Ketua Pengarah Kata Penjawat Awam Dapat Gaji 12 Bulan Kerja Lima Bulan Saja


 

Datuk Rosmadi Datu Sulai, Ketua Pengarah 
Perkhidmatan Awam Negeri Sabah

 
Here is my teh tarik economic analysis again.
Sila lihat satu gelas teh tarik berikut:



Gross Domestic Product (GDP) atau "keluaran kasar" ekonomi negara  ialah sekitar RM1,400 Bilion.  Hasil cukai Kerajaan adalah sekitar RM160 Bilion. Kerajaan juga dapat hasil lain (bayaran dividen minyak, royalti minyak dsbnya).
Belanjawan Kerajaan (2022) adalah sekitar RM332 Bilion. Jelas bahawa hasil cukai RM160 Billion sahaja tidak cukup untuk membiayai Budget atau Belanjawan Kerajaan. Untuk menutup sebahagian daripada baki Budget yang tak cukup itu Kerajaan terpaksa pinjam (berhutang) maka itulah sebabnya hutang Kerajaan makin bertambah.
Daripada jumlah Budget sebanyak RM332 billion itu (2022) perbelanjaan operating expenditure saja adalah RM233 Billion ataupun 70%. Ini termasuk bayar gaji Penjawat Awam yang ikut Datuk Rosmadi Datu Sulai, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Negeri Sabah kerja hanya LIMA BULAN sahaja dalam setahun. Maksudnya gaji mereka selama TUJUH BULAN lagi adalah gaji buta. 
Walaupun yang bercakap itu adalah Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Negeri Sabah tetapi percayalah di negeri lain dan di kerajaan Pusat pun kurang lebih serupa juga.
So what should the Penjawat Awam do? Apakah yang patut dibuat oleh Penjawat Awam? Banyak yang boleh dibuat. Saya rasa kalau nak cerita panjang pun tak guna sebab budaya tak mahu kerja terlalu keras sudah lama menebal di hampir semua cawangan dan peringkat government services. Kecuali beberapa bahagian tertentu yang bekerja sangat keras.

Tetapi apa yang lebih penting ialah 'what should the Penjawat Awam NOT DO?'
Tempoh hari PM Brader Ma'el kata pegangan saham koporat oleh bumiputera kurang 17%. Ini termasuk pegangan saham oleh GLC dan syarikat amanah saham diurus oleh  Kerajaan.  Menteri Usahawan lama pula kata sumbangan orang Melayu kepada pertumbuhan ekonomi negara adalah kurang daripada 10%.
Maksudnya sumbangan hasil cukai oleh orang Melayu / bumiputera akan mencerminkan pegangan saham dan sumbangan mereka kepada pertumbuhan ekonomi negara. Memandangkan bukan semua syarikat koporat bumiputera bayar cukai serta bukan semua orang Melayu yang bayar cukai maka sumbangan cukai orang Melayu / bumiputera adalah jauh lebih sikit daripada sumbangan cukai dan hasil oleh bukan Melayu / bumiputera.  
Bahagian terbesar jumlah sumbangan cukai adalah daripada orang bukan Melayu / bukan bumiputera. Mengikut kenyataan perdana menteri kita  maksudnya kaum bukan Melayu pegang lebih 83% saham koporat dalam ekonomi negara. Maksudnya peratusan sumbangan cukai mereka juga pasti sangat tinggi.
Jadi inilah sumber besar hasil cukai bagi Kerajaan yang boleh digunakan untuk membayar gaji Penjawat Awam yang (ikut Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Sabah) hanya bekerja LIMA BULAN setahun walaupun di bayar gaji 12 bulan.  
Maksudnya kaum bukan Melayu / bukan bumiputera adalah seperti angsa yang keluarkan telur emas atau Goose that lays the golden eggs.


 
Jadi bagi Penjawat Awam (yang hampir 100% adalah Melayu / bumiputera) mereka perlu pastikan bahawa kebolehan kaum bukan Melayu untuk terus menyumbangkan bayaran cukai yang lumayan ini TIDAK TERGENDALA.
Untuk pastikan bahawa Penjawat Awam akan terus mendapat gaji, elaun, kenaikan gaji, bayaran pencen dsbnya tanpa putus atau tanpa tergendala make sure kaum bukan Melayu yang sangat banyak menyumbang kepada kutipan cukai dan hasil Kerajaan boleh terus majukan lagi segala usaha dan kerja mereka, bisnes dan perniagaan, pelaburan dan perusahaan dengan mudah, selesa, tanpa gangguan, tanpa rasuah, tanpa sebarang sekatan dsbnya.

Ingat baik-baik merekalah the Goose that lays the golden eggs.
As long as lebih 87% kemampuan ekonomi kita untuk membayar cukai itu terjaga dan maju maka gaji Penjawat Awam pun akan terus jalanlah. Kerja LIMA BULAN pun takpe - tetapi jangan halang bukan bumiputera daripada peluang menjana hasil cukai Kerajaan.
Jadi it is not just what you do tetapi yang lebih penting ialah what you should not do. Jangan halang orang lain. 

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/04/ketua-pengarah-kata-penjawat-awam-dapat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berita Baik Penjawat Awam Ns Terima Bonus Setengah Bulan Gaji Sempena Aidilfitri

Berita Baik Penjawat Awam Ns Terima Bonus Setengah Bulan Gaji Sempena Aidilfitri

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 127 hits
SEREMBAN Kerajaan Negeri Sembilan mengumumkan pemberian Bantuan Khas Kewangan setengah bulan gaji atau minimum RM1 000 kepada semua anggota anggota perkhidmatan awam negeri ini sempena sambutan Aidilfitri
Cuepacs Gesa Putrajaya Naikkan Gaji Penjawat Awam Rm1 800 Untuk Elak Aktiviti Rasuah

Cuepacs Gesa Putrajaya Naikkan Gaji Penjawat Awam Rm1 800 Untuk Elak Aktiviti Rasuah

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 161 hits
Foto HiasanKongres Kesatuan Pekerja Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam Cuepacs menggesa kerajaan menguatkuasakan gaji minimum RM1 800 untuk membendung gejala rasuah dalam kalangan penjawat awam Setiausaha Agung Cuepacs Abdul Rahman Mohd Nor...
Mana Gaji Kami Sudah Empat Bulan Saya Tidak Menerima Gaji Kata Makcik Cleaner Sekolah

Mana Gaji Kami Sudah Empat Bulan Saya Tidak Menerima Gaji Kata Makcik Cleaner Sekolah

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 287 hits
Sudah empat bulan saya tidak menerima gaji kata pekerja pembersihan sekolah Siti Rohana Sadami 58 yang buntu dengan tindakan majikannya itu
Kerja 4 Bulan Tanpa Gaji 53 Cleaner Sekolah Sabak Bernam Berkampung Depan Pejabat Perdana Menteri

Kerja 4 Bulan Tanpa Gaji 53 Cleaner Sekolah Sabak Bernam Berkampung Depan Pejabat Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 133 hits
4 HARI LAGI 29 MAC 2022 53 Pekerja pembersihan sekolah ini kerja percuma sejak November 2021 dibawah kontraktor yang dilantik oleh Kementerian Pendidikan Malaysia Pekerja pekerja ini telah berjumpa PPD dan KPM tetapi sehingga sekarang tiada...
Perdana Menteri Raikan Penjawat Awam

Perdana Menteri Raikan Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 142 hits
Perdana Menteri raikan penjawat awam Lebih 700 pegawai kerajaan dan penjawat awam pelbagai agensi diraikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam majlis berbuka puasa di Kompleks Seri Perdana malam ini Majlis yang diadaka...
Penjawat Awam Johor Dapat Rm1 000

Penjawat Awam Johor Dapat Rm1 000

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 155 hits
ISKANDAR PUTERI Kerajaan negeri Johor bersetuju untuk memberi bantuan khas kewangan sempena Hari Raya Aidilfitri 2022 sebanyak setengah bulan gaji atau minimum RM1 000 kepada semua penjawat awam di negeri ini Setiausaha Kerajaan Negeri Datu...
Budu Saja Tak Cukup Instafamous Ikut Suami Kerja Di Luar Negara Sanggup Belajar Buat Kuih Akok Untuk Berbuka

Budu Saja Tak Cukup Instafamous Ikut Suami Kerja Di Luar Negara Sanggup Belajar Buat Kuih Akok Untuk Berbuka

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 183 hits
KEHADIRAN Ramadan kali ini ternyata amat berbeza buat usahawan muda yang juga Instafamous Suhaina Adnan Bukan sahaja pertama kali berpuasa dengan status sebagai seorang isteri malah dia juga pertama kali menyambut Ramadan di perantauan lant...
Kerajaan Umum Bantuan Khas Aidilfitri Rm500 Kepada Penjawat Awam Rm250 Buat Pesara

Kerajaan Umum Bantuan Khas Aidilfitri Rm500 Kepada Penjawat Awam Rm250 Buat Pesara

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 130 hits
Kerajaan Umum Bantuan Khas Aidilfitri RM500 Kepada Penjawat Awam RM250 Buat Pesara Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kerajaan bersetuju memberi Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam Gred 56 dan ...
Dah Nasihat Bagai Masih Tak Mahu Juga Ganti Saja Dengan Guru Lain Belambak Lagi Nak Kerja

Dah Nasihat Bagai Masih Tak Mahu Juga Ganti Saja Dengan Guru Lain Belambak Lagi Nak Kerja

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 141 hits
Mereka tegar kata MB Selangor susulan guru KAFA tolak vaksin digantung tugas Mereka tegar kata MB Selangor susulan guru KAFA tolak vaksin digantung tugas March 29 2022 Seramai 57 guru KAFA dipanggil satu persatu dan selepas beberapa proses ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote