Kerana Harta Adik Beradik Berbalah




SAYA cukup tertarik dengan kisah 'Mencari Keberkatan hidup' yang dipaparkan di ruangan ini beberapa minggu lalu. Tentang permaufakatan adik beradik atas harta tinggalan arwah ibu ayah mereka. Dan mereka lakukan yang terbaik untuk menambah pahala ibu ayah mereka. Malangnya adik beradik saya berbalah berebut harta hingga menyusahkan arwah ibu dan ayah di alam sana.
Saya bayangkan ditakdirkan kami berenam beradik boleh berpakat seperti itu tentu hidup kami lebih bahagia dan tentu arwah ibu bapa kami lebih tenteram di sana. Kami tidak ramai tetapi malangnya kami masih tidak dapat membuat keputusan tentang harta peninggalan arwah." Demikian cerita Siti Sara dalam emelnya.
Emak saya meninggal dulu daripada ayah. Walaupun sudah lapan tahun berlalu, tetapi baik ayah mahupun kami adik-beradik tidak dapat buat keputusan tentang harta peninggalan emak. Emak juga ada harta peninggalan arwah nenek atas nama emak tetapi dikongsi bersama adik-beradik emak yang lain. Pendek kata harta ada, tetapi pemiliknya bukan seorang, ada sangkut paut dengan orang lain. Kata kakak apa yang berlaku kerana emak tak mahu putuskan semasa hayatnya dulu, maka susahlah nak buat keputusan sekarang, sementara itu ada pula adik-beradik emak yang sudah meninggal dunia. Pendek kata memang sulit nak diputuskan.
Oleh kerana ayah masih ada maka perkara tersebut didiamkan begitu sahaja hinggalah ayah meninggal dunia setahun lalu. Barulah masing-masing bersuara tambahan pula tanah emak itu hendak dibeli oleh sebuah syarikat pemaju untuk dirikan projek mereka. Barulah masing-masing terbuka mata, barulah mahu 'ambil kuasa'.
Bab nak ambil surat kuasa atas tanah tersebut bukan mudah. Mesti ada persetujuan adik-beradik dan mestilah orangnya amanah dan mahu menguruskannya serta ada masa. Kami minta abang sulung usahakan ambil kuasa. Tapi abang sulung buat tak kisah. Sebab katanya, dia perlukan duit untuk urusan pindah milik dan turun lain ke pejabat tanah.
Malangnya dalam diam abang tetap teruskan usahanya, kerana dia telah dijanjikan jumlah wang yang banyak jika dia jual tanah emak kepada syarikat tersebut. Bila berita itu bocor, maka berlakulah bertengkaran antara adik dengan abang. Tuduh menuduh berlaku. Dan sudah pasti tidak ada kepercayaan antara mereka lagi. Keadaan menjadi lebih kacau bila isteri abang masuk campur, kerana beliau mahu tanah tersebut segera dijual.
Walaupun saya dan kakak cuba bawa mereka berunding, tetapi gagal kerana setiap kali berbincang kakak ipar masuk campur. Katanya bila minta duit untuk upah abang mengurusan 'ambil surat kuasa' untuk belanja turun naik pejabat tanah, tidak ada siapa nak bagi duit, semua abang belanja sendiri. Tetapi bila nak dapat duit semua nak minta duit. Perkataan kakak ipar kami itu sudah tentu menyakitkan hati dua orang adik lelaki saya. Maka tuduh menuduh berlaku, mereka pula mendakwa abang nak jual harta, nak makan sendiri tanpa memberitahu kami adik beradik.
''Bila kes terbongkar abang cuba jual untuk dirinya sendiri, abang pula mengamuk maka turuh-menuduh berlaku. Tetapi peliknya kami dapat tahu abang dah dapat duit pendahuluan untuk proses penjualan tanah tersebut. Namun abang dan isterinya menafikan. Saya tak tahu siapa yang betul. Sudah beberapa kami saya dan kakak berjumpa abang supaya selesaikan kes ini dengan segera, bukan kerana kami hendakkan hartanya, tetapi kami tak mahu adik beradik bergaduh kerana harta. Kata kakak jika sudah diuruskan surat ambil kuasa, abang boleh jualkan tanah tersebut dan bawa berbincang dengan adik beradik jumlah tawarannya.
Sedihnya hingga kini kes pembahagian harta pusaka emak dan ayah masih tak selesai peliknya tanah tersebut telah dipagar oleh pemaju untuk membangunkan projek mereka. Kami diam bukan kerana takut, tetapi tak mahu mereka bergaduh pasal tanah dan harta. Namun kami yakin memang ada kebenarnnya proses pembelian tanah tersebut telah berlaku, jika tidak takkan ada orang lain berani ceroboh tanah arwah emak kami. 
Beberapa bulan lalu adik-adik lelaki kami telah jumpa peguam untuk membincangkan masalah tanah arwah emak yang diambilalih oleh pemaju. Kami pasti akan berlaku lagi pertengkaran adik-beradik tentang harta tersebut. Inilah masalahnya jika emak tinggalkan harta untuk anak-anak pun susah, tak ditinggalkan harta pun susah. Semuanya kerana tidak ada kepercayaan antara adik-beradik, dan ditokok tambah pula dengan campur tangan ipar duai yang mempunyai kepentingan peribadi.
Peliknya mereka berebutkan tanah tinggalan emak, hingga mereka terlupa keadaan rumah emak yang ditinggalkan selepas kematian ayah. Keadaan rumah semakin teruk, bocor sana sini, rumput tak dipotong dan tak berjaga. Dulu saya bersihkan dan sewakan, duitnya saya kumpul dan diberi sama rata setiap enam bulan sekali. Tetapi adik-beradik lelaki bantah, katanya, sebagai anak lelaki mereka patut dapat dua bahagian. Jika gitu saya minta mereka saja uruskan, tetapi mereka tolak. Akhirnya saya minta adik bongsu tinggal di sana sementara beli rumah sendiri. Malangnya yang lelaki minta bayaran sewa. Kerana merajuk adik tinggalkan rumah tersebut selepas tiga bulan tinggal di sana. Kini keadaan rumah jadi teruk semula.
Pada pandangan saya ini semua terjadi kerana adanya sikap tamak antara adik beradik saya mereka rela rumah itu jadi lebih teruk dan bocor daripada disewakan atau dibenarkan adik sendiri tinggal di situ. Masalahnya hingga kini tentu pembaca dapat bayangkan harta peninggalan arwah emak dan ayah langsung tidak memberi faedah kepada kami anak-anaknya, kerana ada antara kami yang bersikap tamak dan mencurigai antara satu sama lain. Malah ada yang sanggup biarkan harta itu hancur daripada diberikan kepada adik untuk menjaganya.
Ada juga sanggup menjual tanah secara sembunyi untuk kepentingan diri. Sementara harta pemberian nenek kepada emak langsung tidak dipedulikan kerana mereka malas berusaha untuk mengambil kuasa. Sebab takut keluar duit sendiri.
Demikian cerita Siti Sarah panjang lebar tentang harta peninggalan arwah emak ayahnya yang langsung tidak digunakan sebaik mungkin oleh anak-anaknya. Jadi kepada pembaca semua ambillah iktibar daripada cerita Siti Sarah ini supaya harta pusaka anda bawa berkat setelah anda meninggal dunia.
Kredit : UtusanMalaysia

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2017/06/kerana-harta-adik-beradik-berbalah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ww Pergaduhan Adik Beradik

Ww Pergaduhan Adik Beradik

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 133 hits
Chanel Tuxedo adalah indoor cat tapi tetiba perut ada kesan calar dan gigitan binatang Bawa ke Vet Injection done Sian Chanel kena jadi jambangan bunga untuk seminggu Depan Mama kemahen baik si Joko ni rupa2nya buli adik Gaduh berebut harta...
Ramai Sakit Mata Tengok Busana Athisha Khan Adik Beradik Fashionista Tak Tolong Pilih Ke

Ramai Sakit Mata Tengok Busana Athisha Khan Adik Beradik Fashionista Tak Tolong Pilih Ke

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 67 hits
Adik selebriti popular Neelofa iaitu Athisha Khan selamat melangsungkan perkahwinan dengan pilihannya hatinya Wan Amirul Haiqal pada Sabtu lalu View this post on Instagram Ramai memuji Athisha kelihatan manis mengenakan persalinan gaun serb...
Adik Beradik Jangan Bergaduh Ragam 5 Anak Lelaki Biar Saling Mengalah

Adik Beradik Jangan Bergaduh Ragam 5 Anak Lelaki Biar Saling Mengalah

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 80 hits
Cerita anak lima dengan kesemuanya anak lelaki memang berbeza Pergaduhan kecil setiap hari usik mengusik itu perkara biasa bagi lima beradik lelaki Setiap hari ada sahaja aktiviti diluar jangka Mak ayah perlu bersedia Inilah yang dikongsika...
Kisah Inspirasi Berhenti Pramugari Adik Beradik Wawawien Ini Bangkit Dari Struggle

Kisah Inspirasi Berhenti Pramugari Adik Beradik Wawawien Ini Bangkit Dari Struggle

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 142 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraDua beradik berasal dari Kedah ini berkongsi minat dan kepayahan sama dalam hidup Namun benar setiap kesukaran dan pergelutan itu mematangkan diri Kisah Maizatulnazwa Mohd Zulkifli 34 dan adiknya Nurul Naz...
Kisah Hidup Adik Beradik Wawawien Ada Apa Dengan Fasha Sandha

Kisah Hidup Adik Beradik Wawawien Ada Apa Dengan Fasha Sandha

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 125 hits
Dua beradik berasal dari Kedah ini berkongsi minat dan kepayahan sama dalam hidup Namun benar setiap kesukaran dan pergelutan itu mematangkan diri Kisah Maizatulnazwa Mohd Zulkifli 34 dan adiknya Nurul Nazwin Mohd Zulkifli 29 sendiri tidak ...
Adik Beradik Wawawien Seru Suri Rumah Jana Duit Dengan Gebu Glow

Adik Beradik Wawawien Seru Suri Rumah Jana Duit Dengan Gebu Glow

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 102 hits
Dua beradik berasal dari Kedah ini berkongsi minat dan kepayahan sama dalam hidup Namun benar setiap kesukaran dan pergelutan itu mematangkan diri Kisah Maizatulnazwa Mohd Zulkifli 34 dan adiknya Nurul Nazwin Mohd Zulkifli 29 sendiri tidak ...
Adik Eya Dapat Jadi Pengawas Sekolah

Adik Eya Dapat Jadi Pengawas Sekolah

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 94 hits
Alhamdulillah Eya dapat jadi pengawas sekolah Ikutkan mama memang berharap sikit ler dalam hati ni dia dilantik jadi pengawas sebab ikutkan kat sekolah kebangsaan ni dari kakak si kembar dan Pqa semua jadi pengawas sekolah Tapi ye la Tu sem...
Kenapa Sc Tidak Menyatakan Adik Azam Pembeli Saham Tersebut Siapa Pemberi Wang Sebenar Kepada Remisier

Kenapa Sc Tidak Menyatakan Adik Azam Pembeli Saham Tersebut Siapa Pemberi Wang Sebenar Kepada Remisier

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 94 hits
Polis kini perlu menyiasat Azam Baki selepas siasatan Suruhanjaya Sekuriti tidak menemui kepastian muktamad bahawa Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia melakukan kesalahan berhubung isu pemilikan saham kata seorang Ahli ...
Tular Video Pilih Kasih Ibu Ayah Pada Si Kakak Hanya Peluk Adik Undang Persepsi Netizen

Tular Video Pilih Kasih Ibu Ayah Pada Si Kakak Hanya Peluk Adik Undang Persepsi Netizen

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 117 hits
Tular sebuah video berdurasi 0 47 saat di media sosial apabila kanak kanak perempuan yang baru pulang dari sekolah menyapa ibu ayahnya namun tiada reaksi yang diterima Namun situasi berbeza apabila si adik dalam masa yang sama juga pulang d...
Cfm Chairman Echoes International Telecommunication Union Call For The Exclusion Of Ageism In Technological Advancement

2 Hari Sebelum Syawal Photoshoot Raya Di Taiping

Balik Taiping 3 Hari Sebelum Raya

Ramai Simpati Pak Cik Tunjuk Rumah Usang Sekali Terkejut Tengok Luar Setinggan Dalam Macam Hotel

Mengaku Alih Palang Gate Guna Tangan Ashaari Beritahu Kenapa Dia Dihalang Masuk Rumah

Trick Art Museum I City Lukisan 2d Kelihatan 3d Port Best Bergambar

Remaja Pandu Mpv Sebabkan Kematian Pemotong Rumput Didakwa Esok

Lestarikan Kerohanian Bersama Garden Of Eid Festival



5 Tabiat Memandu Yang Boleh Selamatkan Nyawa Anda

Info Dan Sinopsis Filem The Assistant Malaysia 2022

Sejarah Cukai Kepada Rakyat Yang Hodoh di Amerika 1880an

Apa Kuasa Sebenar Seorang Pengawal Keselamatan

5 Perkataan Yang Mempunyai Sejarah Yang Sukar Dipercayai


Syurga Nur Muhammad

Cara Renew Passport Secara Atas Talian Sejak Tak Boleh Walk In Untuk Pembaharuan Passport

Bilang Nu Dan Md Firqoh Sesat Ustadz Ini Memble Saat Diadili

T16g15 Poster Pemilihan Pasukan Badminton Sekolah

Aquaman And The Lost Kingdom Amber Heard Dilepaskan Dari Kontrak Tidak Pasti Berapa Banyak Babaknya Dipotong

Najib Anaknya Naziruddin Untunglah Korang Hahaha