Kisah Hantu Janet Di Sarawak Yang Menjadi Terkenal Di Seluruh Dunia



Pernahkah anda mendengar mengenai Hantu Janet yang popular suatu masa dahulu di Sarawak sekitar tahun 70-an dan 80-an? Terdapat banyak versi cerita mengenai Hantu Janet yang sering dibualkan, namun ianya mempunyai persamaan di mana ia merupakan hantu seorang wanita yang sering mengganggu orang ramai di Kuching.
Janet dikatakan seorang gadis berketurunan Tionghua yang dipercayai telah diculik pada penghujung tahun 60-an. Difahamkan Janet adalah seorang jururawat yang bekerja di Hospital Umum Sarawak (HUS). Ketika kejadian culik itu dia dikatakan baru sahaja selesai bertugas dan dalam perjalanan pulang pada waktu malam.

Ketika itu, kejadian culik kerap berlaku di Kuching dan ramai orang percaya ia adalah disebabkan ritual "korban semah" yang sering dilakukan mengikut kepercayaan masyarakat dulu. Kebiasaannya ritual ini dilakukan apabila ada sesuatu bangunan atau pembinaan sedang dijalankan dan ritual itu bertujuan untuk mengelak daripada diganggu penunggu.
Ketika itu kehilangan Janet dikaitkan dengan projek pembinaan Jambatan Satok di Kuching di mana terdapat satu pembinaan satu struktur yang besar sedang dilakukan di jambatan itu. Pembinaan struktur itu tergendala akibat gangguan makhluk halus dan pada ketika itulah mereka yang terlibat dengan pembinaan dipercayai mencari mangsa.

Mereka selalunya akan mencari gadis perawan untuk dijadikan korban dan hanya bahagian kepala sahaja yang akan digunakan. Kepala mangsa biasanya akan dipenggal dan ditanam di dalam struktur binaan seperti tiang konkrit.
Mayat Janet kemudian ditemui tidak lama selepas itu tanpa kepala. Orang tuanya yang sedih dengan kematian Janet telah mengebumikan anak mereka dengan memakai pakaian berwarna merah. Kaum Cina percaya jika seseorang itu dikebumikan memakai pakaian berwarna merah, roh mereka akan kembali membalas dendam. Mungkin itu yang diingini keluarganya bagi menuntut bela atas kematian Janet.

Tidak lama selepas itu Hantu Janet mula mengganggu orang ramai. Banyak cerita mengatakan bahawa wanita berpakaian berwarna merah, berkasut merah dan membawa payung merah sering kelihatan pada waktu malam merayau-rayau seorang diri terutamanya di antara Kampung Kudei dan Kampung Bintangor yang terletak di kawasan Satok.
Hantu Janet juga dikatakan kerap menahan kereta dan meminta untuk ditumpangkan ke sesuatu kawasan. Setibanya di kawasan yang dimaksudkan, wanita berpakaian serba merah itu akan hilang dalam sekelip mata meninggalkan bau yang busuk. Malah, Hantu Janet juga gemar menahan pemandu lelaki dan akan mengajak untuk tengok wayang tayangan tengah malam kerana dia gemar menonton wayang tengah malam semasa hidupnya.

Ada juga dakwaan lain mengatakan wanita berpakaian serba merah sering kelihatan menaiki feri pada waktu malam untuk merentasi Sungai Sarawak. Setibanya feri di seberang sungai, wanita itu akan hilang dan duit tambang yang dibayarnya akan bertukar menjadi daun kering ataupun wang kertas palsu yang digunakan kaum Cina untuk dibakar pada upacara kematian. Sehingga hari ini, operator feri enggan enggan meneruskan perkhidmatan selepas jam 10 malam.
Ada juga yang memberitahu terlihat Hantu Janet berlegar-legar di kawasan Hospital Umum Sarawak. Sehingga hari ini, penduduk di Kuching takut untuk menyebut namanya kerana dikhuatiri akan diganggu Hantu Janet.

Hantu Janet ini bukan sekadar terkenal di seluruh Sarawak dan Malaysia sahaja malah di negara-negara lain juga. Ada satu komik Jepun atau Manga telah memuatkan kisah mengenai Hantu Janet ini di dalam komik bertajuk "3 X 3 Eyes" dalam bab "The Red Rain of Malaysia" sebanyak 3 jilid. Ia telah ditulis dan diilustrasikan oleh Yuzo Takada dan diterbitkan dari 1987 hingga 2002 merangkumi 40 jilid. Pada tahun 1993, komik ini telah memengangi Anurgerah Kodansha Manga.


Komik "3 X 3 Eyes" itu mengisahkan tentang seorang lelaki bernama Yakumo Fuuji yang bekerja untuk satu entiti Immortal telah dipanggil ke Sarawak untuk menangkap roh jahat Hantu Janet yang sering mengganggu penduduk dan membalas dendam ke atas kematiannya. Namun begitu, jalan cerita mengenai Hantu Janet diubah sedikit mengikut imaginasi penulis dan pelukis komik tersebut.

Selain dimuatkan dalam komik Jepun, Hantu Janet juga telah dijadikan sebagai salah satu watak dalam permainan video online "Ghost Trapper". Di dalam permainan online ini juga, Hantu Janet memakai pakaian serba merah. Sama seperti nama permainan ini, pemain dikehendaki menangkap seberapa banyak hantu yang boleh dalam pengembaraan mereka.
Rujukan:
1. Watt Pad
2. Kamek Miak Sarawak
3. Manga Rock
4. Ghost Trappers
Sumber : Iluminasi

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogjohanharith.com/2018/11/kisah-hantu-janet-di-sarawak-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Sedih Ulama Terkenal Uighur Meninggal Dunia Didakwa Diseksa Dalam Kem Tahanan

Kisah Sedih Ulama Terkenal Uighur Meninggal Dunia Didakwa Diseksa Dalam Kem Tahanan

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 398 hits
Seorang ulama termuka dalam kalangan umat Islam Uighur Muhammad Salih Hajim meninggal dunia selepas 40 hari dalam tahanan di Xinjiang Beliau meninggal dunia pada usia 82 tahun Paling memilukan kematiannya didakwa selepas diseksa Paling diho...
Air Terjun Victoria Terkenal Di Dunia Kini Mengering

Air Terjun Victoria Terkenal Di Dunia Kini Mengering

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 775 hits
Selama beberapa dekad Victoria Falls di Sungai Zambezi Selatan Afrika yang mengalir terjun 100 meter ke bumi sentiasa menarik berjuta juta pelancong ke Zimbabwe dan Zambia untuk menikmati pemandangan air terjun yang amat menakjubkan di duni...
Kisah Sanima Wanita Hamil Yang Alami Kelumpuhan Malah Disiksa Suaminya Hingga Meninggal Dunia

Kisah Sanima Wanita Hamil Yang Alami Kelumpuhan Malah Disiksa Suaminya Hingga Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 515 hits
Sanima wanita hamil 7 bulan yang meninggal dunia setelah mendapat penyiksaan dari Musa suaminya sendiri Sanima merupakan warga asal Desa Pamolaan Kecamatan Camplong Kabupetan Sampang Madura Jawa Timur Ia tinggal bersama suaminya yang bernam...
Kisah Hantu Yang Menyayat Hati

Kisah Hantu Yang Menyayat Hati

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 259 hits
Tersebutlah kisah dua orang hantu Mereka ni baru bertemu lalu mereka pun berborakla untuk mengisi masa lapang kehidupan mereka sebagai hantu Sepanjang perbualan mereka Hantu B ni tak habis habis menggigil Lalu Hantu A yang kehairanan ni pun...
Gelaran Haiwan Terhodoh Dunia Kini Menjadi Milik Blobby

Gelaran Haiwan Terhodoh Dunia Kini Menjadi Milik Blobby

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 768 hits
Ugly Animal Preservation Society telah mengadakan pertandingan untuk mencari maskot rasmi persatuan mereka Pengundian telah dijalankan dan secara rasminya Blobfish menjadi maskot rasmi mereka Kemenangan ini secara tidak rasmi telah menjadik...
Kisah Seram 14 Hari Tinggal Bersama Hantu

Kisah Seram 14 Hari Tinggal Bersama Hantu

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 392 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraKembali lagi dalam rancangan Kisah Seram Apa Minggu ini Setelah lebih sebulan rancanganini tidak bersiaran hari ini rancangan ini kembali semula dengan satu kisah terbaru iaitu 14 Hari Tinggal Bersama Hant...
Mesut Oezil Kecam Umat Muslim Di Seluruh Dunia Karena Tak Peduli Penderitaan Uighur

Mesut Oezil Kecam Umat Muslim Di Seluruh Dunia Karena Tak Peduli Penderitaan Uighur

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 238 hits
Bintang Arsenal Mesut Oezil mengecam seluruh umat muslim di di dunia Sebab Oezil merasa seluruh negara Islam di dunia tidak melakukan tindakan tegas terhadap penderitaan kaum muslim Uighur di China Dalam unggahannya di Twitter pribadinya Oe...
Pesta Mangga Seluruh Dunia Dirancang Diadakan Di Kelantan

Pesta Mangga Seluruh Dunia Dirancang Diadakan Di Kelantan

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 391 hits
ULASANSebahagian usahawan yang menerima sumbanganmasing masing bergambar bersasma Husam LEMBAGA Pertanian Kemubu merancang untuk mengadakan festa dan karnival pertanian bertaraf dunia pada tahun 2020 Festival itu merupakan julung julung kal...
Ozil Mula Biayai Pembedahan Ubah Hidup 1 000 Kanak Kanak Seluruh Dunia

Ozil Mula Biayai Pembedahan Ubah Hidup 1 000 Kanak Kanak Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 254 hits
Bagi menunaikan komitmen yang dibuat sempena perkahwinannya tahun ini pemain bola sepak Mesut Ozil akan menanggung kos pembedahan kira kira 1 000 kanak kanak di seluruh dunia Menerusi akaun instagramnya bintang pasukan Arsenal itu memaklumk...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord