Kerjasama Lotus Mfz Unimap Lonjak Kemajuan Teknologi Solar Photovoltaic



ARAU, 13 Januari - Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) mengorak langkah ke hadapan ke arah perkembangan kemajuan teknologi solar photovoltaic (PV) menerusi kerjasama dengan Lotus MFZ Green Tech (M) Sdn Bhd (LOTUS MFZ).

Kerjasama itu termeterai menerusi Memorandum Perjanjian Persefahaman antara UniMAP yang diwakili oleh Naib Canselornya, Profesor Dr. Zaliman Sauli manakala LOTUS MFZ diwakili Ketua Pengarah Eksekutif, Asmadi Tu.

Naib Canselor UniMAP, Profesor Dr. Zaliman Sauli berkata, usaha tersebut merupakan satu inisiatif proaktif yang diambil Lotus MFZ dalam usaha pembangunan dan penyelidikan bidang teknologi hijau bersama pihak UniMAP.

Menerusi kerjasama itu juga katanya, UniMAP akan sentiasa berusaha untuk menyumbangkan kepakaran ilmu dan teknologi kepada Lotus MFZ melalui penyelidikan jangka masa pendek dan panjang.

Kerjasama antara kedua-dua pihak tertumpu kepada program pemindahan teknologi dan kebolehpasaran graduan UniMAP selain ke arah kemajuan teknologi khususnya teknologi hijau.

"20 peratus daripada bilangan pelajar ini dapat kita salurkan untuk mengikuti latihan-latihan industri di Lotus Technology dalam bidang-bidang berkaitan dengan Photovoltaic.

"Kita anggarkan dalam masa 3 tahun itu, mungkin di antara 80 hingga 120 orang," katanya selepas Majlis Menandatangani Memorandum Perjanjian Persefahaman bersama Ketua Pengarah Eksekutif Lotus MFZ, Asmadi Tu di Kampus UniMAP, Pauh Putra.

Sementara itu, Ketua Pengarah Eksekutif Lotus MFZ, Asmadi Tu berkata, sebagai sebuah syarikat solar photovoltaic yang pertama di Perlis, Lotus MFZ bertekad memperluaskan pemasangan teknologi solar dan penglibatan pelajar UniMAP sebagai peluang meningkatkan kemahiran serta pengetahuan berkaitan teknologi solar.

"Kebolehpasaran pelajarlah untuk kita ketengahkan sebagai satu produk yang terbaik supaya mereka berada di bidang pekerjaan yang sebenar.

Mereka dapat implikasikan benda ini. Jadi itu yang kita hendak ambil pelajar. Apa benefit yang Lotus dapat, supaya kita dapat mengurangkan peningkatan tenaga elektriklah, penjimatan tenaga yang kita boleh bantu pihak UniMAP," katanya.

Menurut beliau lagi, lebih banyak kerjasama untuk kemajuan teknologi dijangka dilaksanakan bersama UniMAP pada masa hadapan dalam meningkatkan indeks matlamat pembangunan mampan negara ke tahap tertinggi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://techsemut.com/kerjasama-lotus-mfz-unimap-lonjak-kemajuan-teknologi-solar-photovoltaic/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mtc Peruntuk Rm800 000 Beli Mesin Teknologi Tinggi

Mtc Peruntuk Rm800 000 Beli Mesin Teknologi Tinggi

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 173 hits
KUALA BERANG 15 Januari Majlis Kayu Kayan Malaysia memperuntukkan RM800 000 tahun ini bagi pembelian mesin mesin berteknologi untuk disumbangkan kepada pemain industri seluruh negara Pengerusinya Norrida Yusoff berkata insentif tersebut bag...
Erick Thohir Target 20 Persen Pegawai Bumn Paham Teknologi Di 2024

Erick Thohir Target 20 Persen Pegawai Bumn Paham Teknologi Di 2024

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 171 hits
Menurut Erick hal tersebut merupakan bagian konsisten terkait transformasi BUMN yang dipastikan menjadi kongkret
Teknologi Blockchain Halang Pendua Sijil Vaksinasi

Teknologi Blockchain Halang Pendua Sijil Vaksinasi

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 145 hits
BH ONLINE KUALA LUMPUR Sijil vaksinasi COVID 19 di aplikasi MySejahtera tidak boleh diduplikasi kerana ia menggunakan teknologi blockchain yang menjamin ketulenan sijil itu Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba bagaim...
Ketagihan Teknologi Kini Jadi Wabak

Ketagihan Teknologi Kini Jadi Wabak

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 225 hits
HARI ini kita dapat lihat di mana dan sesiapa sahaja terlalu asyik menggunakan telefon pintar tanpa mempedulikan sekeliling mereka Berdasarkan pengalaman saya sendiri ketika berada di kedai makan dengan keluarga yang sepatutnya menjadi mome...
Rosmah S Appeal To Nullify Solar Corruption Case On March 24

Rosmah S Appeal To Nullify Solar Corruption Case On March 24

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 142 hits
Rosmah Mansor s final appeal to nullify her corruption trial linked to the Sarawak RM1 25 billion solar hybrid energy project will be heard by the Federal Court on March 24 The apex court fixed the hearing date following today s mention of ...
Xl Dan Cisco Terapkan Pemanfaatan Teknologi Cuto

Xl Dan Cisco Terapkan Pemanfaatan Teknologi Cuto

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 111 hits
PT XL Axiata Tbk dan Cisco bekerja sama dalam hal penerapan teknologi baru pada jaringan XL Axiata Melalui kerja sama ini pemanfaatan teknologi Cisco Ultra Traffic Optimization akan diterapkan pada jaringan 4G XL Axiata
Dengar Pandangan Jurutera Pakar Ini Tentang Teknologi Rfid

Dengar Pandangan Jurutera Pakar Ini Tentang Teknologi Rfid

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 121 hits
1 Isu utama pada hemat saya bukannya berkaitan isu isu teknikal sepertimana yang banyak dibicarakan oleh para netizen sebaliknya isu kerahsiaan dan keselamatan siber 2 Syarikat saya bekerja pernah cuba untuk menggunakan teknologi ini di pin...
Ahli Pkr Sujud Syukur Pejuang Tak Mahu Kerjasama Pkr Dan Anwar

Ahli Pkr Sujud Syukur Pejuang Tak Mahu Kerjasama Pkr Dan Anwar

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 145 hits
Alhamdulillah Semua warga Keadilan wajib sujud syukur mendengar berita baik ini iaitu Pejuang tidak mahu bersama Anwar dan Keadilan Jap pernah ke Keadilan melamar Pejuang Atau hang yang perasan dan syok sendiri Betul Anwar melewati zamannya...
Icanvas Dan Maestro Swiss Jalin Kerjasama

Icanvas Dan Maestro Swiss Jalin Kerjasama

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 90 hits
iCanvas sebuah unit perniagaan baharu oleh iMedia yang memfokuskan kepada penyelesaian digital kreatif hari ini mengumumkan telah menandatangani perjanjian dengan Swiss Maestro iaitu pemilik jenama coklat Vochelle untuk menguruskan media so...
Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

Jom Heboh Edisi Raya Putrajaya

Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking