Kpm Perlu Tutup Sekolah Uv Tinggi Di Beberapa Negeri


Perlu untuk KPM tutup sekolah UV tinggi. Negara Malaysia kini sedang melalui fenomena el-nino atau kemarau musim panas yang mana terdapat beberapa negeri mencatat suhu panas yang tinggi. Ekoran cuaca panas, Sinaran UV juga didapati meningkat terutama di negeri pantai timur Malaysia seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Kerajaan Malaysia juga mengesahkan bahawa cuaca kemarau yang luar biasa panas dijangka berlarutan. Ekoran itu terdapat kebimbangan dikalangan ibu bapa yang memohon KPM menutup sekolah akibat cuaca panas dan bacaan UV yang tinggi. Berikut adalah beberapa isu mengenai tutup sekolah UV tinggi.
Berkenaan Tutup Sekolah UV Tinggi Di Beberapa Negeri Memandangkan keadaan di Malaysia mencatat suhu yang tinggi akibat cuaca panas melampau, suhu yang dicatatkan masih diparas tidak merbahaya kerana masih dibawah 40 darjah. Walaubagaimanapun, risiko akibat cuaca panas tetap ada dan boleh memberi mudarat kepada mereka yang tidak mengambil cakna keadaan cuaca panas. Terutama kepada golongan kanak-kanak yang perlu diberi perhatian.
Sebab KPM Perlu Tutup Sekolah Tutup Sekolah UV Tinggi Tular di media sosial, Facebook berkenaan perkongsian daripada SoleiDawn Skyrose yang mengatakan bahawa perlu tutup sekolah UV tinggi di beberapa negeri yang dipaparkan. Berdasarkan perkongsian yang dibuat, negeri yang mencatat paras bacaan UV tinggi adalah negeri seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Menurutnya lagi, beliau mengatakan bahawa kesan daripada UV boleh menyebabkan lebih serius pada penyakit seperti masalah pernafasan dan migraine. Untuk kanak-kanak ia boleh menjejaska kesihatan dan membawa demam panas, muntah-muntah dan dehidrasi.
Beliau mengatakan bahawa negara seperti Bangladesh dan Filipina sudah mengambil keputusan untuk menutup sekolah kerana tahap kepanasan dan UV yang tinggi. Hal ini mengambil kira yang sama kerana situasi yang berlaku di negara tersebut adalah sama berlaku di negeri dalam Malaysia.
Kesan Bahaya UV Pada Kesihatan Tutup Sekolah UV Tinggi KPM dan Ibu bapa perlu cakna dengan pendedahan berlebihan kepada sinaran UV kepada anak-anak yang mempunyai kesan yang serius terhadap kesihatan terutamanya pada kulit, mata, dan sistem imun. Berikut adalah beberapa kesan bahaya utama:
Penyebab Kanser Kulit. Pendedahan yang lama kepada sinaran UV meningkatkan risiko untuk kanser kulit, termasuk kanser kulit bukan melanoma dan melanoma malignan. Kanser kulit bukan melanoma boleh dirawat dengan pembedahan, bahkan melanoma malignan adalah lebih serius dan boleh membawa kes kepada kematian.
Penyebab Katarak Mata. Sinaran UV adalah sebab risiko utama dalam pembentukan katarak, yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan atau buta pada seseorang. Pendedahan berterusan kepada sinaran UV boleh meningkatkan risiko pembentukan katarak mata.
Kesan Penuaan Kulit Pra-Matang. Sinaran UV boleh sebabkan perubahan pada sel-sel kulit, tisu gentian, dan saluran darah, yang mengakibatkan penuaan kulit pra-matang, termasuk kedutan, ruam, dan kulit bersisik.
Penyebab Keradangan Mata. Pendedahan berpanjangan kepada sinaran UV boleh menyebabkan keradangan pada mata, yang boleh membawa kepada masalah penglihatan dan keselesaan mata.
Merencatkan Sistem Imunisasi Badan. Sinaran UV juga boleh merencatkan sistem imun, meningkatkan risiko penyakit berjangkit, dan mengurangkan keberkesanan pemvaksinan.
Penyebab Masalah Kulit Lain. Selain itu, sinaran UV juga boleh menyebabkan masalah kulit lain seperti selaran matahari (erythema), ruam kulit, dan kulit bersisik. Oleh itu, penting untuk mengambil langkah-langkah dalam melindungi diri dari pendedahan berlebihan kepada sinaran UV, termasuk penggunaan pelindung matahari, pakaian perlindungan, dan mengelakkan berjemur pada waktu yang terlalu panas. Boleh rujuk cara dan langkah penjagaan ketika musim panas dibawah.
Langkah-Langkah Penjagaan Musim Panas KPM sebelum ini telah menggariskan beberapa panduan yang mesti diikuti sebagai langkah keselamatan dan menjaga kesihatan ketika panas. Berikut adalah langkah-langkah penjagaan yang boleh diambil:
Guna Pelindung Matahari (Sunscreen). Ibu bapa atau KPM boleh mengambil inisiatif dengan sediakan losyen sunscreen. Gunakan pelindung matahari dengan SPF yang mencukupi (Ideal SPF 30 atau lebih tinggi) Didik anak setiap kali keluar, terutamanya pada wajah, leher, tangan, dan bahagian kulit yang terdedah hendaklah disapu sunscreen terlebih dahulu. Pakai Pakaian yang Tertutup. Didik anak kenakan pakaian yang melindungi kulit dari sinaran UV, seperti topi sudu, kemeja lengan panjang, dan kain yang berwarna putih. Elakkan Terik Panas Matahari. Ibu bapa boleh ajar anak supaya sentiasa mencari kawasan teduh terutama cuaca panas terik diantar 10 pagi sehingga 4 petang dimana ia didapati sinaran UV yang kuat. Pastikan juga untuk bekalkan payung sebagai langkah penjagaan. Pastikan Anak Minum Air Secukupnya. Kesan dehidrasi boleh berlaku bila-bila masa sahaja. Ibu bapa boleh didik anak dan bekalkan botol air besar contohnya supaya anak lebih teratur dalam menjaga keperluan air untuk anak. Disamping itu, selepas mengikuti perbincangan mengenai cuaca panas dan sinaran UV ini, wajar untuk KPM melaksanakan tutup sekolah UV tinggi di negeri yang terlibat. Keselamatan anak adalah yang utama.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/05/tutup-sekolah-uv-tinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suhu Lebih 37 Darjah Celsius 3 Hari Berturut Turut Kpm Sedia Tutup Sekolah

Suhu Lebih 37 Darjah Celsius 3 Hari Berturut Turut Kpm Sedia Tutup Sekolah

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 90 hits
Kerisauan mak ayah pada anak anak yang bersekolah ketika musim panas ini akhirnya boleh menarik nafas lega bila mana Kementerian Pendidikan Malaysia memberi jaminan akan menutup mana mana sekolah sekiranya suhu harian melebihi 37 darjah Cel...
Yang Satu Sekolah Adik Aslam Amp Marissa Bukan Aslam Misya Dedah Beberapa Fakta Abby Abadi Tak Benar

Yang Satu Sekolah Adik Aslam Amp Marissa Bukan Aslam Misya Dedah Beberapa Fakta Abby Abadi Tak Benar

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 93 hits
Sebelum ini pelakon Abby Abadi memaklumkan kepada pihak media bahawa dia percaya keputusan anaknya Marissa dan Aslam berkahwin adalah bagi mengelakkan maksiat Betul ke kenal sejak kecil Kata Abby lagi keputusan tersebut dilakukan susulan me...
Tarikh Buka Sekolah Kpm 2025

Tarikh Buka Sekolah Kpm 2025

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 105 hits
TARIKH BUKA SEKOLAH KPM 2025 Berdasarkan kalendar 2025 tarikh buka sekolah KPM 2025 adalah bermula pada Januari 2025 untuk penggal 3 sesi 2024 2025 Berikut dikongsikan tarikh buka sekolah 2025 untuk semua sekolah rendah dan menengah KPM di ...
Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 87 hits
Bicara Profesional Pengarah Pendidikan negeri Johor bersama pengetua sekolah negeri Johor 2024 Program penuh from my point of view KSL Resort kami pagi ni untuk program ni Bermula dengan Sesi bicara profesional bersama PPD Batu Pahat diikut...
Dilarang Konsumsi Makanan Ini Bila Kolesterol Sedang Tinggi Risikonya Penyakit Berbahaya

Dilarang Konsumsi Makanan Ini Bila Kolesterol Sedang Tinggi Risikonya Penyakit Berbahaya

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 18 hits
Individu dengan tingkat kolesterol tinggi disarankan untuk menghindari konsumsi makanan tertentu terutama yang memiliki kandungan lemak tinggi
Makan Enak Tapi Kolesterol Aman 5 Jenis Ikan Ini Cocok Dikonsumsi Pengidap Kolesterol Tinggi

Makan Enak Tapi Kolesterol Aman 5 Jenis Ikan Ini Cocok Dikonsumsi Pengidap Kolesterol Tinggi

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 25 hits
Seperti tekanan darah dan gula darah tingkat kolesterol di dalam tubuh dapat meningkat secara tiba tiba Oleh karena itu berikut rekomendasi makanannya
Antara Nasi Lontong Dan Ketupat Mana Yang Lebih Mengenyangkan Dan Tinggi Kalori

Antara Nasi Lontong Dan Ketupat Mana Yang Lebih Mengenyangkan Dan Tinggi Kalori

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 41 hits
Perbedaan pengolahan nasi lontong dan ketupat menghasilkan perbedaan kandungan nutrisi di dalamnya
Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Semakan Kehakiman 186 Pekebun Musang King Raub Ketepi Notis Pengosongan

Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Semakan Kehakiman 186 Pekebun Musang King Raub Ketepi Notis Pengosongan

papar berkaitan - pada 25/4/2024 - jumlah : 72 hits
KUANTAN Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan semakan kehakiman yang difailkan 186 pekebun durian Raub bagi mengetepikan notis pengosongan tanah yang dikeluarkan kerajaan Pahang terhadap mereka sebelum ini Selain itu Hakim Dat...
Waspada Ternyata 7 Hal Ini Jadi Penyebab Asam Urat Tinggi Di Usia Muda

Waspada Ternyata 7 Hal Ini Jadi Penyebab Asam Urat Tinggi Di Usia Muda

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 38 hits
Bukan lagi sekadar menimpa orang orang pada usia lanjut saja kini penyakit asam urat juga semakin umum terjadi pada kalangan anak muda karena beberapa alasan
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi