Konsep Cara Kerja Dhcp Server



Konsep Cara Kerja DHCP Server - Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) adalah jenis protokol yang bekerja pada sisi klien atau server secara otomatis menyediakan IP address komputer meliputi IP address host, subnet mask, gateway dan alamat DNS server.
DHCP server adalah jenis layanan pada komputer server sebagai penyedia pengalamatan IP address dan memberikannya secara otomatis kepada setiap klien yang melakukan request IP address melalui DHCP klien.
Adapun DHCP klien bertugas untuk menemukan layanan DHCP server yang sedang aktif dan meminta konfigurasi pengalamatan pada komputer klien.
Berikut adalah cara kerja DHCP server :1. Ketika komputer klien dinyalakan, dan fitur DHCP klien diaktifkan dalam sebuah koneksi jaringan lokal, komputer klien akan melakukan broadcast permintaan (DHCP discover) yang bertujuan mencari keberadaan DHCP server dalam jaringan lokal. Proses ini disebut sebagai IP least request.
2. Paket DHCP discover akan diteruskan dan di-broadcast secara menyeluruh ke semua host dalam jaringan, baik melalui switch, hub atau pun router.
3. DHCP server yang sedang dalam kondisi aktif (listen) akan menerima paket DHCP discover tersebut. Selanjutnya, server akan memeriksa dalam layanannya masih tersedia IP address atau tidak berdasarkan konfigurasi yang telah di-set sebelumnya. Jika masih tersedia, server akan menyimpan alamat tersebut agar tidak digunakan komputer lain.
Setelah itu, paket dikirim kepada klien atau sering disebut sebagai paket offer atau DHCP offer. Paket tawaran tersebut mengandung beberapa informasi seperti alamat host, subnet mask, alamat DNS, server WINS, NTP server, router, dan lain sebagainya. Pada tahap ini sering disebut sebagai IP least offer.
4. Setelah itu, klien akan mengirimkan paket request atau DHCP request sebagai tanda bahwa tawaran pengalamatan tersebut dibutuhkan. Proses ini sering disebut sebagai tahapan IP lease selection.

5. Server kemudian meresponsnya dengan mengirimkan kembali paket ACK atau sering disebut DHCP ACK untuk mengonfirmasi bahwa permintaan klien telah disetujui dan telah diberikan dalam jangka waktu tertentu atau dikenal
dengan tahapan IP lease acknowledge. Apabila IP address yang disewa oleh klien telah selesai atau expired, maka akan dikembalikan kepada server. Mekanisme ini disebut sebagai lease period.
6. Apabila IP Address yang disewa oleh klien telah selesai atau expired, maka akan dikembalikan kepada server. Mekanisme ini disebut sebagai lease period.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.wendyandriyan.info/2019/11/konsep-cara-kerja-dhcp-server.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+wendyandriyan/BeeB+(Blog+Wendy)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buasir Otak Tv Cara Paling Berkesan Dapat Kerja

Buasir Otak Tv Cara Paling Berkesan Dapat Kerja

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 349 hits
Dalam video ini diterangkan cara kaedah dan panduan paling berkesan untuk memohon dan mendapatkan kerja serta tips pasti berjaya dalam menghadapi temuduga Jom tonton video animasi ini
Cara Mudah Dapat Kerja Selepas Graduate

Cara Mudah Dapat Kerja Selepas Graduate

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 293 hits
Cara Mudah Dapat Kerja Selepas Graduate BAGI anda yang kini berada dihujung tahun pembelajaran tak kiralah dimana tempat anda belajar wajib baca dan kongsikan kepada semua rakan rakan anda yang baru habis belajar atau pun untuk yang masih m...
Cara Membuat Surat Lamaran Kerja Online Yang Bakal Menarik Perhatian Hrd

Cara Membuat Surat Lamaran Kerja Online Yang Bakal Menarik Perhatian Hrd

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 520 hits
Cara membuat surat lamaran kerja online yang bakal menarik perhatian HRD Pastikan syarat syarat yang dibutuhkan terpenuhi
Bubur Nasi Daging Cara Orang Utara

Bubur Nasi Daging Cara Orang Utara

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 571 hits
Tak payah tunggu demam baru boleh makan bubur nasi Menu ini memang tidak membosankan sangat mudah menyediakan Orang Kedah panggei moi sup daging Tambah sedap bila dicampur dengan cabai ikan bilis goreng Pergh orang lalu sebelah pun tak pand...
Cara Semak Kelayakkan Program Subsidi Petrol

Cara Semak Kelayakkan Program Subsidi Petrol

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 363 hits
Cara Semak kelayakkan Program Subsidi Petrol 2020 Korang dah semak ke samada korang layak atau tidak untuk mendapatkan subsidi Petrol untuk tahun 2020 tu ni Program Subsidi Petrol ni The post appeared first on
Cara Mudah Menghilangkan Stress Dengan Urutan Di Brace Men Spa

Cara Mudah Menghilangkan Stress Dengan Urutan Di Brace Men Spa

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 487 hits
Hidup ini adakalanya memang menyesakkan Bagi sesetangah orang banyak masa dalam kehidupan ini mereka terpaksa berhadapan dengan tekanan Tekanan pula boleh datang dari banyak sebab seperti masalah kewangan beban ditempat kerja masalah kesiha...
8 Langkah Lengkap Cara Daftar Maybank2u 2019 Secara Online

8 Langkah Lengkap Cara Daftar Maybank2u 2019 Secara Online

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 852 hits
Cara buat Akaun Maybank2u Secara Dalam TalianLangkah 1Untuk mengaktifkan atau membuat akaun maybank2u onlinanda perlu ke website terlebih dahulu Sila klikuntuk ke website maybank2u online Sila rujuk gambar dibawah untuk penerangan atau papa...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord

Sivasangari On Cloud Nine As She Breaks Into World Top 10