Kpj Sediakan Pelindung Bayi Tempat Selamat Bagi Yang Tidak Diingini


BERNAMA


KUCHING: Saban hari kita akan digemparkan dengan kes pembuangan bayi, sama ada bayi itu masih hidup atau sudah meninggal dunia. Walaupun tindakan itu dianggap kejam dan tidak berperikemanusiaan, tetapi itulah realiti yang berlaku dalam kalangan masyarakat kita.

Berdasarkan laporan akhbar, 577 kes pembuangan bayi dan janin direkodkan antara Januari 2014 hingga Disember 2018. Selangor mencatatkan jumlah kes tertinggi iaitu 135 kes dalam tempoh 5 tahun itu, diikuti Sabah 67 kes, Johor dan Kuala Lumpur 62 kes, Kedah 42 kes, Perak 35 kes dan Pahang 33 kes.

Pengurus Besar Kumpulan Perubatan Johor (KPJ) Kuching, Nurhazimah Mahat berkata masalah sosial dalam kalangan masyarakat masalah yang sukar untuk dibendung.

Justeru, KPJ terpanggil untuk menyediakan tempat Pelindung Bayi bagi membenarkan ibu yang melahirkan anak luar nikah meletakkan bayi mereka di tempat yang selamat sekiranya mereka tidak menginginkan bayi itu.

Tempat Pelindungan Bayi ini hasil usahasama antara pihak KPJ, Jabatan Kebajikan Masyarakat, polis dan hospital kerajaan. Setakat ini, 10 buah tempat Pelindung Bayi KPJ diwujudkan di seluruh Malaysia.

“Kita sedih apabila ada individu yang mengambil jalan pintas dengan membuang bayi di tempat yang tidak sepatutnya seperti di tong sampah dan tempat kumbahan. Di manakah sifat keibuan mereka,” katanya kepada Bernama ketika ditemui baru-baru ini.

Di Kuching, sejak Pelindung Bayi itu dibuka pada tahun 2017, pihak KPJ merekodkan 3 kes bayi yang ditinggalkan di tempat pelindung.

Namun, seorang bayi meninggal dunia pada saat ia diletakkan di dalam pelindung itu, kata Nurhazimah.

“Ketika pihak kami mahu mengambil bayi itu, ia sudah tidak bernyawa di mana badannya kelihatan kebiru-biruan. Bagaimanapun, pihak KPJ tetap menjalankan prosedur pemeriksaan sebelum mayat bayi itu diserahkan kepada polis untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

Jelas Nurhazimah, identiti ibu yang meninggalkan bayi itu juga tidak akan diselidik supaya mereka dapat meneruskan kehidupan seperti biasa dan tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Mengenai prosedur pengurusan bayi yang diletakkan di pelindung itu, Nurhazimah berkata, pada saat bayi itu berada di tangan pihaknya, segala pemeriksaan normal bagi bayi yang baru lahir akan dijalankan oleh para pegawai perubatan.

“Jika bayi itu memerlukan rawatan susulan, bayi itu akan diserahkan kepada pakar kanak-kanak untuk dipantau rapi. Kemudian KPJ akan memaklumkan perkara berkenaan kepada polis dan JKM untuk prosedur pengurusan seterusnya,” katanya.

Selepas pihak JKM mendapat perintah mahkamah, bayi berkenaan akan diserahkan di bawah penjagaan JKM, sehinggalah bayi itu diambil menjadi anak angkat.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/kpj-sediakan-pelindung-bayi-tempat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jumaat Akhir Ramadan Anzalna Selamat Lahirkan Bayi Lelaki Hadiah Raya Bermakna Tahun Ini

Jumaat Akhir Ramadan Anzalna Selamat Lahirkan Bayi Lelaki Hadiah Raya Bermakna Tahun Ini

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 395 hits
Pelakon Anzalna Nasir telah selamat menimang cahaya mata lelaki Jumaat lalu Pengumuman itu telah dibuatnya bersama suami Hanif Zaki di instagram masing masing dengan memuat naik video yang cukup menyentuh perasaan Melalui perkongsian video ...
Asmak Baby Care Set Penjagaan Bayi Yang Selamat

Asmak Baby Care Set Penjagaan Bayi Yang Selamat

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 492 hits
Assalamualaikum semua Bagi ibu yang mempunyai anak anak kecil mahupun mereka yang bakal menimang cahaya mata memilih produk penjagaan bayi memang memeningkan Bukan apa cuma mesti kita nak pilih produk yang sesuai dan terbaik untuk anak anak...
Cimbclick Di Jamin Selamat

Cimbclick Di Jamin Selamat

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 361 hits
Portal perbankan dalam talian CIMB Bank Bhd CIMBClicks dijamin selamat dan semua transaksi pelanggan terus dilindungi Bank itu memaklumkan bahawa pada hujung minggu memperkenalkan beberapa langkah tambahan untuk meningkatkan keselamatan tra...
Selamat Tahun Baru 2016

Selamat Tahun Baru 2016

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 236 hits
Selamat Tahun Baru 2016 untuk anda semua Saya doakan semoga anda panjang umur diberikan kesihatan yang baik murah rezeki dan berbahagia selalu Apakah azam tahun baru anda kali ini Boleh kongsikan dengan saya di ruangan komen Coach Aziera Ya...
2 Balita Selamat Usai Mobil Tabrak Truk Terguling Dan Terbakar Di Jalan Tol

2 Balita Selamat Usai Mobil Tabrak Truk Terguling Dan Terbakar Di Jalan Tol

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 170 hits
Hasil analisa petugas di lapangan kecelakaan diduga terjadi karena kendaraan Innova yang bermuatan 7 orang termasuk pengemudi tidak bisa menjaga jarak dan tidak memperhatikan batas kecepatannya Padahal kondisi jalan agak menikung dan menuru...
Selamat Hari Pekerja 2019

Selamat Hari Pekerja 2019

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 436 hits
Assalamualaikum semua dan selamat sejahtera dan salam 1 Mei Seronok lah ye anda semua Cuti hari ini Tapi A L takkan cuti sebab permintaan penyapu yang A L buat semakin meningkat menjelang Ramadhan ini Sebab nak raya nanti senang nak kemas r...
Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei

Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 483 hits
Assalammualaikum sumber google13 06 2019 tepat jam 12 30 tengahari tadi Datuk Lee Chong Wei telah mengumumkan yang beliau akan bersara dari dunia sukan badminton Setelah 19 tahun berjuang untuk negara Salute sangat dengan Datuk Dia seorang ...
Selamat Hari Raya 1 Syawal Yang Riang Gembira

Selamat Hari Raya 1 Syawal Yang Riang Gembira

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 629 hits
assalamualaikum salam dihulur di Syawal ke 9 hi hi hi dah ptg Syawal ke 9 pun dah tapi baru la sempat nak up gambar 1 Syawal with the of my life SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN tema hijau thn ni bersama Abah Emakthn ni turn beraya di Mel...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen