Kesalahan Yang Sering Dilakukan Sepanjang Tempoh Pkp


Adakah Anda Buat Kesalahan Seperti Ini Dalam Tempoh PKP? 

Secara jujurnya sepanjang PKP yang lepas aku banyak buat kesalahan. Tapi biasalah menyesal itu hanya seketika ya kawan-kawan. Aku sempat la merasa frust seketika dan kembali bangkit meneruskan kehidupan.

Nak down lama-lama pun tak berguna, nasi dah jadi bubur pun. Bukan setakat itu sahaja, berat badan aku bagai di pam-pam. Adakah aku tertekan sepanjang PKP? Kau orang ok? Jadi untuk elak aku melakukan kesalahan yang sama di masa hadapan aku nak kongsikan kesalahan-kesalahan yang aku pernah lakukan sepanjang PKP yang lepas.

Ketahuilah amat mudah melakukan kesalahan berbanding memperbaiki kerosakan akibat salah langkah tu. Aku bukan nak takutkan kau orang okeh. Moga lepas ni bila aku hilang arah aku akan kembali baca entri ini untuk timbulkan kesedaran dalam diri.


8 Perkara Perlu Elak Sepanjang PKP

Kalau kau orang tak pernah sekali pun lakukan perkara yang bakal kau orang baca lepas ni, aku ucap tahniah dan kau orang layak terima ‘standing obviation” dari aku.

Tidak Kawal Makan

Kesalahan paling mudah dan ramai orang terjebak adalah bila tidak kawal selera makan. Segala jenis makanan masuk ke dalam badan dan tidak ambil peduli waktu makan yang betul. Biar aku ingatkan eh, sekali terlajak bertambah berat badan buruk akibatnya. Jangan menyesal dikemudian hari.

Habiskan Masa Sepanjang Hari Untuk Tidur

Selalu orang bujang guna alasan qada tidur sebab kalau hari biasa siang kena bekerja dan malam ada aktiviti lain. Jadi waktu tidur terganggu. Masa PKP dibantainya tidur sepanjang hari. Seriously tak produktif langsung.



Shopping Online

Oleh sebab tidak boleh keluar ke shopping mall sesuka hati jadi perkara terbaik adalah shopping secara online. Memang ok sangat dapat bantu pulihkan ekonomi tapi akan jadi tak bagus kalau shopping dan beli barang tak berfaedah.

Banyak juga aku beli dekat Shopee masa PKP fasa pertama dulu - SINI
Tabik spring untuk kau orang yang dapat buat belian bijak. Aku hampir-hampir jadi pengguna yang tak bijak dah hari tu. Mujur kesedaran tu datang semula. 

Malas Bersenam

Benda paling aku benci nak buat ialah bersenam. Alasan terbaik adalah sebab aku penat. Entah apa yang aku penat pun aku tak tahu. Aku syak aku terlalu banyak masa berehat. Bahaya weh. Sila jangan malas bersenam.




Tidak Membaca

Dah lah malas nak bersenam dan akibatkan lemak terkumpul di badan, nak bagi makan otak dan jiwa pun aku jadi malas. Kesian hidup aku. Semakin banyak kita membaca semakin bagus untuk jiwa dan minda kita.

Tidak Ambil Tahu Perkembangan Semasa

Sepanjang tempoh PKP aku jadi malas untuk ambil tahu tentang perkembangan semasa. Bila kawan-kawan bercerita topik semasa dalam group Whatsapp mulalah aku terkapai-kapai. Teruk betul rasanya.

Kena lah ambil tahu tanda kita cakna dan sayangkan negara.

Asyik Dengan Gajet

Siang malam dengan gajet. Kalau boleh 24 jam gajet ada di tangan. Untuk yang bujang masih ok sebab tidak ada tanggungjawab tambahan. Tapi kalau ibu bapa macam aku ni, tunggang langgang kehidupan kalau lebihkan gajet dari anak.

Jadi jangan jadi hamba gajet. Buruk aibatnya.




Tangguh Kerja

Kesalahan paling banyak aku buat sepanjang PKP ialah tangguh kerja tak kira kerja hakiki atau pun kerja sampingan. Bila bertangguh akibatnya aku kena selesaikan semua kerja last minute. Jadi boleh bayangkan kualiti dan juga result dia?

Kesimpulan Marilah kita terutama diri aku sendiri supaya elak kesalahan-kesalahan yang aku senaraikan di atas. Aku faham bukan mudah nak elak diri terbabas dari landasan tapi kita cubalah ya.

Memang lumrah manusia sentiasa perlukan peringatan dalam bentuk nasihat dan teguran. Pesan lah kepada kawan-kawan dan ahli keluarga agar dapat ingatkan kita bila leka. Apa yang dapat aku kongsikan, untuk elak diri terus leka kena letak target dan sibukkan diri dengan aktiviti berfaedah.

Rancang jadual dan cuba follow jadual yang kau orang buat sehabis baik. Selalunya, malam sebelum aku tidur aku akan senaraikan apa nak buat esok hari. Insha Allah membantu. Kau orang cubalah.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/10/kesalahan-yang-sering-dilakukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cantik Bertudung Ini 9 Selebriti Buat Keputusan Tukar Imej Sepanjang Pkp

Cantik Bertudung Ini 9 Selebriti Buat Keputusan Tukar Imej Sepanjang Pkp

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 926 hits
Ini senarai 9 selebriti berhijab sepanjang tahun 2020 KEPUTUSAN beberapa selebriti wanita mengubah penampilan diri dengan mengenakan hijab disambut baik peminat dan masyarakat Lebih mengejutkan apabila ada antara mereka yang sedang berada d...
Mula Kan Bisnes Delivery Makanan Sepanjang Pkp

Mula Kan Bisnes Delivery Makanan Sepanjang Pkp

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 206 hits
Sepanjang PKP perkhidmatan delivery makanan sangat mendapat perhatian dan mendapat permintaan sangat tinggi Lalu wujud nya lambakan group Whatsapp untuk perkhidmatan perkhidamatan makanan sampai ke depan rumah kita Hanya perlu order apa mak...
Lebih Selesa Tinggal Seorang Diri Dalam Tempoh Pkpb Alasan Hantar Anak Isteri Balik Ke Kampung

Lebih Selesa Tinggal Seorang Diri Dalam Tempoh Pkpb Alasan Hantar Anak Isteri Balik Ke Kampung

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 328 hits
Kelmarin kerajaan mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersasar di Selangor Kuala Lumpur dan Putrajaya dari 14 hingga 27 Oktober 2020 Arahan itu dikeluarkan bagi mengekang penularan wabak Covid 19 yang saban hari menunjukkan ...
Pkpb Bank Jangka Dua Minggu Mendatang Tempoh Kritikal Untuk Negara

Pkpb Bank Jangka Dua Minggu Mendatang Tempoh Kritikal Untuk Negara

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 329 hits
Tempoh dua minggu akan datang bakal menjadi cabaran kepada Malaysia selepas ia melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Kuala Lumpur Selangor Putrajaya dan Sabah kata Bank OCBC Bank itu dalam satu nota penyelidikan hari ini ber...
Dahlah Positif Dadah Roadtax Tamat Tempoh Lesen Pun Tak Ada Menipu Polis Pula

Dahlah Positif Dadah Roadtax Tamat Tempoh Lesen Pun Tak Ada Menipu Polis Pula

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 834 hits
JOHOR BAHRU Polis menafikan dakwaan pemandu kereta jenis Perodua Myvi bahawa dia mengelak kenderaan berhenti di hadapannya hingga terlibat kemalangan dan mengakibatkan kematian di Kilometer 4 Jalan Johor Bahru Kota Tinggi di sini semalam Ke...
Tempoh Seminggu Lihat Kesan Pelaksanaan Pkpb

Tempoh Seminggu Lihat Kesan Pelaksanaan Pkpb

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 235 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan memerlukan tempoh sekurang kurangnya seminggu bagi melihat kesan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dalam melandaikan lekuk kes Covid 19 Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata K...
Air Laut Pasang Besar Rekod Paras Tertinggi Dalam Tempoh 20 Tahun

Air Laut Pasang Besar Rekod Paras Tertinggi Dalam Tempoh 20 Tahun

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 338 hits
Fenomena air laut pasang besar di Selangor setakat hari ini direkodkan tertinggi sejak 20 tahun lepas apabila mencatat bacaan ketinggian paras air laut 5 8 meter pada 6 50 pagi tadi Pegawai Operasi Unit Pengurusan Bencana Negeri Selangor nb...
Pelajar Uum Dalam Tempoh Kuarantin Sebak Dan Terharu Frontliners Datang Sambut Hari Lahirnya

Pelajar Uum Dalam Tempoh Kuarantin Sebak Dan Terharu Frontliners Datang Sambut Hari Lahirnya

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 210 hits
Bukan sahaja berkorban masa dan tenaga untuk menjaga kesihatan kita bahkan pasukan perubatan turut membuktikan bahawa mereka sememangnya insan yang hebat Ianya terbukti apabila seorang gadis ada memuat naik satu rakaman video yang menunjukk...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau