Kiosk Self Service Mcdonald Satu Kesilapan




Baru-baru ini McDonald ada membuat pembaharuan dalam sistem pembayarannya dengan menwujudkan kiosk pembelian, maka pembeli tidak perlu beratur untuk membeli makanan.

Aku secara peribadi dah banyak kali gunakan kiosk McDonald ini dan secara teori ianya nampak bagus tetapi pada minggu lepas aku mendapati kiosk ini memberi masalah pada pengguna.

Sebelum kita berbicara lebih lanjut, cara penggunaan Kisok ini amat mudah iaitu anda hanya perlu memilih apa anda nak makan samada set atau al-carte. Masalah timbul bila timbul cara pembayaran iaitu ia mesti dibayar dengan kad dan jika anda bawa tunai maka anda harus mengambil resit tersebut dan beratur bayar di kaunter.

Pada satu hari aku pergi ke McDonald kegemaran aku nak makan Spicy Chicken dia tu. Aku tengok begitu ramai orang didepan kaunter. Seperti baisa aku ambil tempahan kiosk McDonald dan bayar membayar pakai kad waze ler.

Sepatutnya kalau kita  ambil tempahan melalui kiosk McDonald, pekerja McDonald akan menghantar makanan kepad anda. Tetapi kali ini ia tak hantau sebab terlalu ramai pelanggan di depan kaunter menunggu nak ambil makanan. Lalu aku pun tunggu seperti pelanggan yang lain. Penungguan yang agak lama iiatu dalam 30 minit.

Semasa menunggu aku dapat melihat kelemahan sistem kiosk McDonald ini.
Pertama sistem kiosk McDonald tidak mesra pelanggan dimana pelanggan yang membawa wang tunai terpaksa beratur untuk membayar harga makanan. Setelah bayar, ia terpaksa tunggu pula untuk mendapatkan makanan.

Untuk pengguna yang bayar melalui Wave lebih bertuah sebab hidangan anda lebih awal disediakan berbanding yang membawa wang tunai.Sebab hidangan mereka akan hanya disediakan jika bayaran telah dilakukan.

Tak pasal-pasal pengguna bayaran tunai kena beratur dan lepas tu kena tunggu lagi. dan paling hampeh dah ler kau datang awal tetapi yang bayar pakai Wave dapat dulu. Inilah kelemahan yang paling ketara aku dapat lihat. Kalau dulu semua orang beratur, dan yang datang awal pasti dapat dahulu. Sistem Q lagi bagus jika melibatkan wang tunai.


Kedua, Kesesakan di kaunter McDonald aku dapat lihat ialah berpunca dari kiosk McDonald juag. Dimana perkhidmatan kiosk McDonald memudahkan pengguna membuat tempahan serentak 4 atau lima orang jika terdapat banyak kiosk McDonald.

Inilah punca kesesakan kaunter McDonald dimana kadar tempahan lagi laju dari kadar penyediaan makanan. Maka sesaklah kaunter McDonald. padahal ianya sama sahaja jumlah  harian pengunjung cuma pengunjung lagi laju dari pekerja penyediaan makanan.


Dengan sistem kiosk McDonald yang menambahkan masalah kepada pengguna, aku rasa bila pengguna bosan mereka tak datang lagi ke McDonald. Teori memang cantik, bila dikaji ianya memberi masalah besar kepada Mc Donald. Bukan sekali aku dengar pengguna McDonald beratur sampai keluar pintu tapi banyak kali. So isu ini bukan isu terpencil.

Kiosk McDonald ini bagus tetapi tidak berjalan lancar bila melibatkan pelanggan yang ramai.
Penyelesaian yang aku nampak ialah tambahkan pekerja di bahagian dapur supaya lebih efisen dan cepat menyediakan makanan. Kalau tak, sampai bila-bila macam ni kerana kiosk lebih laju dari pekerja penyediaan makanan.

Atau nak lebih mudah, kurangkan kiosk McDonald di setiap bahagian mengikut nisbah keupayaan pekerja dapur. Mungkin kadar kelajuan penyediaan makanan setara dengan 2 kiosk McDonald, jika lebih maka pelanggan ken atunggu. Lebih baik pelanggan beratur di  kiosk McDonald dari stress tunggu makanan. Ini psikologi..hehehehehe.

Penyelesaian lain ialah pelanggan boleh membuat bayaran tunai di kiosk McDonald. Sebagai contoh ialah kiosk GSC Cinema dimana kiosk mereka menerima wang tunai. Maka dapat kurangkan pekerja di bahagian kaunter. Aku pun tak faham, masa mula-mula buat kiosk McDonald ini kenapa tak reka untuk wang tunai sekali.

Rakyat Malaysia bukan tak pandai guna Wave tetapi kebanyakkan tidak percaya dengan teknologi ini. Kena kaji ler budaya rakyat Malaysia. Ini kau terus buat Wave tanpa bayaran tunai.

McDonald kena fikir jalan terbaik untuk atasi masalah ini jika  berlaku lambajkan pembeli datang ke sana. Kau orang ada buat study ker..hehehehehehehe







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hanifidrus.com/2019/08/kiosk-self-service-mcdonald-satu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Atas Satu Janji

Atas Satu Janji

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 440 hits
Saksikan telefilem Atas Satu Janji lakonan Amar Baharin Sasqia Dahuri dan Risteena Munim pada 27 Julai pukul 10 malam di TV3 JUDUL ATAS SATU JANJIWAKTU SIARAN Sabtu 27 Julai 2019 10 00 malamSIARAN TV Slot Cerekarama TV3PENULIS SKRIP Azlina ...
Reformasi Bawaan Anwar Dan Pkr Nyata Kecoh Sepanjang Masa Satu Perkara Yang Tidak Disentuh Dalam Buku Shahbudin

Reformasi Bawaan Anwar Dan Pkr Nyata Kecoh Sepanjang Masa Satu Perkara Yang Tidak Disentuh Dalam Buku Shahbudin

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 273 hits
Kalau kena batang hidung sendiri katanya konspirasi Lawan tetap lawan Kalau kena batang hidung orang lain pecat dan letak jawatan Apakah PDRM nanti cukup bukti untuk mendakwa dalang atau dalang menghilang terlepas dan lari luar negara Atau ...
Kemendes Pdtt Gandeng Bph Migas Percepat Program Bbm Satu Harga Di Kecamatan 3t

Kemendes Pdtt Gandeng Bph Migas Percepat Program Bbm Satu Harga Di Kecamatan 3t

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 118 hits
Ia melanjutkan selama ini masih ada yang harus menempuh jarak berkilo kilo untuk mendapatkan bahan bakar Beberapa daerah sudah dibantu dengan BBM satu harga
Satu Keluarga Sedang Beristirehat Di Rumah Terkejut Didatangi 4 Perompak

Satu Keluarga Sedang Beristirehat Di Rumah Terkejut Didatangi 4 Perompak

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 333 hits
The ReporterViral di media sosial sejak petang tadi klip video rakaman kamera litar tertutup yang menunjukkan satu keluarga yang sedang beristirehat di rumah didatangi keluar sekumpulan perompak bersenjatakan parang Dalam kejadian yang berl...
Berat Dugaan Keluarga Kamu Dhamira Tapi Inilah Kehidupan Situasi Kita Setiap Satu Tak Pernah Sama

Berat Dugaan Keluarga Kamu Dhamira Tapi Inilah Kehidupan Situasi Kita Setiap Satu Tak Pernah Sama

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 271 hits
Dalam hidup ini tiada seorang pun yang sepi daripada ujian Cuma bentuk ujian yang menimpa itu berbeza atas seorang daripada seorang yang lain Ada sesetengah orang Allah beri ujian yang kecil dan ada pula ujian yang besar ikut kemampuan sese...
Motosikal Berlanggar Satu Sama Lain Pasangan Suami Isteri Dilaporkan Maut

Motosikal Berlanggar Satu Sama Lain Pasangan Suami Isteri Dilaporkan Maut

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 289 hits
Kita semua tahu ajal maut ditangan Tuhan Kita sebagai seorang manusia tidak terlepas dengan berpisahan mahupun berpisahan hidup ataupun kematian Seseorang itu pasti akan menempuh ajal walau bagaimana cara sekalipun Paling menyedihkan apabil...
Tak Sempat Sambut Orang Baru Jenazah Suami Isteri Bayi Dikebumikan Satu Liang Lahad

Tak Sempat Sambut Orang Baru Jenazah Suami Isteri Bayi Dikebumikan Satu Liang Lahad

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 639 hits
Jenazah suami isteri dan bayi dalam kandungan yang maut akibat terkena renjatan elektrik di Sungai Buloh Selangor kelmarin selamat dikebumikan Tanah Perkuburan Islam Kampung Lembah di sini semalam Kredit Gambar Metro Jenazah Wan Hasheliza W...
Di Sdn 3 Salawu Tasikmalaya Satu Kelas Berisi 59 Siswa

Di Sdn 3 Salawu Tasikmalaya Satu Kelas Berisi 59 Siswa

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 158 hits
Selain ruangannya yang terbatas kondisi meja dan kursi yang digunakan belajar pun kurang layak karena permukaannya tidak rata akibat dimakan usia Hampir di setiap meja terdapat lubang hingga coretan coretan
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions