Kes Saman Fitnah Ketua Hakim Syarie Ke Atas Lokman Selesai



Kes saman fitnah ketua hakim syarie ke atas Lokman selesai
Bekas ahli majlis tertinggi Umno, Lokman Noor Adam telah memohon maaf dan menyatakan rasa kekesalan berhubung kenyataannya terhadap Ketua Hakim Syarie Mohd Na’im Mokhtar.
Ini adalah sebahagian daripada penyelesaian di luar mahkamah hari ini bagi kes saman fitnah Na’im terhadap Lokman berhubung hantarannya di Facebook dan YouTube yang mendakwa berlaku gangguan seksual terhadap beberapa wanita.
Ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini, peguam bagi kedua-dua plaintif dan defendan mengesahkan penghakiman persetujuan yang direkodkan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Rozana Ali Yusoff.
Peguam Lokman, Logen Eskander mengesahkan anak guamnya memohon maaf dan menyatakan kekesalan kepada Na’im sebagai sebahagian daripada penyelesaian tindakan sivil itu.
Lokman berkata kenyataan yang didakwa itu timbul kerana ‘maklumat yang salah’. Terma dan syarat perintah lain itu tidak boleh didedahkan seperti yang dipersetujui oleh kedua-duapihak,” kata peguam itu.
Peguam Na’im Akberdin Abdul Kader turut mengesahkan penyelesaian tindakan sivil itu, yang antaranya membabitkan defendan membuat permohonan maaf dan menyatakan kekesalan dalam perkara tersebut.
Sebelum ini, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur juga memerintahkan pemimpin Umno itu supaya memadam semua hantaran berunsur fitnah membabitkan Mohd Na’im berhubung dakwaan gangguan seksual yang dimuat naik dalam Facebook dan YouTube miliknya dalam tempoh 24 jam.
Dalam saman fitnah yang difailkan pada 17 Jan lalu, Mohd Na’im selaku plaintif memohon suatu perintah injunksi supaya Lokman dan memadam video dan hantaran tersebut dan suatu injunksi untuk menghalang defendan daripada menerbitkan semula hantaran itu.
Mohd Na’im, 54, memfailkan saman atas kapasiti peribadi dengan menamakan Lokman, 49, bagi menuntut ganti rugi berjumlah RM30 juta berhubung dakwaan gangguan seksual terhadap beberapa wanita termasuk seorang ‘Datin.’
Berdasarkan pernyataan tuntutan, Mohd Na’im yang juga Ketua Pengarah di Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia mendakwa Lokman telah memfitnahnya dengan membuat kenyataan menerusi dua siaran langsung di Facebook ‘Lokman Noor Adam Official’ pada 10 Jan dan 13 Jan lalu.
Mohd Na’im mendakwa defendan juga memuat naik siaran langsung itu di YouTube miliknya masing-masing pada 10 Jan dan 14 Jan selain memuat naik tiga hantaran fitnah terhadap beliau di Facebook milik defendan pada 11 Jan dan 13 Jan lalu.
Dakwa plaintif, kenyataan fitnah itu membawa maksud antaranya beliau seorang penunggang agama, gagal menjadi pemimpin yang berkredibiliti dengan akhlak yang terpuji dan dihormati serta memberi teladan yang baik kepada masyarakat serta mencemarkan imej dan institusi Jabatan Kehakiman Syariah.
Menurut plaintif, satu laporan polis telah dibuat pada 12 Dis tahun lalu bagi menafikan dakwaan dan tuduhan palsu Datin terbabit terhadapnya dan beliau juga telah membuat laporan polis terhadap Lokman agar pihak polis membuat siasatan berhubung tindakan defendan.
Pada 12 Jan lalu, polis mengesahkan seorang hakim kanan yang didakwa mencabul kehormatan seorang wanita yang sudah berkahwin dengan berbaring dalam keadaan berbogel di dalam bilik tidurnya telah membuat laporan polis balas terhadap penuduhnya.
Hakim itu mendakwa wanita berkenaan membuat laporan polis palsu terhadapnya.
Mk
Kes saman fitnah ketua hakim syarie ke atas Lokman selesai
Baca Artikel Menarik:
Ketika PKR dikhianati, ada pemimpin pilih bercuti – Saifuddin Fizz Fairuz sedih dengan industri hiburan Malaysia Hutang kerajaan catat RM979.8 bilion, masih bawah had KDNK Tular lelaki bergaduh, saling menetak Mariupol dihujani bom, mayat bergelimpangan Pembuli jalan raya ditahan polis Pua, Kian Ming gagal dapat tempat pada pemilihan CEC DAP Guan Eng menangis, Anthony Loke diumum Setiausaha Agung DAP yang baharu Bayaran BKM Fasa 1 pada 28 Mac Vida, peliknya semakin menjadi-jadi Siapa yang curi van jenazah? Aksi panas, macam dah tak ada otak – Zul Yahya Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/22/kes-saman-fitnah-ketua-hakim-syarie-ke-atas-lokman-selesai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syarikat Nafi Produk Cincin Sotong Diperbuat Dari Dubur Babi Akan Saman 2 Netizen Yang Sebar Fitnah

Syarikat Nafi Produk Cincin Sotong Diperbuat Dari Dubur Babi Akan Saman 2 Netizen Yang Sebar Fitnah

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 173 hits
Syarikat nafi produk cincin sotong diperbuat dari dubur babi akan saman 2 netizen yang sebar fitnahFoto Kesal produk sejuk beku cincin sotong yang difitnah kononnya produk itu diperbuat daripada dubur babi seperti yang viral di media sosial...
Wakil Ketua Kpk Soroti Wajah Peradilan Di Indonesia Lain Hakim Lain Putusan

Wakil Ketua Kpk Soroti Wajah Peradilan Di Indonesia Lain Hakim Lain Putusan

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 148 hits
Wakil Ketua KPK Ini memunculkan anekdot jangan lihat hukumnya tapi lihat siapa hakimnya Ini yang menurut saya harus menjadi pekerjaan rumah Mahkamah Agung
Ketua Pembangkang Dunggu Punya Pasal Umno Bn Kalah Undi Majoriti Tetapi Menang Atas Undi Minoriti

Ketua Pembangkang Dunggu Punya Pasal Umno Bn Kalah Undi Majoriti Tetapi Menang Atas Undi Minoriti

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 210 hits
UMNO sebenarnya telah KALAH undi majoriti pengundi di PRN Johor pada 12 Mac 2022 Yang berikut adalah sedikit analisa oleh seorang penulis sdra Saiful Bahar yang menunjukkan bahawa di 17 kerusi DUN Johor jumlah undi yang diberi kepada parti ...
Premis Atas Tanah Sendiri Tuduhan Terhadap Presiden Peka Beri Gambaran Agak Songsang

Premis Atas Tanah Sendiri Tuduhan Terhadap Presiden Peka Beri Gambaran Agak Songsang

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 145 hits
RAUB Peguam Mohd Harris Abdullah pada Selasa mendakwa pertuduhan yang dibacakan terhadap Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil memberi gambaran agak songsang daripada perkara sebenar Beliau...
Tentera Mendarat Atas Bumbung Rumah

Tentera Mendarat Atas Bumbung Rumah

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 216 hits
KOSMO PETALING JAYA Penduduk di sebuah taman perumahan dikejutkan dengan bunyi penggera keselamatan dari sebuah rumah selepas seorang anggota tentera mendarat di atas bumbung rumahnya Sebuah video berdurasi 10 saat memaparkan anggota tenter...
Serangan Dron Ke Atas Arab Saudi Malaysia Kutuk Sekerasnya

Serangan Dron Ke Atas Arab Saudi Malaysia Kutuk Sekerasnya

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 125 hits
PUTRAJAYA Malaysia mengutuk sekeras kerasnya serangan dron oleh Houthi yang menyasarkan kawasan dan kemudahan awam termasuk ke atas lapangan terbang dan kilang penapisan minyak di Arab Saudi baru baru ini Kementerian Luar dalam satu kenyata...
Terima Kasih Kerajaan Atas Keprihatinan Kenyataan Media Ppim 17 03 2022

Terima Kasih Kerajaan Atas Keprihatinan Kenyataan Media Ppim 17 03 2022

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 165 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob atas pengumuman beliau semalam berkaitan pengeluaran dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi ...
Lebih 700 Rumah Atas Air Musnah Dalam Kebakaran Di Kampung Kurnia Jaya Batu 4 Jalan Apas Di Sini Hari Ini

Lebih 700 Rumah Atas Air Musnah Dalam Kebakaran Di Kampung Kurnia Jaya Batu 4 Jalan Apas Di Sini Hari Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 155 hits
Lebih 700 rumah atas air musnah dalam kebakaran di Kampung Kurnia Jaya Batu 4 Jalan Apas di sini hari ini Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tawau Julius John Stephen berkata kejadian dipercayai bermula kira kira 4 40 petang dan pihaknya mene...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Jarak Antara Dua Pintu Syurga

Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord