Kerajaan Tumbang Kerajaan Kekal


 
Ketika anda baca artikel ini mungkin kerajaan pimpinan Muhyiddin Yassin sudah tumbang kerana Belanjawan 2021 yang dibentangnya gagal melepasi pengundian terakhir.
Rang Undang-undang Perbekalan itu dijadual dibentangkan untuk bacaan kali ketiga di Dewan Rakyat hari ini. Mungkin ketika artikel ini dibaca pengundian akan, sedang, atau sudah dilaksanakan.
Jika Belanjawan 2021 tidak diluluskan Dewan Rakyat, kerajaan tumbang.
Tetapi mungkin juga ia lulus dan kerajaan ini kekal. Segala kemungkinan.
Saya paparkan dua senario ini kerana artikel ini ditulis semalam yakni sehari sebelum pengundian djadual diadakan.
Dan satu jam sebelum saya menulis ini, bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengadakan sidang media bersama pemimpin veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah, untuk mengumumkan kerjasama yang mereka jalin dan menawarkan khidmat bagi “menyelamat negara yang ditadbir kerajaan lemah”.
Kata Mahathir (semalam) ada kemungkinan kerajaan Muhyiddin jatuh (hari ini) lalu beliau menggesa semua ahli Dewan Rakyat memikirkan kepentingan rakyat, ketepikan fahaman parti politik masing-masing, dan mengundi menurut pendirian sendiri, dan bukannya terikat dengan arahan atau kemahuan parti.
Saranan yang sememangnya amat bagus. Bagaimanapun menurut penganalis politik, Sivamurugan Pandian, ini juga satu usaha mendapat sokongan ramai ahli Dewan Rakyat dan untuk menubuhkan kerajaan baharu.
Bagi Oh REi Sun pula, seorang lagi penganalis politik, “kedua-dua pemimpin veteran itu meramalkan kerajaan akan tumbang dan mereka menawarkan diri sebagai perdana menteri dan timbalan perdana menteri”.
Mahathir pada sidang akhbarnya beberapa kali menegaskan langkah beliau dan Tengku Razaleigh bukan mengenai jawatan PM atau Timbalan PM mahu pun menteri. Kata beliau apa yang dilakukan “semata-mata untuk rakyat yang sedang menderita dan marah dengan kerajaan yang ada sekarang”.
Namun Mahathir juga berkata jika Belanjawan 2021 lulus “Muhyiddin akan terus menjadi kerajaan dan kita akan mempunyai kerajaan yang lemah dengan majoriti tipis”.
Benar. Sokongan milik kerajaan di Dewan Rakyat amat tipis. Ada pihak percaya Muhyiddin hanya ada 112 daripada 222 ahli Dewan Rakyat Yang menyokongnya. Dengan tindakan Tengku Razaleigh duduk sepentas bersama Mahathir sokongan itu semakin tipis. Sebagai wakil UMNO dan oleh kerana ada pemimpin UMNO duduk dalam kerajaan Perikatan Nasional, Tengku Razaleigh dianggap “terpaksa” menyokong kerajaan. Anggapan itu jelas meleset sekarang.
Hakikatnya kerajaan yang punya sokongan tipis tentulah kerajaan lemah sekali gus menyaksikan suasana politik kucar-kacir dan keadaan negara tidak stabil. Ini yang dialami masa kini. Keadaan seperti ini tidak pernah berlaku sebelum ini.
Bagaimana begini jadinya? Bagaimana negara terjerumus dan terperangkap dalam keadaan sebegini?
Bagi saya semuanya bermula apabila BN kalah PRU-14 dua tahun lalu. Pihak yang kalah yang tidak pernah menjangka akan kalah bertekad mahu berkuasa semula. Satu tekad yang tidak salah untuk ditanam dalam diri.
Lalu mereka khususnya UMNO berikrar akan berubah, menggubal strategi baharu, berusaha keras, dan bangkit semula untuk memenangi PRU-15. Bagus. Sememang itulah caranya.
Akan tetapi UMNO atau sebahagian pemimpinnya bertindak cuba mengambil jalan pintas. Mungkin untuk menunggu lima tahun sebelum pilihan raya diadakan suatu jangka masa yang teralu lama. Mereka ingin dapatkan semula kuasa yang hilang secepat mungkin. Maklumlah kuasa dimiliki sekian lama dan UMNO mendapati dirinya sukar hidup sebagai orang hilang kuasa dan hidup sebagai pembangkang bukan pemerintah.
Maka seawal Oktober 2018 iaitu lima bulan selepas PRU-14, ada pemimpin UMNO sudah mula “mendedahkan “ Ahli Parlimen UMNO dan BN sudah mengadakan pertemuan dengan Mahathir, yang ketika itu pengerusi PPBM, untuk “membincangkan penggabungan” dan juga ada antara mereka yang diberitakan masa itu mahu bertemu PKR.
Kita tahu PPBM dan PKR ketika itu berada dalam Pakatan Harapan bersama DAP dan Amanah mentadbir negara.
Namun kita diberitahu langkah UMNO itu ialah demi “menyelamatkan orang Melayu”. Malah Hishamuddin Hussein antara pemimpin kanan UMNO mengaku beliau bertemu Mahathir “untuk menyelamatkan orang Melayu dan negara”.
Seorang lagi pemimpin UMNO, Khaled Nordin, juga pernah bercakap mengenai kemungkinan wujudnya gabungan baharu membabitkan UMNO, MCA, MIC, parti Sarawak, dan gabungan parti Sabah, serta PKR.
Khaled menamakan gabungan itu “Pakatan Malaysia” dan mendakwa ada mengutus surat kepada Muhyiddin selaku presiden PPBM untuk memaklumkan apa yang sedang dirancang.
Perang psikologi? Untuk memecahkan PH? Mungkin. Tetapi itu bermakna mahu merampas kuasa atau mengambil alih kerajaan tanpa menunggu pilihan raya .
Pada Disember 2019 satu mesyuarat yang dikatakan “sulit” tetapi media seolah-olah “dibenar” menghidu diadakan di kediaman Azmin Ali, yang masa tu timbalan presiden PKR dan menteri dalam kerajaan pimpinan Mahathir.
Mesyuarat dihadiri Ahli Parlimen UMNO dan PKR. Ia dikatakan dirancang bersama oleh Azmin dan Hishamuddin. Ramai percaya mesyuarat diadakan untuk memastikan Mahathir tidak berundur sebagai perdana menteri dan halang Anwar Ibrahim mengambil alih .
Kita disajikan juga dengan laporan tentang penglibatan PAS dalam beberapa gerakan politik termasuk mahu membawa ke Dewan Rakyat usul undi percaya untuk Mahathir. Pelbagai langkah lain timbul. Semuanya, kata pemerhati poltik, bertujuan melemah malah memporak perandakan PH.
Februari lalu, seperti kita tahu, berlaku Langkah Sheraton membabitkan pembangkang ketika itu dan pihak dalaman PH sendiri.
Dan kita pun berada dalam keadaan yang kita saksikan sekarang. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/12/kerajaan-tumbang-kerajaan-kekal.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Kno

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Perak Pimpinan Ahmad Faizal Azumu Tumbang Mb Tewas Undi Percaya

Kerajaan Perak Pimpinan Ahmad Faizal Azumu Tumbang Mb Tewas Undi Percaya

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 277 hits
December 4 2020 Ahmad Faizal Azumu IPOH Pentadbiran Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu tumbang apabila gagal memperoleh sokongan majoriti wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri apabila usul percaya terhadapnya undi secara belah bahagi pa...
Sah Menantu Hadi Kekal Exco Kerajaan Negeri Perak

Sah Menantu Hadi Kekal Exco Kerajaan Negeri Perak

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 199 hits
December 15 2020 Kedua dua bekas exco PAS dalam pentadbiran Ahmad Faizal Azumu dilantik semula oleh kerajaan Perak bawah Saarani Mohamad daripada UMNO Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria dan ADUN Selama yang juga menantu Abdul Hadi Awang A...
Kerajaan Pn Tidak Stabil Menang Hanya 3 Undi Jika 4 Mp Tidak Hadir Pn Boleh Tumbang

Kerajaan Pn Tidak Stabil Menang Hanya 3 Undi Jika 4 Mp Tidak Hadir Pn Boleh Tumbang

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 244 hits
Ahli Parlimen Tanjung Karang Tan Sri Noh Omar mengakui kerajaan di bawah pimpinan Perikatan Nasional lemah dan tidak stabil Menurut Noh Omar perkara itu disedari sejak awal penubuhan PN apabila melihat kepada kedudukan majoritinya Lebih tig...
Kerajaan Perak Tumbang Mb Gagal Dapat Sokongan Adun

Kerajaan Perak Tumbang Mb Gagal Dapat Sokongan Adun

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 183 hits
Kerajaan Perak Tumbang MB Gagal Dapat Sokongan ADUN Pentadbiran Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu tumbang apabila gagal memperoleh sokongan majoriti wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri apabila usul percaya terhadapnya diundi secara b...
Doc Dan Li Ada Asas Yang Kuat Kerajaan Muhyiddin Akan Tumbang Esok Kadir Jasin

Doc Dan Li Ada Asas Yang Kuat Kerajaan Muhyiddin Akan Tumbang Esok Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 196 hits
Wartawan veteran A Kadir Jasin berkata ada sesuatu di sebalik sidang media bersama dua ahli politik veteran Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah di Kuala Lumpur hari ini Katanya kedua dua mereka yang pernah bersama dalam kabinet ...
Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 225 hits
160 total views 160 views today KUALA LUMPUR 4 Dis UMNO berpendirian bahawa kerajaan Perikatan Nasional di Perak mesti dikekalkan kerana undi percaya yang dikemukakan pada persidangan Dewan Undangan Negeri hanya melibatkan jawatan Menteri B...
Tiga Adun Pas Sekadar Tidak Sertai Kerajaan Baharu Umno Atau Pun Tak Sokong Langsung

Tiga Adun Pas Sekadar Tidak Sertai Kerajaan Baharu Umno Atau Pun Tak Sokong Langsung

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 264 hits
KUALA LUMPUR Seorang veteran UMNO tertanya adakah PAS sekadar tidak akan sertai kerajaan baharu pimpinan parti Melayu itu atau tidak akan juga menyokong kerajaan pimpinan parti itu Bekas menteri Tan Sri Shahrir Samad menimbulkan hal itu sel...
Nazri Cadang Umno Bentuk Kerajaan Perak Dengan Pkr Dan Pan Tolak Pas

Nazri Cadang Umno Bentuk Kerajaan Perak Dengan Pkr Dan Pan Tolak Pas

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 334 hits
Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mencadangkan sebuah kerajaan baharu ditubuhkan di Perak susulan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan dalam Dewan Undangan Negeri negeri itu Nazri juga me...
Nazri Aziz Cadang Umno Amanah Dan Pkr Tubuh Kerajaan Di Perak

Nazri Aziz Cadang Umno Amanah Dan Pkr Tubuh Kerajaan Di Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mencadangkan sebuah kerajaan baharu ditubuhkan di Perak susulan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan dalam Dewan Undangan Negeri negeri itu ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Polisi Wanti Wanti Konten Kreator Soal Uu Ite Buntut Galih Loss Ditangkap Ini Isinya

Kondom Berserakan Di Rth Wijaya Kusuma Jakarta Barat Diduga Jadi Praktik Prostitusi Terselubung

Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi