Kisah Heroik Kades Di Blitar Bantu Melahirkan Di Pinggir Jalan


Aksi heroik diperlihatkan oleh Chusana, seorang Kepala Desa Pasirharjo, Kecamatan Talun, Kabupaten Blitar yang mendadak menjadi bidan.
Pria tiga anak tersebut dengan sigap membantu proses persalinan Siti Aminah, yang saat itu terjadi dipinggir jalan dekat rumahnya.
Chusuna menceritakan kejadian itu terjadi pada Selasa (23/6) kemarin sore. Ketika itu dirinya baru saja pulang dari kantor desa dan mulai ganti baju.
Belum selesai melepas seragamnya, ia mendengar teriakan Siti Aminah yang sedang berkontraksi.
“Saat itu saya dengar bu Siti sudah berteriak ngga kuat. Ketika saya datang kemudian langsung bayinya sudah terlihat kepalanya. Lalu saya pegang kepalanya sambil memberi motivasi ke ibu Siti Aminah,” kata Chusuna kepada suaraJatim.id, Rabu (24/6/2020).
Chusuna spontan langsung keluar dan mencari sumber teriakan. Ketika di luar rumah, ia melihat Siti sudah terbaring di tepi jalan depan rumah bidan desa.
Ia lalu lari dan mengecek kondisi Siti yang ternyata kepala Sang Bayi sudah keluar.
Proses persalinan darurat terjadi. Siti Aminah melahirkan bayinya hanya beralaskan rok daster miliknya.
“Kalau ngga segera saya raih kepalanya nanti akan luka soalnya kalau bayi lahir kan kepala di bawah. Di bawah kan ada trotoar kasihan bayinya nanti. Nah kebetulan pada sore itu, bu Bidan sedang ada kegiatan di luar rumah sehingga tidak ada di tempat,” ujarnya.
Selain Chusuna, ada seorang pekerja toko yang ikut membantu proses persalinan darurat tersebut.
Pekerja toko yang namanya tak mau disebutkan ini menggunakan pahanya sebagai bantal Siti Aminah.
Istri Chusuna yang saat itu ikut mendekat lalu membentangkan selimut untuk menutupi proses persalinan darurat ini.
Peristiwa ini juga sempat diabadikan oleh warga. Beberapa pengguna jalan, kata Chusuna juga sempat penasaran dengan persalinan darurat itu.
Tak lama setelah Sang Bayi lahir, datang seorang paramedis yang waktu itu langsung membantu memotong tali pusarnya.
“Suami Bu Siti ini malah panik, anaknya juga ikut panik. Saya sendiri juga ketularan panik. Tapi alhamdulilah semuanya (proses kelahiran) berjalan lancar,” bebernya.
Setelah proses persalinan darurat selesai, Siti Aminah kemudian dibawa ke Puskemas Talun. Pada Rabu sore, dia dan bayinya diperbolehkan pulang ke rumahnya di Desa Kendalrejo, Kecamatan Talun.
Dalam pengakuannya kepada Suara.com, Chusuna sudah dua kali menjadi bidan dadakan.
Kejadian itu terjadi selama dirinya menjabat sebagai Kepala Desa Pasirharjo. Peristiwa yang pertama terjadi di tahun 2018 silam.
Saat itu dirinya menjabat sebagai Kades periode pertama. Kejadiannya nyaris sama. Namun saat itu posisinya tidak di trotoar namun di tangga masuk toko dengan rumah bidan desa.
“Kalau hari ini kan disini (trotoar) kalau dulu itu situ (tangga toko). Posisinya ya duduk begitu. Kontraksi terus melahirkan,” kata Chusuna.
Ia mengaku tak punya keahlian membantu proses persalinan ibu hamil. Ia juga tak pernah mengikuti seminar tentang tata cara proses persalinan.
Chusuna mengaku tahu cara membantu proses kelahiran ketika dirinya dengan setia mendampingi sang istri melahirkan.
“Proses kelahiran tiga anak saya itu saya selalu melihatnya. Saya selalu mendampingi istri saya. Lha dari situ saya jadi sedikit paham bagaimana proses kelahiran itu terjadi,” jelasnya.
Ketika membantu proses persalinan darurat ini, Chusuna hanya spontan. Itulah sebabnya ia hanya menggunakan kaos oblong serta masih menggunakan celana keki, seragam khas seorang abdi negara.
Saat itu tak terpikirkan olehnya bagaimana kondisi kesehatan Siti Aminah apalagi kondisinya terjadi di tengah pandemi corona. Ia hanya berfikir bagaimana agar ibu dan anaknya selamat.
“Saya sudah ndak mikir itu (COVID-19) mas. Saya begitu tahu itu pikiran saya bagaimana agar ibu sama anaknya selamat,” bebernya.
Pada aksi heroik itu, Chusuna juga langsung mengecek kondisi Siti Aminah saat diperbolehkan pulang dari Puskesmas Talun.
Ketika tiba di rumah Siti Aminah, bayi berjenis kelamin pria itu sedang dimandikan.
Siti Aminah mengaku kejadian itu berlangsung cepat. Hanya berlangsung lima menit setelah kontraksi, bayi yang dikandungnya lahir.
“Saya kan awalnya mau kontrol karena kaya ada kontraksi. Saya pikir cuma capek biasa. Begitu kesana terus bidan sedang tidak ada di rumah saya turun dari mobil. Setelah itu kontraksi lagi. Halah, paling cuma lima menit. Saya ndak kuat habis itu lahir,” kata Aminah mengulang kejadian itu.
Siti Aminah mengaku punya empat orang anak. Anak pertamanya telah meninggal dunia.
Bayi laki-laki itu menjadi anak keempat. Proses kelahiran keempat anaknya normal, tak ada yang operasi caesar.
“Tapi rata-rata begitu mas, lima menit kontraksi langsung melahirkan. Kalau kemarin itu ya bagaimana ya,” cerita Siti sambil menahan tawa.
Sementara itu Nyoto, suami Siti Aminah mengaku belum menyiapkan nama untuk bayi lelakinya. Namun ia mengaku sudah tak ingin punya anak lagi.
“Halah sudah mas. Sudah cukup (jumlah anaknya). Kalau namanya belum. Kan nunggu sepasar (lima hari dalam adat Jawa) dulu baru dikasih nama,” imbuhnya.
“Dikasih nama Alan saja pak. Kata orang-orang bagus,” sahut Istri Kades Chusuna sambil menutup mulut menahan tawanya.
Sumber: suara.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/kisah-heroik-kades-di-blitar-bantu-melahirkan-di-pinggir-jalan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peruri Bantu Dan Bina Umkm Untuk Tingkatkan Perekonomian Indonesia

Peruri Bantu Dan Bina Umkm Untuk Tingkatkan Perekonomian Indonesia

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 124 hits
Perlu diketahui bahwa Peruri juga rutin mengajak dan melibatkan para mitra binaan untuk berpartisipasi dalam kegiatan exhibition baik yang diselenggarakan dalam negeri maupun luar negeri sehingga dapat membawa UMKM Indonesia going internati...
Seberangjaya Perkeso Bantu Ringankan Beban Keluarga Allahyarham Fairul Haida

Seberangjaya Perkeso Bantu Ringankan Beban Keluarga Allahyarham Fairul Haida

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 540 hits
Keluarga kepada pelukis papan cerita animasi Upin Ipin Allahyarham Fairul Haida Abdul Rahim menerima sumbangan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial pada semalam Sumbangan diterima berupa bayaran faedah pengurusan jenazah sebanyak RM2 000 ...
Sprm Cari 4 Lelaki Bantu Siasatan Kes Rasuah

Sprm Cari 4 Lelaki Bantu Siasatan Kes Rasuah

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 398 hits
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia sedang mengesan empat lelaki bagi membantu siasatan berkaitan tiga kes rasuah berasingan SPRM dalam kenyataannya berkara pihaknya mengesan lelaki bagi kes pertama iaitu Sabana Maraleh 43 yang mempunyai...
Penyampaian Secara Digital Berkesan Bantu Calon Bn Sampai Mesej Kepada Pengundi

Penyampaian Secara Digital Berkesan Bantu Calon Bn Sampai Mesej Kepada Pengundi

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 302 hits
PEKAN 26 Jun Penyampaian dan penerangan secara digital yang digunakan Barisan Nasional sewaktu kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini amat berkesan dalam membantu calonnya Mohd Sharim Md Zain Ketua Penerangan UMNO Shahril Suf...
Muhyiddin Gesa Pbt Agensi Kerajaan Turun Padang Bantu Peniaga Terjejas Covid 19

Muhyiddin Gesa Pbt Agensi Kerajaan Turun Padang Bantu Peniaga Terjejas Covid 19

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 253 hits
Muhyiddin Yassin menghadiri Majlis Perjumpaan Wakil Peniaga dan Industri Daerah Muar di Pejabat Daerah Muar hari ini Turut hadir Pegawai Daerah Muar Mohd Haffiz Ahmad dan Pegawai Daerah Tangkak Shafiei Ahamad MUAR Perdana Menteri Muhyiddin ...
Serie A Ronaldo Cemerlang Bantu Juventus Belasah Lecce 4 0

Serie A Ronaldo Cemerlang Bantu Juventus Belasah Lecce 4 0

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 266 hits
Cristiano Ronaldo menjaringkan satu gol dan membantu jaringan Paulo Dybala dan Gonzalo Higuain ketika Juventus membelasah Lecce 4 0 awal pagi tadi untuk terus menduduki takhta liga dan melebarkan jurang mata dengan pesaing terdekat Lazio Se...
Tawar Perkhidmatan Guna Dron Bantu Pesawah Lelaki Ini Raih Pendapatan Rm5 000 Sebulan

Tawar Perkhidmatan Guna Dron Bantu Pesawah Lelaki Ini Raih Pendapatan Rm5 000 Sebulan

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 321 hits
Selamat maju jaya diucapkan kepada Mohd Saifullah dan semoga hasil usahanya dapat membantu lebih ramai lagi pesawah Ini pastinya boleh dijadikan sebagai inspirasi buat anak muda di luar sana untuk mencuba ceburi bidang yang berbeza sebagai ...
Ssm Cadang Ruu Syarikat Dipinda Bantu Syarikat Secara Menyeluruh

Ssm Cadang Ruu Syarikat Dipinda Bantu Syarikat Secara Menyeluruh

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 257 hits
KUALA LUMPUR 25 Jun Suruhanjaya Syarikat Malaysia mencadangkan Rang Undang Undang Syarikat dipinda bagi memperkenalkan peruntukan baharu untuk membantu syarikat yang mengalami masalah kewangan secara menyeluruh dan bukan hanya ketika berlak...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024