Khasiat Buah Mulberry


Khasiat Buah Mulberry. Buah mulberry antara jenis berry yang mudah ditanam. Saya tengok kawan saya tanam di tepi office kami dari bertunas hinggalah berbuah. Daunnya lebar. Pokoknya rendah je, tapi buahnya agak lebat. Ketika dah berbuah, kami akan petik ketika buahnya berwarna merah. Kemudian kami peram hingga buahnya bertukar warna hitam. Masa ni lah mulberry dah manis rasanya. Kalau masih warna merah, mulberry rasanya masam.

Ada juga yang buat ais krim dan jelly dengan buah mulberry ni. Kalau nak dijadikan bahan perisa makanan, tak perlu tunggu masak pun tak apa. Memang sedap buah mulberry bila dipelbagaikan.


Buah mulberry.. nampak tak yang warna merah tu.. yang itu rasanya masam. Yang dah hitam pula rasanya manis. Cuci bersih terus makan, segar sangat.



Khasiat Buah Murlberry
Buah mulberry atau ditulis juga sebagai mulberi, ada banyak khasiatnya. Jom lihat senarai khasiat buah mulberry yang saya share dari sumber ini.

Antara khasiat mulberry adalah:

1. Buah Mulberry mengandungi asid sitrik, gula dan vitamin C. Daun Mulberry pula mengandungi adenin, amilas, asid suksinik, karotena dan kolin. Biji Mulberry mengandungi ureas.

2. Kulit akar pokok mulberi mengandungi beta-amirin, minyak meruap, resinotanol dan sitosterol.

3. Bagi masyarakat di negara China, selain buahnya boleh dimakan segar atau dibuat jem, terdapat juga kegunaan lain. Secara tradisionalnya, buah Mulberry telah digunakan sebagai agen ubatan bagi memberi khasiat kepada yin dan darah, memberi kebaikan kepada buah pinggang dan merawat masalah lemah, keletihan, anemia dan masalah rambut beruban.

4. Buah mulberi juga mengandungi unsur-unsur khasiat seperti mineral dan vitamin. Dikatakan dengan memakan buah Mulberry, mampu membantu menyembuhkan penyakit kronik pada saluran pencernaan, merangsang rembesan cecair gastrik, menguatkan kebolehan bagi mencerna dan menyerap, memperbaiki selera makan dan membuang kembung perut dan sembelit.

5. Buah Mulberry turut digunakan untuk merawat masalah ketidak-bolehan mengawal keluarnya air kencing, pening dan masalah sembelit warga tua.

6. Buah yang telah dikeringkan juga boleh dijadikan sebagai pengganti raisin.

7. Buah Mulberry juga dikatakan mampu memberi khasiat dan merangsang penghasilan cecair badan. Mereka yang mengalami masalah kekurangan cecair, mulut mereka anak kering dan lidah terasa panas. Elok juga mereka makan buah ini bagi memberi khasiat dan menambahkan cecair badan.

Buah mulberry yang sudah matang. Boleh dipetik
Dan dimakan. Tapi agak masam. 
8. Buah mulberi ini juga sesuai kepada mereka yang mempunyai masalah mata kering akibat keletihan mata dan akibat bekerja dengan cara mengambil jus mulberi .

9. Wanita yang mengalami simptom-simptom seperti anemia, kepucatan, rasa , sukar untuk tidur dan jantung berdebar-debar dengan kerap terutamanya selepas melahirkan bayi, bolehlah mengambil jus mulberi dengan kerap bagi mengurangkan simptom-simptom tersebut. Ubat kebas tangan dan kaki.

10. Daun mulberi pula dikatakan boleh direbus dan digunakan sebagai ubat mencuci mata yang merah dan bengkak. Daun yang telah kering pula dikatakan boleh dicampur dengan air mendidih atau direbus. Air ini dikatakan boleh diminum untuk tujuan membersihkan tubuh badan, merangsang peluh, ubat batuk, demam panas dan selsema. Daun yang telah dipanaskan pula dikatakan boleh disapu minyak dan dijadikan sebagai ubat tampal pada luka yang parah.

11. Bagi mereka yang mengalami masalah gigitan atau sengatan serangga, daun yang telah ditumbuk lumat boleh dijadikan sebagai ubat tampal pada bekas gigitan atau sengatan serangga tersebut.

Semoga perkongsian tentang khasiat buah mulberry ni boleh memberikan manfaat kepada kita dan juga info baru tentang buah yang sama spesis dengan strawberry ini. Jadi, kita dah tahu, bukan daunnya saja ada khasiat tetapi buah mulberry tu sendiri mengandungi khasiat yang banyak
Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2019/04/khasiat-buah-mulberry.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Kurma Dan Pelbagai Khasiat Mengenainya

Buah Kurma Dan Pelbagai Khasiat Mengenainya

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 404 hits
Original Content Apa Itu Kurma Buah kurma atau dalam bahasa Arab tamar adalah dari jenis palm seperti kelapa sawit sementara buahnya bertangkai seperti buah pinang Kurma mengandungi khasiat pemakanan yang tinggi seperti kismis dan aprikot k...
Enam Khasiat Unik Buah Durian

Enam Khasiat Unik Buah Durian

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 295 hits
Durian si raja buah beraroma tajam yang manis isinya Buah tropika ini kaya dengan fitonutrien antioksidan protein vitamin dan mineral yang baik untuk tubuh Durian menawarkan sejumlah manfaat kesihatan bagi mereka yang memakannya Berikut beb...
Buah Seribu Khasiat

Buah Seribu Khasiat

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 342 hits
Sekadar perkongsian ilmu 1 Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin 2 Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita 3 Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi ...
Buah Kk Keliku Cekeli Belimbing Bukit

Buah Kk Keliku Cekeli Belimbing Bukit

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 457 hits
Assalamualaikum Dan Salam SejahteraBuah KK Keliku Cekeli Belimbing Bukit Buah Kelentit Kering merupakan herba yang paling ideal untuk meningkatkan tenaga seksual wanita 100 herba asli tiada campuran bahan lain Walaupun Buah KK sesuai untuk ...
3 Menu Olahan Dari Buah Naga Tak Sangka Sungguh Sedap Boleh Cuba Ni

3 Menu Olahan Dari Buah Naga Tak Sangka Sungguh Sedap Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 817 hits
Sedapnya buah naga kalau anda penggemar buah yang kaya khasiat ini cer cuba pelbagaikan cara pengambilannya dengan mengolah buah eksotik dalam beberapa menu deseert yang sedap Tak percaya ini RASA kongsikan tiga resipi dessert yang sedap Ka...
Bukan Sawo Lo Ini 8 Manfaat Buah Kepel Yang Tumbuhnya Di Batang Pohon Dan Makin Langka

Bukan Sawo Lo Ini 8 Manfaat Buah Kepel Yang Tumbuhnya Di Batang Pohon Dan Makin Langka

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 848 hits
Buah favorit keluarga keraton Jogja dan Solo ini kerap dimanfaatkan sebagai deodoran penghilang bau mulut dan pengharum air seni lo
Sederet Manfaat Kesehatan Yang Terdapat Pada Buah Duku

Sederet Manfaat Kesehatan Yang Terdapat Pada Buah Duku

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 406 hits
Buah duku atau langsat merupakan salah satu buah khas tropis yang cukup mudah ditemui pada beberapa daerah di Indonesia Buah duku ini berasal dari bagian barat Asia Tenggara yang juga banyak dikenal di Thailand maupun Filipina Selain karena...
Sebenarnya Mana Yang Lebih Sehat Antara Jus Buah Dan Air Putih

Sebenarnya Mana Yang Lebih Sehat Antara Jus Buah Dan Air Putih

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 361 hits
Minuman merupakan salah satu sumber yang sangat penting dalam masuknya sejumlah nutrisi ke dalam tubuh Manfaat positif ini tak hanya didapat dari minuman seperti jus buah saja namun juga dari minuman sederhana seperti air putih
Proton Cipta Rekod Jual 8 500 Buah X70 Dalam Tempoh 100 Hari

Proton Cipta Rekod Jual 8 500 Buah X70 Dalam Tempoh 100 Hari

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 333 hits
KUALA LUMPUR Selepas 100 hari majlis pelancaran rasminya unit Proton X70 yang ke 8 500 telah diserahkan kepada firma undang undang Malaysia Lee Allen Hishammuddin Gledhill Pencapaian ini menunjukkan SUV pertama Proton mencipta rekod bagi ju...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah