Kisah Asal Usul Nasi Dagang


Nasi dagang yang begitu terkenal di Terengganu dan Kelantan merupakan salah satu makanan utama daripada beratus-ratus jenis makanan yang telah tersenarai sebagai makanan warisan kebangsaan. Kedudukan nasi dagang dalam senarai makanan warisan kebangsaan adalah setara dengan nasi lemak, nasi kerabu, nasi kunyit (pulut kuning) serta nasi goreng. Namuun, tahukah anda apakah perbezaan di antara nasi dagang yang dibuat di Terengganu serta nasi dagang yang dibuat di Kelantan? Dan, tahukah anda, apakah sejarah serta asal usul yang membawa kepada nasi dagang ini?
Sejarah asal usul nasi dagang

Secara asasnya, sejarah nasi dagang ini dikatakan bermula apabila nasi dagang dihasilkan bertujuan untuk diper’dagang’kan kerana ia merupakan makanan yang enak, tahan lama, mengenyangkan dan boleh dimakan pada bila-bila masa. Hidangan nasi dagang ini pada suatu masa dahulu amat terkenal di beberapa buah kawasan, seperti selatan Thailand (Narathiwat, Pattani dan Songkhla), Kelantan dan Terengganu.
Terdapat pelbagai versi dan kisah yang diceritakan mengenai sejarah dan asal usul terhasilnya nasi dagang ini. Mari kita lihat dahulu asal usul nasi dagang ini berdasarkan kisah dan versi yang diceritakan dari negeri Kelantan. Kisah asal usul nasi dagang ini di Kelantan ini membawa kita kepada kisah Puteri Saadong yang merupakan antara Raja Perempuan yang memerintah negeri Kelantan di antara tahun 1667 hingga 1671 dan nasi dagang ini dikatakan telah dicipta dan dihasilkan oleh Puteri Saadong ini.
Puteri Saadong merupakan anak perempuan kepada Datuk Loyor dan datuknya adalah Raja Sakti. Puteri Saadong ini telah dijadikan sebagai anak angkat oleh Cik Siti Wan Kembang, iaitu Raja Perempuan Kelantan. Baginda juga berkahwin dengan sepupunya, iaitu putera kepada Sultan Samiruddin (Raja Jembal), yang bernama Raja Abdullah.
Berdasarkan sebuah kisah yang kerap diceritakan oleh orang-orang tua, dikatakan bahawa salah seorang daripada Raja Siam telah terpesona dengan kecantikan Puteri Saadong dan telah menangkapnya untuk dibawa ke Siam bertujuan untuk mengahwininya. Namun, terdapat suatu yang ajaib pada Puteri Saadong di mana Raja Siam tersebut langsung tidak dapat mendekati atau menyentuuhnya. Malah, Raja Siam itu juga mempunyai sejenis penyakit kulit misteri yang tidak dapat disembuhkan untuk suatu tempoh masa yang lama.
Puteri Saadong yang mengetahui akan rahsia Raja Siam ini telah menawarkan diri untuk membantu menyembuhkan penyakit yang dialami oleh Raja Siam tersebut. Namun, Puteri Saadong telah mengenakan syarat, bahawa baginda harus dihantar pulang ke Kelantan sekiranya Raja Siam berjaya sembuh daripada penyakit berkenaan. Dengan izin Tuhan, maka hasil rawatan yang diberikan oleh Puteri Saadong, Raja Siam tersebut telah sembuh dan baginda terpaksa menunaikan janjinya terhadap Puteri Saadong.
Maka, Puteri Saadong telah dihantar pulang ke Kelantan bersama satu rombongan yang khas oleh Raja Siam. Setelah beberapa lama berlayar, akhirnya rombongan tersebut sampai ke Kelantan dan berlabuh di suatu tempat yang bernama Kuala Kemasin. Pada waktu ketibaan mereka itu, kesemua bahan-bahan makanan yang mereka bawa dari Siam, seperti beras, lauk pauk dan kelapa hampir kehabisan. Ahli-ahli rombongan mula merasa risau dan tidak tahu apa yang harus mereka lakukan bagi memasak makanan untuk rombongan tersebut.
Puteri Saadong yang juga terkenal dengan kebijaksanaannya telah menggunakan kesemua bahan masakan yang masih tinggal tersebut dan masakan tersebut telah dinamakan sebagai ‘nasi dagang’ sesuai dengan keadaan mereka pada waktu itu. Begitulah cerita mengenai nasi dagang versi negeri Kelantan yang telah disampaikan dari mulut ke mulut sejak beberapa waktu yang lalu.
Berbeza pula dengan kisah asal usul dan sejarah nasi dagang bagi versi negeri Terengganu. Kisah nasi dagang Terengganu ini sebenarnya lebih kepada kisah para nelayan yang menjadi pekerjaan utama bagi penduduk Terengganu pada suatu ketika dahulu. Kisahnya ringkas sahaja, di mana masyarakat nelayan di Terengganu dikatakan telah menghasilkan nasi dagang sebagai bekalan buat mereka ketika di lautan. Nasi ini yang dihasilkan dengan santan dan mempunyai lauk ikan yang berkuah, bertujuan untuk memberi tenaga yang mencukupi untuk mereka bertahan di lautan.
Malah, suatu ketika dahulu, golongan nelayan yang tinggal berhampiran dengan istana di Terengganu turut mempersembahkan hidangan nasi dagang ini ke istana pada setiap kali menjelangnya perayaan Hari Raya Aidilfitri. Ini dianggap sebagai satu simbolik kerana hidangan nasi dagang juga merupakan antara hidangan kegemaran golongan kerabat istana dan merupakan hidangan istimewa pada setiap kali acara dan perayaan di Terengganu.
Perbezaan nasi dagang Terengganu dan Kelantan

Meskipun nasi dagang ini merupakan antara jenis nasi yang utama di kedua-dua buah negeri Terengganu dan Kelantan, namun sebenarnya terdapat beberapa perbezaan yang ketara dari segi rupa dan rasa nasi dagangnya.
1. Nasi dagang terengganu
Nasi dagang Terengganu secara kebiasaannya, diperbuat daripada campuran beras biasa dan beras pulut dan dimasak bersama santan kelapa (dikukus). Bagi lauknya pula, nasi dagang Terengganu dihidangkan bersama kuah nasi dagang yang dimasak dengan menggunakan rempah khas (berlainan dengan rempah kari biasa). Ikan yang digunakan biasanya ikan Aya Hitam (ikan tongkol) yang bersaiz besar, dipotong. Selain itu acar timun juga disediakan. Nasi dagang Terengganu pada hari biasanya menjadi hidangan sarapan pagi bagi masyarakat Terengganu dan juga hidangan istimewa bagi acara-acara tertentu.
2. Nasi dagang Kelantan

Nasi dagang kelantan ini kebiasaannya berwarna merah atau keperang-perangan kerana menggunakan beras khas yang hanya dijual di Kelantan sahaja. Manakala bagi lauknya pula, ia biasanya dimakan dengan gulai ikan atau gulai ayam yang khusus untuk nasi dagang. Gulai ini biasanya dipanggil gulai kunyit lengkuas. Biasanya ia juga diletakkan sehiris telur ayam rebus yang dibelah empat. Selain itu, istimewanya nasi dagang Kelantan ini kerana ia juga dimakan dengan sambal kelapa. Ini adalah agak berbeza dengan Terengganu, kerana di Terengganu, hidangan nasi dagangnya harus menggunakan rempah gulai ikan yang khusus dan bahan lain seperti ayam atau daging tidak pernah dijadikan sebagai lauk bagi nasi dagang di Terengganu.
Pada hari ini, hidangan nasi dagang ini telah berevolusi dan turut dapat ditemui di negeri-negeri serta daerah lain di luar Terengganu dan Kelantan. Sebagai contohnya, di Johor dan sesetengah daerah di Pahang seperti Raub, Pekan, Temerloh dan Kuantan, terdapat juga versi-versi nasi dagang yang menggunakan kuah laksa sebagai kuah pilihan.
Nasi dagang sebagai makanan warisan kebangsaan
Sejak tahun 2009 lagi, nasi dagang ini telah tersenarai sebagai salah satu daripada hidangan tradisional yang menjadi makanan warisan kebangsaan. Oleh itu, adalah wajar bagi seluruh rakyat di Malaysia untuk menghargai dan bangga dengan kewujudan hidangan ini sebagai salah satu warisan bangsa kita. Malah, bagi masyarakat di Terengganu dan Kelantan, ilmu memasak nasi dagang ini merupakan antara asas memasak yang harus dikuasai oleh mereka terutamanya bagi golongan wanita.
Kesimpulan

Nasi dagang sebagai makanan warisan kebangsaan harus dipelihara keasliannya terutamanya dari segi rasa dan teksturnya. Malah, identiti nasi dagang yang berbeza antara Terengganu dan Kelantan juga perlu terus kekal menjadi suatu simbolik yang menjadi daya penarik bagi kedua-dua buah negeri tersebut. Nasi dagang Terengganu atau Kelantan, kedua-duanya adalah warisan bangsa kita!
Rujukan

Maruwiah, A. (2012). Makanan Tradisional. Shah Alam, Selangor: Get Smart Publication Sdn. Bhd.
Mohd Anim, H. (2014). Nasi Dagang. Retrieved December 9, 2018, from https://ift.tt/2UJgDBu
Rahmat. (2018). Nasi Dagang dan Asal Usulnya. Retrieved December 8, 2018, from https://ift.tt/2BfRK7S

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2018/12/kisah-asal-usul-nasi-dagang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asal Usul Kata Bahlul

Asal Usul Kata Bahlul

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 344 hits
BAHLUL Bahlul adalah kata yang biasa kita gunakan untuk mensifati orang yang bodoh tapi tahukah dari mana asal kata itu Dikisahkan sesungguhnya BAHLUL seorang yang dikenal sebagai orang gila di zaman Raja Harun Al Rasyid Pada suatu hari Har...
Nasi Dagang Merantau

Nasi Dagang Merantau

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 454 hits
Assalamualaikum Resepi kali ni panjang sikit Sebab kali ni aku masak set nasi dan lauk Dalam hidup aku pertama kali aku makan Nasi Dagang masa darjah 6 tahun 1992 itupun sebab ikut rombongan sekolah ke Terengganu Mula dari saat itu aku dah ...
Kisah Anak Petani Asal Temanggung Lulusan Terbaik Ipb Cukupi Kebutuhan Hidup Dari Jualan Makanan

Kisah Anak Petani Asal Temanggung Lulusan Terbaik Ipb Cukupi Kebutuhan Hidup Dari Jualan Makanan

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 284 hits
Empat tahun lalu Siti Chalimah Siswi SMAN 1 Parakan Temanggung Jawa Tengah menjejakkan kakinya pertama kali di Kampus Institut Pertanian Bogor Saya memilih IPB sebagai pilihan pertama dalam jalur Seleksi Nasional Masuk Perguruan Tinggi Nege...
Cerita Asal Usul Pohon Natal Di Hari Raya Natal

Cerita Asal Usul Pohon Natal Di Hari Raya Natal

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 265 hits
Sebentar lagi hari raya Natal akan tiba umat Nasrani berbondong bondong mempersiapkan segala sesuatu untuk menyambut hari raya Natal terutama mempersiapkan Pohon Natal untuk Baca selengkapnya di https www a dhea com
Sejarah Asal Usul Kuil Sri Maha Mariamman

Sejarah Asal Usul Kuil Sri Maha Mariamman

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 989 hits
Kuil Sri Mahamariamman merupakan tempat yang suci bagi penganut Hindu yang dibangunkan oleh Thambusamy Pillai pada tahun 1873 yang pada mulanya merupakan kuil peribadi keluarga Sekitar tahun 1920 kuil ini dibuka untuk umum dan pengurusannya...
Asal Usul Bangsa Melayu

Asal Usul Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 405 hits
Persoalan tentang siapakah Melayu dan dari manakah asal usulnya sering kali menjadi perdebatan ramai Ada yang berpendapat bahawa bangsa Melayu itu sendiri tidak wujud namun antara teori ilmiah tentang asal nama Melayu ialah daripada nama Su...
Mantan Kepala Bin Ceritakan Asal Usul Egianus Kogoya Pentolan Kkb Papua

Mantan Kepala Bin Ceritakan Asal Usul Egianus Kogoya Pentolan Kkb Papua

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 207 hits
Mantan Kepala BIN AM Hendropriyono mengaku sudah tahu sosok Egianus Kogoya sebagai bagian dari Kelompok kriminal bersenjata yang menembak 19 pekerja proyek jalan Trans Papua Hendropriyono mengungkapkan bahwa Egianus bagian dari pemimpin sep...
Asal Usul Perkataan Hawau

Asal Usul Perkataan Hawau

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 829 hits
Assalamualaikum hai Lama dah aku tak update apa apa kat sini so hari ni aku nak cerita pasal asal usul perkataan HAWAU atau apa sebenarnya maksud HAWAU ni Hmm Helok ke tak helok sebenarnya maksud disebalik perkataan tersebut Ok since aku da...
Ternyata Asal Usul Penemu Tuyul Adalah Antropolog Asal Amerika Ini Kisahnya

Ternyata Asal Usul Penemu Tuyul Adalah Antropolog Asal Amerika Ini Kisahnya

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 271 hits
Pada tahun 1952 1954 antropolog Clifford Geertz pernah mengadakan penelitian tentang makhluk halus di Indonesia salah satunya adalah tuyul Menurutnya tuyul adalah makhluk halus yang secara fisik menyerupai penampakan anak kecil Mereka tidak...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan