Kisah Nabi





Sahabat Berwajah Buruk yang Dicintai Rasulullah ﷺ. 
JULAIBIB adalah seorang sahabat Anshar yang sangat dicintai Nabi ﷺ walau ia tidak diketahui nasabnya dengan jelas, keadaannya-pun fakir dan wajahnya juga buruk.
Tentu saja kecintaan beliau kepadanya ini adalah karena kualitas keimanan dan ketakwaannya, juga karena kecintaannya kepada Allah dan Rasul-Nya. Namun demikian ia belum menikah karena kebanyakan orang enggan mengambilnya sebagai menantu karena keadaan lahiriahnya tersebut.
Para sahabat Anshar mempunyai kebiasaan, jika memiliki anak perempuan atau anggota keluarga perempuan yang belum menikah, baik gadis atau janda, mereka akan “menunjukkannya” kepada Rasulullah ﷺ. Jika beliau telah mengetahui dan tidak memintanya atau memintanya untuk orang lain yang dikehendaki beliau, barulah mereka menikahkannya dengan orang lain yang dikehendakinya.
Bahkan tak jarang para wanita tersebut, atau melalui walinya, “menyodorkan” diri untuk dinikahi beliau, atau orang lain yang dipilih oleh beliau. Sungguh kecintaan para sahabat Anshar kepada Nabi ﷺ sangat luar biasa.
Suatu ketika Nabi ﷺ bertemu dengan salah seorang sahabat Anshar dan bersabda, “Aku melamar putrimu!!” “Baik, ya Rasulullah,” Kata sahabat tersebut, “Ini suatu kehormatan besar dan sangat membanggakan!!”
“Tetapi aku tidak menginginkannya untuk diriku sendiri!!” Kata Nabi ﷺ. “Untuk siapa ya, Rasulullah ﷺ?” Kata sahabat tersebut. “Untuk Julaibib…!!”
Sahabat tersebut tampak terkejut, tetapi kemudian berkata, “Kalau begitu saya akan bermusyawarah dahulu dengan ibunya!!” Nabi ﷺ mengijinkannya, kemudian sahabat tersebut berlalu pulang. Sampai di rumah, ia berkata kepada istrinya, “Sesungguhnya Rasulullah ﷺ melamar putrimu!!”
“Baik, sungguh ini sangat menyenangkan!!” Kata istrinya dengan gembira. “Beliau tidak melamar untuk dirinya sendiri, tetapi untuk Julaibib!!” Seketika kegembiraan di wajah istrinya menghilang, dan berkata, “Untuk Julaibib?? Tidak, demi Allah kita tidak akan mengawinkannya dengan Julaibib!!” 
Tampaknya kehebohan yang terjadi antara kedua orang tuanya menyebabkan sang gadis menghampiri mereka dan meminta penjelasan atas apa yang terjadi. Sang ibu menjelaskan permintaan Nabi ﷺ dan sikap yang diambilnya, maka si gadis berkata, “Apakah kalian akan menolak urusan Rasulullah ﷺ? Pertemukanlah (nikahkanlah) aku dengan dia, sungguh dia tidak akan menyia-nyiakan aku!!” 
Tentu tidak ada pertimbangan lain dari sang gadis kecuali ketaatan dan kecintaan kepada Nabi ﷺ. Ia meyakini, di balik semua kekurangan yang ada pada Julaibib yang memang sudah diketahui banyak orang, tentu ia memiliki banyak kelebihan lainnya yang membuatnya mendapat kedudukan yang baik di sisi Rasulullah ﷺ. 
Sahabat Anshar tersebut kembali kepada Nabi ﷺ dan berkata, “Ya Rasulullah ﷺ , engkau lebih berhak berurusan dengan anak gadisku!!” Nabi ﷺ memanggil Julaibib dan menikahkannya dengan putri sahabat Anshar tersebut. Julaibib hampir tidak pernah absen dalam medan pertempuran bersama Rasulullah ﷺ. 
Suatu ketika setelah berakhirnya suatu pertempuran, Nabi ﷺ bertanya kepada para sahabat, “Apakah kalian tidak kehilangan seseorang?” “Tidak, ya Rasulullah ﷺ !!” Kata mereka. “Tetapi aku kehilangan Julaibib,” Kata Nabi ﷺ, “Carilah dia!!” Mereka menyebar, dan akhirnya salah seorang sahabat berkata, “Wahai Rasulullah ﷺ, inilah dia orangnya, ia tertutup di antara tujuh orang musuh yang dibunuhnya, dan ia juga terbunuh oleh mereka!” 
Nabi ﷺ mendatangi tempat Julaibib tewas. Beliau memangku jenazahnya dan menyuruh beberapa sahabat menggali lobang untuk kuburnya. Sambil bercucuran air mata, beliau bersabda, “Dia ini bagian dari diriku dan aku bagian dari dirinya” Setelah lubang kuburnya siap, beliau mengangkat sendiri jenazahnya dan membaringkannya di dalam kubur. Tidak ada tikar atau kain lainnya untuk menutup jenazahnya, sehingga langsung dikuburkan begitu saja. Tetapi semua itu tidak berarti mengurangi kemuliaan dan ketinggian derajadnya di sisi Allah dan Rasul-Nya, bahkan meningkatkannya karena tangan Nabi ﷺ sendiri yang memakamkannya.
INILAH MOZAIKSahabat Berwajah Buruk yang Dicintai Rasulullah – Check Porsi Haji App.

Jangan Memuji Apa yang Tak Ada pada Diriku!
Asy-Syabi mampu meraih derajat ilmu yang setara dengan para ulama senior pada zamannya. Az-Zuhri berkata, “Sesungguhnya ulama itu ada empat, yaitu Said bin Musayyab di Madinah, Amir bin Syurahbil di Kufah, Hasan al-Bashri di Bashrah, dan Makhul di Syam.”
Hanya karena sifat tawadhu, beliau tidak suka jika ada yang menyebutnya sebagai alim (orang yang berilmu). Pernah salah seorang dari kaumnya berkata, “Jawablah wahai faqih, wahai alim!” beliau berkata, “Janganlah memujiku dengan apa yang tidak ada padaku. Orang yang faqih adalah orang yang benar-benar menjauhi segala yang diharamkan Allah Subhanahu wa Taala, dan orang alim adalah orang yang takut kepada Allah Subhanahu wa Taala. Manalah aku termasuk ke dalamnya?”
Suatu ketika beliau ditanya tentang suatu masalah, beliau menjawab, “Umar bin Khathab berpendapat begini, Ali bin Abi Thalib berkata begini..” Maka penanya berkata, “Lalu bagaimana pendapat Anda, wahai Abu Amru?” Beliau tersenyum dan berkata, “Apa pula pentingnya kata-kataku bagimu padahal Anda sudah mendengar pendapat Umar dan Ali?” Di samping itu, asy-Syabi menghiasi dirinya dengan akhlak yang mulia dan sifat-sifat yang utama. Beliau tidak suka debat kusir dan berusaha menjauhkan diri dari pembicaraan-pembicaraan yang tak bermanfaat. 
Suatu kali seorang sahabatnya berkata, “Wahai Abu Amru!” Beliau berkata, “Labbaik.” Orang itu bertanya, “Bagaimana pendapatmu tentang perbincangan orang berkenaan dua orang itu?” Beliau berkata, “Dua orang yang mana?” Dia menjawab, “Utsman dan Ali.” Beliau menjawab, “Demi Allah, aku tidak ingin pada hari kiamat nanti menjadi musuh bagi Utsman bin Affan atau Ali bin Abi Thalib radhiyallahu anhuma.” [*]
INILAH MOZAIKJangan Memuji Apa yang Tak Ada pada Diriku! – Check Porsi Haji App.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2019/02/kisah-nabi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Nabi Muhammad Menahan Lapar Dengan Menyelipkan Batu Diperutnya Bikin Nangis

Kisah Nabi Muhammad Menahan Lapar Dengan Menyelipkan Batu Diperutnya Bikin Nangis

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 395 hits
Nabi Muhammad adalah pemimpin umat Islam dan manusia yang paling dimuliakan oleh Allah SWT Meskipun demikian Rasulullah tidak hidup dengan harta yang melimpah melainkan beliau hidup dalam kemiskinan Bukan berarti Rasulullah malas berusaha t...
Kisah Bal Am Bin Ba Ura Di Zaman Nabi Musa

Kisah Bal Am Bin Ba Ura Di Zaman Nabi Musa

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 1019 hits
Dulu di zaman Nabiyullah Musa Alaihissalam ada seorang ulama yang do anya mustajab bahkan saking hebatnya konon ia bisa melihat lauhil mahfuzh ia bernama Bal am Kaum Ad yang sangat membenci Nabiyullah Musa AS mendatangi Bal am untuk mendoak...
Kecoh 500 Umat Islam Bantah Hina Nabi Depan Balai Polis

Kecoh 500 Umat Islam Bantah Hina Nabi Depan Balai Polis

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 408 hits
IPOH Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab berhadapan Ibu pejabat Polis Daerah Ipoh di sini terpaksa ditutup kira kira 200 meter apabila hampir 500 umat Islam berhimpun bagi mendesak pendakwaan segera dilakukan terhadap lelaki yang yang menghi...
Ambil Tindakan Isu Hina Nabi Atau Kami Berhimpun

Ambil Tindakan Isu Hina Nabi Atau Kami Berhimpun

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 460 hits
Diterbitkan Hari ini 6 39 petangPemuda Umno dan Pemuda PAS mendesak agar peguam negara mengambil tindakan segera terhadap individu yang didakwa menghina Nabi Muhammad Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki dan rakan sejawatanya dalam PAS ...
Allahhuakhbar Hina Nabi Desak Ambil Tindakan

Allahhuakhbar Hina Nabi Desak Ambil Tindakan

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 490 hits
Hina Nabi Desak ambil tindakan Hampir 500 orang berkumpul di hadapan IPD Ipoh bagi mendesak lelaki hina Rasulullah segera diambil tindakan IPOH Hampir 500 orang berhimpun di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh di sini malam tadi bagi mend...
Ratusan Demo Depan Balai Polis Desak Penghina Nabi Didakwa Segera

Ratusan Demo Depan Balai Polis Desak Penghina Nabi Didakwa Segera

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 345 hits
25 February 2019Oleh Abdul Rahim SabriRatusan penganut Islam berhimpun di depan balai polis Ipoh malam tadi bagi mendesak polis segera mendakwa seorang lelaki didakwa menghina Nabi Muhammad Foto ihsan Facebook Shyfull YazanIPOH 25 Feb Ratus...
Kisah Wanita Paling Hodoh Didunia Jadi Inspirasi Diri Sendiri

Kisah Wanita Paling Hodoh Didunia Jadi Inspirasi Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 1097 hits
Dulu kerap di bully kini jadi motivasiLizzie Velasquez 24 didiagnosis mengidap sindrom yang jarang berlaku neonatal progeroid atau mempercepatkan penuaan awal yang membuat tubuhnya tidak boleh menyimpan lemak Tidak kira berapa banyak dia ma...
Himpunan Desak Tindakan Tegas Terhadap Lelaki Hina Nabi Saw

Himpunan Desak Tindakan Tegas Terhadap Lelaki Hina Nabi Saw

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 537 hits
SEBAHAGIAN umat Islam yang berhimpun di ibu pejabat polis daerah Timur Laut Georgetown Pulau Pinang malam ini bagi mendesak polis mengambil tindakan lebih tegas terhadap lelaki yang menghina Nabi Muhammad SAW menerusi Facebook UTUSAN ONLINE...
Himpunan Bantah Hina Nabi Muhammad Di Ipoh

Himpunan Bantah Hina Nabi Muhammad Di Ipoh

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 518 hits
https i0 wp com pakdin my wp content uploads 2019 02 20190225 himpunan bantah hina nabi jpeg fit 600 2C400 ssl 1IPOH Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab berhadapan Ibu pejabat Polis Daerah Ipoh di sini terpaksa ditutup kira kira 200 meter ap...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord