Kongsi Harapan Aspirasi Impian Jadikan Malaysia Lebih Baik




Rakyat Malaysia akan meraikan Hari Kebangsaan ke-62 pada 31 Ogos 2019 yang jatuh pada hari Sabtu ini.
Apabila merayakan Hari Kemerdekaan ini, apa yang perlu kita fikirkan adalah tiga elemen penting yang dapat membantu kita menjadi negara yang lebih baik – patriotisme, perpaduan dan integriti.
Ia selaras dengan tema sambutan Hari Kebangsaan tahun ini iaitu “Sayangi Malaysiaku: Malaysia Bersih” yang menekankan kepentingan perpaduan dan patriotisme demi kesejahteraan rakyat serta kemakmuran negara. Tema tersebut juga bertujuan memupuk integriti dan amalan murni dalam kalangan rakyat Malaysia.
Kita boleh mengdefinisikan patriotisme sebagai perasaan cinta dan hormat terhadap tanah air. Ia adalah perasaan bangga secara semulajadi terhadap negara yang mendorong kita untuk bekerja keras demi pembangunan negara, perlindungan warisan dan kebudayaan serta menjaga negara daripada dimusnahkan oleh anasir luar atau dalaman.
Seorang bekas ahli politik Amerika Syarikat, Adlai Stevenson pernah berkata: “Patriotisme bukanlah cetusan emosi meluap-luap dalam tempoh yang singkat, tetapi dedikasi perasaan cinta yang bertahan sepanjang hayat.
Ini bermakna patriotisme adalah dedikasi dan pengorbanan seumur hidup untuk negara tercinta.
Patriotisme juga merupakan rasa kepunyaan bersama yang menyatukan kita semua. Ia biasanya dilambangkan dengan mengibarkan bendera dan menghormati lagu kebangsaan.
Kita harus ingat bahawa di bawah satu bendera inilah Malaysia mencapai kemerdekaan dan membina kehidupan harmoni tanpa mengira bangsa, warna atau kepercayaan. Di bawah Jalur Gemilang juga, kita telah berusaha untuk membina negara yang mampan untuk generasi masa depan.
Tetapi kita juga harus faham bahawa masa telahpun berubah dan rakyat kita, terutamanya generasi muda mungkin lebih suka meluahkan semangat patriotik mereka di alam maya. Oleh itu, lebih banyak Jalur Gemilang dapat dilihat di media sosial pada masa kini.
Mengibarkan Jalur Gemilang bukanlah satu-satunya cara untuk mengekspresikan patriotisme seseorang.
Patriotisme boleh datang dalam pelbagai bentuk. Apabila kita bercakap untuk mempertahankan negara kita, ia adalah satu tindakan patriotik.
Kita juga bersemangat patriotik apabila menahan diri daripada melakukan perbuatan vandalisme ke atas harta awam atau tidak membuang sampah di tempat awam secara sengaja. Begitu juga apabila kita menyumbang ke arah menjadikan komuniti kita bebas daripada jenayah dan rasuah atau melindungi dan memulihara alam sekitar.
Rakyat Malaysia boleh menyerlahkan semangat patriotisme mereka menerusi kata-kata, buah fikiran dan tindakan mereka demi kepentingan dan pembinaan negara. Menjadi patriotik juga bermakna kita sanggup menyumbangkan pandangan dan pendapat ikhlas di dalam bidang yang boleh membawa kebaikan kepada negara.
Patriotisme perlu disemai ketika zaman kanak-kanak kerana jika mereka menyayangi tanah air, anak-anak kita akan membesar dengan menghargai warisan, kepelbagaian dan sejarah kita dan berusaha memperbaiki Malaysia dalam semua aspek.
Patriotisme boleh disemai dalam kalangan pelajar melalui kempen kesedaran, pendidikan dan ilmu pengetahuan. Sistem pendidikan harus disesuaikan untuk memupuk perasaan bangga dan kepunyaan dalam kalangan generasi muda.
Selepas 62 tahun merdeka, rakyat Malaysia seharusnya memberi tumpuan kepada soal integriti yang boleh membantu menghentikan seseorang daripada terlibat dalam rasuah. Kita tidak boleh bertolak ansur dengan rasuah dan membiarkannya menjadi budaya dalam masyarakat kita, terutama dalam kalangan generasi muda.
Integriti dan nilai-nilai murni harus disemai dalam kalangan generasi muda semasa mereka masih bersekolah. Ia dapat membantu memupuk budaya kejujuran dan amanah agar menjadi cara hidup para pemimpin masa depan.
Kita boleh membantu meningkatkan patriotisme dan integriti jika kita sanggup untuk meningkatkan perpaduan dan berkongsi harapan, aspirasi dan impian yang sama untuk Malaysia yang lebih baik.
Pembinaan bangsa dan negara Malaysia tidak akan bererti jika rakyat, khususnya generasi muda, tidak diterapkan dengan nilai-nilai yang murni seperti patriotisme dan integriti.
Matlamat utama kita bukan semata-mata mahu menjadikan Malaysia sebuah negara perindustrian sepenuhnya dari sudut ekonomi tetapi juga memastikan ia dibangunkan dari semua aspek termasuk alam sekitar, moral dan etika.
Merdeka! Merdeka! Merdeka!
* Penulis ialah Pemegang Amanah Yayasan Perpaduan Malaysia




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/01/kongsi-harapan-aspirasi-impian-jadikan-malaysia-lebih-baik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluarga Satu Malaysia Saya Ustaz Dr Farid Ravi Kongsi Kemanisan Keluarga Multicultural

Keluarga Satu Malaysia Saya Ustaz Dr Farid Ravi Kongsi Kemanisan Keluarga Multicultural

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 1704 hits
Kasih sayang tidak mengenal batas bangsa dan budaya Hal ini terbukti dengan kisah perkahwinan antara budaya yang bahagia walau keluarga berlainan bangsa Namun untuk mencapai tahap kebahagiaan tersebut memerlukan pemahaman yang tinggi antara...
Muat Turun Pantas Tidak Bererti Akan Dapat Strim Video Dengan Lebih Baik

Muat Turun Pantas Tidak Bererti Akan Dapat Strim Video Dengan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 299 hits
Gambar dari VentureBeat Opensignal baru sahaja mengeluarkan satu kajian kes bertajuk Kenapa kelajuan muat turun pantas tidak bererti akan mendapat pengalaman strim video yang baik di mana Opensignal menyiasat pengalaman rangkaian telefon pi...
Wax Vs Krim Penghilang Bulu Mana Yang Lebih Baik

Wax Vs Krim Penghilang Bulu Mana Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 255 hits
Ini alasan krim penghilang bulu lebih baik daripada waxing Bahan bahannya kini lebih ramah bagi kulit
Pedagang Ponsel Lebih Baik Jual Yang Original Daripada Bm

Pedagang Ponsel Lebih Baik Jual Yang Original Daripada Bm

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 161 hits
Merdeka com pun menemui beberapa pedagang ponsel di pusat perbelanjaan daerah Jakarta Pusat
Lebih Baik Hadir Mesyuarat Bulanan Bukannya Temu Berasingan Kata Setpol Anwar

Lebih Baik Hadir Mesyuarat Bulanan Bukannya Temu Berasingan Kata Setpol Anwar

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 305 hits
Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak PETALING JAYA Adalah lebih baik sekiranya pemimpin PKR termasuk Zuraida Kamaruddin hadir ke mesyuarat bulanan majlis pimpinan pusat dan bukannya bertemu presiden secara berasingan kata setiausaha politik ...
Pandi Ingin Domain Id Lebih Mendunia Dalam Pertemuan Ke 76 Aptld Di Malaysia

Pandi Ingin Domain Id Lebih Mendunia Dalam Pertemuan Ke 76 Aptld Di Malaysia

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 163 hits
Pengelola Nama Domain Internet Indonesia menghadiri pertemuan ke 76 Asia Pacific Top Level Domain di Iskandar Puteri Johor Bahru Malaysia yang dibuka secara resmi pada hari ini Merdeka com meliput langsung pertemuan komunitas internet di ka...
Honor 20s Akan Dilancarkan Di China 4 September Ini Kirin 980 Kamera Mod Malam Yang Lebih Baik

Honor 20s Akan Dilancarkan Di China 4 September Ini Kirin 980 Kamera Mod Malam Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 273 hits
Honor adalah sub jenama daripada Huawei yang kini bergerak dengan sendiri Produk produk mereka seringkali adalah lebih murah dari Huawei Tetapi dengan pelancaran Huawei Nova 5T peranti Honor 20 dilihat tenggelam Apa pula perancangan Honor s...
Ini Alasan Mengapa Lebih Baik Hanya Memiliki 2 Anak

Ini Alasan Mengapa Lebih Baik Hanya Memiliki 2 Anak

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 209 hits
Dua anak cukup atau dua anak lebih sehat itu adalah kenyataan Walaupun tidak diprogramkan secara medis itu memang lebih sehat dibandingkan punya tiga anak atau lebih kata Hasto saat ditemui khusus oleh Liputan6 com di Kantor Pusat BKKBN Jak...
Seleksi Hakim Konstitusi Oleh Lembaga Kepresidenan Lebih Baik Dibanding Dpr Ma

Seleksi Hakim Konstitusi Oleh Lembaga Kepresidenan Lebih Baik Dibanding Dpr Ma

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 226 hits
Ismail mendorong dilakukan revisi UU Mahkamah Konstitusi sehingga ada standar dan cara kerja yang sama dalam proses seleksi Dengan demikian hakim MK yang lolos seleksi memiliki integritas dan kualitas tinggi
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City