Kita Mula Kalah Kepada Indonesia



 
DALAM pada ahli-ahli politik Malaysia melaksanakan pelbagai strategi untuk mengekalkan kuasa atau mencari kuasa, negara semakin hari semakin dipermalukan dan dipersendakan.
Agensi berita ekonomi Bloomberg dalam satu laporan pada 19 Ogos, antara lain berkata, bon ringgit kini telah ditinggalkan di belakang oleh bon rupiah. Bon adalah surat jaminan hutang. Kalau dalam kalangan orang biasa dipanggil ‘IOU’ atau saya berhutang dengan awak.
Yang dimaksudkan oleh laporan Bloomberg itu adalah pinjaman yang dibuat dalam mata wang rupiah lebih dihargai pelabur berbanding ringgit. Untuk lebih mudah difahami, kita guna ukuran yang kita lebih biasa iaitu kadar tukaran ringgit dengan rupiah. Dahulu kalau disebut rupiah, kita semua tahu nilainya sangat rendah berbanding ringgit.
Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini tidak lagi. Hatta dalam suasana Covid-19 pun kadar tukaran rupiah lebih kukuh daripada ringgit kerana kepimpinan dan ekonomi Indonesia di bawah Presiden Joko Widodo (Jokowi) diyakini.
Menurut Bloomberg, kemerosotan nilai bon ringgit kerana unjuran fiskal yang semakin buruk, ditambah pula oleh ketidaktentuan politik.
Bon yang mempunyai tempoh matang 10 tahun yang sering dijadikan penanda aras (benchmark) pinjaman kerajaan, tewas kepada bon Indonesia. Perolehan tambahan bon ringgit menguncup kepada 305 titik asas (basis points) iaitu paras paling rendah dalam tempoh tiga tahun.
Oleh sebab bon kerajaan diniagakan di pasaran modal, naik turun harganya mempengaruhi keyakinan dan penarafan pelabur. Negara dengan bonnya mendapat penarafan tinggi boleh meminjam dengan lebih mudah dan murah. Sebaliknya negara yang penarafan bonnya rendah lebih sukar meminjam dan kadar faedahnya lebih tinggi.
Selain pemerintahan Malaysia yang tidak stabil akibat krisis politik, penarafan bon Malaysia juga merosot kerana kerajaan Malaysia berhutang lebih besar dari Indonesia.
Dulu kita dengar Indonesia hidup dengan berhutang termasuklah daripada Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) tetapi sekarang Malaysia yang lebih banyak berhutang.
Tahun lalu di bawah pemerintahan kerajaan Perikatan Nasional (PN), hutang kerajaan meningkat kepada 60.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding 53 peratus pada 2019. Hutang kerajaan Indonesia pula 38.50 peratus daripada KDNK pada 2020.
Bloomberg memberi amaran bahawa unjuran terhadap bon ringgit yang semakin malap boleh menghalang kemasukan tabungan asing dan menyukarkan usaha kerajaan menampung defisit belanjawan menjelang pilihan raya umum akan datang.
Sejak pandemik melanda awal tahun 2020, kerajaan telah berhutang dengan banyak bagi menampung kekurangan hasil, merangsang ekonomi dan memberi bantuan tunai kepada golongan miskin.
Untuk mudah faham kedudukan hutang kerajaan sekarang, kita ambil jumlah bayaran balik dan faedah hutang tahun ini.
Dalam Belanjawan 2021, kerajaan memperuntukkan RM39 bilion bagi tujuan itu atau cukup untuk memberikan RM1,192 kepada setiap orang penduduk Malaysia.
Realitinya memang Malaysia kalah kepada Indonesia dari segi kepimpinan. Maaf cakaplah kalau saya kata, bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan penggantinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bukanlah bandingan bagi Jokowi, manakala bekas Menteri Kewangan pula, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz bukanlah bandingan kepada Menteri Kewangan Indonesia, Sri Mulyani Indrawati.
Kita sedang mengalami krisis kepimpinan dan pewarisan politik yang kronik. Perubahan Perdana Menteri dan pengembalian kuasa kepada UMNO belum tentu akan membantu memulihkan imej dan kewibawaan negara.
Sikap kebanyakan orang kita yang memandang rendah terhadap Indonesia dibalas balik dengan sekelip mata oleh rampasan kuasa PN yang disusuli oleh kejatuhan taraf negara kita dalam pelbagai bidang, khususnya ekonomi dan pentadbiran.
Agaknya itulah balasan terhadap orang yang berasa dirinya lebih baik daripada orang lain. Wallahuaklam.
* Datuk A Kadir Jasin ialah Tokoh Wartawan Negara
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Baca Artikel Menarik :
Anak penoreh getah jadi Perdana Menteri Malaysia PM paling lama, paling sekejap, paling tua dan paling muda memerintah Kamu Semua Lakukan Penggubahan Wang Haram, Najib Yang Disalahkan Gagal dilantik sebagai PM-9, Anwar luah perasaan melalui nyanyian [VIDEO] Syarat Muhyiddin Undang Ketidakstabilan Mageran Jalan Akhir Bekas pegawai Ahli Parlimen disyaki seleweng RM140,600 Ini cara mudah Mas Khan dapatkan Porche Resepi Bihun Goreng Merecik MP Pas langgar titah Agong?
Kalau dah jodoh, dulu cikgu sekarang isteri Layari Laman Facebook MYKMU
Saya takkan ‘melompat cari tempat berlindung’ – Zahid

The post Kita mula kalah kepada Indonesia appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/08/22/kita-mula-kalah-kepada-indonesia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Kemeriahan Acara Rumah Digital Indonesia Pada 16 Agustus 2021 Mendatang

Ini Kemeriahan Acara Rumah Digital Indonesia Pada 16 Agustus 2021 Mendatang

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 203 hits
Festival RDI akan hadir dalam sebuah arena virtual di rumahdigitalindonesia id di mana terdapat 7 program utama yang dapat diikuti pengunjung
Data Terkini Kasus Covid 19 Selama Agustus 2021 Di Indonesia

Data Terkini Kasus Covid 19 Selama Agustus 2021 Di Indonesia

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 167 hits
Hingga Agustus 2021 pandemi Covid 19 di Indonesia telah berlangsung lebih dari satu tahun Merdeka com terus memperbarui data perkembangan kasus Covid 19 di tanah air Berikut perkembangan terkini kasus Covid 19 di Indonesia selama Agustus 20...
Ragunan Dan Taman Safari Indonesia Tutup Operasional Selama Ppkm

Ragunan Dan Taman Safari Indonesia Tutup Operasional Selama Ppkm

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 144 hits
Pemerintah masih menerapkan Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat Sejumlah tempat wisata memastikan menutup sementara operasional selama adanya kebijakan tersebut
Menaker Paparkan 4 Isu Pelindungan Pekerja Migran Di Forum Diaspora Indonesia

Menaker Paparkan 4 Isu Pelindungan Pekerja Migran Di Forum Diaspora Indonesia

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 125 hits
Menaker Ida memiliki empat pandangan strategis di antaranya terkait isu kesehatan pengawasan dalam menjamin kesehatan fisik dan mental jaminan sosial serta penyediaan pusat pelindungan PMI di negara penempatan
Mari Meriahkan Perayaan Hut Ri Ke 76 Bersama Rumah Digital Indonesia

Mari Meriahkan Perayaan Hut Ri Ke 76 Bersama Rumah Digital Indonesia

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 216 hits
RDI merupakan event atau festival perayaan kemerdekaan virtual pertama dan terbesar di Indonesia yang hadir dengan 2 acara utama yaitu Acara Pembuka dan Acara Puncak Perayaan Kemerdekaan
Bantu Penuhi Asupan Nutrisi Keluarga Indonesia Di Masa Pandemi Buavita Bagikan 65 000 Produk Minuman Sari Buah

Bantu Penuhi Asupan Nutrisi Keluarga Indonesia Di Masa Pandemi Buavita Bagikan 65 000 Produk Minuman Sari Buah

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 404 hits
Selain membagikan 65 000 produk melalui Anak Bangsa Peduli Buavita juga giatkan edukasi bersama Alodokter
Garuda Indonesia Masih Godok Proposal Restrukturisasi Utang

Garuda Indonesia Masih Godok Proposal Restrukturisasi Utang

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 120 hits
Direktur Utama PT Garuda Indonesia Irfan Setiaputra menyatakan sejauh ini proposal pengajuan masih digodok oleh Perseroan Setelah selesai pihaknya baru akan menjelaskan detail mengenai isi proposal tersebut
Jokowi Di Hari Pramuka Ke 60 Giat Belajar Kuasai Iptek Dan Bangun Indonesia

Jokowi Di Hari Pramuka Ke 60 Giat Belajar Kuasai Iptek Dan Bangun Indonesia

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 155 hits
Jokowi meminta para Pramuka dapat mengikuti perkembangan dengan cepat fleksibel dan cerdik Eks gubernur DKI ini juga meminta Pramuka jangan pernah lupa identitas bangsa mengamalkan Pancasila dan merawat kebhinekaan
Anita Wahid Nilai Pelemahan Kpk Bagian Dari Kerusakan Demokrasi Di Indonesia

Anita Wahid Nilai Pelemahan Kpk Bagian Dari Kerusakan Demokrasi Di Indonesia

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 120 hits
Pelemahan KPK menjadi satu keping tak terpisahkan dari kerusakan demokrasi yang terjadi di Indonesia Anita Wahid khawatir kerusakan demokrasi tidak dibenahi Bahkan berpotensi semakin rusak Dengan alih alih perubahan aturan perundang undanga...
Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Nandos Peberet Selamanya



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut