Kesan Pertama Mengikuti Kegiatan Salimah Kubu Raya Ke Singkawang Di Pertengahan Syawal


Mendapat kesempatan untuk turut serta dalam kegiatan pertengahan syawal yang diselenggarakan oleh Salimah Kubu Raya telah memberikan kesan tersendiri bagi Blogger Borneo. Ada dua agenda utama dalam misi perjalanan kali ini yaitu Outbound dan Kunjungan Kerja ke Singkawang.
Salimah Kubu Raya Sebelum bercerita lebih jauh mengenai pengalaman mengikuti kegiatan ini, Blogger Borneo ingin bercerita sedikit mengenai Salimah Kubu Raya. Sebenarnya Blogger Borneo sendiri juga belum mengetahui secara detail mengenai organisasi yang beranggotakan kaum perempuan di Kabupaten Kubu Raya ini.
Menurut informasi dari website resmi pengurus pusatnya, Salimah merupakan singkatan dari Persaudaraan Muslimah. Organisasi massa (ormas) ini dideklarasikan pada tanggal 8 Maret 2022, bermula dari keprihatinan mendalam terhadap permasalahan bangsa di berbagai sektor kehidupan terutama yang berkaitan dengan perempuan dan anak-anak.
Masih banyaknya masyarakat Indonesia yang berada dalam kemiskinan dan kebodohan menyebabkan mereka harus berhadapan dengan permasalahan-permasalahan dalam kehidupannya. Tingkat kematian ibu ketika melahirkan, kondisi gizi buruk, kekerasan dalam rumah tangga (KDRT), dan pornografi merupakan beberapa contoh nyata disekitar kita.
Dalam kepengurusannya, Salimah memiliki “perpanjangan” tangan untuk setiap Provinsi dan Kabupaten/Kota. Oleh karena itu Salimah Kubu Raya dalam struktur kepengurusan organisasinya berbentuk Pengurus Daerah (PD) dengan cakupan Kabupaten Kubu Raya. Untuk saat ini, Salimah Kubu Raya diketuai oleh seorang sosok wanita tangguh yang sering dipanggil Kak Iffah.
Agenda Rutin Tahunan Sudah menjadi agenda rutin setiap tahunnya, para pengurus Salimah Kubu Raya menyelenggarakan kegiatan dalam bentuk outbound dibarengi dengan kunjungan kerja. Di tahun 2022 atau 1443 hijriah ini, berdasarkan hasil diskusi dan kesepakatan bersama, dipilihlah kota Singkawang sebagai tempat penyelenggaraan.
Karena ingin memanfaatkan momen suasana lebaran, maka tanggal pelaksanaan ditentukan hari Ahad hingga Senin, 15-16 Mei 2022. Mengambil tempat di salah satu kawasan wisata yang ada di Pasir Panjang, para pengurus dan peserta dari kalangan internal organisasi yang ikut serta akan diinapkan selama satu malam.
Mengenai biaya operasional selama pelaksanaan kegiatan, sepenuhnya diambil dari kas organisasi Salimah Kubu Raya. Sedangkan khusus bagi para pengurus yang membawa serta keluarganya, akan dikenakan biaya tambahan untuk memfasilitasi konsumsi dan penginapannya selama kegiatan berlangsung.
Karena disini statusnya Blogger Borneo hanya ikut serta, maka tidak diwajibkan untuk mengikuti seluruh rangkaian kegiatan yang telah ditetapkan. Lagipula, namanya aja organisasi massa perempuan, masa iya para bapack-bapack harus ikutan juga. Tapi meskipun begitu harus siap sedia juga jika tenaganya dibutuhkan untuk angkat-angkat dan pasang tenda,
Kegiatan Outbound Tepat di hari Ahad pagi 15 Mei 2022, matahari pagi secara perlahan namun pasti mulai menampakkan wujudnya. Cuaca cerah di pagi itu membuat kulit terasa hangat diterpa pancaran sinar sang mentari. Dari kejauhan tampak beberapa mobil berbaris rapi di depan Masjid Al Mujahid, titik dimana perjalanan menuju Singkawang akan dimulai.
Waktu menunjukkan jam 7 pagi, satu per satu mobil mulai bergerak. Blogger Borneo sendiri berada di urutan mobil ke-7 dalam rombongan. Bersama istri tercinta dan anak tersayang, mobil sewaan yang kami tumpangi berjalan mengikuti barisan konvoi didepannya. Boleh dibilang perjalanan ini merupakan perjalanan pertama kali keluar kota sejak kondisi pandemi dua tahun terakhir.
Alhamdulillah selama perjalanan kondisi lalu lintas lancar. Di pertengahan, Blogger Borneo bersama keluarga sengaja memisahkan diri untuk singgah sarapan di Mempawah. Kota ini memang dikenal sebagai tempat transit bagi siapa saja yang akan melakukan perjalanan ke Singkawang. Jika dihitung secara jarak, Mempawah berada di tengah-tengah antara kota Pontianak dengan kota Singkawang.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/kesan-pertama-mengikuti-kegiatan-salimah-kubu-raya-ke-singkawang-di-pertengahan-syawal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
19 Syawal Jamuan Raya Ibupejabat

19 Syawal Jamuan Raya Ibupejabat

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 161 hits
Bismillahhirahmannirrahim As Salam and greetings to dear readers 19 Syawal Jamuan Raya Ibupejabat bersamaan 20052022 Walaupun dah lebih tiga minggu berlalu kisah jamuan raya masih ada beberapa series lagi nak story gittewww salah satunya ad...
Fast Kesan Frb Pertama Aktif Secara Berterusan

Fast Kesan Frb Pertama Aktif Secara Berterusan

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 124 hits
FAST kesan FRB pertama aktif secara berterusan nbsp Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 9 Jun 2022 11 15PM
Suasana Pekan Raya Jakarta 2022 Di Hari Pertama Pembukaan

Suasana Pekan Raya Jakarta 2022 Di Hari Pertama Pembukaan

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 117 hits
Suasana Pekan Raya Jakarta 2022 di Hari Pertama Pembukaan Pekan Raya Jakarta atau Jakarta Fair 2022 akan berlangsung mulai tanggal 9 Juni hingga 17 Juli 2022
Polis Kesan Lelaki Mengamuk Di Lebuh Raya

Polis Kesan Lelaki Mengamuk Di Lebuh Raya

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 134 hits
Ipoh Polis sedang menyiasat kejadian seorang lelaki dipercayai mengamuk selepas memberhentikan kenderaan di lorong kanan Kilometer 253 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan di Kuala Kangsar malam tadi Ketua Polis Perak Datuk Mior Faridalathr...
Park Shinhye Kongsi Foto Hadiah Pertama Buat Anak Lelakinya

Park Shinhye Kongsi Foto Hadiah Pertama Buat Anak Lelakinya

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 149 hits
Membesar di hadapan mata penonton K Drama Park Shin hye sudah pun bergelar seorang ibu kini ARTIKEL BERKAITAN Terbaru wanita itu telah berkongsi hadiah pertama yang diterima anak lelakinya menerusi Instagram Dengan foto sepasang sneaker dew...
Dr Nur Amalina Teruja Hamil Anak Pertama

Dr Nur Amalina Teruja Hamil Anak Pertama

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 108 hits
Pakar beedah kelahiran Malaysia yang bertugas di London Dr Nur Amalina Che Bakri mengesahkan dirinya hamil anak pertama Dr Nur Amalina 35 sudah berkahwin tahun lalu dengan jejaka Inggeris Alexander Charles Berkongsi berita gembira itu
Konser Musik Di Lippo Plaza Yogyakarta Ricuh Dua Kubu Saling Lempar Batu Dan Kayu

Konser Musik Di Lippo Plaza Yogyakarta Ricuh Dua Kubu Saling Lempar Batu Dan Kayu

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 97 hits
Timbul menerangkan jika konser musik tersebut tidak memiliki izin Untuk acara tersebut belum mengantongi izin dari aparat terkait khususnya kepolisian tegas Timbul
Bn Belum Sedia Kawal Kubu Kubu Mereka

Bn Belum Sedia Kawal Kubu Kubu Mereka

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 102 hits
Katanya pada hari itu Pengerusi Barisan Nasional bertanya pada khalayak bila mereka mahu Pilihan Raya Umum diadakan dan disuruh berdiri Saya perhatikan ramai terpinga pinga ramai juga yg spontan berdiri Ada yang tunggu nak tengok kawan berd...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban

Si Tomy Sesekali Selalu Akhirnya Menetap

Makan Sup Pahlawan Nasi Goreng Mega Di Rumah Makan Sup Abang Ijam