Kontroversi Menteri Lantik Pondan Tanda Pengiktirafan Kerajaan Terhadap Lgbt


Berita sensasi mengenai perlantikan seorang transgender heboh diperdebatkan di media setelah tular surat perlantikan diberikan kepada Rania Zara Medina, sebagai ahli Country Coordinating Mechanism (CCM) Malaysia bagi penggal 2019/2021.


Surat perlantikan itu ditandatangani oleh Dr. Lee Boon Chye selaku Timbalan Menteri di Kementerian Kesihatan Malaysia dan pengerusi CCM.

CCM Malaysia ditubuhkan bertujuan menangani isu HIV dan AIDS melalui sumbangan daripada Global Fund, sebuah organisasi antarabangsa yang menggerakkan dan melabur lebih daripada USD4 bilion setahun untuk mengakhiri penularan wabak AIDS, batuk kering dan malaria.

Usahasama ini dijalankan dengan penglibatan kerajaan, masyarakat, sektor swasta dan golongan pesakit.

Golongan sasaran untuk program CCM adalah pengguna dadah melalui suntikan atau “Injecting drug users (IDUs)”, pekerja seks (lelaki, perempuan dan mak nyah) dan lelaki yang melakukan seks dengan lelaki atau “Men who have sex with men (MSM)”.

Perlantikan Rania dilihat bagi mewakili golongan mak nyah, tidak diperjelaskan dengan awal oleh Kerajaan hingga menyebabkan kegusaran di kalangan rakyat di mana Islam merupakan agama rasmi negara.

Isu ini adalah isu sensitif kepada masyarakat beragama Islam. Perlantikan ini dilihat seolah-olah kerajaan secara rasminya menghalalkan golongan mak nyah mewakili negara di peringkat organisasi antarabangsa.

Surat rasmi daripada Kementerian juga menyatakan, “Puan” Rania seolah-olah mengiktiraf kebebasan tanpa had hak asasi manusia yang dipelopori barat.

Malaysia adalah sebuah negara yang mengamalkan nilai-nilai ketimuran dan berpaksikan Islam sebagai agama rasmi.

Keadaan ini adalah satu kejanggalan keterlaluan pada era Malaysia baru. Adakah Malaysia Baru ini lebih liberal dan mengamalkan hak asasi tanpa batasan?

Kerajaan dilihat tidak berhemah dalam menangani isu ini. Dewan Pemuda IKATAN Malaysia menggesa perlantikan di dalam CCM dianggotai juga golongan cendekiawan Islam agar program yang dilaksanakan oleh CCM berpaksikan Islam untuk membawa golongan mak nyah kembali ke pangkal jalan.

Jika YB Mujahid kehadapan seawal memegang jawatan Menteri Agama untuk menyantuni golongan maknyah, kenapa pihak agensi beliau tidak terlibat sama pada kali ini?

Perlantikan mak nyah juga tidak kena pada masanya ketika negara digegarkan dengan video semburit luar tabi’i, antara seorang lelaki dengan lelaki yang lain.

Tun Mahathir Terkejut Pelantikan Pondan

Sementara itu, Perdana Menteri, Tun Mahathir terkejut apabila dimaklumkan Kementerian Kesihatan melantik seorang lelaki dengan penampilan wanita, Rania Zara Medina sebagai ahli jawatankuasa pertubuhan Country Coordinating Mechanism (CCM).

Beliau mengakui tidak maklum berhubung status jantina Rania Zara Medina.

“Apa transgender? Awak (wartawan) dah periksa dia ke? Betul ke dia transgender?

“Saya tidak tahu macam mana dia transgender, saya tak jumpa dia,” katanya ketika sidang media di lobi Parlimen.

Lantikan Yang Jelas Salah

Shahir Adnan, Ketua Pemuda Dewan Pemuda IKATAN Malaysia berpendapat bahawa, pihak yang menganggotai CCM haruslah diwakili golongan terlibat yang telah kembali ke pangkal jalan, bukan golongan aktivis yang secara terang memberi sokongan kepada LGBTQ.

Contohnya, adalah tidak masuk akal untuk melantik penagih dadah tegar untuk menganggotai CCM bagi mewakili golongan IDUs.

Keputusan yang rasional adalah melantik golongan yang pernah terlibat dengan dadah tetapi sudah pulih dari penagihan dan mahu mengubah kehidupan penagih dadah lain ke arah lebih baik. Seharusnya keputusan lebih baik dibuat bagi mewakili golongan mak nyah.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia juga menggesa kerajaan menggunakan CCM sebagai serampang dua mata untuk menurunkan kes HIV dan AIDS serta membawa kembali golongan LGBTQ kembali ke pangkal jalan agar tidak terlibat dengan seks songsang yang menjadi antara penyebab utama HIV dan AIDS.

Demi Bangsa Malaysia!

BACA INI JUGA:
7 Tunjang Perjuangan Golongan LGBT Di Seluruh DuniaTerima Dan Iktiraf Mak Nyah Dua Perkara Berbeza
sumber: mynewshub



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/07/rania-zara-medina-mak-nyah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Tak Tahu Timbalan Lantik Pondan Anggota Ccm Kementerian Kesihatan

Menteri Tak Tahu Timbalan Lantik Pondan Anggota Ccm Kementerian Kesihatan

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 743 hits
Lantik Rania Timbalan Menterinya Dr Lee Boon Chye kata ikut prosedur Menteri pula tak tahu dan akan bawa dalam mesyuarat pasca kabinet kementerian KEPUTUSAN Kementerian Kesihatan Malaysia melalui Timbalan Menterinya Dr Lee Boon Chye telah m...
Lantik Pondan Rania Sebab Penuhi Kuota Hahahahaha Jilakerr Punya Alasan

Lantik Pondan Rania Sebab Penuhi Kuota Hahahahaha Jilakerr Punya Alasan

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 427 hits
Korang rasa ada ker pondan nak tarbiah sama pondan supaya jangan semburit Ataupun korang akan rasa selamat daripada diraba pondan sekiranya duduk berduaan Alasan yang tak masuk akal Semata mata nak memenuhi kuota transgender Sejak bila mala...
Beri Kerajaan Masa Muktamadkan Pelaksanaan Subsidi Petrol Kata Menteri

Beri Kerajaan Masa Muktamadkan Pelaksanaan Subsidi Petrol Kata Menteri

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 125 hits
Beri kerajaan masa muktamadkan pelaksanaan subsidi petrol kata menteri Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 13 Jul
Ph Lantik Transgender Ke Dalam Kerajaan

Ph Lantik Transgender Ke Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 534 hits
Bukti PH mengiktiraf golongan LGBT Dulu lagi dah bagitahu jangan undi PH sebab dorang ni takkan sesekali membantu meningkatkan syiar Islam tapi sebaliknya akan menjaga kepentingan LGBT Apakan daya nasi dah jadi bubur Tengok jela kerajaan PH...
Dulu Toll Free Sekarang Toll Forever Kerajaan Memperbodohkan Rakyat

Dulu Toll Free Sekarang Toll Forever Kerajaan Memperbodohkan Rakyat

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 359 hits
Cara kerajaan Pakatan Harapan mengambil alih 4 lebuh raya sama seperti mendahulukan duit kepada syarikat konsesi Ia dibuat menerusi terbitan bon dan ia sebenarnya ditanggung oleh rakyat Apabila PH memperkenalkan caj kesesakan ia bermakna ra...
Nelayan Dipinggirkan Zaman Kerajaan Ph

Nelayan Dipinggirkan Zaman Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 144 hits
Berita Dan Laporan Hal Ehwal Politik Semasa Dalam Malaysia Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Dakwa Ada Unsur Kekejaman Kerajaan Jordan Haramkan Permainan Video Pubg Di Negara Mereka

Dakwa Ada Unsur Kekejaman Kerajaan Jordan Haramkan Permainan Video Pubg Di Negara Mereka

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 300 hits
Baru baru ini Jordan telah mengharamkan permainan video yang paling panas waktu ini iaitu PlayerUnknown s Battlegrounds kerana mempunyai unsur kekejaman dan memberi kesan negatif kepada seluruh rakyat di negara itu Berikutan dengan itu ia d...
Presiden Patriot Berfikir Macam Otak Udang Cuba Bodek Kerajaan Ridhuan Tee

Presiden Patriot Berfikir Macam Otak Udang Cuba Bodek Kerajaan Ridhuan Tee

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 251 hits
Ridhuan Tee AbdullahKUALA LUMPUR Profesor Dr Ridhuan Tee Abdullah menyindir Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan Datuk Mohamed Arshad Raji yang dianggap cuba membodek kerajaan untuk dilantik ke jawatan yang lebih tinggi Pensyarah yang juga...
Pilihanraya Kerajaan Tempatan Tidak Sesuai Dilaksanakan Tok Mat

Pilihanraya Kerajaan Tempatan Tidak Sesuai Dilaksanakan Tok Mat

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 161 hits
Semalam Timbalan Menteri Perumahan dan Tempatan Raja Kamarul Bahrin Shah memaklumkan bahawa kertas kabinet berkenaan pelaksanaan pilihanraya tempatan akan dibentangkan akhir tahun ini Pilihanraya tempatan adalah salah satu janji Pakatan Har...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami