Ketegasan Sm Idris Membuatkan Anwar Terpaksa Mengalah



Ketegasan S M Mohamed Idris dalam memperjuangkan hak-hak pengguna telah terbukti sehinggakan kerajaan pernah terpaksa akur dengan tuntutannya untuk memastikan pengguna sentiasa terbela.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berkongsi pengalamannya sewaktu menjadi Timbalan Perdana Menteri dahulu, Mohamed Idris telah mengutarakan pelbagai isu berhubung pembelaan pengguna dan rakyat untuk menegaskan pendirian Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang dipimpinnya.

Loading...
“Saya masih ingat saya terpaksa mengalah dengan Allahyarham (Mohamed Idris) melibatkan beberapa isu sewaktu beliau dalam kerajaan suatu ketika dahulu,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri pengebumian tokoh kepenggunaan itu di Tanah Perkuburan Islam Jalan Perak di George Town.

Mohamed Idris, 93, meninggal dunia di Pusat Perubatan Gleaneagles (GMC), di sini pada pukul 5.00 petang semalam akibat sakit tua.

Dilahirkan pada 6 Dis 1926, Allahyarham merupakan pengasas CAP pada tahun 1969 selain menjadi pengerusi Sahabat Alam Malaysia dan pernah menjadi penerima Anugerah Tun Abdul Razak pad 2014 bagi sumbangannya kepada komuniti dan alam sekitar.


Anwar yang juga Anggota Parlimen Port Dickson berkata pemergian Mohamed Idris merupakan satu kehilangan besar kepada negara kerana Allayahrham bukan sahaja tokoh kepenggunaan malah tokoh besar kepada negara terutama dalam memperjuangkan hak rakyat dan orang miskin.

Katanya Allahyarham merupakan seorang yang tegas dalam mempertahankan hak rakyat terpinggir terutama dalam isu perumahan di kawasan sesak malah beliau berani mempersoalkan beberapa dasar pembangunan negara yang mengenepikan pertimbangan persekitaran serta keselamatan orang ramai.

"Allahyarham juga seorang tokoh aktivis masyarakat yang tegas dan tidak berganjak dengan pendiriannya, beliau bukan hanya dihormati dalam kalangan umat Islam, malah turut disanjungi bukan Islam," katanya kepada pemberita selepas menghadiri pengebumian Mohamed Idris di sini hari ini.

Sementara itu, Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang), Tan Sri Yussof Latiff berkata beliau kehilangan seorang sahabat karib yang sudah dikenalinya lebih 50 tahun dan bersama-sama aktif berjuang menerusi platform pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Selepas dimaklumkan Allahyarham meninggal pukul 5.00 petang semalam, saya sangat terkejut dan terus menghubungi anaknya untuk mengetahui lebih lanjut. Memang sedih dengan pemergian beliau kerana Mohamed Idris seorang yang baik dengan saya,"katanya.

Presiden Persatuan Hindu Pulau Pinang P Murugiah turut mengucapkan takziah kepada keluarga Mohamed Idris atas pemergian Allahyarham yang banyak membantu dan sangat berjasa kepada persatuannya.

-Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/05/ketegasan-sm-idris-membuatkan-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Bebas Buat Keputusan Yang Difikir Terbaik Untuk Malaysia

Anwar Bebas Buat Keputusan Yang Difikir Terbaik Untuk Malaysia

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 349 hits
WAWANCARA Dr Mahathir berkata beliau akan mematuhi pelan peralihan kuasa dan tidak akan campur tangan selepas itu
When Will Anwar Be Pm Daim Says Matter Is Secondary To Economy Right Now

When Will Anwar Be Pm Daim Says Matter Is Secondary To Economy Right Now

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 282 hits
The country does not need the distraction of when Datuk Seri Anwar Ibrahim will be prime minister Tun Daim Zainuddin said when drawing attention to the state of the economy He said the agreement for Anwar to succeed Tun Dr Mahathir Mohamad ...
Azizah Mahu Jadi Suri Rumah Selepas Anwar Jadi Pm

Azizah Mahu Jadi Suri Rumah Selepas Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 299 hits
Wan Azizah mungkin bersara dari dunia politik setelah Anwar dilantik sebagai Perdana Menteri Foto NSTP Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail membayangkan tidak aktif politik jika suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai Perdana Ment...
Kak Wan Bersara Dari Politik Selepas Anwar Jadi Pm

Kak Wan Bersara Dari Politik Selepas Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 305 hits
KUALA LUMPUR Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail memberi bayangan untuk tidak lagi bergiat aktif dalam politik selepas suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai Perdana Menteri kelapan Bagaimanapun menurut ...
On Ph 1st Anniversary Dr M Insist Its Anwar Not Azmin

On Ph 1st Anniversary Dr M Insist Its Anwar Not Azmin

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 258 hits
Even prior to Pakatan Harapan s victory in the 14th general election speculation was rife over Dr Mahathir Mohamad s successor as prime minister At the time Anwar Ibrahim was still behind bars awaiting his freedom A year has since passed an...
Dr M S Speech Checkmate For Anwar Umno Sec Gen Reads Between The Lines

Dr M S Speech Checkmate For Anwar Umno Sec Gen Reads Between The Lines

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 280 hits
Prime Minister Dr Mahathir Mohamad s speech in conjunction with Pakatan Harapan s first anniversary in power contains a subtle message according to Umno secretary general Annuar Musa He also claimed that it was a checkmate for PKR president...
Anwar Dakwa Hubungan Kaum Agama Makin Meruncing Selepas Ph Tadbir Negara

Anwar Dakwa Hubungan Kaum Agama Makin Meruncing Selepas Ph Tadbir Negara

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 316 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata hubungan kaum dan agama di negara ini semakin meruncing dalam usaha Pakatan Harapan menjelmakan reformasi yang didambakan melalui pemerintahannya Dalam perutusan khasnya sempena ulangtahun pentadbiran PH A...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie