Kita Semakin Ditendang Ai


 

Saya masih muda, baru 51 tahun tapi saya akui sedikit kolot. Ada ramai orang lebih tua daripada saya cukup handal teroka dunia komputer dan maklumat tetapi saya ada rasa takut untuk buat sebuah perubahan lebih-lebih lagi jika melibatkan teknologi.
Apabila membeli telefon pintar misalnya, saya cuma mahu spesifikasi biasa-biasa sahaja asalkan apa yang saya mahu ada di dalamnya. Hendak godek-godek kaji apa keupayaan lain telefon pintar itu saya takkan buat. Saya khuatir ia akan rosak dan menghilangkan segala data. Apa yang saya tahu setakat itu sahaja sudah cukup, tak mahu saya tahu lebih-lebih. Adakalanya suatu benda yang mudah itu, bertahun-tahun barulah saya tahu ia boleh dilakukan dengan hanya menekan dan memilih tetapan sekian-sekian pada telefon pintar saya. Bila saya dapat tahu saya akan ketawa mengenangkan betapa ketinggalannya saya.
Entah kenapa saya kurang gemar masuk ke restoran yang perlu kita imbas kod bar untuk memesan makanan. Saya bengang apabila melihat yang menghantar makanan itu seekor robot, yang saya tidak boleh tegur dia, 
cantik awak hari ini ataupun komplen air ini manis sangatlah!. Saya mahu melihat manusia yang melayani saya. Saya mahu tengok wajah manusia, senyuman berserta suara dan gerak tubuh. Bukan robot yang hanya menghantar dan kemudiannya pergi dengan ucapan yang telah diskripkan.
Hari ini, di lebuh raya kalau ada lima pondok tol, hanya satu sahaja di dalamnya manusia. Selebihnya hanya tag dan scan. Sesetengah restoran segera dan hotel, kita berurusan dengan mengisi borang maya di skrin sesentuh yang disediakan di lobi. Manusia semakin lama semakin tidak kelihatan. Mesin dan robot telah mengambil alih profesion manusia.
Mutakhir ini, AI (artificial intelligence atau kecerdasan buatan) semakin canggih sehingga menerajang ramai manusia yang berkerjaya. Ini sangat menakutkan saya!
Artis-artis yang membuat kerja reka bentuk dan grafik, yang belajar tentang konsep, tema teknik, hala tuju, komposisi dan semua itu habis diterajang dengan kehadiran aplikasi dan AI sehinggakan budak sekolah rendah pun boleh merekabentuk kulit buku atau logo syarikat. Kalau dahulu kawan-kawan yang berkecimpung dalam bidang ini ada job untuk buat buku laporan tahunan syarikat-syarikat besar, hari ini mereka sudah tidak dapat tawaran kerja lagi.
Bagi generasi tua yang tak reti dengan kecanggihan ini mereka dibantu anak-anak mereka. Anak-anak saudara sayalah yang scan dan order apabila kami masuk restoran. Wow! Canggih. Itulah perkataan pertama atuk dan nenek kita hari ini. Kita dan tok nenek kemudiannya mulai pandai membeli barang secara dalam talian. Untuk beli pakaian, makanan dan sebagainya tekan sahaja butang, kemudian sampailah ia ke tangan kita. Mudah dan jimat! Tak perlu bersesak ke pusat beli-belah dan kedai. Apatah lagi untuk membeli baju raya di karnival dan bazar raya. Kawan saya mengeluh bisnes baju rayanya di karnival tidak lagi serancak dahulu malah memang teruk sungguh jualannya.

Tapi aku tengok orang ramai? tanya saya.

Ya. Orang ramai hanya berjalan-jalan menengok-nengok sahaja. Bak kata orang, cuci mata. Saja pusing-pusing tapi tak membeli. Mereka beli online. Nak tak nak kita pun kena buat live untuk jual barang.
Nampaknya dunia kita hari ini dah sampai macam ini! Bila kita masuk Chat GPT, taipkan nama kita maka jam itu juga AI berjaya mengutip segala maklumat kita di alam maya. Soal benar atau salah, sahih atau sebaliknya maklumat tersebut, itu jatuh nombor dua. Tak hebatkah ini? Gila! Nak apa lagi? Hendak tulis berita? AI ada. Hendak buat lukisan, berikan sahaja arahan bagaimana lukisan yang kita mahu, dalam beberapa detik sebuah lukisan janaan pun terbina.
Persoalannya siapakah pemilik sebenar lukisan tersebut? Manusia yang beri arahan (kerana dia tiada bakat melukis) atau AI yang memegang karya tersebut? Bolehkah penulis arahan mendakwa dia seorang artis yang menghasilkan sebuah lukisan agung?
Itulah yang terjadi bulan lepas. Majalah kartun tertua di Malaysia, Gila-Gila mendapat kecaman hebat apabila muka hadapan edisi Julai itu memaparkan karya janaan AI. Ramai kartunis dan peminat mengkritik. Isu tersebut juga turut mendapat liputan media. Bagi mereka apa akan jadi kepada pelukis yang cari makan dengan melukis apabila orang yang tak pandai melukis pun boleh menghasilkan lukisan dengan memberi arahan kepada mesin?
Bagi saya, sekadar satu keluaran untuk menunjukkan bahawa dunia mencapai teknologi AI tidak mengapa. Sekadar suka-suka dan kemudian kembalikanlah kepada identiti asalnya pada keluaran-keluaran seterusnya. Para penggiat lukisan AI juga harus sentiasa sedar yang mereka bukanlah pelukis tetapi pengguna teknologi yang menghasilkan lukisan berdasarkan arahan mereka sahaja. Kalau mendakwa diri sebagai pelukis, parahlah!
Watak-watak janaan AI muncul di TV dan media sosial sebagai pengacara, pengulas, dan moderator. Manusia sudah tidak diperlukan lagi. Paling mengejutkan saya apabila lalu di Facebook saya bagaimana AI menggabungkan Sudirman, P Ramlee, dan Jamal Abdillah bersama-sama menyanyikan sebuah lagu. Ada yang seronok tapi bagi saya kesan jangka panjang ini amat menakutkan. Bagi sesetengah orang AI mampu melaksanakan fantasi kita. Apa yang kita mahu boleh dibuat. Hendak buat Siti Nurhaliza dan Michael Jackson berduet pun boleh tapi… ah!
Wajarkah saya mengambilnya terlalu serius? Wajarkah saya takut? Berasaskah kegusaran itu?
AI suatu teknologi yang seharusnya memudahkan kita tetapi bukan mengambil alih kerja kita sehingga kita tidak jumpa lagi manusia di posisi yang sepatutnya manusia duduk di situ. Saya tahu teknologi ini bukan tak ada kebaikannya. Yang bagus ialah aktiviti jual beli tanpa aliran wang tunai — kita membayar dengan menggunakan imbas kod QR, ini mengurangkan masalah kecurian dompet. Ini memang canggih dan baik tetapi kecanggihan haruslah menyenangkan bukan membuat kita terbuang. Lukisan, foto, muzik, bunyi, grafik dan hasil seni seperti itu, yang dihasilkan oleh robot memanglah kelihatan cantik tetapi ia ternyata kosong dan hampa. Hasilnya ‘kering’ tak berjiwa. Bayangkan sajak pun boleh dihasilkan oleh AI? Begitu juga lagu. Berikan ia lirik tulisan kita, arahkan ia buat irama rock. Dum! Terhasillah sebuah lagu. Kita sudah layak digelar komposer. Huh!
Akhirnya nanti mesin-mesin ini pun mengambil semua kerja kita. Kita masuk ke pasar raya yang tiada manusia, segala barangan yang kita beli automatik ditolak dari kad debit apabila kod diimbas sewaktu kita melalui lorong imbas khas. Kita naik bas atau kereta sewa yang dipandu oleh robot. Kita beli barang online, robot akan hantar. Kita dengar lagu robot, tonton filem yang dilakonkan oleh AI.
Semuanya robot, robot dan robot. Persoalannya, pada waktu itu kita buat apa? Apa pekerjaan kita untuk menanggung keluarga?
Jangan kata ini semua tak mungkin terjadi kerana kelihatan waktunya makin lama semakin hampir. Kalau kita tak sempat mungkin anak cucu yang akan kena!
Filem-filem fiksyen sains seperti Terminator, I-Robot, The Creator dan banyak lagi membayangkan keadaan ini apabila kedudukan manusia tergugat dek barang ciptaan sendiri. Selamatkah lagi manusia apabila hasil kreativiti ciptaan mereka melawan tauke menakluki dunia? - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/08/kita-semakin-ditendang-ai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dituding Pukul Anak Polisi Remaja Di Gowa Ditendang Hingga Diseret Ke Jalan Oleh Anggota Polairud Polda Sulsel

Dituding Pukul Anak Polisi Remaja Di Gowa Ditendang Hingga Diseret Ke Jalan Oleh Anggota Polairud Polda Sulsel

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 60 hits
Kasus penganiayaan yang diduga dilakukan Bripka M terhadap MF juga telah dilaporkan di Direskrimum dan Propam Polda Sulsel
Pimpinan Kpk Semakin Dikejar Korupsi Makin Buas Dan Canggih Modusnya

Pimpinan Kpk Semakin Dikejar Korupsi Makin Buas Dan Canggih Modusnya

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 60 hits
Wakil Ketua KPK ungkap setiap kasus yang ditangani modus korupsinya semakin berevolusi
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Kl Bird Park

Welfare Future Prospects Of Rescued Children Discussed Dpm

Kesatuan Guru Minta Sistem Penilaian Tahun 6 Tingkatan 3 Dikekalkan

Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi