Khairy Ke Port Dickson Anwar Ke Tambun Pru15 Ini


 
Khairy dikatakan boleh bertanding hampir mana-mana kerusi Parlimen di Negeri Sembilan kerana beliau “boleh menyesuaikan diri secara semula jadi”.
Tetapi bukan kerusi Seremban, kerana ia boleh memusnahkan kerjaya politiknya kerana beliau mungkin berdepan Setiausaha Agung DAP, Loke Siew Fook yang memenangi kerusi Parlimen itu sejak 2008.
Ini selaras dengan pendapat Pengerusi Perhubungan Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) Negeri Sembilan, Datuk Chong Vee Hing yang mengakui, mana-mana parti sekali pun tidak berupaya memenangi kerusi tersebut sekiranya masih ditandingi oleh Siew Fook.
Menurut Vee Hing, dapatan itu hasil penelitian dan analisis yang dijalankan pihaknya sebelum ini di kerusi berkenaan.
“Hasil penelitian, semakan dan analisis, kami lihat (kerusi) Seremban memang kritikal. Jika Anthony Loke (Siew Fook) masih di sana, tiada peluang untuk mana-mana parti, walaupun Barisan Nasional (BN),” katanya pada Persidangan Perwakilan Negeri Ke-47 Wanita dan Pemuda Ke-35 Gerakan Negeri Sembilan di sini, kelmarin.
Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), Siew Fook memenangi kerusi tersebut dengan selesa apabila mendapat majoriti undi sebanyak 30,694, menewaskan calon BN, Datuk Chong Sin Woon yang memperoleh 24,809 undi dan calon Pas, Shariffuddin Ahmad dengan 11,506,
Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata, Khairy boleh bertanding di kerusi Parlimen Port Dickson, tetapi hanya jika Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim tidak bertanding semula di sana.
Jika Anwar bertanding di kerusi lain, katanya, terdapat peluang baik untuk Khairy merampas semula kerusi Port Dickson buat UMNO.
Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, Khairy berpeluang menang di banyak kerusi campuran kerana prestasinya sebagai menteri Kabinet sejak 2020 diterima baik kebanyakan rakyat Malaysia.
Ditanya mengenai keputusan untuk bertanding di kerusi mana pada pilihan raya umum (PRU) akan datang, Ketua Pembangkang berkata, sama ada dia akan meninggalkan kerusi parlimen Port Dickson untuk ke kawasan lain atau sebaliknya, akan diputuskan pada masa yang sesuai.
Buat masa ini, katanya, hal itu sedang dipertimbangkan.
"Saya sedang teliti... rakan-rakan di Port Dickson minta saya teruskan (di kerusi sekarang), (PKR) Tambun mengatakan mereka sudah bersiap sedia, dan beberapa kawasan lain (juga minta bertanding)," kata Anwar Ibrahim.
Untuk rekod ketika ini kerusi parlimen Tambun disandang Timbalan Presiden Bersatu, Ahmad Faizal Azumu, yang memenanginya atas kapasiti calon PH.
Ahmad Faizal menyertai gerakan Bersatu meninggalkan PH - sekali gus menjatuhkan kerajaan berkenaan - semasa Langkah Sheraton. Dia kini menyertai kabinet sebagai menteri belia dan sukan.
Laporan berkaitan..
PETALING JAYA: Bekas ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin masih merupakan aset kepada parti itu dan tidak mungkin digugurkan pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), kata penganalisis.
Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, membazir untuk Umno tidak mencalonkan Khairy, manakala Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata, parti itu akan mendapat persepsi negatif.
Azmi memberitahu FMT, Khairy menunjukkan prestasi baik sebagai menteri sains, teknologi dan inovasi, di mana beliau memikul tugas besar dengan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK), dan kini menjadi menteri kesihatan.
“Walaupun beliau agak menyendiri, menentang Presiden (Ahmad Zahid Hamidi), keseluruhannya beliau adalah aset Umno, khasnya dalam menarik pengundi neutral,” kata Azmi.
“Khairy tidak lantang menentang kehendak presiden, berbanding individu lain seperti (Ahli Parlimen Ketereh dan bekas setiausaha agung BN, Annuar Musa).”
Oh pula berkata, Khairy menampilkan imej reformis yang amat diperlukan Umno, sesuatu yang sangat diperlukan untuk parti itu menarik sokongan pengundi atas pagar.
Tetapi, beliau mendapati Khairy berpotensi menghadapi kesukaran kerana beliau tidak disenangi “puak arus perdana” dalam Umno.
Semalam, Khairy dilaporkan berkata, beliau mungkin tidak bertanding dalam PRU15 selepas diminta “memberi laluan” kepada Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan di kerusi Parlimen Rembau.
“Tak apa, senario terburuk, saya tidak akan bertanding,” kata Khairy yang merupakan Ahli Parlimen Rembau selama tiga penggal.
Azmi berkata, Khairy boleh bertanding hampir mana-mana kerusi Parlimen di Negeri Sembilan kerana beliau “boleh menyesuaikan diri secara semula jadi”.
Tetapi, Azmi dan Oh senada, kerusi seperti Seremban boleh memusnahkan kerjaya politiknya kerana beliau mungkin berdepan Setiausaha Agung DAP, Loke Siew Fook yang memenangi kerusi Parlimen itu sejak 2008.
Azmi berkata, Khairy boleh bertanding di kerusi Parlimen Port Dickson, tetapi hanya jika Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim tidak bertanding semula di sana.
Jika Anwar bertanding di kerusi lain, katanya, terdapat peluang baik untuk Khairy merampas semula kerusi Port Dickson buat Umno.
Oh berkata, Khairy berpeluang menang di banyak kerusi campuran kerana prestasinya sebagai menteri Kabinet sejak 2020 diterima baik kebanyakan rakyat Malaysia ~ FMT
Hannah Yeoh pula mencadangkan agar Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin bertanding di kerusi Parlimen Putrajaya selepas Khairy dilaporkan mengakui bakal berpindah dari Parlimen Rembau selepas Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berhasrat untuk bertanding di situ.
“KJ (Khairy Jamaluddin) patut bertanding di Putrajaya,” katanya dalam ciapan beliau semalam.
Namun cadangan Hannah itu mengundang kritikan orang ramai khususnya penyokong UMNO yang meminta beliau agar tidak mencampuri urusan dalaman parti... laporannya sila baca di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/09/khairy-ke-port-dickson-anwar-ke-tambun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khairy S Choices Killer Seremban Port Dickson Or A Mixed Seat

Khairy S Choices Killer Seremban Port Dickson Or A Mixed Seat

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 116 hits
Khairy Jamaluddin three term MP for Rembau has said he might not be able to contest the coming general election PETALING JAYA Former Umno Youth chief Khairy Jamaluddin is still an asset to the party and is unlikely to be dropped for the nex...
Sempena Merdeka Terjah Muzium Tentera Darat Port Dickson

Sempena Merdeka Terjah Muzium Tentera Darat Port Dickson

papar berkaitan - pada 10/9/2022 - jumlah : 137 hits
Masa hari Merdeka yang lepas k fiezz mr hubby bawa family k fiezz ke Port Dickson Kitaorang gerak awal dari KL jadi sampai sana dalam pukul 12 tengahari Nak check in tak boleh sebab awal lagi jadi mr hubby melencong bawa ke Muzium Tentera P...
Shortvacay Ke Glory Beach Resort Port Dickson

Shortvacay Ke Glory Beach Resort Port Dickson

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 173 hits
Shortvacay ke Glory Beach Resort Port Dickson minggu lepas dengan parents k fiezz mama mr hubby Kitaorang berlima gerak dari KL hari Jumaat tenghari sampai ke sini lebih kurang pukul 2 lebih Sedang elok check in pukul 3ptg Kenapa ke sini Id...
Aziz Alu Alukan Anwar Bertanding Di Tambun Tapi Berbaloikah Tambun

Aziz Alu Alukan Anwar Bertanding Di Tambun Tapi Berbaloikah Tambun

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 117 hits
Aziz alu alukan Anwar bertanding di Tambun tapi September 10 2022 Naib Pengerusi DAP Perak Dr Abdul Aziz Bari yang sebelum ini disebut bakal bertanding di kerusi Parlimen Tambun mengalu alukan kesediaan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding n...
Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 246 hits
Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata partinya tidak mampu meraih majoriti mudah untuk membentuk kerajaan selepas berdepan berbagai skandal menjelang pilihan raya umum ke 15 Katanya semua parti termasuk Barisan Nasional akan berdepan...
Pkr Bersedia Walau Pru15 Bulan Depan Kata Anwar

Pkr Bersedia Walau Pru15 Bulan Depan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 120 hits
malaysiakini comPresiden PKR Anwar Ibrahim berkata parti itu sedia untuk berdepan PRU15 walaupun jika ia dilaksanakan seawal bulan depan Ia selepas timbul spekulasi Parlimen akan dibubarkan tidak lama lagi selepas pembentangan Belanjawan 20...
No Delay Tactics From Our Lawyers We Had Facts On Our Side Anwar Rafizi

No Delay Tactics From Our Lawyers We Had Facts On Our Side Anwar Rafizi

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 147 hits
PKR president Anwar Ibrahim and his deputy president Rafizi Ramli have both taken jabs at the reshuffling of former prime minister Najib Abdul Razak s legal team for the appeal of his RM42 million SRC International case at the Federal Court...
Anwar Says Federal Court Ruling In Najib S Src International Case Proves The People Are In Power

Anwar Says Federal Court Ruling In Najib S Src International Case Proves The People Are In Power

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 192 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim said the unanimous decision by the five member Federal Court bench showed the strength of the rakyat Picture by Farhan NajibKUALA LUMPUR Aug 23 Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim commended the 12 year senten...
Betullah Kata Orang Anwar Ni Tak Berani Main Depan

Betullah Kata Orang Anwar Ni Tak Berani Main Depan

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 110 hits
Ramai orang Depan dia warak alim tunduk akur setuju sokong Orang tak nampak Belakang kemudian baru tunjuk minat pulun tutuh balas ganas Nak bahas minggu depan Kah kah kah
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally