Kerajaan Umumkan Bsh Rm100 Untuk Orang Bujang Ini Reaksi Najib Sebaik Tahu Jumlah Tersebut


Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 sebanyak RM100 akan diberikan kepada individu di bawah kategori bujang pada hujung Mac ini, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.
Beliau berkata bayaran kepada golongan bujang yang berdaftar dalam pangkalan data BSH 2018 itu akan memanfaatkan lebih tiga juta individu dan melibatkan peruntukan sebanyak RM300 juta.
“Bayaran dimasukkan terus ke dalam akaun bank mereka,”katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Berhubung bayaran selanjutnya, Lim berkata kadar bantuan BSH 2019 untuk golongan bujang akan dikaji semula dan dibentangkan kepada Jemaah Menteri untuk dimuktamadkan.
Bagi pertanyaan lanjut, orang ramai boleh menghubungi talian bebas tol 1-800-88-2747 serta e-mel kepada: [email protected].

Lim berkata berdasarkan keputusan Kabinet pada tahun lepas, BSH 2019 mengutamakan penerima yang berkeluarga serta menyediakan kadar tambahan mengikut bilangan anak di bawah tanggungan.
Namun, katanya Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah menekankan bahawa isu tekanan kos sara hidup perlu diberi perhatian kepada semua pihak yang memerlukan dalam masa terdekat.
Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Timbalan Presiden Pakatan Harapan juga menyarankan supaya bantuan diberikan kepada anak muda bujang yang berpendapatan kecil.
“Lantaran saranan tersebut dan sebagai menepati hasrat kerajaan berjiwa rakyat yang berkeprihatinan, Kementerian Kewangan, sebagai permulaan, akan membuat bayaran RM100 kepada setiap individu yang terdaftar di bawah kategori bujang dalam pangkalan data BSH 2018,”katanya.
REAKSI KJ ISU RM100 BSH UNTUK ORANG BUJANG
Menteri Kewangan, Lim Guan Eng hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa pemberian Bantuan Sara Hidup (BaSaH) kepada golongan bujang akan dikembalikan seperti mana pemberian BR1M kategori bujang berjumlah RM450 ketika pentadbiran kerajaan BN dahulu. Buat permulaan, jumlah BaSaH kategori bujang ini adalah RM100 dan akan dibuat suatu kajian untuk menentukan jumlah yang sepatutnya.
Kita memang tahu kerajaan PH adalah kerajaan ujikaji, kerajaan eksperimen atau kerajaan masih dalam kajian, tetapi bagi bantuan BR1M kategori bujang ini, ianya telah terbukti membantu mereka yang memerlukan sejak ianya mula diperkenalkan pada tahun 2013.
Tidak perlu lagi membazir masa atau sumber untuk membuat kajian baru. Tan Sri Muhyiddin, Timbalan Pengerusi Pakatan Harapan sendiri pastinya lebih tahu tentang perkara ini kerana beliau sendiri pernah menjadi Pengerusi Jawatankuasa Khas Kabinet bagi menangani kenaikan kos sara hidup pada tahun 2014 ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri. Jadi rasanya tidak perlu lagi dibuat kajian tentang perkara ini.
Kerajaan PH tidak perlu berbohong lagi kononnya kedudukan kewangan negara dalam keadaan kritikal. Jika lihat peruntukan Belanjawan 2019 berjumlah RM316.55 bilion, jumlahnya adalah jauh lebih besar dari peruntukan tahun 2018 yang dibuat oleh BN iaitu RM282.25 bilion.
Anggaran hasil negara bagi tahun 2019 juga , sekalipun jika tidak mengambil kira RM30 bilion dividen khas Petronas adalah hampir sama dengan kutipan pada tahun 2018 iaitu sekitar RM230 bilion.
Jadi tidak timbul langsung kerajaan tiada duit. Lagipun, sampai bila kerajaan PH nak guna alasan yang sama? Rakyat pun dah bosan.
Kembalikan bantuan RM450 untuk golongan bujang sekarang!
REAKSI NAJIB NILAI RM100 BSH UNTUK ORANG BUJANG
Selama ini, kita sering kritik kerajaan PH untuk mengembalikan bayaran BR1M untuk orang bujang.
Baru Ahad lalu, saya tulis lagi bahawa BR1M untuk orang bujang sepatutnya RM600 untuk tahun lepas dan RM650 untuk tahun ini.
Tiba-tiba, seorang Menteri PH berjanji di dalam satu ceramah di Semenyih semalam untuk meminta Guan Eng untuk kembalikan BR1M untuk orang bujang.
Hari ini, Guan Eng bersetuju serta-merta walaupun ini dalam tempoh kempen PRK.
Tiba-tiba, ini bukan lagi rasuah seperti yang PH pernah tuduh BN berkali-kali.
Negara bukan lagi bankrap dengan cerita dongeng hutang RM1 trilion.
Bukan juga melanggar peraturan SPR dan etika pilihanraya.
Bukan rasuah pilihanraya.
BERSIH pun akan bisu kerana ahli BERSIH sudah dipilih menjadi lembaga pengarah SPR minggu lepas.
Untuk PH, semuanya suci.
Tak apalah.
Asalkan anak-anak muda yang memerlukan akan dapat sekurang-kurangnya RM100, walaupun bukan lagi RM450 seperti dahulu atau RM650 untuk tahun ini jika masih di bawah BN.
Angkat sahaja jika dibayar tetapi undi BN dalam PRK.
PH dan Guan Eng tentu akan tambah BR1M jika mereka terus rasa tertekan.
Sumber dari KakiRoket & THEKLASIK
Carian Ke Post Ini:jarh2gThe post Kerajaan Umumkan BSH RM100 Untuk Orang Bujang. Ini Reaksi Najib Sebaik Tahu Jumlah Tersebut appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/kerajaan-umumkan-bsh-rm100-untuk-orang-bujang-ini-reaksi-najib-sebaik-tahu-jumlah-tersebut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Golongan Bujang Harus Bersyukur Terima Bsh Rm100 Dari Kerajaan Ph

Golongan Bujang Harus Bersyukur Terima Bsh Rm100 Dari Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 364 hits
Berita baik untuk golongan bujang di Malaysia apabila Menteri Kewangan YB Lim Guan Eng mengumumkan Bantuan Sara Hidup untuk golongan tersebut dikembalikan Kementerian Kewangan akan membuat bayaran RM100 kepada setiap individu yang terdaftar...
Selepas Najib Bangkitkan Di Semenyih Hari Ini Kerajaan Ph Umum Bantuan Bujang Rm100

Selepas Najib Bangkitkan Di Semenyih Hari Ini Kerajaan Ph Umum Bantuan Bujang Rm100

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 426 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Pakatan Harapan hari ini membuat kejutan apabila Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mengumumkan pemberian Batuan Sara Hidup berjumlah RM100 kepada orang bujang yang berdaftar dalam pangkalan data BSH2018 Menurut Li...
Br1m Bujang Rm450 Dikatakan Rasuah Bsh Rm100 Itu Maqasid Syariah Ke

Br1m Bujang Rm450 Dikatakan Rasuah Bsh Rm100 Itu Maqasid Syariah Ke

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 300 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak menempelak seorang menteri yang pernah menganggap bantuan sebagai rasuah tetapi kerajaan turut memberi RM100 kepada orang bujang BR1M Bujang RM450 Dikatakan Rasuah BSH RM100 Itu Maqasid Syariah Ke
Berita Baik Orang Bujang Dapat Bsh Rm100

Berita Baik Orang Bujang Dapat Bsh Rm100

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 505 hits
PUTRAJAYA Kerajaan mengumumkan Bantuan Sara Hidup sebanyak RM100 untuk golongan bujang yang belum berkahwin dan yang bekerja tetapi berpendapatan rendah Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata sebagai permulaan pembayaran RM100 akan disalurka...
Adakah Bujang Oku Tidak Perlu Bayaran Bsh Najib

Adakah Bujang Oku Tidak Perlu Bayaran Bsh Najib

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 258 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak mempertikaikan keputusan kerajaan yang menetapkan beberapa kategori yang tidak layak menerima bayaran fasa pertama Bantuan Sara Hidup 2019 Menurut tangkap layar yang dimuat naik oleh Najib dalam laman Facebook bel...
Bsh Rm100 Untuk Kategori Bujang Dibayar Hujung Mac

Bsh Rm100 Untuk Kategori Bujang Dibayar Hujung Mac

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 467 hits
BSH RM100 Untuk Kategori Bujang Dibayar Hujung Mac Semalam menteri kewangan telah mengumumkan bahawa individu bujang yang berpendapatan kurang dari 2K ada menerima Bantuan Sara Hidup yang berjumlah RM100 Bayaran tersebut akan dimasukan teru...
Kerajaan Ph Umum Bantuan Sara Hidup Rm100 Untuk Golongan Bujang

Kerajaan Ph Umum Bantuan Sara Hidup Rm100 Untuk Golongan Bujang

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 333 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan memutuskan untuk mengembalikan semula Bantuan Sara Hidup kepada golongan bujang sebanyak RM100 kepada individu yang berdaftar dalam pangkalan data BSH 2018 Bayaran tersebut akan dibuat pada hujung bulan Mac 2019 dan di...
Rm100 Cukup Untuk Orang Bujang Kata Penyokong Ph

Rm100 Cukup Untuk Orang Bujang Kata Penyokong Ph

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 666 hits
SEORANG penyokong Pakatan Harapan menyifatkan bantuan sara hidup sebanyak RM100 sebagai satu nilai yang munasabah untuk golongan bujang Manurut Shamsul Omar dengan nilai RM100 itu orang bujang dapat mengisi minyak motosikal selama setahun R...
Kerajaan Ph Teruskan Agenda Jual Aset Negara Yang Dikumpul Bn Najib

Kerajaan Ph Teruskan Agenda Jual Aset Negara Yang Dikumpul Bn Najib

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 369 hits
Kerajaan PH telah meneruskan agenda mereka untuk jual aset negara yang dikumpul pada masa kerajaan BN IHH Berhad telah dijual oleh Khazanah kepada Jepun pada bulan November lalu dengan harga RM8 42 bilion Syarikat telco M1 juga telah dijual...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance