Kisah Benar Ramai Yang Tidak Tahu Inilah Permintaan Terakhir Banduan Yang Dihukum Mati


Kisah Benar Ramai Yang Tidak Tahu Inilah Permintaan TERAKHIR Banduan Yang Dihukum Mati


Allah Allah Allah… Beberapa hari sebelum dihukum gantung dia diberi peluang oleh pihak polis untuk menulis permintaan terakhir. Menggeletar tangan polis bila baca surat permintaan budak ni. Sebak sangat. Nak tau apa yang ditulisnya jom kita baca…………..

Permintaan TERAKHIR Banduan Yang Dihukum Mati Ini Buat Polis MENANGIS !!! | Seorang banduan akhir’, iaitu yang menantikan hukuman mati meminta sebatang pen dan sekeping kertas sebagai ‘permintaan terakhir’nya. Selepas menulis selama beberapa minit, banduan tersebut meminta pegawai penjara untuk menyerahkan surat yang ditulis itu kepada ibu kandungnya.

IBU…,
Sekiranya terdapat LEBIH keadilan di dunia ini, kita berdualah yang seharusnya dihukum bunuh, dan bukan hanya saya seorang. Ibu juga bersalah ke atas liku kehidupan yang saya jalani.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri basikal milik seorang budak lelaki yang sebaya saya? Ibu yang membantu saya menyorokkan basikal itu dari pengetahuan ayah.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri wang dari dompet jiran kita? Ibu juga yang pergi bersama saya ke sebuah pasaraya untuk membelanjakannya.

INGATKAH IBU ketika saya bertengkar dengan ayah dan kemudian ayah pergi meninggalkan kita? Ayah sekadar mahu memperbetulkan diri saya kerana perbuatan saya mencuri keputusan akhir sebuah pertandingan yang menyebabkan saya dibuang sekolah.

IBU…
KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak, yang tidak lama selepas itu saya menjadi seorang remaja yang bermasalah. Dan sekarang, saya hanyalah seorang lelaki yang rosak.

KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak yang memerlukan pembetulan, bukannya keizinan (untuk berbuat kerosakan).

TETAPI, SAYA TETAP MEMAAFKAN IBU….
Saya mohon agar surat ini sampai kepada seberapa banyak ibubapa di dunia ini, agar mereka tahu yang menjadikan seorang anak itu baik atau jahat adalah… PENDIDIKAN IBUNYA!!!.

Terima kasih ibu kerana MEMBERIKAN ‘nyawa’ kepada saya dan juga menyebabkan saya KEHILANGANNYA.

Dari anakmu,
(Seorang Banduan Hukuman Mati)
***********************************************

PELAJARAN BUAT IBUBAPA
Perkara paling sukar dalam usaha memperbetulkan masyarakat sekarang ini ialah untuk membuatkan seorang ibu SEDAR akan kesilapan diri mendidik anaknya. Lebih sukar lagi untuk menerima teguran tentang tabiat buruk yang telah berlaku pada anaknya sekalipun bukti terang nyata di depan mata.

Tiada guna adanya ayah yang tegas dan bijaksana sebagai ketua keluarga jika si ibu tidak telus dan tulus merujuk dan berkongsi maklumat mengenai perkembangan anak-anaknya. Apabila sedar, keadaan sudah terlambat…. “Rebung sudah menjadi buluh”.

Lebih sulit lagi jika si Ayah juga jenis yang tidak ambil kisah. Hal ehwal keluarga dan urusan anak-anak diserahkan kepada isteri semata-mata. Urusan mencari rezeki dan persekolahan anak semuanya si ibu uruskan. Apabila anak bermasalah, mencuri, merempit, merogol, hisap dadah bahkan dilokap polis pun minta isteri juga yang uruskan.

Ramai sekali suami yang hanya tahu meniduri isteri sahaja. Lebih berat lagi jenis yang hari-hari minta duit isteri dan asyik keluar bersama rakan-rakan sampai ke tua. Ada pula yang kaki joli, ketagihan dadah, arak dan judi. Ada pula yang hanya mahu mencukupkan quota poligami sahaja. Kemudian dikuda pula semua isteri yang ada untuk turut ‘membaiayai’ dirinya. Hidup tidak ubah seperti ‘jantan sewaan’ sahaja.

Ada ibu yang berjaya melepasi ujian ini. Ada pula yang terpaksa membiarkan bukan sahaja anak, malah diri sendiri untuk ikut mencuri. Mungkin dia ‘terpaksa’ kerana itu sahaja punca nafkah buat mereka.

Apapun, perlu diingat bahawa tugas utama ibu adalah mendidik anak. Jika berjaya ibu melangkah ke syurga, maka jejak yang sama jugalah bakal diikuti oleh anaknya. JEJAK KAKI IBU itulah yang menjadi hakikat di sebalik ungkapan, “syurga itu di telapak kaki ibu”. Kisah Siti Hajar dan Ismail a.s. adalah antara contohnya.

Jika ibu sampai bersikap degil dan mungkar, maka jejak yang sama jugalah bakal ditiru oleh anak-anaknya. Kisah isteri dan anak-anak Nabi Noh a.s. adalah rujukannya.

Semuga kisah pendek ini ada motivasinya buat ibubapa di pagi yang mulia ini.



KREDIT WARGA PRIHATIN

#banduan
#hukumanmati

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omakkauviral.blogspot.com/2019/12/kisah-benar-ramai-yang-tidak-tahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Koruptor Dihukum Mati Bisa Timbulkan Efek Jera

Koruptor Dihukum Mati Bisa Timbulkan Efek Jera

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 200 hits
Dia memandang pemberantasan korupsi akan jauh lebih efektif jika memaksimalkan langkah langkah pencegahan melalui perbaikan sistem pemerintahan dan penegakan hukum Tujuannya agar memiliki tingkat transparansi dan akuntabilitas yang tinggi
Buya Syafii Dukung Koruptor Dihukum Mati Karena Bikin Miskin Bangsa

Buya Syafii Dukung Koruptor Dihukum Mati Karena Bikin Miskin Bangsa

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 166 hits
Buya Syafii Dukung Koruptor Dihukum Mati Buya Syafii menilai korupsi menjadi salah satu akar penyebab kemiskinan di Indonesia Selain itu korupsi dinilai pula telah sangat menggurita dan merugikan Indonesia
Icw Kritik Jokowi Koruptor Bisa Dihukum Mati Tapi Hukuman Napi Dikurangi

Icw Kritik Jokowi Koruptor Bisa Dihukum Mati Tapi Hukuman Napi Dikurangi

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 226 hits
Sikap inskonsistensi Presiden Jokowi itu seperti memberikan potongan penjara bagi koruptor setelah Peninjauan Kembali dikabulkan Mahkamah Agung
Gerindra Sebut Koruptor Dana Bencana Alam Pantas Dihukum Mati

Gerindra Sebut Koruptor Dana Bencana Alam Pantas Dihukum Mati

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 139 hits
Karena bencana alam adalah urgensi ketika bencana alam maka ada orang susah dan menderita Kalau kemudian bantuan atau pengelolaan anggaran itu dikorupsi itu kelewatan Saya setuju kalau itu jelasnya
Jokowi Buka Peluang Koruptor Dihukum Mati Bila Rakyat Menghendaki

Jokowi Buka Peluang Koruptor Dihukum Mati Bila Rakyat Menghendaki

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 144 hits
Mengapa negara kita mengatasi korupsi tidak terlalu tegas Kenapa enggak berani seperti di negara maju misalnya dihukum mati
Dia Adalah Manusia Yang Paling Saya Benci Dalam Hidup Kisah Benar Persahabatan Ng Man Tat Chow Yun Fat

Dia Adalah Manusia Yang Paling Saya Benci Dalam Hidup Kisah Benar Persahabatan Ng Man Tat Chow Yun Fat

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 671 hits
https ift tt 37RxhWv Dia mungkin dikenali dalam banyak filem komedi bersama dengan Stephen Chow tetapi menurut Ng Man Tat dia sebenarnya terhutang budi pada pelakon Chow Yun Fat Menurut laporan Epoch Times Ng dan Chow berkenalan ketika mere...
Anak Lembik Keluar Darah Tercekik Mainan Baca Kisah Ibu Ini Yang Sangka Anaknya Mati

Anak Lembik Keluar Darah Tercekik Mainan Baca Kisah Ibu Ini Yang Sangka Anaknya Mati

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 498 hits
Alat permainan merupakan benda yang sememangnya berkait dengan kanak kanak yang bukan sahaja sebagai peneman malah baik untuk perkembangan mereka Namun hakikatnya ada bahaya mainan buat bayi terutamanya jika ia tidak bersuaian dengan usia s...
Kisah Benar Yang Perlu Anda Baca Satu Coretan Pada Malam Kerajaan Ph Hampir Kalah Di Parlimen

Kisah Benar Yang Perlu Anda Baca Satu Coretan Pada Malam Kerajaan Ph Hampir Kalah Di Parlimen

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 406 hits
Kisah benar yang perlu anda bacaMP Pembangkang yang bangang memang Satu Coretan Pada Malam Kerajaan PH Hampir Kalah Di Parlimen Kejadian ini berlaku pada malam Selasa 26 November 2019 di dalam Dewan Rakyat jam kira kira 9 30 malam Ketika it...
Perkongsian Kisah Benar

Perkongsian Kisah Benar

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 309 hits
JANJI KAMIKisah benar ini Aku alami dan lihat dihadapan mata aku sendiri Lebih kurang 7 tahun yang lepas Ketika itu Aku sedang bertugas di salah sebuah Hospital Daerah di Johor Malam tu seperti biasa Aku oncall Di jabatan kecemasan Jam 10 m...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024