Kerjaya Sebagai Social Media Influencer


Salah satu perkara baik yang datang bersama dengan berkembangnya penggunaan media sosial di negara kita ini ialah, ia membuka satu peluang baru kepada mereka-mereka yang masih belum ada kerja tetap untuk mendapatkan pendapatan.
 
Kalau anda masih melihat laman sosial media sebagai tempat untuk bersosial dan membuang masa semata-mata, maka itulah yang anda bakal perolehi.
 
Sedangkan jika anda perhalusi, laman media sosial sebenarnya membuka peluang kepada semua orang untuk hasilkan pendapatan sampingan ataupun pendapatan sepenuh masa.

Satu kerjaya yang sebelum ini tak pernah ada, kini mula diwujudkan apabila penggunaan media sosial semakin meluas dinegara kita. Kerjaya yang dimaksudkan adalah sebagai social media influencer.
 
Kalau kita rujuk kepada laman web carian kerja, maukerja.my disana juga terdapat banyak iklan kerja kosong yang berkaitan dengan media sosial.
 
Anda boleh lihat di halaman ini.
 
Dibawah ini pula adalah salah satu contoh kerja kosong yang berkaitan dengan kerja-kerja pengurusan akaun media sosial.


Kerja seperti ini boleh dapat gaji sekitar RM2,500 ke RM4,000 dalam sebulan. Kalau tanya pada saya, jumlah ini agak lumayan.
 
Tapi itu cerita tentang kerja sebagai pengurus akaun media sosial. Apa yang saya nak cerita adalah tentang social media influencer. Ianya hampir sama, tapi ada beberapa perbezaannya. Kalau ada satu persamaan yang ketara sekalipun ialah, kedua-duanya bekerja menggunakan platform media sosial.
Baca juga: Senarai kerja popular untuk pelajar lepasan SPM dan yang baru menamatkan pengajian di universiti
 
Tak minat nak bekerja dengan orang lain? Bagi mereka yang mempunyai jiwa seorang freelancer, yang sangat mementingkan kebebasan dalam suasana kerja, ini adalah salah satu jalan yang anda boleh ambil untuk wujudkan pendapatan anda sendiri. 
 
Tak perlu tunggu orang lain tawarkan job untuk jadi social media influencer.
Tak perlu nak tulis resume dan hantar kepada mana-mana syarikat dan tunggu di temuduga untuk mulakan kerja ini.
 
Apa yang lebih diperlukan adalah anda mempunyai minat yang mendalam terhadap sesuatu topik atau perkara (boleh juga guna istilah niche) kemudian anda mula menghasilkan karya-karya yang bertepatan dengan topik tersebut.
 
Macam susah nak faham ke?
 
Ok saya ambil contoh. Katakanlah anda merupakan seorang peminat dan pencita kucing. Apa yang anda boleh buat pada peringkat permulaan adalah seperti ini.
1. Kumpul banyak-banyak video menarik tentang kucing dan siarkan di akaun media sosial anda.
2. Berikan nasihat serta tips-tips penjagaan kucing
3. Kongsikan tentang penyakit-penyakit lazim yang sering dihidapi oleh kucing
4. Bincangkan topik-topik seperti “patut atau tidak mandulkan kucing” dan lain-lain topik
5. Boleh tulis review mengenai makanan kucing. Mungkin ada beberapa ekor kucing yang anda khaskan untuk makan satu jenama sahaja.
6. Tunjukkan video kucing anda bermain dengan permainan tertentu
 
Apabila anda konsisten buat benda yang sama, lama kelamaan posting yang anda lakukan di media sosial akan mula disedari oleh peminat dan pencinta kucing yang lain. Pada masa itu, posting anda akan mula dapat like, share dan mungkin akan ada beberapa posting yang mula jadi viral.
 
Sampai satu tahap, anda akan mula mendapat pengikut dan ada dalam kalangan pengikut anda nanti yang akan jadi peminat setia. Mereka ini mempercayai dan yakin dengan setiap apa yang anda katakan dan mereka akan ikut segala perkara yang anda syorkan pada mereka.
 
Kalau anda kata, jenama makanan kucing Royal Canin ini bagus, mereka akan ikut recommendation dari anda dan mereka juga akan jadi pengguna jenama produk yang sama untuk kucing-kucing kesayangan mereka. Adakah semudah itu mereka akan percaya pada anda?
 
Sudah tentu la tidak. Kepercayaan itu dibina berdasarkan kepada aktiviti yang anda biasa buat di media sosial. Aktiviti tersebut adalah seperti mana yang anda lakukan iaitu beri nasihat, tips penjagaan, dan sebagainya.
 
Apabila pengikut anda melihat yang anda mempunyai kepakaran dan seorang yang memang serba tahu mengenai aspek penjagaan kucing, maka dari situ kepercayaan itu akan dibina. Kalau anda seorang yang rajin menjawab pertanyaan dan selalu ada interaksi dengan pengikut anda, maka disitu akan menguatkan lagi kepercayaan tersebut.
 
Bila dah wujud kepercayaan, maka lebih mudah untuk anda mempengaruhi pengikut anda untuk buat seperti mana yang anda mahu mereka buat.
 
Fokus untuk bina kepercayaan Peringkat permulaan, ini adalah perkara yang penting. Dapatkan kepercayaan dan pengikut di media sosial. Apabila kepercayaan itu dah mula terbina, dan anda juga telah mempunyai hubungan yang baik dengan pengguna media sosial yang lain, pada waktu itu proses untuk menghasilkan pendapatan jadi lebih mudah.
 
Untuk aspek penjanaan pendapatan ini, ia boleh datang melalui kerja-kerja mempromosikan produk tertentu yang menawarkan program affiliate, jual produk sendiri, buat personal coaching, atau mungkin anda jalinkan kerjasama dengan pemilik bisnes untuk buat posting review berbayar.
 
Ya, ini memang satu proses yang agak lama dan panjang.
 
Bukan mudah nak bina kepercayaan. Nope, ianya sebenarnya sangat susah dan merupakan satu proses yang agak leceh dan makan masa yang lama.
 
Itu sebabnya, kebanyakkan pemilik bisnes lebih mudah membayar mana-mana individu yang mempunyai follower yang ramai dan yang sudah mendapat kepercayaan untuk buatkan kerja-kerja pemasaran bagi pihak pemilik bisnes tu tadi.
 
Lagi ramai follower, lagi tinggi tahap kepercayaan, maka lagi tinggi bayaran yang boleh diminta.
 
Berbaloi ke nak bayar social media influencer ini? Bergantung kepada siapa yang anda pilih. Mungkin nanti saya akan tulis pula topik mengenai jenis-jenis dan kategori social media influencer. Dari situ anda bolehlah buat keputusan sama ada berbaloi atau tidak bayar mereka ini untuk buat kerja bagi pihak anda.
 
Setiap influencer ada karekter dan cara kerja yang tersendiri. Misalnya, sesetengah individu yang bergelar influencer lebih pentingkan untuk dapatkan jumlah tontonan dan share yang banyak. Mereka sanggup buat apa sahaja, termasuk aksi yang memalukan sehingga mengundang kontroversi semata-mata untuk dapatkan jumlah tontonan yang banyak.
 
Pada ketika ini, anda juga patut fikirkan adakah tindakan influencer seperti itu, akan memberikan impak yang negatif atau positif pada jenama anda. Mereka ini ibarat duta kecil yang membawa jenama anda. Kalau individu tersebut membuat aksi lucah atau erotik ketika mempromosikan produk anda, adakah ianya akan beri impak positif atau negatif di kemudian hari?
 
Macam mana kalau nasib tak baik, netizen buat kempen untuk boikot influencer tu termasuk setiap jenama yang pernah dia promosikan? Ha… benda ini kena fikir-fikirkan juga ya.
 
Jadi seorang yang memilih sebelum setuju nak terima produk untuk dipromosikan Katakanlah, satu produk anda caj RM1,000 kalau nak dipromosikan di akaun media sosial milik anda. Banyak juga tu kan.
 
Bagaimana kalau anda ada tawaran untuk mempromosikan 100 produk? Wow! Dah boleh dapat RM100,000 tu!
 
Lagi banyak produk yang dipromosikan, kan lagi tinggi income yang boleh dihasilkan. Kalau ikut formula macam tu, memang la betul. Lagi banyak produk kita promote, lagi banyak duit yang kita boleh hasilkan.
 
Tapi kena ingat, sebagai seorang influencer, aset kita yang sebenar bukanlah berapa banyak follower yang kita ada, sebaliknya berapa banyak follower yang percayakan kita.
 
Seorang social media influencer yang ada 1,000 orang follower yang betul-betul percaya pada diri dia lebih mudah untuk buat duit dan lebih berjaya berbanding seorang influencer yang ada 100,000 follower tapi tak mendapat kepercayaan.
 
Maklum sajalah, follower ni boleh dibeli. Ia mungkin sebenarnya adalah robot dan bukan dimiliki oleh orang sebenar.

Ataupun kalau orang betul sekalipun, pemilik akaun mungkin orang dari luar negara yang sebenarnya tak faham sepatah haram pun apa yang kita tuturkan dalam Bahasa Melayu.
 
Kepuasan apabila menjadi seorang Social Media Influencer Anda boleh menjadi seorang ejen perubahan. 
 
(1) Anda boleh jadi seseorang yang membantu mengubah corak politik dan tampuk pimpinan negara.
(2) Anda boleh bantu ubah kehidupan seorang usahawan yang biasa-biasa jadi seorang yang luar biasa dengan mempopularkan jenama dan perniagaan miliknya.
(3) Anda boleh bantu ringankan beban orang susah dengan mengutip dana untuk mereka yang layak dibantu
 
Senang cerita, apa yang anda boleh fikirkan, perkara tersebut boleh dilakukan. Gunakan kelebihan yang ada untuk buat perkara yang baik, In Shaa Allah hasilnya juga akan jadi baik.
 
 
The post Kerjaya sebagai Social Media Influencer appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/kerjaya-sebagai-social-media-influencer/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jadi Ibu Hamil Biasa Aja Itu Nggak Dosa Nggak Perlu Harus Ikut Ikutan Yang Ada Di Social Media

Jadi Ibu Hamil Biasa Aja Itu Nggak Dosa Nggak Perlu Harus Ikut Ikutan Yang Ada Di Social Media

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 335 hits
Jangan gampang latah sama apa yang lagi populer di Instagram ya bumil Kesehatanmu lo SemuaBisaJadiPenulis
Need To Lift The Quality Of Our Social Media Users

Need To Lift The Quality Of Our Social Media Users

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 250 hits
Legislating new laws alone is not enough to check the circulation of derogatory and inflammatory remarks on the social media Web users themselves must exercise some degree of self restraint Sin Chew DailyCommunication and multimedia ministe...
Social Media Abuse Mcmc Raids 11 Locations In Several States

Social Media Abuse Mcmc Raids 11 Locations In Several States

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 136 hits
Eleven locations in several states were raided by the Malaysian Communications and Multimedia Commission in an effort to curb abuse of social media in the country Raids with police support were carried out in Putrajaya Petaling Jaya Perai a...
Tony Fernandes Quits Facebook Citing Social Media Hate

Tony Fernandes Quits Facebook Citing Social Media Hate

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 298 hits
AirAsia Group Bhd CEO Tony Fernandes says he is a big fan of social media but he had to think hard about whether to remain on Facebook after the live streaming of the mass shooting in New Zealand SINGAPORE AirAsia Group Bhd CEO Tony Fernand...
Hans Isaac Kesal Fazura Dedah Mesej Kepada Media

Hans Isaac Kesal Fazura Dedah Mesej Kepada Media

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 480 hits
Berikutan permintaan Fazura menggesa Datuk Hans Isaac memohon maaf diatas tuduhan membawa suami Fattah Amin sebagai gandingan penyampai anugerah FFM Sabtu lalu The post appeared first on
4867 Sidang Media Kempen Beli Produk Muslim Menara Kl 2 4 19

4867 Sidang Media Kempen Beli Produk Muslim Menara Kl 2 4 19

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 301 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Gerakan Pembela Ummah hari ini melancarkan Kempen Beli Produk Muslim Kempen berterusan itu bertujuan untuk menggalakkan ekonomi Muslim selain mengetengahkan produk dan perkhidmatan muslim di Malaysia Ke...
4 Tips Orang Terkaya Dunia Kelola Media Sosial Untuk Raup Kekayaan

4 Tips Orang Terkaya Dunia Kelola Media Sosial Untuk Raup Kekayaan

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 184 hits
Kylie Jenner baru saja dinobatkan sebagai orang terkaya dunia oleh Majalah Forbes Berusia 21 tahun Kylie memecahkan rekor sebagai orang terkaya paling muda sejauh ini Dia adalah selebritas dengan pengikut di Instagram terbanyak sekitar 130 ...
Kes Src Najib Mahkamah Sediakan 100 Pas Untuk Media

Kes Src Najib Mahkamah Sediakan 100 Pas Untuk Media

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 370 hits
Sebanyak 100 keping pas telah disediakan untuk pengamal media tempatan dan antarabangsa yang akan membuat liputan perbicaraan kes yang dihadapi bekas perdana menteri Najib Razak membabitkan dana SRC International Sdn Bhd di Mahkamah Tinggi ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan