Kerana Rokok Terlupa Isteri Dalam Kedai Psychiatrist Kongsi Pengalaman Lihat Suami Tinggal Isteri Mengandung Masa Makan


Larangan merokok di restoran, premis makanan di negara ini telah dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang telah berkuatkuasa 1 Januari 2019. Rata-rata masyarakat telah sedar akan undang-undang tersebut dan ramai yang mula menghisap rokok di luar kedai makanan dengan jarak yang telah ditetapkan.

Namun, kisah yang dikongsikan oleh Puan Umm Zainab menarik perhatian apabila ada suami yang terlupa bahawa mereka datang bersama isteri untuk makan di kedai makanan dan selepas itu pulang sendiri selepas merokok dan meninggalkan isterinya hanya kerana rokok.
SUAMI BUAT ISYARAT TANDA NAK MEROKOK
Semalam, kami keluar ambil angin. Zainab mahu makan roti canai, jadi setelah bersiar-siar, kami singgah ke restoran nasi kandar untuk minum petang. Di hadapan meja kami, ada pasangan sedang makan nasi kandar (sempat saya jeling dalam pinggan mereka haha).
Belum lagi order kami sampai, lelaki yang duduk bertentangan selesai makan, membasuh tangan, ambil tisu, pulang ke meja, lap mulut, duduk dalam suku minit, lantas keluar dari restoran setelah mencuit bahu pasangannya memberi isyarat tangan yang saya pun tidak faham. Tinggallah wanita itu menghabiskan makanan yang masih berbaki.
Tidak lama kemudian makanan kami tiba. Wanita di hadapan masih sedang makan. Anak-anak saya pun mulai makan. Setelah roti canai separuh dijamah, saya menjeling kembali kepada wanita itu, sudah habis makan nampaknya. Kelihatan resah (I aced my psy posting, and I am a trainee psychiatrist, so I judged people ok).
RESAH TUNGGU SUAMI TAK MASUK KE DALAM KEDAI
Kemudian wanita itu mengambil beg tangannya, melangkah melepasi kaunter bayaran. Seorang pekerja restoran mengekorinya dari belakang. Kecoh seketika.
“Kakak ini makanan belum bayar”.
“Saya nak pergi depan ni je. Nak panggil abang. Tadi dia pi merokok”.
Pekerja restoran terdiam. Wajahnya tidak terlalu berpuas hati. Takut dimarahi majikan barangkali. Saya faham. Bukan salahnya. Wanita itu memang kelihatan seperti mahu pergi terus tadi. Siap mengelek beg tangan. Iyalah bahaya juga meninggalkan beg tangan sembarangan. Takut dicuri orang pula. Malang tidak berbau.
CALL SUAMI MINTA DATANG AMBIL
Lebih kurang seminit kemudian, wanita itu masuk semula. Mejanya tadi sudah dibersihkan. Ada pelanggan lain sudah duduk di sana. Dia merapati kami.
“Encik boleh pinjam power bank tak. Handphone habis bateri. Hendak call suami. Tadi dia pergi merokok di depan. Ini dah tak ada pula”. Dia berkata kepada suami saya yang duduk paling tepi.
Saya menghulurkan power bank dari dalam beg kepadanya. Terpandang perutnya. Dia sedang hamil. Kurang lebih 6 bulan. Naluri keiibuan, dan mungkin juga naluri pengamal perubatan saya terusik. Lantas saya tarik kerusi di sebelah Sakinah, mengajaknya duduk. Dia mencuba mengecas telefon bimbitnya menggunakan power bank kami. Tetapi tidak boleh, entah di mana silapnya. Lalu saya tawarkan dia menggunakan telefon bimbit saya, sekiranya dia ingat nombor telefon suaminya. Dia bersetuju.
SUAMI DAH BALIK, LUPA ISTERI MASIH DI KEDAI MAKAN
Dia mendail. Panggilan bersambut. Saya sebolehnya tidak mahu mencuri dengar. Pura-pura sibuk melayan anak-anak. Tapi terdengar juga perbualannya.
“Dah balik? Macam mana boleh lupa. Sampai hati. Kan ayang tengah makan tadi. Ishh abang ni”.
Wanita itu meletak panggilan, memulangkan telefon bimbit kepada saya. Tanpa ditanya dia berkata, “Dia boleh pulak dah balik sorang. Terlupa saya ada sini. Itulah biasa dia mai sorang, hari ni saya ada, tak ingatlah tu. Lagipun kerajaan dah tak bagi merokok dalam kedai makan tu yang dia pi merokok luar, balik terus tu, biasa siap-siap makan merokok terus start motor balik”.
SARAT HAMIL
Meski dalam nada gelak, saya dapat merasa ada rona sedih, atau mungkin tangis yang tertahan pada suaranya. (Again, I judge people for a living. I work in a psy department, dont blame me). Namun masih dia cuba menjustifikasi perbuatan suaminya, mencuba memberi alasan atas perbuatan suaminya dengan mengatakan suaminya tidak biasa membawa dia ke restoran itu, tambahan pula suaminya perlu merokok di luar premis – jika bukan alasan untuk menghias tingkah laku suaminya di mata kami, orang asing yang tidak dikenali, alasan itu untuk hatinya sendiri. Ditambah dengan keadaan dirinya yang sedang hamil saya faham benar betapa sensitifnya perasaan. Pernah tengok drama aidil fitri, Daun Ketupat Kering, pada babak sewaktu Rita Rudaini bangun tidur dan menangis kerana menyangka Rosyam Nor telah pulang ke kampung meninggalkan dirinya yang sedang sarat hamil.
Beberapa minit kemudian suami wanita itu sampai. Tersengih-sengih sambil berkata kepada si isteri, “Sorry, abang terlupa. Pi merokok tadi tak ingat apa dah, start motor terus cabut. Badan pulak sengal-sengal lesu dari semalam, memang nampak bantal katil je lah”.
Wanita itu mengucapkan terima kasih kepada saya dan suami, sambil memicit pipi Sakinah, lantas melangkah mengikuti suaminya yang baru selesai membayar harga makanan mereka. Saya dan suami berpandangan sesama sendiri. Tidak terkata apa. Seorang pekerja restoran berjanggut lebat yang sedari tadi memerhati, memandang kami sambil menggeleng, lalu berkata, “Ini macam punya orang pun ada”. Suami saya membalas dengan senyuman tawar.
BAHAYA ROKOK DALAM KEHIDUPAN
Itulah penangan rokok kepada kehidupan, bagaimana rokok boleh merompak sebuah perkahwinan, kasih sayang dan perhatian seseorang kepada pasangan dan keluarganya.
Kenapa saya kata ini penangan rokok? Sebab dalam pengajian PhD saya, saya mengkaji tentang otak manusia, dan akibat ketagihan kepada organ penting yang satu ini, daripada isipadu cecair di dalamnya, sehingga kesan pengambilan berterusan kepada tabiat, tingkah laku manusia. Antara addicting substances yang kami kaji adalah rokok.
Dalam rokok, bahan yang menyebabkan ketagihan adalah nikotin. Dos nikotin dalam sebatang rokok cukup tinggi untuk bertindak sebagai addictive central nervous system (CNS) stimulant. Dalam layman’s nya begini, bila seseorang merokok, nikotine akan menepu dalam darah, dan merentasi blood- brain barrier. Ini akan mengakibatkan perencatan (supression) dalam penghasilan dopamine kerana dos tinggi tadi menjadi ganglionic blockage iaitu penghalang penghantaran isyarat penghasilan dopamine kepada hypothalamus, jadi lama kelamaan badan akan menjadi lali dengan penghasilan dopamine pada kadar yang biasa-biasa.
Dopamine ini adalah hormon untuk keterujaan. Oleh itu, untuk menjadi teruja, perokok tegar perlu merokok lagi dan lagi, bermakna mengambil lebih banyak nikotine, bagi menghasilkan dopamine, dalam masa yang sama tabiat ini membebaskan lebih banyak epinephrine daripada adrenal cortex, menyebabkan penghasilan lebih banyak glucose, yang mana stimulasi ini akan diikuti oleh rasa tertekan tanpa sebab jelas dan keletihan (psychoactive depression and fatigue), menjadikan perokok mudah hyperglysemic (kandungan gula dalam darah yang tinggi) yang hanya menjadi lega apabila dia merokok lagi.
Ia seumpama vicious cycle, bila tidak merokok hidup rasa hambar sebab dopamine kurang – penyelesaiannya hisap rokok – hasilnya badan lesu, penat – tiada tenaga untuk teruja – penyelesaiannya hisap rokok lagi – hidup hambar semula sebab dopamine kurang juga – hisap rokok lagi – badan lesu juga – hisap rokok lagi sebab ingatkan boleh beri tenaga – tiada juga rasa teruja – inilah KETAGIHAN.
ROKOK TIDAK BAIK UNTUK PERKAHWINAN
Sebab itu perbuatan menghisap rokok ini tidak baik untuk perkahwinan kerana ia meragut kebahagiaan, keterujaan dan kegembiraan. Perkahwinan sepatutnya membawa pelbagai khabar gembira, berkongsi segala cerita, berita kehamilan, kisah lawak, aktiviti seharian, menyambut kelahiran anak yang mengujakan.
Tapi ianya sudah dirompak oleh kebergantungan kepada rokok untuk mendapatkan keterujaan. Sebagai wanita, ibu, isteri, pengamal perubatan, saya simpati pada isteri perokok jika kisahnya, aktiviti sehariannya, kehamilannya tidak mampu menterujakan suaminya. Tengah makan pun boleh kena tinggal. Saya tahu ramai orang yang suaminya tidak merokok, suaminya teruja pada setiap kehamilan, layankan permintaan ibu hamil yang sensitifnya lebih daripada biasa, selera makannya berkobar sentiasa. Bila suami tidak merokok, masa untuk merokok dan menikmati rokok boleh digunakan untuk melayan ragam isteri yang hamil sekali sekala, bukan sampai tuapun hamil, biasa umur 20-40 sahaja usia normal membina keluarga.
AJAK SUAMI BERHENTI PERLAHAN-LAHAN
Yang sudah berkahwin dengan perokok, ajaklah suami berhenti perlahan-lahan. Banyak cara dan jalan. *kami sedia membantu*. Tidak pulang modal berpisah hanya kerana rokok. Selamatkan perkahwinan, selamatkan kesihatan. Tapi pada akhirnya, hidayah tetap milik Allah jua. Orang merokok bukan hina, berilah masa.
Yang belum kahwin, fikir bagi terang. Bukan sahaja kaum perempuan, malahan lelaki juga. Bersedia dengan ilmu dan pengetahuan (ilmu kewangan juga, harga rokok mahalkan, simpan-simpan boleh buat beli rumah pertama yang besar sikit)
Jika cinta, maka hiduplah dengan sihat sejahtera bersama, kasih sehingga syurga.
Merokok ini pilihan, bukan kewajiban. Banyak cara lain boleh tunjukkan kehebatan dan keberhasilan dalam kehidupan
Sumber: Umm Zainab Ab Ghafar
The post Kerana Rokok, Terlupa Isteri Dalam Kedai! Psychiatrist Kongsi Pengalaman Lihat Suami Tinggal Isteri Mengandung Masa Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/kerana-rokok-terlupa-isteri-dalam-kedai-psychiatrist-kongsi-pengalaman-lihat-suami-tinggal-isteri-mengandung-masa-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Rezeki Datang Tanpa Diduga Bila Isteri Makan Dari Tangan Suami

Punca Rezeki Datang Tanpa Diduga Bila Isteri Makan Dari Tangan Suami

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 57 hits
Bila masuk bab suap menyuap ni rasa kita kali terakhir makan suap menyuap adalah sewaktu makan beradab Selepas itu tiada lagi adegan suap isteri ataupun suami ketika makan dengan alasan malu Malu orang nampak malu anak anak pandang Suami ke...
Nak Tinggal Bersama Teman Lelaki Isteri Racun Suami Sampai Mati

Nak Tinggal Bersama Teman Lelaki Isteri Racun Suami Sampai Mati

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 63 hits
Nak tinggal bersama teman lelaki isteri racun suami sampai matiSeorang lelaki berusia 45 tahun maut selepas minum minuman bercampur dengan racun yang diberi oleh isterinya dalam kejadian 16 Disember lalu lapor Tribun News Dalam kejadian di ...
Suami Saya Bukanlah Orang Ada Ada Tapi Alhamdulillah Masih Cukup Makan Niena Azman Isteri Rody Kristal

Suami Saya Bukanlah Orang Ada Ada Tapi Alhamdulillah Masih Cukup Makan Niena Azman Isteri Rody Kristal

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 40 hits
Hujung tahun dan sambutan tahun baru menjadi pilihan golongan selebriti untuk melancong dan bercuti bersama insan tersayang Sudah tentu negara negara beriklim sejuk menjadi destinasi pilihan mereka sempena meraikan kedatangan tahun baru 201...
Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 22 hits
Nora Danish pernah mendirikan rumah tangga bersama Rizal Ashram pada 20 Jun 2006 dan telah berakhir pada tahun 2008 ketika usia kandungannya mencecah tiga bulan dengan talak dua Nora telah melahirkan anak sulungnya pada January 2009 Hari in...
Ini Adalah Kelebihan Isteri Lebih Tinggi Dari Suami

Ini Adalah Kelebihan Isteri Lebih Tinggi Dari Suami

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 46 hits
Ada pasangan yang suaminya sama tinggi dengan isteri Kebanyakannya suami lebih tinggi daripada isteri Tapi macam mana pula jika suami lebih rendah daripada isteri Pasangan begini ada dalam dunia ini dan itulah uniknya hubungan cinta yang tu...
Kagum Isteri Pandai Masak Walau Baru Sebulan Kahwin Suami Dedah Rahsianya

Kagum Isteri Pandai Masak Walau Baru Sebulan Kahwin Suami Dedah Rahsianya

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 66 hits
Kagum isteri pandai masak walau baru sebulan kahwin suami dedah rahsianya Bagaimana satu kemestian untuk setiap gadis pandai memasak sebelum mendirikan rumah tangga Namun dalam zaman serba moden ini perkara itu tidak lagi menjadi satu indik...
Isteri Ju4l Suami Dalam Ebay Serendah Rm80

Isteri Ju4l Suami Dalam Ebay Serendah Rm80

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 33 hits
Isteri Jual Suami Dalam eBay serendah RM80 Seorang wanita dari Jerman telah menyenarikan suaminya di dalam talian melalui medium eBay dengan harga bermula dari RM80 Dorte L 40 tahun berkata Perayaan Krismas kali ini saya dah muak untuk bers...
Suap Isteri Dan Anak Makan Pasti Rezeki Akan Datang Pada Kamu

Suap Isteri Dan Anak Makan Pasti Rezeki Akan Datang Pada Kamu

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 43 hits
Perasan tak sekarang Dah banyak orang kita tak makan sekali dengan keluarga Kalau ada pun time makan tu masing masing leka main henset atau pun sibuk melayan tv AllahuSemasa saya di taman petang tadi telah datang seorang lelaki Kami pun ber...
Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan Dan Lihatlah Bagaimana Rezeki Mengejar Kamu Rileks Media

Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan Dan Lihatlah Bagaimana Rezeki Mengejar Kamu Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 76 hits
Perasan tak sekarang Dah banyak orang kita tak makan sekali dengan keluarga Kalau ada pun time makan tu masing masing leka main henset atau pun sibuk melayan tv Allahu Semasa saya di taman petang tadi telah datang seorang lelaki Kami pun be...

Video Terkini Suv Putih Berjaya Diangkat Naik Mengejutkan Ini Yang Dikongsi Oleh Pasukan Penyelam

Keluarga Mendiang Moey Yun Peng Mahu Tuntut Keadilan

Tengok Gambar Daging Pun Dah Tahu Bukan Babi Mas Tak Perlu Minta Maaf Netizen

Mengejutkan Ernisha Dewi Remaja Dedah Penipuan Isu Dengan Syafinaz Selamat Di Ujibakat Mentor

Tragedi Suv Misteri Tiang 56 Jambatan Pulau Pinang Minta Nyawa Disini Lokasi Sebenar Tiang 56

Remaja Cedera Teruk Kemalangan Tunggang Basikal Lajak Kena Gelak Dengan Netizen

Tragedi Suv Puisi Buat Moey Yun Peng

Suv Kemalangan Dan Lelaki Terjun Jambatan Pulau Pinang Mula Viral



Kisah Tragedi Kematian Steve Irwin The Crocodile Hunter Sewaktu Sesi Penggambaran

Wad Mental Paling Ganas dalam Sejarah Pendedahan Kisah Hitam Rumah Sakit Jiwa Byberry

Resepi Asam Pedas Daging Tetel

Top 4 Misi Berjaya Ke Planet Zuhal

Resepi Terung Goreng Berlada Paling Simple


Saya Di Fitnah

Ini Doa Sebelum Tidur Dan Bangun Tidur Ikut Hadis Sahih

Pelbagai 9082

Presiden Pas Hasrat Jadi Pm K Siang Hentikan Pembohongan Cikgu Pa

Lim Guan Eng Pernah Dipenjarakan Bukan Kerana Pertahankan Maruah Seorang Gadis Melayu Najib

Nekat 22 Kali Pembedahan Plastik Agar Punyai Teman Lelaki