Keris Diberi Nafas Baru Di Kota Kosmopolitan Singapura


Tahukah anda kini wujud apa yang dipanggil 'Keris Singapura'?

Seorang tokoh keris tempatan pula pernah menempah sebilah keris baru berharga S$30,000 untuk dijadikan warisan turun temurun.

Keris sudah berusia ratusan tahun, malah mungkin lebih 1,000 tahun, dalam dunia Melayu.

Dengan ciptaan dunia Melayu dan Nusantara ini dijulang sebagai suatu adikarya dan warisan kemanusiaan UNESCO pada 2005, keris mungkin akan hidup 1,000 tahun lagi.

Di kota kosmopolitan Singapura, senjata dan 'pakaian' Melayu ini juga terus rancak diberi nyawa dengan adanya pencinta keris seperti Encik Khairi Johari.

Pengumpul dan tokoh keris Singapura ini mempunyai lebih 700 bilah keris dalam koleksinya.

Yang pasti, ketinggian ilmu sains, falsafah dan lambang peradaban Melayu yang terdapat pada keris itulah yang menjadikannya seorang pejuang keris.

"Dalam pembuatan keris itu sendiri, memang mempunyai banyak unsur-unsur saintifik moden. Jika kita menelitinya dan memperhatikan cara pembuatannya dan kita mengaplikasikan ilmu-ilmu sains moden dari segi ilmu 'metalogy' - ilmu besi, suhu panas, bagaimana ia membentuk, dan juga mencerminkan kekuatan sesuatu bilah keris.

"Setiap bahagian perlengkapan keris ini mempunyai bahagian-bahagian sangat unik, dan jika kita mengaplikasikan kaedah-kaedah formula matematik seperti 'pythagoras theorem' dan 'golden ratio', ini sangat-sangat menonjol ada unsur-unsurnya pada keris. Jadi tidak mungkin ini terjadi secara tidak sengaja," kata Encik Khairi yang juga telah membangunkan laman Facebook 'The Keris Collector' untuk memberi maklumat tentang dunia perkerisan.

TEMPAH KERIS S$30,000 UNTUK...
Begitu mendalam minat Encik Khairi kepada keris sehingga mendorongnya membuat suatu pelaburan cukup besar untuk menempah khas sebilah keris baru dari Kelantan, Malaysia dengan kos S$30,000. Keris yang ditempah pada 2007 itu adalah yang termahal dalam koleksinya.

"Saya anggap ini sebagai satu seni yang bakal saya wasiatkan pada keturunan saya. Salah satu uniknya keris ini sebab saya perlu menunggu, tiga tahun untuk siap. Dan kedua, tatahnya adalah emas dan batu merah delima, yang kalau diuji dari segi batu permata, grednya adalah 'AAA' dan emasnya jenis 916.

"Satu lagi yang unik jika anda perhatikan, seni pembuatannya itu iaitu jenis seni tebuk. Ia amat halus dan ini bukan digunakan mesin dan digunakan dengan tangan dan juga ketelitian pengukirnya untuk mengukirkan corak bunga-bunga Melayu yang tradisional," jelas bapa kepada tiga orang cahaya mata itu.

Keris berharga itu juga digayakan Encik Khairi semasa hari persandingannya, 10 tahun lalu.

"Bangga saya kongsikan, ini adalah jenis yang pertama yang diciptakan seperti ini. Sebab sebelum ini, memang tidak ada contoh seperti ini yang pernah diketemui ataupun dibukukan. Sebenarnya keris ini, niat saya tempuh sebagai satu lambang pembaharuan."

Seorang lagi tokoh keris tempatan ialah Syed Adni Aljunied. Pemilik kedai barangan antik Malay Art Gallery ini sudah lebih 20 tahun menjadi pengumpul dan penjual keris.

Dalam soal keris, beliaulah antara pakar rujuk utama di Singapura.

Antara keris di dalam koleksinya termasuklah dari jenis-jenis seperti Keris Bugis, Keris Jawa, Keris Melayu, dan Keris Thailand serta Keris Bali yang masih mempunyai pengaruh Hindu dalam reka bentuknya.

UKIR SEJARAH DENGAN CIPTAAN 'KERIS S'PURA'
Syed Adni kini punya satu misi besar mahu memartabatkan Singapura dalam dunia keris - iaitu mencipta apa yang dipanggil 'keris Singapura'.

Hakikatnya, memang tiada keris yang dipanggil 'jenis Singapura' setakat ini.

Jadi usaha Syed Adni itu boleh dianggap suatu percubaan untuk membuat penerobosan baru dalam dunia keris.

Ikon negara - iaitu Merlion - diambil sebagai hulu 'keris Singapura' itu

Diperbuat daripada bahan gentian yang mempunyai corak seperti gading, setiap hulu Merlion itu diukir dengan tangan dan tidak menggunakan mesin.

Menurut Syed Adni, hak cipta 'keris Singapura' itu telah dirasmikan dan pengiktirafan dari pihak-pihak berkuasa juga sudah diperolehi.

Ditanya mengapa 'Merlion' menjadi pilihan untuk membuat hulu keris tersebut, ini jawapan beliau.

"Nasib kita baik, Merlion ini bila kita genggam di tangan kita ini, dia sedap digenggam. Sisik-sisik yang ada di badannya itu membuat kita punya genggaman lebih sedap."

Menurut Syed Adni, beliau sudah menempah 14 keris Singapura ini untuk pelanggannya sejak dua tahun lalu.

Yang pasti, cara pembuatannya mengikut cita rasa tradisional dan kaedah tradisional.

"Keris Singapura ini harus kita memesan mengikut cara lama. Mengikut cara hidup orang itu. Orang itu adalah seorang yang lahir di Singapura. Kemudian dari situ, kita tinjau balik. Apa pekerjaannya, apakah statusnya dalam masyarakat," ujar Syed Adni.

Jelas, apa yang ditunjukkan Encik Khairi dan Syed Adni adalah keberanian: - keberanian untuk menjulang tradisi dengan suatu pembaharuan, berbekalkan cita rasa tinggi mereka, setelah meraih ilmu mendalam dalam dunia keris. - BERITAmediacorp/sy


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/02/keris-diberi-nafas-baru-di-kota.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Satu Satunya Kes Jangkitan Baru Covid 19 Di Singapura Alami Simptom 9 Hari Setelah Pulih Dari Gatal Tekak

Satu Satunya Kes Jangkitan Baru Covid 19 Di Singapura Alami Simptom 9 Hari Setelah Pulih Dari Gatal Tekak

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 177 hits
SINGAPURA Satu kes jangkitan tempatan dicatatkan dalam kalangan 11 kes baru COVID 19 yang dilaporkan di Singapura pada Rabu Kes 60277 itu adalah seorang wanita rakyat Singapura yang bekerja di Aibel iaitu sebuah syarikat yang menawarkan per
Berlainan Agama Tinggal Sebumbung Tidak Halang Sambutan Tahun Baru Cina

Berlainan Agama Tinggal Sebumbung Tidak Halang Sambutan Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 187 hits
KOTA BHARU Empat daripada tujuh anak Koh Kim Keok adalah mualaf namun bagi ibu tunggal berumur 48 tahun itu ia bukanlah masalah besar malah salah seorang daripada anaknya yang beragama Islam itu masih tinggal bersama dengannya Cik Koh berka...
7 Masjid Tidak Dibuka Untuk Solat 5 Waktu Pada Cuti Tahun Baru Cina Muis

7 Masjid Tidak Dibuka Untuk Solat 5 Waktu Pada Cuti Tahun Baru Cina Muis

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 213 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Tujuh masjid tidak akan dibuka bagi solat lima waktu pada cuti umum Tahun Baru Cina namun akan tetap mengadakan solat Jumaat minggu ini pada 12 Feb Perubahan pada operasi masjid masjid itu adalah disebabkan perminta
Usia 0 7 Tahun Bermainlah Dengan Anak Umur 8 14 Disiplinkanlah Mereka Baru Sempurna

Usia 0 7 Tahun Bermainlah Dengan Anak Umur 8 14 Disiplinkanlah Mereka Baru Sempurna

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 205 hits
Waktu kecil anak hanya sekali saja Terlepas momen ini dah tak boleh diulang semula Sebab itulah antara usia 0 7 tahun bermainlah dengan anak Umur 8 14 tahun disiplinkanlah anak Jika ibu bapa rajin meluangkan masa bermain dengan anak ketika ...
Pujilah Isteri Walaupun Dia Hanya Pakai Tudung Baru Rm10 Penuhi Tangki Emosinya

Pujilah Isteri Walaupun Dia Hanya Pakai Tudung Baru Rm10 Penuhi Tangki Emosinya

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 260 hits
Selepas mendirikan rumahtangga kehidupan isteri hanyalah berkisarkan tentang suami dan anak anak Kawan baiknya hanyalah suami serta anak anak Apa yang dia lakukan bukan untuk pujian dari orang luar tetapi cukup hanya dari keluarganya sendir...
Pesakit Boleh Pulang Sehari Selepas Pemindahan Lutut Sepenuhnya Di Bawah Program Baru

Pesakit Boleh Pulang Sehari Selepas Pemindahan Lutut Sepenuhnya Di Bawah Program Baru

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 186 hits
Images KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Para pesakit yang menjalani pemindahan lutut sepenuhnya kini boleh pulang dalam masa sehari selepas pembedahannya di bawah satu program pemulihan yang dipertingkat Buat masa ini merek
Sensitif Asingkan Diri Sejak Ada Adik Baru Mama Jangan Biarkan Anak Sulung Rasa Terpinggir

Sensitif Asingkan Diri Sejak Ada Adik Baru Mama Jangan Biarkan Anak Sulung Rasa Terpinggir

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 366 hits
Kehadiran bayi baru mungkin mengujakan semua ahli keluarga lain tetapi JANGAN LUPA mempersiapkan anak untuk penerimaan adik baru Rasa cemburu dan terpinggir pastinya mampu mengganggu mood anak kecil kita yang sebelum ini sentiasa diberikan ...
Sempena Cny Aku Cuba Menu Baru Golden Butter Cereal Daripada Kfc

Sempena Cny Aku Cuba Menu Baru Golden Butter Cereal Daripada Kfc

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 347 hits
Menu baru dan nampak tempting kena la cuba kan Kali ni KFC bawakan menu baru Golden Butter Cereal yang dikeluarkan khas sempena Chinese New Year Tapi sebenarnya ada satu lagi iaitu Durian Balls tapi yang tu tak sempat rasa lagi Macam biasal...
Pavillion Kini Mempunyai Paparan Ilusi 3d Sempena Tahun Baru Cina

Pavillion Kini Mempunyai Paparan Ilusi 3d Sempena Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 210 hits
Paparan ilusi 3D diperkenalkan tahun lalu di bangunan SMTown COEX Korea Selatan dan telah digunakan pelbagai syarikat untuk mempromosikan produk Teknologi ini memerlukan dua sisi bangunan dilitupi skrin LED untuk menghasilkan ilusi tiga dim...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan