Ketahui 5 Jenis Periuk Yang Selalu Guna Di Rumah Terhadap Kesihatan Anda No 5 Paling Popular


Sudah tidak disangkal lagi  jika menggunakan kuali non-stick untuk memasak sesuatu mesti lebih mudah dan tidak melekat. Nak mencuci pun senang, sebab itulah periuk seperti itu menjadi pilihan para ibu dan wanita untuk memasak makanan kegemaran.
Tetapi, baru-baru ini tular tentang mengancam kesihatan dan bahaya menggunakan periuk daripada aluminium, stainless steel dan non-stick dan ada juga yang mendakwa boleh mendapat penyakit kronik seperti kanser.
Tidak hairanlah mungkin ada yang ragu-ragu dan mula takut sehinggakan membuang periuk yang tidak berkualiti yang ada di rumah.
Nanti dulu, dengar penjelasan Dr Che Puteh Osman, seorang pakar membuat satu perkongsian menarik tentang periuk dan risikonya di laman Facebooknya untuk pembaca semua.
Ini penjelasannya:
1. Periuk aluminium
Periuk aluminium ini adalah pilihan terbaik, namun ia ada risiko untuk leaching aluminium. Tetapi aluminium melalui oral iaitu makanan dan minuman tidak terbukti menyebabkan kanser atau autisme mahupun Alzheimer. Uniknya periuk ini apabila kita masak dan terbentuk lapisan putih. Apabila ia terbentuk secara tidak langsung melindungi periuk kita dari leaching dan karat.
Pertama dengan kaedah campuran logam lain seperti magnesium, kuprum dan gangsa. Ini kerana aluminium adalah logam yang lembut. Campuran ini menghasilkan aloi dan menjadikan periuk lebih tahan lasak.
Kedua, dengan menyadur bahan aluminium ini dengan aluminium oksida. Penyaduran ini bertujuan mengelakkan tindakbalas redoks antara aluminium dan makanan berasid dan menyebabkan pelunturan ion aluminium dalam makanan. Kenapa perlu disadur dengan aluminium oksida? Sebenarnya aluminium mudah mengalami pengoksidaan dan sangat reaktif. Saduran ini menjadikan aluminium kebal dari karat! Dan juga kebal dari tindakbalas dengan bahan makanan!
Ketiga, casting aluminium, di mana aluminium ini dibuat secara tebal dan mempunyai ruang udara. Ini menjadikan ia mempunyai kurang konduktiviti haba dan lebih lambat panas.
Benarkah aluminium menyebabkan Alzheimer dan autisme?
Terdapat kajian menunjukkan pengumpulan aluminium yang tinggi dalam tisu otak pesakit Alzheimer dan autisme tetapi penyelidik tidak dapat mengaitkan pengumpulan itu dengan sumber makanan atau vaksin.
2. Periuk Stainless Steel
Ramai yang keliru periuk ini menyebabkan pelunturan atau leaching besi pada makanan, tetapi secara harafiahnya terdapat campuran logam seperti nickle dan molybdenum untuk mengelakkan pengaratan.
Ferum atau besi terletak pada kedudukan bawah dalam siri elektrokimia berbanding aluminium. Walaupun ia tidak sama reaktiviti dengan aluminium, ia mudah mengalami pengoksidaan dan menghasilkan karat. Berbeza dengan aluminium, karat atau produk pengoksidaannya tidak melindungi periuk besi malah merosakkannya. Pengaloian menjadikan besi menjadi lebih tahan lasak, tidak rapuh dan tahan karat.
Aloi yang dihasilkan sangat kuat dan kukuh serta tidak mudah terlerai atomnya. Ini menjadikan periuk ini lebih sesuai untuk proses memasak yang lama dan memerlukan suhu yang tinggi.
Ada juga sesetengah masyarakat yang bimbang jika ada perlunturan nickel dalam makanan. Kajian ini menunjukkan terdapat perlunturan nickel jika menggunakan gred stainless yang rendah tahapnya.
Anda perlu tahu, periuk stainless steel bukan satu-satunya sumber pendedahan nickel. Makanan juga boleh tercemar dengan nickel melalui tanah, air, dan udara.
Ada risiko leaching nikel. Nikel tidak membahayakan jika anda tiada alahan. Ia dikelaskan sebagai karsinogen 2B sebab kurang bukti pada manusia. Nikel meningkatkan risiko kanser kalau terdedah melalui inhalation route atau laluan pernafasan. Selamat untuk pemanasan lama dan suhu tinggi. Pastikan beli kualiti yang bagus.
3. Periuk Cast Iron
Untuk pengetahuan anda, cast iron atau besi tuang merujuk kepada logam besi yang bercampur dengan karbon dalam peratusan yang tertentu. Campuran seperti ini dapat mengukuhkan keadaannya lebih kuat, tahan karat dan tidak mudah rapuh.
Namun begitu, besi mudah teroksida jika dimasak dengan makanan tertentu contohnya makanan berasid seperti lemon dan cuka. Kelemahan periuk jenis ini adalah apabila digunakan dalam tempoh yang lama boleh menyebabkan leaching ion besi dalam makanan. Untuk individu yang sihat, leaching ini tidak akan membahayakan.
Untuk pengetahuan lebih jelas, periuk ini mempunyai risiko leaching besi tetapi ia tidak membahayakan kesihatan melainkan ada penyakit yang kena hadkan pengambilan zat besi. Sesuai untuk pemanasan lama dan suhu tinggi.
4. Periuk Seramik
Ada dua jenis periuk seramik
a) Periuk besi atau aluminium yang disadur seramik
Alternatif kepada periuk non-stick menggunakan teflon adalah menggunakan periuk aluminium atau besi yang disadur seramik. Saduran ini menyebabkan periuk anda tidak melekat, sifat yang sama yang anda perhatikan pada periuk yang disadur dengan teflon.
Seramik ini dihasilkan dari silika. Silika ini asalnya dari pasir, yang diproses menggunakan prosedur sol-gel. Kelebihannya periuk jenis lebih cepat dipanaskan berbanding periuk seramik sepenuhnya jika menggunakan aluminium dan tidak melekat.
b) Periuk seramik sepenuhnya 100%
Dihasilkan daripada tanah liat, kuartz atau mineral. Penghasilannya memerlukan suhu yang tinggi. Kebaikannya ia mempunyai kapasiti haba yang tinggi dan mampu mengekalkan panas untuk beberapa ketika. Dan biasanya hiasannya juga cantik.
Kelemahannya adalah ia tidak boleh dipanaskan dengan suhu tinggi dan perlu menggunakan suhu rendah dan sederhana.
Periuk seramik sama ada 100% seramik atau disadur seramik tetap ada risiko leaching plumbum. Plumbum ini telah terbukti menyebabkan gangguan sistem neurologi antaranya gangguan perkembangan otak kanak-kanak. Sebab itu belilah dari sumber yang dipercayai.
5. Periuk Tidak Melekat Teflon Bahan teflon itu sendiri bukan karsinogen. Tetapi bahan surfactant PFOA yang digunakan untuk pembuatan periuk non stick merupakan karsinogen gred 2B sudah tidak lagi digunakan dalam pembuatan teflon.
Bahayanya teflon jika dipanaskan melebihi 350 darjah selsius dan menyebabkan degradasi teflon dan menghasilkan wap berbahaya. Jadi jangan panaskan periuk tanpa minyak atau bahan masakan. Gunakan untuk masakan ringkas sahaja.
Sumber: Dr Che Puteh Osman


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/14/ketahui-5-jenis-periuk-yang-selalu-guna-di-rumah-terhadap-kesihatan-anda-no-5-paling-popular/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berisiko Hidap Kanser Doktor Kongsi Bahaya Guna Kuali Periuk Jenis Aluminium Copper

Berisiko Hidap Kanser Doktor Kongsi Bahaya Guna Kuali Periuk Jenis Aluminium Copper

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 782 hits
Pernah tak korang sedar peralatan memasak di rumah sekarang boleh memudaratkan kesihatan Mungkin ramai beranggapan hanya makanan yang memberi kesan kepada tubuh Namun sebenarnya korang silap Di facebook seorang doktor yang dikenali sebagai ...
Bersihkan Kuali Amp Periuk Hitam Guna Sos Tomato Biar Betul

Bersihkan Kuali Amp Periuk Hitam Guna Sos Tomato Biar Betul

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 338 hits
Perkongsian Tiara Clp Langkah 1Ambil sos tomato ikut suka jenis apa Langkah 2First apply tomato sauce kat bahagian bawah kuali Langkah 3Kemudian biarkan kuali ini semalaman sebelum digosok dengan sponge pada keesokan har
Jerslin Oil Minyak Pelbagai Guna Untuk Kesihatan Lebih Baik

Jerslin Oil Minyak Pelbagai Guna Untuk Kesihatan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 900 hits
Jerslin Oil sesuai digunakan pelbagai peringkat umur Hanya untuk kegunaan luaran badan sahaja KANDUNGAN JERSLIN OIL Minyak Bijan Minyak Zaitun Minyak Bunga Matahari Habbatus Sauda Herba tempatan terpilihKELEBIHAN dan KHASIAT JERSLIN OIL Mer...
Kulit Cantik Guna Ais Petua Paling Disukai Ramai

Kulit Cantik Guna Ais Petua Paling Disukai Ramai

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 1088 hits
Guna ais je boleh cantik Wow rasanya petua ni paling mudah tau Uolls cuma perlukan beberapa ketul kiub ais Agak agak kurang cukup ambik yang lebih besar Silakan guna petak ais yang orang kisar buat ABC tu himpokk sekali atas muka Hahaahaa g...
Jen Selter Selebriti Punggung Seksi Paling Popular Di Dunia

Jen Selter Selebriti Punggung Seksi Paling Popular Di Dunia

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 496 hits
Jika anda menyangka Jennifer Lopez atau Kim Kardashian adalah selebriti yang paling popular disebabkan memiliki punggung seksi anda silap Selebriti yang benar benar mempunyai ramai peminat disebabkan punggung adalah wanita bernama Jen Selte...
Anak Mat Sabu Didakwa Guna Dadah Jenis 11 Nor Delta 9 Tetrahydrocannabinol9 Carboxylic Acid Bicara 8 Ogos Depan

Anak Mat Sabu Didakwa Guna Dadah Jenis 11 Nor Delta 9 Tetrahydrocannabinol9 Carboxylic Acid Bicara 8 Ogos Depan

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 272 hits
Mahkamah Majistret Kuala Lumpur menetapkan 8 Ogos depan untuk pengurusan kes dan tarikh bicara kes penyalahgunaan dadah yang membabitkan anak lelaki Menteri Pertahanan di pusat hiburan terkemuka Januari lalu nbsp Majistret Mohamad Aizat Abd...
Surya Paloh Soal Cak Imin Incar Kursi Mpr Dia Selalu Merasa Paling Pantas

Surya Paloh Soal Cak Imin Incar Kursi Mpr Dia Selalu Merasa Paling Pantas

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 198 hits
Paloh menegaskan bahwa partainya tak menginginkan dan mengincar posisi Ketua MPR Dia menyadari Partai NasDem bukanlah pemenang dalam Pemilu 2019
Selalu Ada Masalah Internet Lembab Bila Di Rumah Ini Puncanya

Selalu Ada Masalah Internet Lembab Bila Di Rumah Ini Puncanya

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 575 hits
Hari ini kami ingin kongsikan sedikit info berkenaan punca yang mungkin boleh menyebabkan internet atau Wi Fi di rumah perlahan dan tidak sepantas yang kita inginkan Ini dapat dilihat apabila kebanyakan orang menyedari bahawa kelajuan Wi Fi...
Berang Selalu Main Depan Laman Rumah Wanita Lambung Kucing Depan Pintu Rumah Jiran

Berang Selalu Main Depan Laman Rumah Wanita Lambung Kucing Depan Pintu Rumah Jiran

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 779 hits
Kucing merupakan haiwan peliharan yang disukai oleh ramai orang kerana haiwan tersebut mempunyai sifat yang manja dan suka dibelai Namun tidak semua orang menyukai haiwan berkenaan sehingga ada yang sanggup bertindak kejam kepada haiwan ter...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris