Ketua Whip Ph Tak Bertanggungjawab Bukan Mp Pembangkang


Manzaidi Mohd Amin Bekas Pekerja Utusan Malaysia, Tan Sri Mohd Khalid Yunus.

KUALA LUMPUR – Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Hannah Yeoh sepatutnya menyalahkan Ketua Whip Pakatan Harapan (PH) yang menyebabkan peruntukan untuk kementerian itu hampir ditolak Dewan Rakyat baru-baru ini.

Timbalan Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra), Tan Sri Khalid Yunus berkata, Ahli Parlimen Segambut itu seharusnya menyalahkan Datuk Johari Abdul kerana gagal memastikan Ahli Parlimen kerajaan hadir untuk memberi undi kepada bajet KPWKM.

“Kenapa pula beliau beria-ia menyalahkan ahli parlimen blok pembangkang yang tidak menyokong belanjawan itu. Mana ada pembangkang menyokong usul atau cadangan pihak kerajaan? Saya rasa pelik dengan sikap beliau.

“Hannah tidak boleh mengambil itu (blok pembangkang tidak sokong) sebagai satu kesalahan. Ini normal sebagai fungsi pembangkang dalam Dewan Rakyat.

“Dia sepatutnya dia kena tanyalah Ketua Whip dia kenapa Ahli Parlimen kerajaan ramai tidak hadir. Dia tidak boleh menyalahkan orang lain khususnya ahli parlimen pembangkang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika diminta mengulas kenyataan Hannah yang meletakkan kesalahan peruntukan kementerian hampir tertolak oleh Dewan Rakyat berikutan tidak cukup undi.

Dalam kenyataannya semalam, Hannah menyelar semua 28 Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan Pas kerana cuba mengagalkan belanjawan untuk kementeriannya.

Katanya, dana untuk kementeriannya bertujuan antara lain untuk kumpulan yang kurang upaya, warga emas, wanita dan kanak-kanak.

Menurut Khalid yang merupakan bekas Ahli Parlimen Jempol selama 17 tahun, tindakan timbalan menteri itu tidak betul apabila menyalahkan pembangkang.

“Di peringkat jawatankuasa ini, apabila peruntukan itu hendak diluluskan, memang diadakan undi belah bahagi. Apabila sampai ke tahap itu, Ahli Parlimen PH kena buat keputusan dan sewajarnyalah pembangkang tidak akan menyokong.

“Bahkan, Ahli Parlimen PH yang sebelum ini sebagai pembangkang pun apabila dibentangkan undian belah bahagi oleh pihak kerajaan (BN) tidak pernah pun menyokong.

“Apa mesej yang hendak disampaikan oleh Hannah ini apabila dia menyelar semua ahli parlimen pembangkang yang tidak menyokong. Saya faham dan boleh baca apa matlamat atau mesej dia itu,” katanya.

Beliau menjelaskan, sepanjang berada di Dewan Rakyat selama 17 tahun, beliau melihat Lim Kit Siang dan konco-konconya dari DAP tidak pernah menyokong usul kerajaan.

“Tiba-tiba sekarang dia (PH) marahkan pembangkang. Saya tahulah dia sebenarnya cuba mempolitikkan soal ini untuk menunjukkan kepada pengundi di kawasan pembangkang, kononnya pemimpin mereka tidak bertanggungjawab.

“Sepatutnya sebelum Hannah buat kenyataan itu, dia kena tanya diri dia dahulu, masa dia jadi pembangkang, dia nak sokongkah apa-apa yang kerajaan bentangkan? Sampai mati dia tak sokong.

“Di mana-mana parlimen dalam dunia ini sekalipun, jarang benar ahli parlimen pembangkang menyokong kerajaan tetapi itu bukan isu,” jelasnya. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/ketua-whip-ph-tak-bertanggungjawab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mp Letih Punca Ph Hampir Kalah Undi Kata Ketua Whip

Mp Letih Punca Ph Hampir Kalah Undi Kata Ketua Whip

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 242 hits
GERALDINE TONG Ketua Whip PKR Johari Abdul mengakui beliau sedar BN cuba untuk menggagalkan undian Rang Undang undang Perbekalan 2020 bagi Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat semalam Inilah yang kami pernah lakukan terhad...
Timbalan Speaker Melaka Tak Benarkan Ketua Pembangkang Akhiri Bahas Dengan Petikan Ayat Al Quran

Timbalan Speaker Melaka Tak Benarkan Ketua Pembangkang Akhiri Bahas Dengan Petikan Ayat Al Quran

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 252 hits
Sidang DUN Melaka panas isu baca ayat al Quran Sesi perbahasan Belanjawan Melaka 2020 hari ini kecoh seketika berhubung isu bacaan petikan ayat al Quran Suasana panas berlaku selepas Timbalan Speaker Datuk Dr Wong Fort Pin tidak membenarkan...
Kubu Airlangga Cuma Satu Kesepakatan Bamsoet Ketua Mpr Maka Tak Maju Munas

Kubu Airlangga Cuma Satu Kesepakatan Bamsoet Ketua Mpr Maka Tak Maju Munas

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 128 hits
Bambang Soesatyo geram dengan sikap Airlangga Hartarto yang tak mengakomodir pendukungnya di alat kelengkapan dewan DPR Oleh sebab itu Bamsoet berencana kembali maju di Munas Golkar
Naib Ketua Amk Gesa Hilman Dipecat

Naib Ketua Amk Gesa Hilman Dipecat

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 235 hits
Naib ketua AMK gesa Hilman dipecat sebelum lembutkan nada Ketua Pemuda PKR Thiban Subbramaniam menggesa tindakan tegas diambil terhadap timbalan ketua AMK Hilman Idham Ini selepas Hilman malam tadi menegaskan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali...
Ketua Kpk Sudah Larang Pegawai Undang Ustaz Abdul Somad Isi Ceramah

Ketua Kpk Sudah Larang Pegawai Undang Ustaz Abdul Somad Isi Ceramah

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 171 hits
Sebetulnya pimpinan sudah mencegah Bukan mencegah kapasitas UAS tetapi kan di beberapa waktu lalu pernah ada kontroversi ya mengenai beliau ucapnya
Finansial Dan Dekat Kekuasaan Modal Kuat Calon Ketua Umum Golkar

Finansial Dan Dekat Kekuasaan Modal Kuat Calon Ketua Umum Golkar

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 121 hits
Pengamat Politik Poltracking Hanta Yudha menilai ada empat faktor yang harus dimiliki untuk bisa menjadi ketua umum Partai Golkar Mulai dari faktor personal sosial finansial dan dekat dengan kekuasaan
Ketua Kpk Terpilih Firli Bahuri Harap Upah Pegawai Kpk Jadi Asn Tak Turun

Ketua Kpk Terpilih Firli Bahuri Harap Upah Pegawai Kpk Jadi Asn Tak Turun

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 202 hits
Peralihan status pegawai antirasuah tersebut diatur dalam UU KPK hasil revisi yaitu UU Nomor 9 tahun 2019 tentang KPK Kendati begitu Firli enggan menanggapi soal pegawai KPK yang memilih pindah apabila beralih status menjadi ASN
Komisi Iii Dpr Jamin Ketua Kpk Firli Tak Akan Tunduk Pada Kapolri

Komisi Iii Dpr Jamin Ketua Kpk Firli Tak Akan Tunduk Pada Kapolri

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 163 hits
Anggota Komisi III DPR Arsul Sani menilai tidak ada masalah Komjen Firli Bahuri tak mundur dari institusi Polri kendati akan dilantik sebagai Ketua KPK Dia meyakini Firli tidak akan tunduk dengan institusi Polri saat memimpin KPK
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja