Kpd Antara Pegawai Dikenakan Tatatertib Kes Long Tiger


Oleh ABU UBAIDILLAH RAHMAN
KETUA Polis Daerah Tangkak berdepan tindakan tata tertib berhubung kecuaian penyeliaan dalam penugasan yang membawa kepada insiden Long Tiger meloloskan diri dari Mahkamah Majistret Tangkak, Muar pada 15 Disember lalu.
Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, pihaknya turut membuka kertas siasatan terhadap dua pegawai iaitu Ketua Polis Balai dan seorang Inspektor bagi kesalahan yang sama.
Katanya, kertas siasatan tatatertib itu akan menghantar ke Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard, Bukit Aman untuk penilaian dan tindakan susulan.
“Di Johor, kita beri tumpuan khusus kepada aspek kebertanggungjawaban dan penyeliaan yang sepatutnya serta memeriksa lokap sama ada lokap di mahkamah atau lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) atau balai.
“Turut berdepan tindakan, seorang anggota polis berpangkat Koperal berusia 30 tahun dan seorang pegawai berpangkat Senior Asisten Komisioner yang terbabit dalam kecuaian menyebabkan kebocoran maklumat.
“Kes disiasat mengikut Seksyen 203 Kanun Keseksaan kerana mendedah maklumat sulit, yang jika sabit kesalahan, boleh dihukum penjara satu tahun atau denda RM1 juta,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, Johor Bahru, hari ini.
Semalam, akhbar melaporkan seorang banduan lelaki Rohingya dikenali ‘Long Tiger’ atau nama sebenarnya Abdul Hamim Ab. Hamid, 33, ditahan setelah didapati menyembunyikan diri di rumah seorang pondan di Jalan Kuala Ketil, Sungai Petani, Kedah.
Susulan tangkapan itu, tular beberapa gambar menunjukkan beberapa anggota polis membawa Long Tiger keluar di sebuah rumah dan hanya berseluar pendek berwarna putih setelah cubaannya melarikan diri gagal setelah jatuh ketika memanjat bumbung.
Dalam perkembangan sama, Ayob Khan berkata, pihaknya juga membuka siasatan terhadap pemilik akaun Facebook yang merupakan seorang bekas anggota polis mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.
Katanya, individu berusia 47 tahun yang berasal dari Klang itu dipercayai menularkan maklumat sulit atau gambar operasi yang diperolehi ke laman sosialnya.
“Hentikan tindakan menyebarkan, jangan terlalu ghairah mahu menularkan benda yang boleh mengganggu operasi polis, ini akan menjejaskan operasi susulan pihak polis,” katanya.
Long Tiger meloloskan diri melalui pintu utama Mahkamah Majistret Tangkak, Johor sebelum perbicaraannya bermula pada 15 Disember lalu, pukul 11.55 pagi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/kpd-antara-pegawai-dikenakan-tatatertib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Long Tiger Lolos Ocpd Tangkak Berdepan Tindakan Tatatertib

Long Tiger Lolos Ocpd Tangkak Berdepan Tindakan Tatatertib

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 156 hits
Long Tiger lolos OCPD Tangkak berdepan tindakan tatatertib Ketua Polis Daerah Tangkak bersama dua lagi pegawai berdepan tindakan tatatertib atas kesalahan kecuaian penyeliaan dalam penugasan sehingga menyebabkan Long Tiger lolos dari lokap ...
Kertas Siasatan Kes Long Tiger Hampir Lengkap Ayob Khan

Kertas Siasatan Kes Long Tiger Hampir Lengkap Ayob Khan

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 168 hits
Oleh Polis Johor membuat laporan susulan gambar tangkapan Long Tiger tular di media sosial semalam kerana boleh mengganggu siasatan Gambar media sosial KERTAS siasatan kes membabitkan lelaki etnik Rohingya dikenali sebagai Long Tiger yang b...
Long Tiger Rancang Lari Ke Negara Jiran Ayob Khan

Long Tiger Rancang Lari Ke Negara Jiran Ayob Khan

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 227 hits
JOHOR BAHRU 29 Dis Long Tiger lelaki etnik Rohingya yang ditahan semula semalam selepas melarikan diri dari lokap Mahkamah Majistret Tangkak baru baru ini dipercayai merancang untuk melarikan diri ke negara jiran Ketua Polis Johor Datuk Ayo...
Long Tiger Bersama 3 Individu Beri Perlindungan Kepadanya Direman 4 Hari

Long Tiger Bersama 3 Individu Beri Perlindungan Kepadanya Direman 4 Hari

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 159 hits
Abdul Hamim Ab Hamid atau lebih dikenali sebagai Long Tiger telah berjaya ditangkap polis di Sungai Petani Kedah pada petang semalam dan pagi ini dia dibawa ke Mahkamah Majistret Tangkak Bersama Long Tiger tiga lagi individu lelaki yang ber...
Wanita Dedah Suasana Rumah Wanita Jadian Jadi Tempat Berlindung Long Tiger Sejak 10 Hari Lalu

Wanita Dedah Suasana Rumah Wanita Jadian Jadi Tempat Berlindung Long Tiger Sejak 10 Hari Lalu

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 178 hits
Tular baru baru ini seorang lelaki warganegara Rohingya Long Tiger yang menjadi topik perbualan hangat orang ramai selepas berjaya melarikan diri dari lokap Mahkamah Majistret Tangkak pada 15 Disember lalu Bagaimanapun perbuatan itu membawa...
Long Tiger Menyorok Di Rumah Pondan

Long Tiger Menyorok Di Rumah Pondan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 251 hits
Oleh Polis menahan Long Tiger petang tadi ALOR SETAR Lelaki Rohingya dikenali Long Tiger yang ditahan hari ini menyembunyikan diri di rumah seorang pondan di Jalan Kuala Ketil dekat sini Ketika ditahan kira kira jam 3 petang tadi Long Tiger...
Long Tiger Ditahan Bersama Pondan

Long Tiger Ditahan Bersama Pondan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 272 hits
FMT ReportersLelaki etnik Rohingya Abdul Hamim Ab Hamid 32 atau dikenali sebagai Long Tiger diberkas bersama seorang pondan di sebuah rumah di Sungai Petani Kedah hari ini PETALING JAYA Seorang lelaki etnik Rohingya dikenali sebagai Long Ti...
Selepas 13 Hari Bersembunyi Long Tiger Akhirnya Diberkas Polis

Selepas 13 Hari Bersembunyi Long Tiger Akhirnya Diberkas Polis

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 153 hits
Oleh SEPANDAI pandai tupai melompat akhirnya ke tanah jua Begitulah perumpamaan yang boleh diberikan mengenai kemampuan penjenayah paling dikehendaki di Johor apabila dia ditangkap semula selepas 13 hari melarikan diri dari lokap Polis Joho...
Long Tiger Panjat Bumbung Mahu Terjun Ke Sungai

Long Tiger Panjat Bumbung Mahu Terjun Ke Sungai

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 170 hits
PETALING JAYA Lelaki Rohingya Long Tiger bertindak memanjat bumbung serta cuba untuk terjun ke dalam sungai di belakang rumah rakannya di Jalan Kuala Ketil Sungai Petani sebaik menyedari kehadiran pihak berkuasa Difahamkan dalam operasi kha...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak