Ketagihan Mengunyah Ais Betul Ke Ia Salah Satu Simptom Anemia



Fuh !! Sebenarnya lebih dua bulan kakak bergelut dengan aktiviti mengunyah ais dan ketagihan ini semakin menjadi-jadi. Kalau tak dapat mengunyah, airliur bertakung dalam mulut macam ibu yang tengah hamil mengidam nak makan sesuatu. Aduh !! Sebenarnya seksa tau lagi-lagi bila membayangkan kalau tiba-tiba gigi tercabut atau patah.





Naya kan ?
Tapi korang faham tak perasaan tu ? Hahahaha~ Dan kakak sempat lah Google untuk faham masalah apa yang sedang kakak alami. Kebanyakan artikel yang bertebaran kat internet mengatakan kakak mungkin menghidapi Anemia !!



APA ITU ANEMIA ?

Ah !! Sudah !! Serabut kejap. Kalau ikut kefahaman kakak, anemia merupakan keadaan di mana seseorang mengalami kekurangan sel darah merah untuk membawa oksigen yang mencukupi ke tisu badan. Sel darah merah secara umumnya memiliki hemoglobin yang membolehkan sel darah merah membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh bahagian badan dan membawa karbon dioksida dari bahagian badan yang lain le paru-paru untuk dihembuskan. Penghidap anemia sering mengalami kelesuan, denyutan jantung tidak teratur, kerap sakit kepala dan juga pitam.

Untuk menghasilkan sel darah merah dan hemoglobin, tubuh badan kita memerlukan zat besi, vitamin B-12, folat dan nutrien lain dari makanan yang kita makan.



PAGOPHAGIA
Menurut seorang doktor di Twitter mengatakan :



Keadaan ini dianggap sebagai salah satu obsesi tak kiralah samada korang mengunyah, menghisap ataupun meminum minuman berais. Mengikut beberapa kajian menunjukkan bahawa, individu yang mengambil zat besi yang cukup ( 8mg – 18mg / hari ) jarang mengalami pagophagia. Kekurangan zat besi boleh dirawat dan ketagihan ais juga akan pulih.



KESAN SAMPINGAN PAGOPHAGIA


Menurut satu posting di Facebook Dato’Dr. Mohd Rushdan Md Noor bertarikh 09hb Jun 2018, dengan pelbagai rujukan dari :

1. Mack, S., “What are the Benefits of Chewing Ice Cubes?” Livestrong, October 3, 2017 ;
2. “Is It Bad for You to Eat Ice?” Healthline ;
3. K.,N., “Does Eating Ice Help You Lose Weight?” Livestrong, October 3, 2017 ;
4. “Foods That Fight Nausea,” The Science of Eating ;
5. Simpson, E., et al., “Pica during pregnancy in low-income women born in Mexico,” Western Journal of Medicine, July 2000, 173(1); February 28, 2018

6. Feiereisen, S., “9 Reasons You Need To Stop Chewing Ice ASAP,” Reader’s Digest; February 28, 2018

7. Lerner, E., “Penn research chips away at icy medical mystery”, Penn Current ;
9. “Why is chewing ice bad for your teeth?” DentalPlans.com, June 23, 2014

Mengesahkan bahawa :

Mengunyah dan menghisap ais tidak mempunyai apa-apa kesan negatif ke atas organ-organ badan ataupun menyebabkan apa-apa jenis penyakit serius. Walau bagaimanapun apabila ianya menjadi tabiat dan obsesi, tentu ada masalah sampingan yang boleh di alami. Terdapat sekurang-kurangnya EMPAT kesan sampingan akibat ketagihan ais :

1. Mengunyah dan menghisap ais secara berpanjangan boleh memberi tekanan kepada gigi dan gusi anda. Ia boleh menipiskan lapisan enamel dan juga menyebabkan gigi berlubang dan pecah. Anda boleh mengalami kerosakan gigi. Apabila anda melakukan rawatan gigi seperti “fillings” dan “crowns”, ais yang anda kunyah boleh menjejaskan rawatan ini. Bahagian kiub ais yang tajam juga boleh mencederakan mulut, gusi dan lidah.

2. Anda berisiko tersedak kiub ais masuk ke dalam paru-paru ( choking ).

3. Seperti yang dinyatakan di atas, salah satu sebab seseorang itu ketagih kiub ais adalah supaya ia dapat mengurangkan pengambilan makanan. Ini jika berlaku dalam masa yang panjang boleh menyebabkan kekurangan zat makanan ataupun malnutrisi.

4. Tabiat mengunyah dan menghisap ais yang kerap dan dilakukan di tempat2 awam ini dianggap sebagai tabiat buruk. Mengunyah ais akan mengeluarkan bunyi yang mengganggu orang sekeliling dan orang lain akan menganggap ianya satu tabiat yang pelik.



Mengambil air ais dalam kuantiti yang sederhana tidak memudaratkan badan. Kepercayaan bahawa meminum air ais menyebabkan pelbagai penyakit lelaki dan wanita adalah tidak benar sama sekali. Malahan ais boleh digunakan untuk mengurangkan banyak gejala-gejala seperti bengkak, kesakitan, keradangan, sakit mulut, loya dan muntah.


YA !
Kakak dah pergi jumpa doktor untuk kakak lebih jelas dengan permasalahan kakak ni. Hahahaha~ Dia kalau sehari dua mungkin kakak boleh tolak ansur tapi ni dah lebih dua bulan dan kakak mula risau. Kakak cerita lah yang 01hb Januari 2021 haritu, kakak pergi derma darah dan logiknya tekanan darah kakak okay atau mungkin paras border. Dan kakak negatif mengandung. Hahahaha~

Tapi !!
Doktor cakap – Mungkin. Ini mungkin, kakak tak de anemia sebab kalau anemia doktor takkan lepaskan kakak untuk derma darah tapi ia mungkin satu habit yang kakak tak boleh nak control. Atau mungkin badan kakak sendiri tak cukup pengambilan zat besi ( daging merah ) dan ini terpaksa kakak akui lah, bila dah kunyah ais, ko akan rasa kenyang sebab ko terlampau fokus mengunyah. Okay. Kakak senyum je lah sebab tak de rasa sakit pun. Dan doktor bagi kakak Iberet Folic 500 untuk sebulan. Kakak jumpa doktor pun tak de cek apa cuma lebih kepada consultation.

Waktu kakak menaip ni pun kecur airliur nak mengunyah ais batu. Hahahaha~ So !! Kakak pun beli lah mesin pengisar ais. Ala yang macam buat ABC tu. Jadi kakak tak payah mengunyah dah, boleh makan ais macam salji tu. Tengok lah nanti feel dia cemana.

Hari pertama PKP 2.0.
Semoga korang baik-baik saja dan jangan lupa amalkan pengambilan vitamin C !!


Yang terpaksa makan ubat walaupun tak rela ;ATIE ADNAN



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.atiehilmi.com/2021/01/ketagihan-mengunyah-ais-betul-ke-ia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salah Satu Rahsia Nak Jadi Kaya Ialah Dengan Berkahwin Rezeki Orang Berumah Tangga Sangat Diberkati Allah

Salah Satu Rahsia Nak Jadi Kaya Ialah Dengan Berkahwin Rezeki Orang Berumah Tangga Sangat Diberkati Allah

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 214 hits
Semoga rezeki anda kian bertambah terus diberkati dan dilimpahkan olehNya Ingat kaya di dunia biarlah selari dengan amalan untuk bekalan ke akhirat Di sini kami berikan 5 cara untuk menjadi kaya yang semua orang boleh praktikkan dalam kehid...
Penguat Kuasa Tutup Kedai Minuman Shuib Salah Satu Cawangan Tiada Lesen

Penguat Kuasa Tutup Kedai Minuman Shuib Salah Satu Cawangan Tiada Lesen

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 175 hits
Nama pelawak dan usahawan terkenal Shuib Sepahtu semakin dikagumi ramai kerana kejayaan dalam bidang perniagaan dimana kafe miliknya Bubble Bee mendapat sambutan hangat di kalangan rakyat Malaysia Berkat gandingan usaha bersama isteri penya...
Madu Sidr Yaman Salah Satu Usaha Untuk Hamil

Madu Sidr Yaman Salah Satu Usaha Untuk Hamil

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 281 hits
K fiezz nak berkongsi satu supplement tambahan bagi yang tengah usaha untuk hamil K fiezz tak nak claim lebih lebih kalau korang amalkan madu sidr yaman ni confirm korang akan hamil Tapi korang boleh la cuba sebagai salah satu usaha untuk h...
4 Golongan Orang Yang Paling Rentan Terkena Anemia Apakah Kamu Salah Satunya

4 Golongan Orang Yang Paling Rentan Terkena Anemia Apakah Kamu Salah Satunya

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 144 hits
Kalau tahu seberapa besar risiko untuk mengalami anemia mau nggak mau kita jadi waspada kan
Satu Desa Di Mukomuko Ditutup Karena Salah Satu Perangkat Desa Positif Covid 19

Satu Desa Di Mukomuko Ditutup Karena Salah Satu Perangkat Desa Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 184 hits
Sekretaris Dinas Dinas Kesehatan Kabupaten Mukomuko Bustam Bustomo menyebutkan dari sebanyak 29 orang yang menjalani tes usap di Puskesmas Bukit Mulya sejak beberapa hari terakhir sekitar sembilan orang di antaranya perangkat desa
Relawan Muda Isma Kerjasama Paip Bantu Hantar Satu Juta Liter Bekalan Air Bersih

Relawan Muda Isma Kerjasama Paip Bantu Hantar Satu Juta Liter Bekalan Air Bersih

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 254 hits
KUALA LUMPUR Relawan Muda Ikatan Muslimin Malaysia bekerjasama dengan Pengurusan Air Pahang Berhad membantu membekalkan satu juta liter bekalan air bersih kepada mangsa banjir yang terjejas di Pahang Ketua Koordinator Bencana Relawan Muda I...
150 Eksperimen Sains Untuk Anak Tadika Dalam Satu Kotak

150 Eksperimen Sains Untuk Anak Tadika Dalam Satu Kotak

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 567 hits
Sebelum ini saya asyik tertanya tanya sesuai tak kalau saya buat eksperimen ini untuk Auni bahan yang digunakan selamat tak untuk eksperimen di rumah perlu langkah berjaga jaga yang ketat atau tak untuk jalankannya Tapi sekarang saya dah ta...
Disebabkan Perkara Ini Akhirnya Satu Kampung Terpaksa Jalani Sw4b Test

Disebabkan Perkara Ini Akhirnya Satu Kampung Terpaksa Jalani Sw4b Test

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 197 hits
Seluruh penduduk Kampung Chedok Bukit Bunga Tanah Merah disarankan supaya menjalani ujian saringan c0v1d 19 hari ini kerana dikhuatiri mempunyai risiko selepas beberapa penduduk di kampung berkenaan didapati positif
Satu Dua Orang Tidak Menyukaimu Itu Biasa Bukan Berarti Kamu Gagal Jadi Makhluk Sosial

Satu Dua Orang Tidak Menyukaimu Itu Biasa Bukan Berarti Kamu Gagal Jadi Makhluk Sosial

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 128 hits
Please jangan terjerembap dalam kesedihan karena hal ini Kamu memang nggak perlu jadi teman semua orang kok
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things