Ketua Polis Kuantan Beri Penjelasan Isu Tular Netizen Persoal Tindakan Sjr Tanjung Lumpur


 

KUANTAN -  Polis Daerah Kuantan telah memuatnaik satu penjelasan berkaitan isu tular  dimana netizen mempersoalkan pembukaan operasi Sekatan Jalan Raya di Tanjung Lumpur baru-baru ini.
Kenyataan telah dibuat oleh Ketua Polis Daerah Kuantan. ACP Mohamad Noor Yusof Ali. Penjelasan dibuat bagi tidak mengelirukan orang ramai terhadap isu yang dibangkitkan.
Menurut beliau perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Daerah Kuantan berkuatkuasa 10 Mei 2021 sehingga 23 Mei 2021. Sebanyak (6) Sekatan Jalan Raya (SJR) telah didirikan disekitar Daerah Kuantan bagi menyekat Pergerakan Rentas Negeri dan Daerah sebagaimana yang dinyatakan dalam SOP serta pemantauan pematuhan SOP PKP.
"SJR Tanjung Lumpur didirikan bertujuan untuk menyekat Pergerakan Rentas Daerah / Negeri yang berkemungkinan lolos melalui laluan-laluan tikus dan laluan alternatif disepanjang sempadan Daerah.
Walaupun SJR didirikan namun disediakan ruang bagi memudahkan pengguna yg melalui laluan ini," kata kenyataannya.
Difahamkan turut Dldisediakan laluan *essential service* antara jam 6.00 am - 8.45 am tanpa sebarang sekatan dilakukan oleh petugas. Pihak Polis Kuantan sangat prihatin tentang hal ini.
Beliau mendakwa dibawah perlaksanaan PKP, semua bentuk aktiviti diluar rumah adalah dilarang kecuali bagi perkara dan sektor yang dibenarkan. Tidak perlu keluar jika tidak urusan mustahak.
"SJR juga didirikan bagi memastikan SOP PKP dipatuhi. Contohnya seperti pemeriksaan dibuat bagi jumlah penumpang yang berada didalam kenderaan, pemeriksaan dokumen dan permit kebenaran pergerakan rentas Daerah @ Negeri dan lain-lain yang berkaitan, " dakwa beliau lagi.
Justeru, warga Kuatan perlu faham bahawa petugas di SJR yang membuat tugas-tugas ini adalah bagi tujuan perlaksanaan pematuhan.
"Situasi semasa Covid-19 di Daerah Kuantan yang dilihat semakin membimbangkan berdasarkan laporan pihak Jabatan Kesihatan Negeri dimana Daerah Kuantan telah merekodkan (1718) kes dengan (305) kes aktif serta kewujudan hampir (10) Kluster baharu dengan kadar jangkitan yang tinggi.
Kes sporadic turut dikesan dibeberapa kawasan sehingga memaksa PKPD dilaksanakan di Tanah Putih Baru. Hanya dengan kaedah memutuskan rantaian jangkitan dilihat langkah yang paling sesuai pada masa ini yang terbukti boleh menurunkan kadar jangkitan dalam waktu yang singkat. Oleh yang demikian SJR yang didirikan disekitar Daerah Kuantan juga bertujuan bagi menghadkan pergerakan yang tidak mustahak bagi memastikan rantaian jangkitan Covid-19 dapat diputuskan," tambah ACP Mohamad Noor Yusof Ali.
Pihak PDRM juga katanya ingin menegaskan, bahawa penubuhan SJR ini tidak ada kaitan sama sekali dengan isu Politik, isu status, isu darjat mahupun kasta melainkan atas faktor keselamatan dan kesejahteraan rakyat. Ini kerana Covid-19 tidak mengenal Pangkat, Darjat atau fahaman Politik. SJR dilaksanakan secara menyeluruh bukan sahaja di Daerah Kuantan, malah diseluruh negara.
PDRM giat berusaha bersama Agensi lain sebaiknya demi kesejahteraan dan keselamata dan tidak sesekali untuk menyusahkan masyarakat.
"Saya selaku Ketua Polis Daerah Kuantan bersama seluruh warga IPD Kuantan sentiasa berusaha sebaik mungkin. Bertugas demi melaksanakan tangungjawab yang diamanahkan.
"Saya mengucapkan terima kasih kepada penama-penama yang komen dan mengajukan soalan kerana keprihatin untuk bertanya. Respon pada komen ini saya perturunkan penjelasan.
" Saya bersama pegawai dan anggota saya berterusan mendoakan semoga seluruh warga Kuantan sentiasa dilindungi Allah swt. Dipermudahkan segala urusan dan dijauhkan segala kesusahan," tambah beliau lagi
Justeru, masyarakat disaran untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat dan sahih melalui portal rasmi, pautan di media  - media sosial, laman sesawang yang telah disediakan oleh pelbagai agensi bagi menyediakan infomasi berterusan kepada masyarakat. #pahangdaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/05/ketua-polis-kuantan-beri-penjelasan-isu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gambar Tular Keluarga Anggota Polis Beraya Di Sjr Tiada Pelanggaran Sop

Gambar Tular Keluarga Anggota Polis Beraya Di Sjr Tiada Pelanggaran Sop

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 366 hits
IPD Putrajaya tak kompromi sekira wujud pelanggaran SOP PKP PUTRAJAYA Hasil siasatan polis mendapati gambar tular di media sosial melibatkan keluarga yang didakwa tidak mematuhi prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan dengan i...
Sop Aidilfitri Polis Nafi Gambar Tular Adalah Tindakan Mengenakan Kompaun Rm30 000

Sop Aidilfitri Polis Nafi Gambar Tular Adalah Tindakan Mengenakan Kompaun Rm30 000

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 275 hits
SEREMBAN Polis menafikan penularan gambar tular di media sosial berhubung pelaksanaan operasi pihak polis yang mengenakan kompaun sebanyak RM30 000 kepada orang awam atas kesalahan melanggar prosedur operasi standard Aidilfitri 2021 Ketua P...
Wanita Hina Polis Ugut Rempuh Sjr Ditahan

Wanita Hina Polis Ugut Rempuh Sjr Ditahan

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 232 hits
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Nik Ezanee Mohd Faisal PETALING JAYA Tindakan seorang wanita menghina polis dan mengugut mahu merempuh petugas sekatan jalan raya di Facebook mengundang padah apabila ditahan semalam kata Ketua Jabata...
Azmin Mengadap Polis Disiasat Akibat Tular Ahli Keluarga Merentas Daerah

Azmin Mengadap Polis Disiasat Akibat Tular Ahli Keluarga Merentas Daerah

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 261 hits
Panas Azmin dipanggil polis gara gara tular dakwaan ahli keluarga rentas daerah sambut AidilfitriMay 16 2021 Polis akan memanggil Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berhubung dakwaan ahli keluarga Ahl...
Polis Isu Langgar Sop Neelofa Dan Suaminya Akan Di Panggil Untuk Berikan Keterangan

Polis Isu Langgar Sop Neelofa Dan Suaminya Akan Di Panggil Untuk Berikan Keterangan

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 309 hits
NILAI Selebriti Neelofa Mohd Noor dan suaminya Haris Ismail akan dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai dalam masa terdekat berkaitan penularan video pelanggaran prosedur operasi standard perintah kawalan pergerakan ...
Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi

Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 1013 hits
Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi Bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador mendedahkan kisah di sebalik dakwaan bahawa Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin melakukan campur tangan terhadap pelantikan pegawai kanan polis Hamid ...
Rosmah Buat Laporan Polis Isu Afidavit Tommy Thomas

Rosmah Buat Laporan Polis Isu Afidavit Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 174 hits
May 19 2021 Isteri bekas perdana menteri Najib Razak Rosmah Mansor membuat laporan polis terhadap bekas peguam negara Tommy Thomas Seorang pembantu kepada Rosmah membuat laporan itu di balai polis Dang Wangi malam ini berhubung dua afidavit...
Rentasan 882 Panas Bekas Ketua Polis Negara Beri Amaran Keras Kepad

Rentasan 882 Panas Bekas Ketua Polis Negara Beri Amaran Keras Kepad

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 221 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 882 1 LOMPAT PARTI BUKAN KESALAHAN NETIZEN BERANG 2 ULAMA PAS BERHENTI JADI LEBAI MALANG 3 RESTORAN MAMAK SELAMAT 4 LAPORAN SUDAH DIBUAT SILA SIASAT
Tular Foto Di Kedai Karpet Polis Akan Panggil Neelofa Amp Suami

Tular Foto Di Kedai Karpet Polis Akan Panggil Neelofa Amp Suami

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 180 hits
Usahawan dan selebriti popular Neelofa dan suaminya Haris Ismail akan dipanggil pihak polis dalam masa terdekat berhubung dakwaan merentas negeri bagi mengunjungi sebuah kedai karpet yang dipercayai di Nilai 3 Negeri Sembilan Menerusi lapor...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment