Kolej Universiti Islam Pahang Sultan Ahmad Shah Bakal Peroleh Status Universiti Penuh


KUANTAN - Sambutan jubli perak penubuhan Kolej Universiti Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KUIPSAS) tahun ini lebih bermakna apabila institusi pengajian tinggi (IPT) itu dijangka menerima status universiti penuh.
Sudah pasti pengiktirafan ini meningkatkan lagi prestij KUIPSAS yang kini mempunyai kira-kira 5,000 alumni sedang menjawat pelbagai jawatan penting di pelbagai bidang.
Rektor KUIPSAS, Prof Madya Dr. Mohd Zawavi Zainal Abidin berkata, pencapaian itu juga dilihat sejajar dengan perancangan ahli lembaga pengarah kolej universiti itu dan sokongan berterusan daripada kerajaan Pahang.
“Kita punya perancangan besar yang sudah siap diatur apabila menjadi universiti penuh nanti. Antaranya kita sasarkan untuk menjadi universiti wakaf seperti Al-Azhar (Universiti Al-Azhar, Mesir) dalam masa beberapa tahun selepas dinaik taraf.
“Untuk itu KUIPSAS berhasrat mewujudkan sebuah yayasan yang bakal menjadi pemudah cara dalam misi ini malah, sekarang ini pun ramai dalam kalangan penuntut KUIPSAS terdiri daripada golongan B40,”katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Ditubuhkan 27 Ogos 1996 dengan nama asalnya Kolej Islam Pahang (KIP) sebelum ditukar kepada Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS) dan kini dikenali sebagai KUIPSAS, kolej universiti ini juga dilantik sebagai pusat rujukan tulisan jawi selepas diperkenankan oleh Almarhum Paduka Ayahanda Sultan Ahmad Shah pada tahun 2016.
Mohd Zawavi yang menyertai KUIPSAS tidak lama selepas institusi pengajian tinggi (IPT) itu dibuka pada 1996 berkata, pihaknya juga bercadang memperbanyakkan lagi kurusus pengajian sebaik sahaja menerima status universiti penuh.
Beliau memberitahu, pada masa ini KUIPSAS menawarkan 17 program pengajian diploma, ijazah sarjana muda (lapan) dan masing-masing satu ‘master’ (ijazah sarjana) serta program asasi merangkumi bidang pengajian pengurusan perniagaan, sistem kewangan Islam dan undang-undang syariah.
“Kita hendak tambah lebih banyak kursus peringkat ijazah, master dan doktor falsafah (PhD), terutamanya dalam bidang tahfiz dan juga multimedia.
“Ketika ini terdapat 1,640 pelajar dan 220 kakitangan yang mana 140 daripadanya adalah kakitangan akademik, termasuk lima pensyarah dari Timur Tengah,” katanya.
Dalam pada itu, mengulas mengenai antara pencapaian alumni KUIPSAS, Mohamad Zawavi berkata, ada antara bekas graduan kolej universiti itu memegang jawatan sebagai hakim syarie, kadi, pensyarah dan pengarah pelbagai agensi kerajaan.
“Kebolehpasaran graduan kita juga sangat bagus dengan lebih 80 peratus memperoleh tawaran kerja sebaik menamatkan pengajian.
“Bagi memudahkan lagi peluang pekerjaan kepada pelajar kita, KUIPSAS menandatangani memorandum persefahaman dengan lebih 20 pemain industri yang memberi fokus kepada bidang kewangan Islam,”ujarnya. #sumber 
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/03/kolej-universiti-islam-pahang-sultan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Nabila Ada Hak Untuk Bahagia Sharnaaz Ahmad Ulas Khabar Angin Bekas Isteri Bakal Nikah Harini

Hiburan Nabila Ada Hak Untuk Bahagia Sharnaaz Ahmad Ulas Khabar Angin Bekas Isteri Bakal Nikah Harini

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 394 hits
Tiada angin tiada ribut timbul desas desus yang mengatakan bahawa bekas isteri kepada pelakon Sharnaaz Ahmad bakal bernikah dengan bekas suami Lydia Cynthia Laura iaitu Engku Emran Engku Zainal Abidin pada hari ini Sumber Instagram Sharnaaz...
Terkini Illi Najwa Masih Islam Mengadap Sultan Johor

Terkini Illi Najwa Masih Islam Mengadap Sultan Johor

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 458 hits
SEORANG wanita yang menimbulkan kontroversi selepas melangsungkan perkahwinan dengan Kapten Hoki India Manpreet Singh Pawar pada tahun lalu masih Islam Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini memperkenan Illi Najwa Anuar Hussei...
Tidak Pernah Keluar Dari Islam Jainj Sahkan Status Perkahwinan Dan Keagamaan Illi Najwa

Tidak Pernah Keluar Dari Islam Jainj Sahkan Status Perkahwinan Dan Keagamaan Illi Najwa

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 223 hits
835 total views 835 views today Sebelum ini tular kisah Illi Najwa Anuar Hussein Saddique yang berkahwin kekasihnya Kapten Hoki India Manpreet Singh Pawar pada Dusember tahun lalu Majlis perkahwinan pasangan tersebut mendapat perhatian rama...
Selepas Empat Perlawanan Sri Pahang Fc Raih Tiga Mata Penuh Tewaskan Sabah Di Kuantan

Selepas Empat Perlawanan Sri Pahang Fc Raih Tiga Mata Penuh Tewaskan Sabah Di Kuantan

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 211 hits
KUANTAN Sri Pahang FC mencatat kemenangan pertama apabila menewaskan Sabah FC 2 1 di Stadium Darul Makmur malam ini Misi anak buah Dollah Salleh menyasarkan tiga mata dapat dilihat apabila memberi tekanan kepada pelawat sebaik perlawanan be...
Pelancaran Tema Baru This Is Pahang Bakal Rancakkan Sektor Pelancongan Di Negeri Ini

Pelancaran Tema Baru This Is Pahang Bakal Rancakkan Sektor Pelancongan Di Negeri Ini

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 229 hits
KUANTAN Pelancaran tema baharu pelancongan Pahang This Is Pahang diyakini berupaya merancakkan kembali sektor pelancongan di negeri itu yang terjejas teruk akibat COVID 19 Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata tema baharu it...
Kalimah Allah Pertubuhan Islam Serah Memorandum Sokong Sultan Johor

Kalimah Allah Pertubuhan Islam Serah Memorandum Sokong Sultan Johor

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 214 hits
unable to retrieve full text content 160 JOHOR BAHRU Gabungan Pertubuhan Pertubuhan Islam Negeri Johor pada Isnin telah menyerahkan memorandum sokongan kepada Majlis Agama Islam Johor berhubung isu kalimah Allah 2 0 Memorandum itu merupakan
Ahli 2pm Chansung Nichkhun Bakal Buat Kemunculan Istimewa Dalam Vincenzo Bersama Taecyeon

Ahli 2pm Chansung Nichkhun Bakal Buat Kemunculan Istimewa Dalam Vincenzo Bersama Taecyeon

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 590 hits
Dalam pada ramai yang tunggu 2PM buat comeback nampaknya mereka mempunyai surprise yang lain buat semua Dikhabarkan baha ahli kumpulan tersebut iaitu Nichkhun dan Chan sung bakal membuat kemunculan istimewa dalam Vincenzo di samping Taec ye...
Saling Mengenali Lebih Daripada 10 Tahun Fida Ibrahim Dedah Bakal Nikah Pada Mei Dan Kongsi Cerita Tentang Bakal Suami

Saling Mengenali Lebih Daripada 10 Tahun Fida Ibrahim Dedah Bakal Nikah Pada Mei Dan Kongsi Cerita Tentang Bakal Suami

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 593 hits
Sebelum ini pernah dikhabarkan bahawa Fida Ibrahim bakal bernikah pada awal bulan Mei ini Fida Ibrahim 35 atau nama sebenarnya Rafidah Ibrahim berkata dia dan bakal pasangannya juga seorang ahli perniagaan dijangka bakal bernikah pada awal ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa