Kkb Bukan Sekadar Transit Penduduk Harap Bakal Adun Tingkat Sektor Pelancongan


 
Penduduk mahu potensi Kuala Kubu Bharu yang kaya dengan sejarah, warisan dan semula jadi dimanfaatkan sepenuhnya.HULU SELANGOR: Tingkatkan promosi pelancongan Kuala Kubu Bharu, perbaiki kemudahan dan kurangkan birokrasi bagi kelulusan dalam sektor berkenaan.
Itu antara harapan penduduk dan pengusaha bidang itu kepada salah satu daripada empat calon PRK Kuala Kubu Baharu sekiranya mereka bergelar ‘Yang Berhormat’ selepas dipilih rakyat menerusi proses demokrasi, Sabtu ini.
PRK itu membabitkan pertembungan Pang Sock Tao mewakili Pakatan Harapan (PH), Khairul Azhari Saut (Perikatan Nasional), Hafizah Zainudin (Parti Rakyat Malaysia) dan Nyau Ke Xin (bebas).
Mereka berharap wakil rakyat baharu itu akan memanfaatkan potensi kawasan itu yang menjadi bandar warisan bersejarah pertama dirancang pihak perancang bandar pada 1930 selain memiliki keindahan semula jadi.
Seorang peniaga di Pekan Kuala Kubu Bharu Abdul Rahman Abdullah, 75, berkata ada kawasan tertentu tidak dipromosi dengan baik selain penyelenggaraan kurang memuaskan menyebabkan ada pelancong tidak mengetahui kewujudannya.
Dakwanya, bagi penduduk luar daerah tarikan pelancong di situ hanya Sungai Chiling yang mempunyai air terjun sedangkan banyak lagi kawasan menarik seperti kolam air panas, empangan, perkampungan Orang Asli, Ampang Pechah, Taman Tasik Millenium dan galeri sejarah.
Rahman berkata Kuala Kubu Bharu juga sebenarnya ada aktiviti lasak seperti luncur layar dan water rafting (berakit redah jeram) namun masih ada kelemahan dari segi promosi untuk meningkatkan kehadiran peminatnya.
“Akhirnya sini hanya jadi tempat persinggahan orang makan sebelum bercuti ke Bukit Fraser,” katanya kepada FMT sambil menaruh harapan wakil rakyat baharu DUN Kuala Kubu Baharu dapat membantu melonjakkan sektor pelancongan untuk meningkatkan ekonomi setempat.
Penduduk meminta pihak berkuasa menyelenggara kolam air panas berdekatan Taman Arif Utama yang didakwa tidak diurus dengan baikAda juga penduduk membangkitkan keadaan kolam air panas terletak di Taman Arif Utama yang memerlukan penyelenggaraan berkala segera, selain keperluan menambah kemudahan seperti tandas awam untuk pengunjung.
Bagi Mohamad Shafik Azmi yang mengusahakan aktiviti lasak, dia berharap pihak berkuasa dapat memudahkan urusan permohonan permit perniagaan yang didakwanya ada kekeliruan dari segi kategori perusahaan.
Mohamad Shafik Azmi.“PBT tidak tahu nak letak kami bawa permit mana satu, mereka hanya keluar surat sokongan untuk operasi aktiviti lasak seperti water rafting.
“Bila ada permit baru kami boleh dapat lesen dari Kementerian Pelancongan Seni dan Budaya, mudahkan mohon insurans dan geran bantuan untuk besarkan operasi,” katanya.
“Saya juga harap pihak berkuasa dapat memudahkan urusan pelepasan air untuk aktiviti water rafting, ini bagi elakkan kami sering terpaksa batal atau tukar tarikh tempahan pelanggan termasuk dari luar negara.”
Mohd Nazri Sulaiman.Bagi pengusaha aktiviti luncur layar Mohd Nazri Sulaiman, dia mengharapkan kerajaan dapat membantu mengembalikan semula kemeriahan kegiatan di Bukit Batu Pahat yang sebelum ini pernah menerima 1,000 pelancong sebulan.
“Sejak tahun lalu berkurangan antara 400-700 pengunjung sebulan, mungkin kerana faktor ekonomi juga,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/05/kkb-bukan-sekadar-transit-penduduk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Kkb Calon Harap Lebih Ramai Pengundi Berbanding Prn

Prk Kkb Calon Harap Lebih Ramai Pengundi Berbanding Prn

papar berkaitan - pada 11/5/2024 - jumlah : 98 hits
Petugas Suruhanjaya Pilihan Raya membantu warga emas mengundi di pusat mengundi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Khing Ming Kuala Kubu Bharu HULU SELANGOR Calon bertanding berharap 39 269 pengundi yang layak memilih pada PRK Kuala Kubu Baharu ...
Hari Kedua Di Sultra Jokowi Bakal Blusukan Ke Pasar Hingga Cek Fasilitas Kesehatan

Hari Kedua Di Sultra Jokowi Bakal Blusukan Ke Pasar Hingga Cek Fasilitas Kesehatan

papar berkaitan - pada 13/5/2024 - jumlah : 63 hits
Jokowi diagendakan mengecek fasilitas di rumah sakit mengunjungi pasar hingga meresmikan jalan daerah
8 Jenama Pad Bersalin Terbaik Untuk Bakal Ibu

8 Jenama Pad Bersalin Terbaik Untuk Bakal Ibu

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 128 hits
Bakal ibu pasti teruja untuk menimang cahaya mata Namun bagaimana pula dengan persiapan setelah bersalin Sudahkah anda mendapatkan pad bersalin yang selesa untuk dipakai nanti Terdapat pelbagai jenama tuala wanita dengan rekaan yang berbeza...
Polda Metro Jaya Bakal Tindak Juru Parkir Liar Sudah Ranah Pidana

Polda Metro Jaya Bakal Tindak Juru Parkir Liar Sudah Ranah Pidana

papar berkaitan - pada 13/5/2024 - jumlah : 65 hits
Kepolisian menyebut fenomena parkir liar yang meminta pungutan termasuk dalam tindak pidana
Dahyun Twice Jinyoung B1a4 Dilapor Bakal Terajui Filem Romantik Baru

Dahyun Twice Jinyoung B1a4 Dilapor Bakal Terajui Filem Romantik Baru

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 64 hits
Nampaknya penonton berkemungkinan akan dapat lihat Da hyun TWICE bergandingan dengan Jin young B1A4 Artikel Berkaitan Terbaru pada 14 Mei Da hyun dan Jin young dilapor bakal terajui filem asal Taiwan You Are the Apple of My Eye yang akan di...
May You Have Your Bapak S Smile Sharifah Amani Harap Anak Sulung Punya Senyuman Seperti Suaminya

May You Have Your Bapak S Smile Sharifah Amani Harap Anak Sulung Punya Senyuman Seperti Suaminya

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 87 hits
May you have your bapak s smile harap punya senyuman seperti suaminya Hampir dua tahun mendirikan rumah tangga pelakon Sharifah Amani dan suami tidak sabar menantikan kelahiran bayi sulung May You Have Your Bapak s Smile Dalam satu perkongs...
Asm Dividend 2024 Payout Date Amanah Saham Malaysia History

Bila Perempuan Nak Lelaki Tanggung Semua Benda

Xiaomi Tv Box S 2nd Gen

Bermalam Di Hotel Legend Inn Taiping

Ww Tapau Jer

Lays Squid Got Chili

Supplement Yang Nieyl Makan Sekarang

Typhoid Breaks Out In Kota Bharu School Five Cases Confirmed



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Hari Khamis Mendung Dan Hujan

Pesta Buku Jejak Buku Kopi

Ucop Habibae Chord

Tips Dan Cara Beli Tiket Flight Murah Dengan 7 Cara

Ayat Ayat Motivasi Untuk Hidup Lebih Positif Dan Ceria

Doa Terbangun Tengah Malam