Kkm Beri Cuti Saring Kesihatan Mental Elak Petugas Kesihatan Alami Tekanan Melampau


Bernama Cuti tanpa rekod itu akan diberikan dengan persetujuan ketua jabatan.

Ketua Pengarah Kesihatan Noor Hisham Abdullah. Gambar: Bernama Petugas kesihatan yang terlibat dalam pengendalian wabak Covid-19 akan diberikan cuti tanpa rekod dengan persetujuan ketua jabatan bagi mengelakkan gejala tekanan yang melampau atau lesu upaya.
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata saringan kesihatan mental juga akan sentiasa dilaksana ke atas kakitangan kesihatan dan petugas barisan hadapan dari semasa ke semasa bagi mengenal pasti mereka yang mempunyai tanda-tanda awal tekanan, keresahan serta kemurungan.
Beliau berkata langkah itu merupakan antara inisiatif yang diwujudkan oleh kementerian kesihatan (KKM) bagi menangani gejala tekanan melampau khususnya dalam kalangan kakitangan kesihatan dan petugas barisan hadapan sepanjang tempoh pandemik Covid-19.
“Bantuan psikologi akan diberikan kepada mereka yang bermasalah dan dirujuk kepada kaunselor atau pakar psikiatri mengikut keperluan,” menurutnya dalam sebuah kenyataan.
Dr Noor Hisham berkata petugas akan diberikan kad pemberitahuan kesihatan mental apabila selesai menjalankan tugas bagi pemantauan kendiri tahap kesihatan mental mereka.
Katanya selain mengamalkan konsep pusingan kerja, pasukan Perkhidmatan Kesihatan Mental dan Sokongan Psikososial (MHPSS) KKM akan ditempatkan di pusat kuarantin dan rawatan Covid-19 berisiko rendah (PKRC) seperti di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang untuk memberikan perkhidmatan kaunseling serta intervensi psikososial kepada kakitangan dan pesakit.
Beliau turut menggesa semua petugas barisan hadapan untuk sentiasa mengambil berat aspek kesihatan mental di samping komitmen yang tidak berbelah bagi dalam memberi perkhidmatan dan rawatan kepada pesakit khususnya sepanjang tempoh melawan pandemik Covid-19.
Dr Noor Hisham berkata pasukan MHPSS akan sentiasa berkolaborasi dengan pelbagai agensi dan kementerian bagi menangani masalah lesu upaya dalam kalangan petugas kesihatan serta mengambil tindakan yang sesuai untuk mencegah masalah ini daripada terus berlaku.
“Bantuan serta kaunseling sentiasa akan dihulurkan kepada mana-mana individu yang memerlukan khususnya petugas barisan hadapan,” katanya.
Kajian yang dijalankan ke atas 893 petugas kesihatan mengenai Prevalen dan ‘Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Lesu Upaya Dalam Kalangan Petugas Barisan Hadapan di Malaysia Semasa Pandemik Covid-19’ mendapati prevalen lesu upaya berkaitan peribadi ialah sebanyak 53.8%.
Beliau berkata paling tinggi (lesu upaya berkaitan peribadi) ialah dalam kalangan pegawai farmasi dan petugas kesihatan di peringkat daerah.
Dr Noor Hisham berkata prevalen lesu upaya berkaitan pekerjaan ialah sebanyak 39.1% yang menyaksikan penolong pegawai kesihatan persekitaran dan petugas makmal mencatatkan peratusan tertinggi.
Katanya prevalen lesu upaya berkaitan pesakit ialah sebanyak 17.4% dalam kalangan paramedik dan petugas kesihatan di hospital swasta.
Antara faktor yang mencetus situasi lesu upaya dalam kalangan petugas kesihatan ialah bebanan tugas yang tinggi, ketidakpastian tempoh pandemik yang panjang, adaptasi terhadap prosedur operasi standard yang pelbagai, rancangan kerjaya terganggu serta kesulitan mengimbangkan keluarga dan kerjaya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/kkm-beri-cuti-saring-kesihatan-mental.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wujud Inisiatif Elak Petugas Kesihatan Alami Lesu Upaya Kata Dr Noor Hisham

Wujud Inisiatif Elak Petugas Kesihatan Alami Lesu Upaya Kata Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 229 hits
Wujud inisiatif elak petugas kesihatan alami lesu upaya kata Dr Noor Hisham Dikemas kini 7 jam yang lalu Diterbitkan pada 27
Warga Emas Positif Covid 19 Larikan Diri Ketika Petugas Kesihatan Tiba Di Rumah Telah Ditemui

Warga Emas Positif Covid 19 Larikan Diri Ketika Petugas Kesihatan Tiba Di Rumah Telah Ditemui

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 191 hits
Seorang warga emas dilaporkan melarikan diri dari rumahnya di Kampung Kuala Tongod Kinabatangan ketika kakitangan kesihatan datang untuk membawanya ke hospital kerana positif Covid 19 Memetik laporan BH Online warga emas berusia 69 tahun it...
Bomba Selamatkan Wanita Dikurung Suami Alami Tekanan

Bomba Selamatkan Wanita Dikurung Suami Alami Tekanan

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 143 hits
Bomba selamatkan wanita dikurung suami alami tekanan Bomba menyelamatkan seorang wanita dikurung suaminya yang dipercayai mengalami tekanan di rumah mereka di Taman Nusa Intan Senawang di sini malam tadi Turut diselamatkan dua anak pasangan...
Hiburan Fobia Jarum Rupanya Caprice Cuak Sehingga Ditenangkan Petugas Kesihatan Ketika Divaksin

Hiburan Fobia Jarum Rupanya Caprice Cuak Sehingga Ditenangkan Petugas Kesihatan Ketika Divaksin

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 303 hits
Penyanyi rap dan selebriti media sosial Caprice mencuri perhatian apabila gelagatnya yang takut mengambil suntikan vaksin baru baru ini mencuit hati peminat Meskipun sering tampil dengan gaya gentleman tak siapa sangka rupa rupanya Caprice ...
Depresi Adalah Salah Satu Masalah Kesihatan Mental Ye Ke

Depresi Adalah Salah Satu Masalah Kesihatan Mental Ye Ke

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 234 hits
DEPRESI ADALAH SALAH SATU MASALAH KESIHATAN MENTAL YE KE Ye betul Depresi atau kemurungan adalah salah satu masalah kesihatan mental Ia adalah perasaan sedih yang melampau dan berpanjangan Memanglah sedih itu perasaan yang selalu kita alami...
Petugas Kkm Dijangkiti Covid 19 Hanya Bergejala Ringan Kata Adham

Petugas Kkm Dijangkiti Covid 19 Hanya Bergejala Ringan Kata Adham

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 222 hits
Kebanyakan petugas kesihatan yang dijangkiti Covid 19 itu menjadi pesakit kategori 1 dan 2 iaitu tidak bergejala atau bergejala ringan Petugas kesihatan berdepan risiko jangkitan setiap hari dalam berdepan krisis pandemik Covid 19 Gambar Be...
Memandai Je Kata Berlaku Di Sabah Kes Ahli Keluarga Pukul Petugas Kesihatan Bukan Berlaku Di Sabah

Memandai Je Kata Berlaku Di Sabah Kes Ahli Keluarga Pukul Petugas Kesihatan Bukan Berlaku Di Sabah

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 301 hits
The ReporterTular di media sosial video menunjukkan beberapa individu yang yang memakai sut alat perlindungan diri diserang sekumpulan lelaki yang dipercayai waris ahli keluarga pesakit meninggal akibat Covid 19 Berdasarkan video berdurasi ...
Kabag Ops Brimob Polda Riau Minta Maaf Usai Tinju Petugas Jaga

Kabag Ops Brimob Polda Riau Minta Maaf Usai Tinju Petugas Jaga

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 142 hits
Kasus pemukulan yang dilakukan Kabag Ops Brimob Polda Riau Kompol RW terhadap petugas penjagaan Bripda FZ tengah ditangani Bidang Propam Keduanya disebutkan sudah saling memaafkan
Sepuluh Petugas Pemakaman Bpbd Yogyakarta Positif Covid 19

Sepuluh Petugas Pemakaman Bpbd Yogyakarta Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 170 hits
Setelah dilakukan proses tracing kontak erat maka diketahui delapan orang lain yang juga dinyatakan terkonfirmasi positif Covid 19
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas