah merupakan senarai 27 IPG yang terlibat:
IPG Kampus Bahasa Melayu Malaysia IPG Kampus Bahasa Antarabangsa IPG Kampus Ilmu Khas IPG Kampus Pendidikan Islam IPG Kampus Pendidikan Teknik IPG Kampus Darul Aman IPG Kampus Ipoh IPG Kampus Perlis IPG Kampus Pulau Pinang IPG Kampus Sultan Abdul Halim IPG Kampus Tuanku Bainun IPG Kampus Perempuan Melayu IPG Kampus Raja Melewar IPG Kampus Tun Hussein Onn IPG Kampus Temenggung Ibrahim IPG Kampus Dato’ Razali Ismail IPG Kampus Kota Bharu IPG Kampus Sultan Mizan IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan IPG Kampus Batu Lintang IPG Kampus Gaya IPG Kampus Keningau IPG Kampus Kent IPG Kampus Rajang IPG Kampus Tawau IPG Kampus Sarawak IPG Kampus Tun Abdul Razak Senarai diatas adalah merupakan senarai IPG seluruh Malaysia. Selain itu, ada juga melibatkan sekolah-sekolah yang akan diwujudkan kelas prasekolah. Perluasan ini juga adalah di institusi vokasional.
KPM Wajibkan Prasekolah Seawal Umur 5 Tahun Berdasarkan kenyataan Pengerusi Sesi Libat Urus Reformasi Pendidikan dan Modal Insan, Prof Tan Sri Dr Noor Azlan Ghazali pada sidang pleno Kongres Ekonomi Bumiputera yang lalu, dilaporkan berkata kerajaan perlu mempertingkatkan usaha mewajibkan semua kanak-kanak untuk mula belajar sistem prasekolah seawal usia lima tahun. – Sumber Berita Harian
Dijangka bulan Mac ini akan berlaku perluasan kemudahan prasekolah dan beliau jangkakan ia akan berlaku dengan pesat disebabkan permintaan dan keperluaan. Perkara ini akan tingkatkan keupayaan itu di institusi-intitusi KPM.
Prasekolah adalah penting bagi perkembangan awal kanak-kanak. Pendidikan awal kanak-kanak sangat memainkan peranan penting dalam memastikan kualiti pendidikan di kalangan anak-anak terus subur.
Kemungkinan Jawatan Guru Prasekolah Akan Dibuka Melalui makluman KPM wajibkan kelas prasekolah di semua institusi KPM ini dijangkakan akan ada banyak kekosongan jawatan guru prasekolah memandangkan terdapatnya pertambahan prasekolah yang seiring memerlukan jumlah guru yang ramai.
Apapun KPM akan memaklumkan sekiranya terdapat pengambilan guru prasekolah dalam jumlah yang besar melalui pengambilan secara one-off atau secara ambilan biasa. Untuk menjadi guru prasekolah, kebiasaannya memerlukan kelayakan akademik diploma pendidikan awal kanak-kanak. Semoga usaha KPM untuk melestarikan pendidikan kanak-kanak Malaysia terus berjaya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/kpm-wajibkan-kelas-prasekolah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bella Astillah Jual Batang Buruk Amp Biskut Red Velvet Saya Buat Semua Sendiri

Bella Astillah Jual Batang Buruk Amp Biskut Red Velvet Saya Buat Semua Sendiri

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 95 hits
Pelakon dan penyanyi Bella Astillah memaklumkan bahawa dia akan berniaga kuih muih sepanjang bulan Ramadan pada tahun ini Bella Astillah jual kuih muih Ujar Bella atau nama sebenarnya Dayang Ara Nabellah Awang Astillah 32 kuih muih yang dij...
Padu Menjimatkan Satukan Pangkalan Data Untuk Semua Kementerian

Padu Menjimatkan Satukan Pangkalan Data Untuk Semua Kementerian

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 210 hits
Pembangunan Pangkalan Data Utama berjaya menjimatkan perbelanjaan kerajaan membangun sistem dan memudahkan interaksi antara jabatan kerajaan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata demikian dalam sesi ucapan penggulungan Perbahasan Titah Diraj...
Kali Ni Dia Belasah Semua Zahirah Macwilson Naik 10kg Waktu Hamil Paling Suka Makan Nasi

Kali Ni Dia Belasah Semua Zahirah Macwilson Naik 10kg Waktu Hamil Paling Suka Makan Nasi

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 126 hits
Sarat hamil anak kedua pelakon cantik Zahirah Macwilson dilihat semakin cantik dan berseri seri biarpun baby bumpnya semakin membesar Bahkan kata Zahirah dia merasakan dirinya tidak banyak perubahan fizikal biarpun berat badannya naik 10kg ...
Amaran Kepada Ahli Politik Jangan Tamak Semua Pencen Nak Kaut

Amaran Kepada Ahli Politik Jangan Tamak Semua Pencen Nak Kaut

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 169 hits
Mohd Roji Kawiam hmetro com myKota Samarahan Beban kewangan kerajaan dapat dikurangkan jika ahli politik bertaraf wakil rakyat dan anggota kabinet hanya menerima satu sahaja pencen daripada beberapa jawatan yang pernah disandang ketika masi...
Awak Semua Bodoh Ke Isu Perli Hyeri Tular Komen Carutan Han Sohee Di Ig Kembali Jadi Perhatian

Awak Semua Bodoh Ke Isu Perli Hyeri Tular Komen Carutan Han Sohee Di Ig Kembali Jadi Perhatian

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 190 hits
Isu dikatakan perli Hye ri tular netizen Korea telah menggali semula komen komen lama Han So hee di Instagramnya sebelum ini ARTIKEL BERKAITAN Pada 15 Mac Han So hee telah memuat naik satu hantaran di Instagram Story yang seolah olah memerl...
Atas Seorang Punyai Perangai Tempias Semua Ummi Nazeera Minta Drama Baru Bersama Aliff Aziz Tidak Diboikot Netizen

Atas Seorang Punyai Perangai Tempias Semua Ummi Nazeera Minta Drama Baru Bersama Aliff Aziz Tidak Diboikot Netizen

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 101 hits
Baru baru ini aktres Ummi Nazeera meminta netizen untuk terus menyokong dan menonon drama terbarunya yang digandingkan dengan pelakon sensasi Aliff Aziz Ummi berpendapat dirinya dan pelakon serta pihak yang terlibat sudah bertungkus lumus m...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa