Khasiat Barli Terbukti Sebagai Serat Terbaik Untuk Badan


Khasiat barli diakui menjadi antara makanan berkhasiat yang banyak membantu manusia sejak zaman dulu lagi.
Ia bukan sahaja menjaga kesihatan luaran tubuh badan tetapi pentingnya kepada kesempurnaan kesihatan dalaman juga.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat barli yang bagus kepada kesihatan tubuh badan.
Baca juga:
Khasiat Lemon Khasiat Habbatus Sauda Khasiat Madu Apa itu barli? Barli atau barley dalam bahasa Inggeris, adalah jenis biji-bijian yang memiliki banyak manfaat bagi kesihatan manusia.
Nama saintifiknya adalah Hordeum Vulgare adalah merupakan sejenis tumbuhan bijirin yang tergolong dalam keluarga rumput Poaceae (atau Gramineae).
Nutrisi barli Barli adalah bijirin penuh yang penuh dengan nutrien. Ia bersaiz dua kali ganda apabila dimasak.
Satu setengah cawan (100 gram) barli yang tidak dimasak dan dikuliti mengandungi nutrien berikut:
Kalori: 354 Karbohidrat: 73.5 gram Serat: 17.3 gram Protein: 12.5 gram Lemak: 2.3 gram Tiamin: 43% daripada Pengambilan Harian Rujukan (RDI) Riboflavin: 17% daripada RDI Niasin: 23% daripada RDI Vitamin B6: 16% daripada RDI Folat: 5% daripada RDI Besi: 20% daripada RDI Magnesium: 33% daripada RDI Fosforus: 26% daripada RDI Kalium: 13% daripada RDI Zink: 18% daripada RDI Tembaga: 25% daripada RDI Mangan: 97% daripada RDI Selenium: 54% daripada RDI Jenis serat utama dalam barli ialah beta-glukan, serat larut yang membentuk gel apabila digabungkan dengan cecair. 
Beta-glukan, yang juga terdapat dalam oat, boleh membantu menurunkan kolesterol dan meningkatkan kawalan gula dalam darah.
Selain itu, barli mengandungi antioksidan seperti vitamin E, beta-karotena, lutein dan zeaxanthin, yang membantu melindungi dan membaiki kerosakan sel yang disebabkan oleh tekanan oksidatif.
Khasiat barli kepada kesihatan Terdapat banyak khasiat barli yang boleh anda dapatkan. Antaranya adalah seperti yang berikut:
1. Mengawal paras kolesterol
Beta-glukan yang terdapat dalam barley telah terbukti dapat membantu menurunkan kadar kolesterol LDL (kolesterol jahat) dalam darah, sehingga membantu menjaga kesihatan jantung.
2. Tinggi dengan kandungan antioksidan
Barli mengandungi antioksidan yang tinggi terdiri daripada tokotrienol dan juga tokoferol.
Menurut medicalnewstoday.com, tokotrienol dan tokoferol adalah merupakan sebahagian daripada keluarga vitamin E yang membantu meneutralkan radikal bebas. 
3. Menurunkan risiko kanser
Beberapa kajian menunjukkan bahawa makan barli secara teratur dapat membantu dalam mengurangi risiko terkena beberapa jenis kanser, terutama kanser usus besar.
Ia juga boleh membantu mengurangkan risiko kanser hati, kolon, prostat, paru-paru, perut, kulit, dan pankreas. Hal ini kerana, khasiat barli boleh melambatkan pertumbuhan sel-sel kanser. 
4. Menurunkan risiko penyakit jantung
Kerana kemampuan khasiat barli dalam menurunkan kadar kolesterol dan mengatur gula darah, barli juga dapat membantu dalam menurunkan risiko penyakit jantung.
5. Mengawal gula dalam darah
Kandungan serat dalam barli membantu dalam mengatur kadar gula darah.
Ini secara tidak langsung juga membantu mencegah lonjakan gula darah setelah makan dan menyokong pengelolaan keadaan kesihatan seperti diabetes.
6. Melancarkan penghadaman
Serat pemakanan meningkatkan sebahagian besar najis anda, menjadikannya lebih mudah untuk melalui saluran penghadaman.
Barli boleh membantu melegakan sembelit. Dalam satu kajian terhadap 16 orang yang mengalami sembelit kronik, 9 gram suplemen barli bercambah setiap hari selama 10 hari diikuti dengan dos dua kali ganda selama 10 hari meningkatkan kedua-dua kekerapan dan jumlah pergerakan usus.
Selain itu, barli telah ditunjukkan dapat memperbaiki gejala kolitis ulseratif, penyakit radang usus dan menggalakkan pertumbuhan bakteria baik dalam saluran penghadaman.
7. Menurunkan berat badan
Memandangkan tubuh manusia tidak dapat mencerna serat, makanan yang tinggi serat menambah jumlah diet anda tanpa meningkatkan kalori. 
Ini menjadikan makanan berserat tinggi berguna untuk orang yang cuba menurunkan berat badan.
Barli boleh menjejaskan rasa lapar dan kenyang adalah dengan mengurangkan tahap ghrelin, hormon yang bertanggungjawab untuk rasa lapar 
8. Menyihatkan kulit
Pengambilan barli juga boleh menghasilkan kulit yang sihat dan cerah serta membantu mengatasi masalah kulit. 
Barli mengandungi satu bahan yang dikenali sebagai asid azelaic yang digunakan untuk merawat jerawat, mengurangkan keradangan pada kulit, mengelakkan daripada liang pori kulit tersumbat dan lain-lain. 
Seperti yang dinyatakan di atas, barli kaya dengan kandungan antioksidan yang boleh melawan radikal bebas dan melambatkan proses penuaan lalu mengekalkan awet muda. 
9. Menyokong sistem pertahanan badan
Air barli mengandungi pelbagai vitamin dan mineral yang boleh membantu menyokong sistem pertahanan badan. 
Ia mempunyai fungsi prebiotik untuk meningkatkan sistem pertahanan badan manusia sekaligus boleh membantu badan melawan penyakit.
10. Mencegah jangkitan salur kencing
Air barli dikatakan bagus untuk mencegah jangkitan saluran kencing. Hal in kerana sifatnya yang diuretik boleh menyebabkan seseorang kerap kencing.
Ia juga membantu menyingkirkan toksin daripada badan dan menghalang pertumbuhan bakteria yang boleh menyebabkan jangkitan khususnya di saluran kencing.
Apakah Manfaat Barli? | Dr. Noordin Darus Cara dapat khasiat barli Barli boleh dimakan dalam berbagai bentuk, seperti biji utuh, tepung, atau sebagai tambahan dalam makanan atau minuman seperti sup, bubur, atau roti.
Namun, sebelum menambahkan barli ke dalam diet anda, penting untuk berkonsultasi dengan doktor atau pakar pemakanan terlebih dahulu.
Khusunya kepada mereka yang mempunyai masalah penyakit atau alergik makanan tertentu.
Cara menyediakan air barli Bahan-bahannya:
Barli Gula kundur Kismis Gula batu Daun pandan Cara penyediaan:
Rendam barli 5 min untuk buang kotoran Cuci bersih barli Masuk ke dalam periuk tambah air dan daun pandan Masak sampai barli kembang baru masukkan kismis gula batu dan kundur Diharapkan semoga perkongsian kami berkenaan dengan khasiat barli dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat.
Sumber:
Khasiat Barli Untuk Kesihatan, Sumber Terbaik Serat Untuk Tubuh. My Sihat Is Barley Good for You? Nutrition, Benefits and How to Cook It. Healthline What Are The Health Benefits of Barley? Medical News Today

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/khasiat-barli/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=khasiat-barli

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Kini Berada Di Ranking Ke 24 Di Kalangan 30 Pasukan Terbaik Di Asia

Malaysia Kini Berada Di Ranking Ke 24 Di Kalangan 30 Pasukan Terbaik Di Asia

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 99 hits
Malaysia kini berada di ranking ke 24 di kalangan 30 pasukan terbaik di Asia Nampaknya impian Kim Pan Gon untuk membawa Harimau Malaya menjadi 18 pasukan terbaik di Asia semakin hampir Follow Instagram
Puncak Kampanye Ganjar Mahfud Digelar Di Stadion Yang Masuk 10 Besar Terbaik Dunia

Puncak Kampanye Ganjar Mahfud Digelar Di Stadion Yang Masuk 10 Besar Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 126 hits
Ganjar akan kampanye hari pertama bakal dilakukan di Merauke Papua Sementara Mahfud MD bakal terbang ke Serambi Mekah Aceh
Kedai Komputer Terbaik Di Petaling Jaya

Kedai Komputer Terbaik Di Petaling Jaya

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 190 hits
Adakah anda sedang mencari kedai komputer yang terbaik di Petaling Jaya Sebaiknya anda mencari kedai komputer yang boleh dipercayai untuk membaiki komputer anda Hal ini adalah kerana kedai komputer yang bereputasi baik dapat menyelesaikan m...
Panduan Bermain Poker Online Gratis Teknik Dan Strategi Terbaik

Panduan Bermain Poker Online Gratis Teknik Dan Strategi Terbaik

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 89 hits
Panduan Bermain Poker Online Gratis Teknik dan Strategi Terbaik Hai para pecinta poker online Apakah Anda ingin mempelajari teknik dan strategi terbaik untuk bermain poker online secara gratis Jika iya artikel ini akan memberikan Anda pandu...
Distributor Alkes Kalbar Menjual Aneka Ragam Alat Kesehatan Dengan Harga Terbaik

Distributor Alkes Kalbar Menjual Aneka Ragam Alat Kesehatan Dengan Harga Terbaik

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 115 hits
Kalimantan Barat adalah salah satu provinsi di Indonesia yang memiliki kekayaan alam dan budaya yang luar biasa Provinsi ini juga memiliki potensi besar dalam bidang kesehatan baik dari sisi sumber daya manusia maupun fasilitas pelayanan Na...
Pelancongan Sungai Atau River Tourism Dan 15 Sungai Terbaik Dunia

Pelancongan Sungai Atau River Tourism Dan 15 Sungai Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 177 hits
Kuala Terengganu River Cruise oleh Payang Water Taxi Cas Ligas River Tourism atau Pelancongan Sungai adalah sesuatu yang masih baru di negara kita Malaysia walaupun pengangkutan sungai ini adalah sinonim dengan kehidupan kita dalam ketamadu...
Adu Solusi 3 Capres Pelayanan Kesehatan Tanpa Diskriminasi Siapa Yang Terbaik

Adu Solusi 3 Capres Pelayanan Kesehatan Tanpa Diskriminasi Siapa Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 116 hits
Para Capres memiliki solusi dalam mewujudkan pelayanan kesehatan tanpa diskriminasi bagi seluruh lapisan masyarakat
Prabowo Kisahkan Ada Jenis Taruna Yang Dapat Jadi Jenderal Terbaik Atau Nakal

Prabowo Kisahkan Ada Jenis Taruna Yang Dapat Jadi Jenderal Terbaik Atau Nakal

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 81 hits
Ia lantas berkelakar jika para kadet atau taruna yang nakal itu adalah para taruna yang justru penuh inisiatif dan banyak akal
Rapor Merah Ganjar Soal Penegakan Hukum Dan Ham Menteri Yasonna Kami Melakukan Yang Terbaik

Rapor Merah Ganjar Soal Penegakan Hukum Dan Ham Menteri Yasonna Kami Melakukan Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 129 hits
Hal itu dikatakan Yasonna menanggapi rapor merah yang diberikan capres nomor urut 3 Ganjar Pranowo terhadap penegakan hukum dan HAM di era Presiden Joko Widodo
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri