Keutuhan Hati Mia Ahmad






Barangkali masih ada parut luka yang berbekas di hatinya. Mia Ahmad pantas mengalirkan air mata tatkala ditebak soalan berkaitan bahtera rumah tangganya yang pernah hampir tenggelam dek fitnah satu masa lalu.

Bergelar isteri kepada pemain bola sepak yang juga penjaga gawang gol sebuah kelab mega tempatan iaitu Johor Darul Takzim (JDT), Mohd. Izham Tarmizi Roslan mudah membuka ruang gangguan dek kehadiran orang ketiga dalam perkahwinan mereka.

Melalui gelombang ketika Mia masih dalam proses berpantang melahirkan anak sulung mereka, Sayf Issa yang kini berusia enam bulan, ternyata memberikan tamparan hebat buat pelakon yang terkenal menerusi drama Hati Perempuan itu.

Meneguhkan naluri kewanitaan apatah lagi kini bergelar, Mia memilih untuk kembali mempertaruhkan kepercayaan terhadap suami sekali gus mempertahankan mahligai yang berusia hampir dua tahun itu.

Mahu mengunci mulut dan seboleh-bolehnya enggan berkongsi mengenai kehidupan rumah tangganya, Mia yang ditemui semasa pelancaran drama Nur 2 baru-baru ini, akhirnya akur berkongsi kisah peribadinya sepanjang bergelut menyelamatkan perkahwinannya.



Apakah yang membuatkan anda menangis ketika ditanya mengenai keadaan terkini rumah tangga anda dan pasangan?

MIA AHMAD: Saya memohon maaf kepada semua kerana gagal mengawal perasaan. Bukan niat saya untuk mengalirkan air mata. Selepas memilih untuk bersama suami, saya mahu melupakan insiden yang pernah berlaku dalam rumah tangga kami.

Saya tidak mahu fikir atau mengingati kembali segala perkara masa lalu dalam rumah tangga kami. Perit untuk saya imbas kembali perkara itu.

Bagaimana hubungan anda bersama suami ketika ini?

Alhamdulillah, semua berjalan dengan baik. Kami sedang membaiki hubungan dan menyambung semula setiap yang retak dalam perhubungan antara kami. Insya-Allah, saya yakin hubungan kami akan pulih dan bertahan dengan kehendak-Nya.

Apabila saya membuat pilihan untuk setia di sisi dia, saya mempersiapkan mental untuk lupakan setiap perkara yang pernah terjadi dan memulakan kehidupan baharu antara kami.

Kami pernah melalui fasa genting dan saya bersyukur dugaan itu membuatkan kami lebih mengenali antara satu sama lain. Sekarang adalah fasa kami untuk saling mengenali dan memahami. Kami bahagia.

Apakah yang memberikan anda kekuatan untuk kembali mempertahankan rumah tangga?

Sudah tentu keluarga terutama kedua-dua ibu bapa saya. Biarpun saya sedar mereka telah berusia dan tidak adil untuk mengetahui masalah rumah tangga kami pada ketika itu, tetapi saya perlu berkongsi untuk tidak berdepan dengan tekanan.

Sepanjang melalui dugaan berkenaan, saya banyak mendekatkan diri dengan Allah. Apabila perkara sebegini terjadi, saya kuatkan pegangan agama.

Saya bermuhasabah diri dan meletakkan sepenuhnya kepercayaan terhadap Allah dalam menentukan hala tuju rumah tangga kami.

Adakah kehadiran anak membantu dalam proses tersebut?

Benar. Kehadiran anak amat membantu kami berdua dalam kembali menjalinkan hubungan mesra. Sayf Issa masih kecil pada ketika itu dan dia memerlukan kasih sayang daripada kami berdua.

Kami memainkan peranan masing-masing demi kepentingan anak. Kami akan bersama-sama menjaga Sayff sehingga dia besar. Kini saya mengerti ungkapan ramai pasangan di luar sana bahawa anak adalah pengikat rumah tangga.

Jika pada suatu hari perkara yang pernah anda hadapi kembali terjadi, apakah tindakan yang akan anda putuskan?

Sukar untuk saya memberi jawapan terhadap soalan ini kerana ini semua ketentuan Tuhan. Pada masa itu, mungkin Allah turunkan ujian kepada dia (suami), pada masa depan, mungkin Allah turunkan ujian yang sama kepada saya pula.

Sebagai manusia, kita tidak boleh mengawal ketentuan Tuhan. Tidak guna untuk saya memberikan amaran kerana jika ditakdirkan perkara ini berulang, saya tidak mampu menghalang.

Bagaimanapun, saya sedar sebagai manusia kita perlu bersandarkan kepercayaan kepada Allah. Jika kita terlalu menyayangi manusia, tidak kira suami, sahabat mahupun keluarga, mereka boleh melukakan kita. Allah tidak.

Adakah anda ingin menyampaikan amaran kepada mereka yang gemar memporak-perandakan rumah tangga orang lain?

Saya enggan memberikan amaran kepada sesiapa. Saya sedar perkara berkenaan luar kawalan manusia. Saya juga tidak mahu memberikan sebarang komen atau memaki golongan wanita yang gemar mendekati suami orang.

Perkara itu hanya sia-sia. Reaksi spontan saya terhadap isu berkenaan adalah normal. Sebagai manusia, saya berhak mempunyai perasaan marah. Saya memaafkan mereka kerana tiada gunanya menyimpan dendam.

Apakah nasihat anda kepada pasangan yang mungkin berdepan perkara yang sama?

Perkara paling utama ialah muhasabah diri dan kembali pada pegangan agama. Manusia pasti ditimpa dugaan, tetapi perbezaan antara sesama manusia ialah bagaimana kita menguruskan setiap ujian tersebut. Setiap perkara di dunia ini hanya pinjaman.







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://artismeletop.blogspot.com/2019/04/keutuhan-hati-mia-ahmad.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Ketiga Mia Ahmad Tetap Pertahan Rumah Tangga

Orang Ketiga Mia Ahmad Tetap Pertahan Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 268 hits
Pelakon Mia Ahmad atau nama sebenarnya Samihah Ahmad Baderi tetap akan mempertahankan rumah tangga yang dibinanya walaupun hubungan mereka itu pernah dibayangi orang ketiga Kata Mia dia tidak rela berkongsi kasih dengan orang lain dan tugas...
Maaf Jujurnya Saya Tak Dapat Menahan Air Mata Dan Langsung Tiada Niat Untuk Membuat Drama Mia Ahmad

Maaf Jujurnya Saya Tak Dapat Menahan Air Mata Dan Langsung Tiada Niat Untuk Membuat Drama Mia Ahmad

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 825 hits
Pelakon Mia Ahmad mengakui rumah tangganya bersama suami yang juga bintang bola sepak Johor Darul Ta zim Mohd Izham Tarmizi masih dalam proses pemulihan Menurut Mia sebagai seorang isteri dia reda dengan ketentuan yang telah berlaku sebelum...
Maafkan Saya Tak Dapat Menahan Air Mata Mia Ahmad Tak Sanggap Dimadukan

Maafkan Saya Tak Dapat Menahan Air Mata Mia Ahmad Tak Sanggap Dimadukan

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 723 hits
Maafkan saya tak dapat menahan air mata Mia Ahmad tak sanggap dimadukan Penegasan Mia atau nama sebenarnya Samihah Ahmad Baderi itu dibuat susulan cakap cakap mengenai kemelut rumah tangga yang dihadapinya sekitar hujung tahun lalu Saya puj...
Saya Tak Sanggup Bermadu Dengan Mia Ahmad

Saya Tak Sanggup Bermadu Dengan Mia Ahmad

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 453 hits
Pelakon Mia Ahmad mengakui dirinya tidak sanggup bermadu dengan mana mana wanita Menurut Mia sebagai seorang wanita dia kagum dengan individu yang sanggup berkongsi kasih dalam sesebuah keluarga Saya tak rela bermadu dengan mana mana wanita...
Mia Ahmad Tidak Rela Bermadu

Mia Ahmad Tidak Rela Bermadu

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 277 hits
SAYA takkan rela berkongsi kasih dengan wanita lain Tapi saya sangat hormat pada wanita yang dapat melakukannya kata pelakon Mia Ahmad Kata Mia 31 tidak semua wanita termasuk dirinya mampu menjalani kehidupan bermadu walaupun berkongsi kasi...
Drama Sara Kirana Lakonan Mia Ahmad Dan Hafreez Adam

Drama Sara Kirana Lakonan Mia Ahmad Dan Hafreez Adam

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 1729 hits
Para PelakonMia Ahmad Hafreez Adam Jaslin Puasa Eyka Farhana Akmal Ahmad Kuza Rahhim Omar Sinopsis Drama Maisarah seorang isteri yang taat dan patuh kepada suaminya Zulfakar Namun tanpa sebab yang kukuh dia telah diceraikan Melayari kehidup...
Mia Ahmad Tak Rela Bermadu

Mia Ahmad Tak Rela Bermadu

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 835 hits
SAYA takkan rela berkongsi kasih dengan wanita lain Tapi saya sangat hormat pada wanita yang dapat melakukannya kata pelakon Mia Ahmad Kata Mia 31 tidak semua wanita termasuk dirinya mampu menjalani kehidupan bermadu walaupun berkongsi kasi...
Kaget Raffi Ahmad Dan Nagita Sampai Melongo Liat Ada Hotel Di Dalam Rumah Hm Fitno

Kaget Raffi Ahmad Dan Nagita Sampai Melongo Liat Ada Hotel Di Dalam Rumah Hm Fitno

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 256 hits
Raffi Ahmad dan Nagita Slavina berkesempatan untuk melihat isi rumah pengusaha sukses asal Pangkalpinang Kepulauan Bangka Belitung HM Fitno Di rumah mewah bak istana yang mengusung gaya Turki dan Timur Tengah tersebut ternyata menyimpan hal...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor