Ketagihan Media Sosial Dengan Alasan Untuk Meneruskan Kehidupan


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,
sejak tahun 2020, aku pada awal Januari itu telah memulakan langkah untuk berehat daripada penulisan di media sosial (fokus utama ketika itu adalah Facebook). Tujuan utama adalah kerana ketika itu, aku merasakan aktiviti penulisan itu telah menjadi sesuatu yang tidak sihat.
Aku boleh menulis tak kira masa tanpa menghiraukan lokasi atau aktiviti yang aku sedang lakukan. Ada ketika, semasa sedang berbual dengan rakan-rakan di meja makan pun aku boleh selesaikan satu atau dua penulisan.
Nampak macam hebatnya boleh multi-tasking, tapi hakikatnya, itu adalah perkara yang tidak sihat. Terlalu fokus pada penulisan atau aktiviti dalam media sosial, sehinggalah menjadikan ianya keutamaan adalah perkara yang tidak baik.
Mungkin ada yang akan mengatakan, “nampak sangat ko tu tak pandai nak uruskan masa, orang lain okay jer”

Okay di sini, adalah antara perkara yang merosakkan.
Selepas 24 tahun aku hidup dengan penuh daya dalam dunia digital, alam maya, dunia atas talian ni, rasanya tidaklah salah untuk aku membuat rumusan tersebut.
Kita lihat sendiri bagaimana harini, ketika kita sedang sibuk meluangkan masa bersama keluarga, ada ketika kita bercuti bersama meraka, atau sekadar ingin meluangkan masa di hujung minggu.
Namun kita masih sibuk menggunakan masa tersebut untuk mengambil gambar (tiada masalah yang ni), kemudian ketika itu juga kita ingin memuat naik ke dalam pelbagai platform media sosial.
Atas alasan? Kita ni influencer, kita tunjuk kita ni “hidup” di media sosial dan pelbagai lagi. Kesakitan yang tidak disedari, ketagihan yang sebenarnya merosakkan, tetapi kita menggunakan pelbagai alasan untuk membenarkan aktiviti ini diteruskan.
Jika hari ini, kita tidak mampu untuk meninggalkan media sosial atas apa juga alasan, silalah renungkan dengan lebih mendalam.
Risau anda akan terjerumus dalam lembah ketagihan digital yang sangat bahaya ini.
Aku dah pernah lalui banyak siri ketagihan digital ni, daripada mula-mula terjebak dengan cyber cafe, sanggup untuk makan sekali sehari sahaja, yang penting dapat guna duit itu untuk buat bayaran cyber cafe.
Kemudian selepas ketagihan cyber cafe selesai, terjebak pula dengan aktiviti online gaming yang memerlukan aku untuk “wujud” 24 jam sehari hanya kerana ingin menjaga tapak dalam dunia maya tu. Ketika itu jugalah aku belajar mengenai pelbagai automation. Nampak macam ada juga faedahnya, tapi keburukannya lebih tinggi sebenarnya.
Pernah juga ketagih dengan permainan mudah komuniti dalam Facebook. Pet society antara yang ketara aku aktif ketika itu, ramai kenalan luar dan dalam negara. Memang menyeronokkan, tapi hakikatnya sama, akhirnya ketagihan itu merosakkan.
Untuk aku keluar daripada semua ketagihan ini, biasanya memang aku akan stop terus. Bukan kurangkan, bukan sebaliknya. Sebab selagi tak berhenti, selagi tu kita tak boleh keluar daripada rutin ketagihan tersebut. Ada lagi ketagihan lain selain dunia digital yang perlu aku atasi, contoh ketagihan minum kopi dan teh setiap hari.
Setahun aku stop terus minum, biasanya tempoh setahun ni memang lebih daripada memadai untuk keluar daripada rutin ketagihan itu.
Akhirnya selepas itu kita akan boleh mulakan rutin yang baru, yang lebih baik (ataupun yang lebih buruk).
Sekadar coretan agar rakan-rakan yang mungkin belum terjebak dengan situasi ini, agar tidak terjebak. Ianya sangat bahaya, kerana kita merasakan, kita sedang berada dalam situasi yang baik, sedangkan perkara sebaliknya yang sedang berlaku.
Wallhualam.
The post Ketagihan media sosial dengan alasan untuk meneruskan kehidupan. first appeared on Eizil.com.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eizil.com/ketagihan-media-sosial-dengan-alasan-untuk-meneruskan-kehidupan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ketagihan-media-sosial-dengan-alasan-untuk-meneruskan-kehidupa

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Enjoy This Moment Wajah Cantik Isteri Jadi Viral Yassin Tak Halang Aktif Di Media Sosial Video

Enjoy This Moment Wajah Cantik Isteri Jadi Viral Yassin Tak Halang Aktif Di Media Sosial Video

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 187 hits
Enjoy This Moment Wajah Cantik Isteri Jadi Viral Yassin Tak Halang Aktif Di Media Sosial VIDEO SELEPAS isteri terkena tempias viral pelawak Yassin berkata dia tidak menghalang wanita yang istimewa dalam hidupnya itu untuk aktif di media sos...
5 Manfaat Pasangan Yang Tidak Pamer Hubungan Di Media Sosial

5 Manfaat Pasangan Yang Tidak Pamer Hubungan Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 202 hits
Manfaat Tidak Pamer Hubungan di Media Sosial Sekarang di media sosial sudah menjadi hal yang biasa karena bagi sebagian orang itu adalah cara menunjukkan kebahagiaannya dengan pasangan Tak ada yang salah dari itu semua karena cara orang unt...
Usah Kongsi Penemuan Haiwan Liar Melalui Media Sosial Perhilitan

Usah Kongsi Penemuan Haiwan Liar Melalui Media Sosial Perhilitan

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 154 hits
BH ONLINE Rakaman kelibat harimau yang tular KUALA TERENGGANU Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara Terengganu menasihati orang ramai supaya tidak kongsikan sebarang video penemuan haiwan liar menerusi media sosial bagi mengela...
Panduan Saiz Imej Media Sosial Terbaik Untuk 2022 Di Malaysia

Panduan Saiz Imej Media Sosial Terbaik Untuk 2022 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 247 hits
Apabila menggunakan sosial media paparan gambar yang cantik boleh memberi impak yang lebih baik Gambar ini tidak hanya bergantung pada cara ambilan gambar semata mata saiz ukuran gambar itu sendiri perlu diberi perhatian Tidak semua rangkai...
Sukar Kesan Individu Dedah Maklumat Dalam Media Sosial

Sukar Kesan Individu Dedah Maklumat Dalam Media Sosial

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 135 hits
Sukar kesan individu dedah maklumat dalam media sosial Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menyifatkan pendedahan yang dilakukan pihak pihak tertentu dalam laman sosial kerana mereka tidak mempunyai pengenalan diri sebenar Beliau m...
Salah Kena Belasah Di Media Sosial

Salah Kena Belasah Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 142 hits
Salah kena belasah di media sosial Moha med Salah dikritik hebat oleh Mesir selepas juara tujuh kali itu tumpas 0 1 kepada Nigeria dalam aksi pembukaan Piala Negara Negara Afrika semalam Gol tunggal bintang Leicester Kelechi Iheanacho membo...
Pandangan Ustaz Kazim Elias Orang Sedekah Tapi Ambil Gambar Masuk Dalam Media Sosial

Pandangan Ustaz Kazim Elias Orang Sedekah Tapi Ambil Gambar Masuk Dalam Media Sosial

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 194 hits
Pandangan Ustaz Kazim Elias Orang Sedekah Tapi Ambil Gambar Masuk Dalam Media Sosial Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Deleted Scene Hawkeye Bocor Di Media Sosial Menampilkan Kingpin Clint Barton Sewaktu Kecil

Deleted Scene Hawkeye Bocor Di Media Sosial Menampilkan Kingpin Clint Barton Sewaktu Kecil

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 193 hits
Beberapa video deleted scene dari siri hit Disney Hawkeye telah tersebar di media sosial yang menampilkan pengenalan Kingpin dan juga babak imbas kembali zaman kanak kanak Clint Barton Antara deleted scene yang tular di media sosial adalah ...
Amah Rakam Majikan Mandi Dan Sebarkan Video Di Media Sosial

Amah Rakam Majikan Mandi Dan Sebarkan Video Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 29/1/2022 - jumlah : 136 hits
Amah rakam majikan mandi dan sebarkan video di media sosial SINGAPURA Seorang pembantu rumah yang bertanggungjawab menjaga seorang lelaki warga emas yang uzur didakwa beberapa kali merakam videonya sedang mandi di tandas Lapor Berita Mediac...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Wanita Terkejut Melihat Bawang Hijau Dijual Pada Harga Rm9 45 Sekilogram