Kota Belud Dipilih Untuk Smart Sawah Berskala Besar


Kampung Kulambai, Kota Belud


Kota Kinabalu: Sabah antara empat negeri dipilih oleh Padiberas Nasional Berhad (Bernas) bagi membangunkan program SMART Sawah Berskala Besar (SBB) sebagai komitmen merangka hala tuju strategik memperkasa industri padi dan beras negara.

Menurut kenyataan Bernas, kawasan sawah padi berpotensi yang telah dikenal pasti sebagai lokasi membangunkan SMART SBB di Sabah ialah Kampung Kulambai, Kota Belud; manakala tiga kawasan lain merangkumi Batang Lupar di Sarawak; Sungai Batu Pahat di Perlis dan Setiu di Terengganu.

Kenyataan itu memaklumkan program SMART SBB adalah seiring dengan matlamat kerajaan dalam meningkatkan kadar Tahap Sara Diri beras negara iaitu 75 peratus, dan ia bermula dengan Memorandum Persefahaman antara Bernas dengan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) pada awal tahun.

"Ia satu daripada inisiatif MAFI bagi menyatukan tanah sawah untuk membentuk satu sistem pengurusan ladang berpusat. Sistem berpusat ini dilihat dapat mengoptimumkan penggunaan sumber sedia ada serta meningkatkan kecekapan aktiviti penanaman dan pengeluaran hasil padi negara.

"Sebagai syarikat berpengalaman luas dan mempunyai rangkaian kukuh dalam industri, Bernas menyasarkan kawasan-kawasan mempunyai produktiviti rendah dengan mengunjurkan lonjakan hasil antara 40 hingga 60 peratus semusim," menurut kenyataan itu, hari ini.

SMART SBB perkasa industri padi dan beras
Menurut Bernas, SMART SBB adalah program kolaborasi antara Bernas dengan agensi lain seperti Jabatan Pengairan dan Saliran, Jabatan Pertanian Negeri Sabah, Pertubuhan Peladang Kawasan dan Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu.

Di samping itu, Bernas turut melaksanakan SMART SBB bersama pengilang bumiputera seperti program antara Bernas dengan Kilang Beras Dibuk di Perlis, dan ketika ini kerja-kerja pemulihan infrastruktur, tanah dan penanaman padi sedang giat dilakukan kawasan-kawasan dikenal pasti.

Kenyataan itu memaklumkan Bernas memerlukan ketelitian menyeluruh termasuk membangunkan tanah sawah yang sudah lebih 10 tahun terbiar seperti di Kampung Kulambai dan kawasan luar jelapang seperti Sungai Batu Pahat.

Bernas akan bekerjasama dengan hampir 200 pesawah dan mereka turut didedahkan dengan teknik dan amalan pertanian baik bagi menguruskan sawah berskala besar, selain penggunaan mekanisasi serta teknologi terkini yang dilihat dapat memudahkan kerja-kerja ladang bagi mewujudkan sistem pertanian lebih terancang.

"Ini sekali gus dapat menjimatkan kos penanaman secara menyeluruh, selain membantu pesawah memperoleh hasil tuaian baik. Penglibatan pesawah merupakan elemen terpenting dalam program ini turut menunjukkan angka memberangsangkan," menurut kenyataan itu.

Padiberas Nasional Bhd (BERNAS) Bernas memberitahu, pesawah amat komited serta berdisiplin dalam mengikuti jadual kerja ladang ditetapkan bagi mendapatkan kadar hasil dan mutu padi lebih berkualiti.

Bernas juga akan sentiasa memberi sokongan kepada pesawah melalui pelbagai platform perkongsian ilmu pengetahuan bagi memacu kejayaan mereka sekali gus merancang untuk memperluaskan lagi program SMART SBB ini kepada varieti padi lain seperti beras wangi pada masa akan datang, menurut kenyataan itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/kota-belud-dipilih-untuk-smart-sawah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Juruwang Bank Cetus Kluster Baru Di Kota Belud

Juruwang Bank Cetus Kluster Baru Di Kota Belud

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 199 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri Datuk Seri Masidi Manjun KOTA KINABALU Pemeriksaan hubungan rapat terus menyumbang kepada kes baru harian Covid 19 di Sabah dengan 949 kes jangkitan direkodkan pada 4 Ogos Menteri Kerajaan Temp...
Bekas Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Di Lantik Penasihat Khas Pm Bertaraf Menteri

Bekas Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Di Lantik Penasihat Khas Pm Bertaraf Menteri

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 158 hits
PUTRAJAYA Pejabat Perdana Menteri mengesahkan pelantikan Ahli Parlimen Tambun Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu sebagai Penasihat Khas kepada Perdana Menteri bertaraf Menteri Pengesahan itu dibuat dalam satu kenyataan di sini hari ini Pejabat P...
Laporkan Heryanty Menipu Dokter Di Palembang Akui Akidi Tio Dulu Pengusaha Besar

Laporkan Heryanty Menipu Dokter Di Palembang Akui Akidi Tio Dulu Pengusaha Besar

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 135 hits
Seorang dokter berinisial SM mengaku menjadi korban penipuan dan penggelapan yang dilakukan putri Akidi Tio Heryanty Tak tanggung tanggung dia mengaku rugi mencapai Rp2 3 miliar
Mayat Berpakaian Penyelam Ditemui Terapung Di Perairan Sungai Besar

Mayat Berpakaian Penyelam Ditemui Terapung Di Perairan Sungai Besar

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 141 hits
Mayat ditemui kira kira pukul 3 petang sebelum nelayan terbabit menghubungi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia bagi memaklumkan penemuan tersebut SHAH ALAM Mayat seorang lelaki lengkap berpakaian penyelam berserta balang oksigen ditemui...
Depresi Penyakit Tidak Kunjung Sembuh Seorang Pria Di Aceh Besar Bunuh Diri

Depresi Penyakit Tidak Kunjung Sembuh Seorang Pria Di Aceh Besar Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 173 hits
Seorang pria berinisial MN ditemukan meninggal dunia dalam posisi tergantung di atas pohon di area persawahan Kecamatan Suka Makmur Aceh Besar Kamis Pria tersebut diduga bunuh diri akibat depresi karena penyakit yang diderita
Tak Payah Mesyuarat Banyak Banyak La Payah Payah Join Saja Bersatu Buat Malu Parti Besar Jadi Kecil

Tak Payah Mesyuarat Banyak Banyak La Payah Payah Join Saja Bersatu Buat Malu Parti Besar Jadi Kecil

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 198 hits
Kalau selepas petang esok UMNO masih juga lagi bersama kerajaan PN dan Mahiaddin yang derhaka ini baik bubar sajalah parti dan lebih mulia bergabung terus saja dengan Bersatu
Nak Fries Ayam Bakar Sedih Pun Jebat Tetap Comel Makin Besar Dah Jadi Bff Baba

Nak Fries Ayam Bakar Sedih Pun Jebat Tetap Comel Makin Besar Dah Jadi Bff Baba

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 188 hits
Sekejap dah besar anak lelaki Sharnaaz Ahmad Jebat Jayden Bakal menginjak usia 3 tahun September depan nampaknya kehadiran Jebat dalam hidup Sharnaaz amat bermakna sekali Biarpun tak dapat melihat setiap hari perkembangan Jebat Sharnaaz aku...
Menko Luhut Undang Guru Besar Idi Hingga Mahasiswa Minta Masukan Penanganan Pandemi

Menko Luhut Undang Guru Besar Idi Hingga Mahasiswa Minta Masukan Penanganan Pandemi

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 176 hits
Luhut menyampaikan pertemuan ini sengaja diagendakan untuk memberikan informasi mengenai upaya pemerintah dalam mengendalikan pandemi Covid 19
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah