Kerana Rokok Terlupa Isteri Dalam Kedai Psychiatrist Kongsi Pengalaman Lihat Suami Tinggal Isteri Mengandung Masa Makan


Larangan merokok di restoran, premis makanan di negara ini telah dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang telah berkuatkuasa 1 Januari 2019. Rata-rata masyarakat telah sedar akan undang-undang tersebut dan ramai yang mula menghisap rokok di luar kedai makanan dengan jarak yang telah ditetapkan.

Namun, kisah yang dikongsikan oleh Puan Umm Zainab menarik perhatian apabila ada suami yang terlupa bahawa mereka datang bersama isteri untuk makan di kedai makanan dan selepas itu pulang sendiri selepas merokok dan meninggalkan isterinya hanya kerana rokok.
SUAMI BUAT ISYARAT TANDA NAK MEROKOK
Semalam, kami keluar ambil angin. Zainab mahu makan roti canai, jadi setelah bersiar-siar, kami singgah ke restoran nasi kandar untuk minum petang. Di hadapan meja kami, ada pasangan sedang makan nasi kandar (sempat saya jeling dalam pinggan mereka haha).
Belum lagi order kami sampai, lelaki yang duduk bertentangan selesai makan, membasuh tangan, ambil tisu, pulang ke meja, lap mulut, duduk dalam suku minit, lantas keluar dari restoran setelah mencuit bahu pasangannya memberi isyarat tangan yang saya pun tidak faham. Tinggallah wanita itu menghabiskan makanan yang masih berbaki.
Tidak lama kemudian makanan kami tiba. Wanita di hadapan masih sedang makan. Anak-anak saya pun mulai makan. Setelah roti canai separuh dijamah, saya menjeling kembali kepada wanita itu, sudah habis makan nampaknya. Kelihatan resah (I aced my psy posting, and I am a trainee psychiatrist, so I judged people ok).
RESAH TUNGGU SUAMI TAK MASUK KE DALAM KEDAI
Kemudian wanita itu mengambil beg tangannya, melangkah melepasi kaunter bayaran. Seorang pekerja restoran mengekorinya dari belakang. Kecoh seketika.
“Kakak ini makanan belum bayar”.
“Saya nak pergi depan ni je. Nak panggil abang. Tadi dia pi merokok”.
Pekerja restoran terdiam. Wajahnya tidak terlalu berpuas hati. Takut dimarahi majikan barangkali. Saya faham. Bukan salahnya. Wanita itu memang kelihatan seperti mahu pergi terus tadi. Siap mengelek beg tangan. Iyalah bahaya juga meninggalkan beg tangan sembarangan. Takut dicuri orang pula. Malang tidak berbau.
CALL SUAMI MINTA DATANG AMBIL
Lebih kurang seminit kemudian, wanita itu masuk semula. Mejanya tadi sudah dibersihkan. Ada pelanggan lain sudah duduk di sana. Dia merapati kami.
“Encik boleh pinjam power bank tak. Handphone habis bateri. Hendak call suami. Tadi dia pergi merokok di depan. Ini dah tak ada pula”. Dia berkata kepada suami saya yang duduk paling tepi.
Saya menghulurkan power bank dari dalam beg kepadanya. Terpandang perutnya. Dia sedang hamil. Kurang lebih 6 bulan. Naluri keiibuan, dan mungkin juga naluri pengamal perubatan saya terusik. Lantas saya tarik kerusi di sebelah Sakinah, mengajaknya duduk. Dia mencuba mengecas telefon bimbitnya menggunakan power bank kami. Tetapi tidak boleh, entah di mana silapnya. Lalu saya tawarkan dia menggunakan telefon bimbit saya, sekiranya dia ingat nombor telefon suaminya. Dia bersetuju.
SUAMI DAH BALIK, LUPA ISTERI MASIH DI KEDAI MAKAN
Dia mendail. Panggilan bersambut. Saya sebolehnya tidak mahu mencuri dengar. Pura-pura sibuk melayan anak-anak. Tapi terdengar juga perbualannya.
“Dah balik? Macam mana boleh lupa. Sampai hati. Kan ayang tengah makan tadi. Ishh abang ni”.
Wanita itu meletak panggilan, memulangkan telefon bimbit kepada saya. Tanpa ditanya dia berkata, “Dia boleh pulak dah balik sorang. Terlupa saya ada sini. Itulah biasa dia mai sorang, hari ni saya ada, tak ingatlah tu. Lagipun kerajaan dah tak bagi merokok dalam kedai makan tu yang dia pi merokok luar, balik terus tu, biasa siap-siap makan merokok terus start motor balik”.
SARAT HAMIL
Meski dalam nada gelak, saya dapat merasa ada rona sedih, atau mungkin tangis yang tertahan pada suaranya. (Again, I judge people for a living. I work in a psy department, dont blame me). Namun masih dia cuba menjustifikasi perbuatan suaminya, mencuba memberi alasan atas perbuatan suaminya dengan mengatakan suaminya tidak biasa membawa dia ke restoran itu, tambahan pula suaminya perlu merokok di luar premis – jika bukan alasan untuk menghias tingkah laku suaminya di mata kami, orang asing yang tidak dikenali, alasan itu untuk hatinya sendiri. Ditambah dengan keadaan dirinya yang sedang hamil saya faham benar betapa sensitifnya perasaan. Pernah tengok drama aidil fitri, Daun Ketupat Kering, pada babak sewaktu Rita Rudaini bangun tidur dan menangis kerana menyangka Rosyam Nor telah pulang ke kampung meninggalkan dirinya yang sedang sarat hamil.
Beberapa minit kemudian suami wanita itu sampai. Tersengih-sengih sambil berkata kepada si isteri, “Sorry, abang terlupa. Pi merokok tadi tak ingat apa dah, start motor terus cabut. Badan pulak sengal-sengal lesu dari semalam, memang nampak bantal katil je lah”.
Wanita itu mengucapkan terima kasih kepada saya dan suami, sambil memicit pipi Sakinah, lantas melangkah mengikuti suaminya yang baru selesai membayar harga makanan mereka. Saya dan suami berpandangan sesama sendiri. Tidak terkata apa. Seorang pekerja restoran berjanggut lebat yang sedari tadi memerhati, memandang kami sambil menggeleng, lalu berkata, “Ini macam punya orang pun ada”. Suami saya membalas dengan senyuman tawar.
BAHAYA ROKOK DALAM KEHIDUPAN
Itulah penangan rokok kepada kehidupan, bagaimana rokok boleh merompak sebuah perkahwinan, kasih sayang dan perhatian seseorang kepada pasangan dan keluarganya.
Kenapa saya kata ini penangan rokok? Sebab dalam pengajian PhD saya, saya mengkaji tentang otak manusia, dan akibat ketagihan kepada organ penting yang satu ini, daripada isipadu cecair di dalamnya, sehingga kesan pengambilan berterusan kepada tabiat, tingkah laku manusia. Antara addicting substances yang kami kaji adalah rokok.
Dalam rokok, bahan yang menyebabkan ketagihan adalah nikotin. Dos nikotin dalam sebatang rokok cukup tinggi untuk bertindak sebagai addictive central nervous system (CNS) stimulant. Dalam layman’s nya begini, bila seseorang merokok, nikotine akan menepu dalam darah, dan merentasi blood- brain barrier. Ini akan mengakibatkan perencatan (supression) dalam penghasilan dopamine kerana dos tinggi tadi menjadi ganglionic blockage iaitu penghalang penghantaran isyarat penghasilan dopamine kepada hypothalamus, jadi lama kelamaan badan akan menjadi lali dengan penghasilan dopamine pada kadar yang biasa-biasa.
Dopamine ini adalah hormon untuk keterujaan. Oleh itu, untuk menjadi teruja, perokok tegar perlu merokok lagi dan lagi, bermakna mengambil lebih banyak nikotine, bagi menghasilkan dopamine, dalam masa yang sama tabiat ini membebaskan lebih banyak epinephrine daripada adrenal cortex, menyebabkan penghasilan lebih banyak glucose, yang mana stimulasi ini akan diikuti oleh rasa tertekan tanpa sebab jelas dan keletihan (psychoactive depression and fatigue), menjadikan perokok mudah hyperglysemic (kandungan gula dalam darah yang tinggi) yang hanya menjadi lega apabila dia merokok lagi.
Ia seumpama vicious cycle, bila tidak merokok hidup rasa hambar sebab dopamine kurang – penyelesaiannya hisap rokok – hasilnya badan lesu, penat – tiada tenaga untuk teruja – penyelesaiannya hisap rokok lagi – hidup hambar semula sebab dopamine kurang juga – hisap rokok lagi – badan lesu juga – hisap rokok lagi sebab ingatkan boleh beri tenaga – tiada juga rasa teruja – inilah KETAGIHAN.
ROKOK TIDAK BAIK UNTUK PERKAHWINAN
Sebab itu perbuatan menghisap rokok ini tidak baik untuk perkahwinan kerana ia meragut kebahagiaan, keterujaan dan kegembiraan. Perkahwinan sepatutnya membawa pelbagai khabar gembira, berkongsi segala cerita, berita kehamilan, kisah lawak, aktiviti seharian, menyambut kelahiran anak yang mengujakan.
Tapi ianya sudah dirompak oleh kebergantungan kepada rokok untuk mendapatkan keterujaan. Sebagai wanita, ibu, isteri, pengamal perubatan, saya simpati pada isteri perokok jika kisahnya, aktiviti sehariannya, kehamilannya tidak mampu menterujakan suaminya. Tengah makan pun boleh kena tinggal. Saya tahu ramai orang yang suaminya tidak merokok, suaminya teruja pada setiap kehamilan, layankan permintaan ibu hamil yang sensitifnya lebih daripada biasa, selera makannya berkobar sentiasa. Bila suami tidak merokok, masa untuk merokok dan menikmati rokok boleh digunakan untuk melayan ragam isteri yang hamil sekali sekala, bukan sampai tuapun hamil, biasa umur 20-40 sahaja usia normal membina keluarga.
AJAK SUAMI BERHENTI PERLAHAN-LAHAN
Yang sudah berkahwin dengan perokok, ajaklah suami berhenti perlahan-lahan. Banyak cara dan jalan. *kami sedia membantu*. Tidak pulang modal berpisah hanya kerana rokok. Selamatkan perkahwinan, selamatkan kesihatan. Tapi pada akhirnya, hidayah tetap milik Allah jua. Orang merokok bukan hina, berilah masa.
Yang belum kahwin, fikir bagi terang. Bukan sahaja kaum perempuan, malahan lelaki juga. Bersedia dengan ilmu dan pengetahuan (ilmu kewangan juga, harga rokok mahalkan, simpan-simpan boleh buat beli rumah pertama yang besar sikit)
Jika cinta, maka hiduplah dengan sihat sejahtera bersama, kasih sehingga syurga.
Merokok ini pilihan, bukan kewajiban. Banyak cara lain boleh tunjukkan kehebatan dan keberhasilan dalam kehidupan
Sumber: Umm Zainab Ab Ghafar
The post Kerana Rokok, Terlupa Isteri Dalam Kedai! Psychiatrist Kongsi Pengalaman Lihat Suami Tinggal Isteri Mengandung Masa Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/kerana-rokok-terlupa-isteri-dalam-kedai-psychiatrist-kongsi-pengalaman-lihat-suami-tinggal-isteri-mengandung-masa-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 159 hits
Nora Danish pernah mendirikan rumah tangga bersama Rizal Ashram pada 20 Jun 2006 dan telah berakhir pada tahun 2008 ketika usia kandungannya mencecah tiga bulan dengan talak dua Nora telah melahirkan anak sulungnya pada January 2009 Hari in...
Suami Saya Bukanlah Orang Ada Ada Tapi Alhamdulillah Masih Cukup Makan Niena Azman Isteri Rody Kristal

Suami Saya Bukanlah Orang Ada Ada Tapi Alhamdulillah Masih Cukup Makan Niena Azman Isteri Rody Kristal

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 99 hits
Hujung tahun dan sambutan tahun baru menjadi pilihan golongan selebriti untuk melancong dan bercuti bersama insan tersayang Sudah tentu negara negara beriklim sejuk menjadi destinasi pilihan mereka sempena meraikan kedatangan tahun baru 201...
Nak Tinggal Bersama Teman Lelaki Isteri Racun Suami Sampai Mati

Nak Tinggal Bersama Teman Lelaki Isteri Racun Suami Sampai Mati

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 144 hits
Nak tinggal bersama teman lelaki isteri racun suami sampai matiSeorang lelaki berusia 45 tahun maut selepas minum minuman bercampur dengan racun yang diberi oleh isterinya dalam kejadian 16 Disember lalu lapor Tribun News Dalam kejadian di ...
Punca Rezeki Datang Tanpa Diduga Bila Isteri Makan Dari Tangan Suami

Punca Rezeki Datang Tanpa Diduga Bila Isteri Makan Dari Tangan Suami

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 187 hits
Bila masuk bab suap menyuap ni rasa kita kali terakhir makan suap menyuap adalah sewaktu makan beradab Selepas itu tiada lagi adegan suap isteri ataupun suami ketika makan dengan alasan malu Malu orang nampak malu anak anak pandang Suami ke...
Elfira Loy Selamat Bergelar Isteri Kenali Siapa Suami Beliau Rupanya Bukan Calang Calang Orang

Elfira Loy Selamat Bergelar Isteri Kenali Siapa Suami Beliau Rupanya Bukan Calang Calang Orang

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 348 hits
Pelakon dan pengacara Elfira Loy selamat bergelar isteri kepada Muhammad Faris Khairol Anuar pagi tadi Menurut laporan sebuah akhbar tempatan pasangan itu dinikahkan oleh bapa Elfira Ahmad Sabri Ariffin dan selebriti berusia 25 tahun itu sa...
Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya Isteri Adalah Amanah Dari Allah

Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya Isteri Adalah Amanah Dari Allah

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 192 hits
Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat dalam Hidupnya Isteri adalah amanah Allah kepada suami begitu juga sebaliknya Apabila disebut sebagai amanah bermakna ia bakal ditanya dan disoal di akhirat kelak Mengikut Imam al Ghaz...
Depan Orang Ramai Dalam Majlis Tahlil Arw4h Suami Dia Berjanji Tapi Selepas Itu Semua Janji Tinggal Janji

Depan Orang Ramai Dalam Majlis Tahlil Arw4h Suami Dia Berjanji Tapi Selepas Itu Semua Janji Tinggal Janji

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 135 hits
Depan Orang Ramai Dalam Majlis Tahlil Arw4h Suami Dia Berjanji Tapi Selepas Itu Semua Janji Tinggal JanjiDepan Orang Ramai Dalam Majlis Tahlil Arw4h Suami Dia Berjanji Tapi Selepas Itu Semua Janji Tinggal Janji
Suami Lihat Wajah Isteri Macam Beruk

Suami Lihat Wajah Isteri Macam Beruk

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 83 hits
Setiap kali bekas suaminya tahu dia menjalin hubungan dengan lelaki makawajahnya akan berubah menjadi berukmenyebabkan ramai lelaki akan lari Ilustrasi ZULHAIMI BAHARUDDIN
Elfira Loy Faris Khairul Anuar Selamat Bergelar Suami Isteri

Elfira Loy Faris Khairul Anuar Selamat Bergelar Suami Isteri

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 408 hits
Dalam kemaskini terbaru hari ini Elfira Loy telah memuatnaik sekeping gambar sekitar majlis pernikahan yang dipercayai berlangsung pagi ini Pasangan itu dilaporkan The post appeared first on
Pergi Mekah Dengan Lelaki Lain Balik Dengan Lelaki Lain Ketentuan Allah Micheal Ang Terpaksa Komen Sebab Meluat

Munculnya Ikan Oarfish Petanda Akan Berlakunya Gempa

Budak Calar 10 Buah Kereta Audi Baru Di Showroom Ibu Bapanya Terpaksa Bayar Ganti Rugi Rm118 331

Kalau Dah Gatal Cakap Jer Senang Tak Payah Guna Alasan Jumpa Depan Kaabah Teguran Pedas Ridhuan Tee

5 Lokasi Top 5 Di Kundasang Yang Ramai Tak Tahu Sejuk Macam Dekat New Zealand

Ramai Yang Tidak Tahu Inilah 10 Fakta Menarik Tentang Da I Farhan

Jangan Gigit Tangan Pemberi Rezeki

Resepi Kerabu Mangga Lemak Manis Masak Cara Fiza



Biodata Dan Latar Belakang Pelakon Eizlan Yusof

Biodata Natasha Rosa Boudville Bakal Isteri Eizlan Yusof

8 Tanda Tanda Anda Mungkin Ada Batu Karang

Info Drama Kampung People Slot Lestary

Realiti Sebenar Hidup Seorang Pembuat iPhone iSlaves


Perwakilan Kedah Jangan Rabun Isu Kesihatan Awam

Tentang Kasus Garuda

Perghh Berulang Kali Adakan Hubungan Intim Dengan Pelajar Pembantu Pengajar Akhirnya Dicekup

Cermin Gelap Tak Ikut Spec Jpj Pemilik Pemandu Boleh Dikenakan Saman

Lenovo Perkenal Wakil Malaysia Dalam Pertandingan Pubg

12 12 Grand Mega Sale