Kerjasama Pas Umno Ph Perlu Cemas




PENYATUAN dua parti Melayu terbesar dengan menandatangani piagam dalam Himpunan Penyatuan Ummah kelmarin tidak boleh dilihat sebagai satu peristiwa yang remeh atau tidak signifikan. Pakatan Harapan (PH) harus menerima peristiwa ini dengan cemas dan melakukan segala yang perlu jika mahu terus berkuasa atau tersungkur menjadi parti pemerintah untuk satu penggal sahaja.
Beberapa kenyataan PH yang memperlekehkan kerjasama ini mungkin hanyalah satu helah psikologi kepada ahli-ahli PH dan rakyat amnya yang semakin kecewa dengan persembahan PH yang sebelum ini menampilkan diri mereka sebagai alternatif yang membawa harapan baru. Adalah harapan saya supaya PH tidak termakan dengan propaganda mereka sendiri dan melakukan segala yang perlu untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap agenda dan manifesto yang membawa mereka kepada kejayaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).
Sejarah kerjasama UMNO-Pas
Dari aspek sejarahnya, kerjasama UMNO dan Pas bukannya sesuatu yang mustahil memandangkan Pas lahir dari perut UMNO. Pas sebenarnya ditubuhkan atas inisiatif ulama-ulama dalam UMNO yang cuba mengisi ruang kerana tiadanya wadah Islam dalam UMNO. Sebenarnya Bahagian Agama UMNO di bawah kepimpinan Ahmad Fuad Hassan telah menganjur satu muktamar ulama-ulama Islam pada 21 hingga 22 Februari 1950 di Muar, Johor dan diikuti dengan Persidangan Persatuan Ulama-ulama Se-Malaya yang kedua yang berlangsung pada 23 Ogos 1951 yang melahirkan Pertubuhan Ulama Se-Malaya. Akhirnya Persatuan Ulama Se-Malaya menjadi Pas apabila seorang bekas anggota Hizbul Muslimin, Uthman Hamzah mencadangkan namanya dipinda kepada Pertubuhan Islam Se-Malaya (Pas). Ahmad Fuad juga merupakan Presiden Pas yang pertama.
Maka, adalah tidak mengejutkan apabila dua parti ini dapat bersatu atas nama Perpaduan Ummah, iaitu sesuatu yang susah dicabar oleh mana-mana orang Islam kerana Perpaduan Ummah dari konsepnya adalah sesuatu yang diharapkan sebagai kehendak agama. Rakyat di peringkat akar umbi juga mahukan supaya orang Islam dapat bersatu walaupun pada realitinya wujud pelbagai pecahan dan mazhab politik yang berbeza dalam kalangan orang Islam sendiri mahupun agama-agama lain di negara kita.
Namun, apa kita perlu faham adalah zaman kerjasama antara UMNO dan Pas yang pertama adalah selepas Peristiwa 13 Mei 1969, iaitu selepas Pilihan Raya Umum 1969 di mana Parti Perikatan hilang majoriti dua pertiga buat pertama kalinya dalam Parlimen. Selepas Darurat tahun 1969, Presiden Pas masa itu, Mohd. Asri Muda mengumumkan pada Januari 1972, selepas rundingan dengan UMNO, bahawa Pas akan menyertai gabungan Perikatan yang kemudiannya ditukar nama kepada Barisan Nasional (BN). Justifikasi utama Mohd. Asri untuk bergabung dengan UMNO adalah, selepas rusuhan kaum 1969, perpaduan Melayu amat penting dan ini memerlukan kerjasama antara dua parti politik etnik Melayu.
Jika kita menilai keputusan untuk penggabungan UMNO-Pas pada hari ini, matlamatnya tidak banyak berubah, iaitu dalam suasana UMNO hilang kuasa pada hari ini, maka ada kepentingan untuk mereka bersama. Ini adalah matlamat politik untuk mengambil alih kuasa politik. Matlamatnya tidak banyak berbeza pada awal 1970-an, kecuali pada masa itu UMNO masih berkuasa dan merupakan gabungan yang lebih kuat. Hari ini senario mungkin lebih condong kepada Pas di mana Pas boleh dilihat sebagai rakan kongsi setaraf (equal partner) berbanding dengan senario 1970-an di mana pada masa itu Pas dilihat sebagai rakan kongsi ‘junior’ kepada UMNO. Zaman kedua-dua parti etnik melayu ini bersatu adalah pada zaman krisis, baik tahun 1969 mahupun 2019, maka kerjasama ini harus dilihat sebagai situasi menang-menang (win-win situation) untuk kedua-dua parti ini.
*Jangan lempar batu jika anda tinggal di rumah kaca*
Orang di rumah kaca tidak harus melempar batu. Ini adalah nasihat kepada PH. Apabila Lim Kit Siang bertanya siapakah yang bakal menjadi Perdana Menteri jika gabungan parti Melayu Islam ini menang, ia seperti mendorong kita bertanya, adakah Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menggantikan Tun Dr. Mahathir Mohamad?
Persoalan mengenai Perdana Menteri merupakan satu krisis yang wujud dalam PH, di mana misteri sama ada Anwar akan menggantikan Dr. Mahathir terus menjadi bahan yang boleh menimbulkan perpecahan dalam PH, malah konflik perpecahan utama dalam PKR juga adalah persoalan yang hangat didebat oleh seluruh rakyat. Maka, kata pepatah sebagai nasihat kepada Kit Siang adalah jangan lempar batu jika anda tinggal dalam rumah kaca.
Satu lagi sikap yang memperlekehkan kerjasama antara UMNO dan Pas adalah melihatnya sebagai sesuatu yang tidak akan bertahan lama kerana mereka mempunyai agenda yang berbeza. Dr. Mahathir mengatakan bahawa Pas masih belum tarik balik perkataan kafir terhadap UMNO. Jika PH mempersoalkan kenapa UMNO dan Pas dapat bergabung apabila satu masa dulu Pas pernah melabel UMNO sebagai kafir, maka persoalan yang sama ada jawapannya dalam pengalaman kerjasama dalam PH sendiri. Tiada sesiapa yang dapat meramalkan sebelum ini bahawa Kit Siang, Mohamad Sabu dan Anwar boleh bersama Dr. Mahathir dalam barisan yang sama. Jika mereka ini dapat bersama, mengapa pula UMNO dan Pas tidak boleh bersama? Pernah dikatakan dan diingatkan banyak kali bahawa dalam politik tidak ada musuh dan kawan yang berkekalan.
*PH ada tugas berat untuk memenangi hati rakyat*
Satu masalah utama dalam PH adalah mereka tidak menunaikan janji manifesto mereka yang begitu popular, sebaliknya mereka terjerumus dalam isu-isu yang tidak popular. Contohnya isu-isu seperti ICERD, Statut Rom, Khat, kereta nasional ketiga dan lain-lain lagi yang sebenarnya tiada dalam Manifesto PH dan tidak ada rakyat yang mendesak mereka untuk berbuat demikian, tetapi mereka sendiri yang menimbulkannya dan kini mengalami padahnya. Sementara isu-isu popular seperti memansuhkan tol, membantah Lynas, menghapuskan PTPTN yang merupakan isu-isu utama yang dijanjikan sudah dibuat pusingan U pula.
Intipati utama janji-janji Manifesto PH seperti menangani kenaikan kos sara hidup, mengurangkan kuasa Perdana Menteri, melawan rasuah dan menghapuskan monopoli dalam industri seperti Bernas dan Astro, memang ada dilakukan. Walaupun PH ada membawa sedikit faedah kepada rakyat dalam isu seperti Skim MySalam dan membina rumah mampu milik, namun usaha-usaha ini masih belum nampak keberkesanannya dan dikaburkan oleh isu perkauman dan agama yang menjadi agenda utama. Kronisme masih diamalkan, dan siapa yang berani kata kuasa Perdana Menteri sudah dikurangkan?
Selain itu, rakyat yang berpendapatan rendah terus merana. Rumah mampu milik tidak mampu dibeli oleh mereka. Pekebun kecil mendapat pendapatan yang rendah, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) secara senyapnya mengurangkan beberapa faedah yang ada sebelum ini, Skim Pencen kepada penjawat awam akan dihentikan pada masa depan. Ramai pekerja yang sebelum ini merupakan pekerja tetap dengan jaminan kerja menjadi pekerja kontrak dengan gaji minimum dan tiada jaminan kerja. Graduan susah mendapat pekerjaan dan lain-lain lagi.
Apa yang PH harus fokus sekarang adalah bagaimana memenangi hati rakyat biasa, terutamanya golongan pekerja, petani, pekebun kecil dan nelayan. Dasar PH yang tidak membantu golongan majoriti rakyat amat merungsingkan.
Lebih 40 peratus ekonomi Malaysia dikawal oleh syarikat berkaitan kerajaan (GLC), maka kerajaan mempunyai kepentingan dan kawalan terus dalam ekonomi, namun gaji pekerja tidak naik berbanding dengan gaji jawatan tertinggi dalam GLC. Gaji CEO GLC sebulan terlalu tinggi dan tidak menampakkan kesungguhan PH untuk mengurangkan jurang gaji. GLC juga mengawal hospital dan pendidikan swasta di samping mengenakan kos dan harga tinggi, manakala rakyat menanggung hutang tinggi untuk belajar dan mendapat rawatan. Kini kerajaan mahu membantu syarikat hartanah menjual rumah mewah pula.
Kerajaan PH nampaknya seperti lebih mengutamakan golongan korporat kerana cukai korporat dan cukai lain yang dicadangkan terhadap golongan maha kaya tidak mahu diimplementasi, dan pada masa yang sama pelbagai polisi penjimatan dilakukan dan biasanya akan disalahkan jika dilakukan oleh kerajaan yang sebelum ini. Rakyat sudah bosan dengan alasan yang menuding jari kepada kerajaan yang sebelum ini kerana PH menjanjikan langit dan bintang dalam manifestonya.
*Rumusan*
Parti Sosialis Malaysia (PSM) pernah mengatakan bahawa jika PH ingin menggerakkan negara kita ke hadapan, maka status ekonomi dan kaum tidak harus lagi dihubungkaitkan. Ia harus mengubah pendekatan untuk memastikan semua rakyat Malaysia daripada golongan B40 menjadi penerima faedah tindakan afirmatif; memastikan program yang membantu Melayu T20 tidak merugikan B40; memastikan program yang efektif dilaksanakan untuk membina kapasiti perusahaan kecil dan sederhana (PKS); memastikan keseimbangan etnik yang lebih baik dalam perkhidmatan awam; dan memastikan pemikiran ekonomi neoliberal tidak menghalang usaha membentuk jaringan kebajikan yang komprehensif untuk semua rakyat Malaysia.
PH masih terus dengan acuan BN walaupun membuat sedikit perubahan kosmetik. Maka tidak hairanlah apabila ada orang menggelarnya sebagai BN 2.0.
Sokongan yang semakin meningkat kepada UMNO dan PAS hari ini sebenarnya adalah keluhan rakyat yang susah untuk menyara kehidupan harian. Keluhan rakyat ini dirasai oleh semua kaum, namun mereka dipesongkan oleh agenda perkauman sempit. PH perlu menangani isu ini dengan mencari penyelesaian ekonomi berlandaskan prinsip membantu semua yang memerlukan. Kenyataan Pemuda PH yang berkata bahawa tugas PH adalah untuk berkhidmat kepada rakyat dan tidak dipesong oleh Himpunan Perpaduan Ummah adalah pandangan yang munasabah. PH harus mengambil posisi menghormati musuh politiknya dan tidak sama sekali berfikir rakyat itu bodoh. Kerjasama UMNO-Pas kini sudah masuk ke tahap baru dan cabaran ini sama sekali tidak boleh diketepikan, diremehkan atau diperlekehkan. PH tiada pilihan lain kecuali kena bekerja lebih keras untuk menawan semula hati rakyat.
Utusan




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/15/kerjasama-pas-umno-ph-perlu-cemas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hpu914 Kerjasama Pas Umno Belum Bincang Bahagi Kerusi Tuan Guru Haji Hadi Awang

Hpu914 Kerjasama Pas Umno Belum Bincang Bahagi Kerusi Tuan Guru Haji Hadi Awang

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 371 hits
Kerjasama PAS dan Umno yang dimeterai hari ini belum beralih kepada perbincangan mengenai pembahagian kerusi pada pilihan raya umum ke 15 nanti Bercakap pada sidang media di akhir Himpunan Penyatuan Ummah hari ini Presiden PAS Abdul Hadi Aw...
Hpu914 Tuan Guru Haji Hadi Tolak Dakwaan Kerjasama Pas Umno Perkauman Jamin Bela Semua Kaum

Hpu914 Tuan Guru Haji Hadi Tolak Dakwaan Kerjasama Pas Umno Perkauman Jamin Bela Semua Kaum

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 436 hits
PAS menolak tuduhan kononnya kerjasama politik parti itu dengan Umno menjadikan pakatan yang terbentuk bersifat rasis dan menolak kaum lain Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata jika Umno dan PAS mengamalkan sikap perkauman maka kaum lain t...
Kerjasama Pas Umno Bukan Penyatuan Tapi Pecahbelah Ummah

Kerjasama Pas Umno Bukan Penyatuan Tapi Pecahbelah Ummah

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 319 hits
Kerjasama Pas Umno Bukan penyatuan tapi pecahbelah ummah Oleh September 14 Kerjasama atau taawun siyasi Pas Umno yang dimeterai hari ini hanya bertujuan untuk meraih imej politik kedua kedua parti pembangkang itu dan tiada kaitan dengan pen...
Kerjasama Umno Pas Humban Negara Ke Jurang Perkauman Kerjasama Umno

Kerjasama Umno Pas Humban Negara Ke Jurang Perkauman Kerjasama Umno

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 240 hits
Kerjasama Umno Pas humban negara ke jurang perkaumanOleh September 13 2019Kerjasama Umno Pas yang akan termeterai esok dijangka akan menekan suasana sosio politik Malaysia ke arah yang lebih parah Pemerhati politik berkata negara akan diher...
Pas Juga Kafir Apabila Kerjasama Dengan Umno Dr Mahathir

Pas Juga Kafir Apabila Kerjasama Dengan Umno Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 284 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad secara sinis meminta Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik kenyataan bahawa UMNO kafir sebelum kedua dua parti itu menjalinkan kerjasama atau memeterai piagam Sabtu ini Kata Pengerusi...
Kerjasama Pas Umno Kehendak Hadi Tidak Perlu Guna Nama Nik Aziz

Kerjasama Pas Umno Kehendak Hadi Tidak Perlu Guna Nama Nik Aziz

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 782 hits
Faiz Zainudin KUALA LUMPUR Umno dan PAS tidak sepatutnya menggunakan nama bekas muryidul am PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai cagaran kepada penyatuan politik 2 parti itu kata Khalid Samad Pangarah Komunikasi Amanah itu berkata PAS sepatut...
Tergugatkah Negara Dengan Kerjasama Umno Pas Dr Zambry

Tergugatkah Negara Dengan Kerjasama Umno Pas Dr Zambry

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 228 hits
SEMAKIN banyak serangan yang dilakukan terhadap kerjasama UMNO dan PAS yang akan termeterai pada 14 9 2019 Semua kritikan dari kumpulan parti yang memerintah dan gerakan NGO tertentu serta penulis kolumnis di portal berita sosial media meng...
Sokongan Melayu Islam Tidak Cukup Jayakan Kerjasama Umno Pas Kata Khaled

Sokongan Melayu Islam Tidak Cukup Jayakan Kerjasama Umno Pas Kata Khaled

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 352 hits
OLEH ALIFF FIKRI AZIZDatuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata sesiapa yang mendakwa kerjasama tersebut hanya tentang Melayu dan Islam jelas tersasar Foto oleh Hari AnggaraKUALA LUMPUR 15 Sept Gabungan Umno PAS memerlukan sokongan seluruh ra...
Kerjasama Umno Dan Pas Adalah A Done Deal Tok Mat

Kerjasama Umno Dan Pas Adalah A Done Deal Tok Mat

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 297 hits
UMNO Pas melangkah maju KERJASAMA UMNO PAS telah dimeterai secara rasmi pada Sabtu lepas Sebelum pemeteraian itu berlaku banyak sekali reaksi daripada pelbagai pihak terutamanya beberapa pemimpin utama Pakatan Harapan Berbagai label yang di...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened