Kerajaan Tiada Data Ramal Jangkitan Covid 19




Kerajaan tiada data ramal jangkitan Covid 19Oleh: Redzuan RF8 MediaMay 20, 2021ShareKerajaan Perikatan Nasional (PN) jelas gagal belajar daripada pengalaman menghadapi virus maut Covid 19 sejak setahun lalu kerana tidak mempunyai data pergerakan masyarakat.
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim berpendapat, pihak kerajaan sepatutnya telah memiliki data mobiliti rakyat dan boleh menentukan bilakah peningkatan jangkitan harian Covid seterusnya.
“Langkah kerajaan menangani Covid dilihat hampir sama (sejak tahun lalu) walaupun keadaan berubah dan cara merebaknya berubah. Kita harus tanya mengapa Covid nampak merebak?
“Pihak berkuasa biasanya menjangka 2 – 3 minggu ketinggalan. Misalnya apabila ada kelonggaran pergerakan seperti balik kampung dan sebagainya kes akan meningkat.
“Sebelum itu, bila ada sekatan tegas kontak antara masyarakat jauh menurun tetapi apabila dilonggarkan kes meningkat. Sepatutnya tiap-tiap minggu kita tahu (dapat menjangka).
“Kita hairan seolah-olah ada kejutan dan kerajaan panik. Padahal kes ini boleh dijangka. Tiga minggu sebelum peningkatan jumlah pesakit Covid positif, kita boleh jangka,” kata Anwar dalam satu siaran langsung Facebook.
Menurut Ahli Parlimen Port Dickson itu, tanpa data menyeluruh (big data) maka tindakan kerajaan mengenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara ‘borong’ ke atas semua kawasan akhirnya tidak menyelesaikan masalah.
Malah katanya, menambahkan kesukaran kepada masyarakat luar bandar apabila sekolah yang tidak terjejas Covid ditutup. Sedangkan pelajar tidak mempunyai kemudahan mencukupi untuk belajar dari rumah.
“Kalau kita tidak guna pengalaman setahun lalu maka kita menghadapi masalah lebih besar. Kita tidak ada data mencukupi, maka tidak boleh kita tekanan PKP kepada semua. Saya beri contoh Cameron Highlands, Gua Musang, Baling, Sabak Bernam umpamanya tidak terlalu terkesan. Tetapi diborong semua. Orang di kampung yang tiada kes merebak didera dengan peraturan yang sama seperti kes di sekitar kota.
“Perlu ada persefahaman jelas dengan pergerakan masyarakat, hubungan antara manusia dan mengapa perlunya pambatasan sosial serta vaksin, kerana kalau kita tidak tegas dalam hal ini keadaan akan menjadi tidak terkawal.
“Tindakan yang diambil untuk satu negeri kerana kurang kefahaman kes-kes terperinci juga bermasalah. Kita buat keputusan semberono. Sekolah ditutup, pasar ditutup dan sebagainya. Padahal ada sekolah di kawasan pedalaman yang tidak terkesan. Jadi dalam hal sedemikian perlu ada tindakan yang lebih arif tentang fakta,” kata Anwar.
Mengulas situasi Covid 19 yang mendadak tinggi di Selangor, beliau berkata hal itu kerana banyaknya ujian saringan dilakukan.
Katanya, tidak bermakna di negeri lain jangkitan kurang. Sekiranya negeri lain juga membelanjakan peruntukan untuk saringan percuma sebagaimana Selangor, barangkali kes yang dicatat akan sama tingginya.
“Kita harus jelaskan penambahan di Selangor kerana jumlah ujian saringan bertambah. Semalam yang disaring 3,000. Hari ini yang disaring 3,900 sekurang-kurangnya.
“Maknanya bertambah kerana di kawasan lain jauh berkurangan (ujian saringan). Kes Covid bertambah ini menjadi masalah dan kurang kawalan. 9 daripada 10 kes, iaitu 89.1% ialah sporadik, tercetus tanpa dapat dikesan dari mana.
“Oleh itu saringan (seluruh negara) mesti ditambah. Jangan ambil contoh Selangor kerana saringan inisiatif Kerajaan Negeri. Jadi kalau melihat kecuaian ini, saya anggap ia kecuaian (kerajaan PN) dalam menangani masalah ini,” katanya lagi.
Statistik Covid 19 mencatat jumlah tertinggi dalam sejarah semalam apabila kes jangkitan harian mencecah lebih 6,000 dengan jumlah di Selangor sahaja melebihi 2,000 kes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/kerajaan-tiada-data-ramal-jangkitan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenaikan Jangkitan Covid Di Johor Perlu Tindakan Segera Kerajaan Pusat

Kenaikan Jangkitan Covid Di Johor Perlu Tindakan Segera Kerajaan Pusat

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 202 hits
Kerajaan Persekutuan perlu memfokuskan isu jangkitan pandemik Covid 19 di Johor yang semakin meningkat Bagi ADUN Semerah Mohd Khuzzan Abu Bakar jangkitan terkini sekitar 600 kes baharu sehari wajar dipandang berat oleh Kerajaan Negeri dan K...
M 039 Sia Berdepan Gelombang Ketiga Jangkitan Covid 19 Lebih Mencabar Pm Muhyiddin

M 039 Sia Berdepan Gelombang Ketiga Jangkitan Covid 19 Lebih Mencabar Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 249 hits
KUALA LUMPUR Malaysia berdepan dengan gelombang ketiga COVID 19 yang lebih mencabar susulan kemunculan beberapa varian baru yang meningkatkan kadar kebolehjangkitan wabak itu di negara tersebut Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata negar...
As Covid 19 Situation Worsens Anwar Flays Govt For Not Sharing Granular Data

As Covid 19 Situation Worsens Anwar Flays Govt For Not Sharing Granular Data

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 238 hits
Opposition leader Anwar Ibrahim has criticised the government for not sharing granular data on the Covid 19 pandemic which hampered the dissemination of information that could help people make informed decisions At an online press conferenc...
Sinovac S Covid 19 Vaccine Has Shelf Life Of Up To 2 Years Hsa Still Waiting For More Data

Sinovac S Covid 19 Vaccine Has Shelf Life Of Up To 2 Years Hsa Still Waiting For More Data

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 246 hits
SINGAPORE The Health Sciences Authority is still evaluating the safety and efficacy of the Sinovac vaccine and waiting for data from the manufacturer said Associate Professor Kenneth Mak on Tuesday Singapore received its first shipment o
Solat Aidilfitri Di Tanah Lapang Kurangkan Risiko Jangkitan Covid 19

Solat Aidilfitri Di Tanah Lapang Kurangkan Risiko Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 176 hits
Oleh Media Mulia Dr Mohd Asri Zainul Abidin PETALING JAYA Solat Aidilfitri di tanah lapang bukan sahaja merupakan satu sunnah bagi Nabi Muhammad s a w bahkan ia juga mengurangkan risiko jangkitan Covid 19 jika dibandingkan tempat tertutup M...
Vaksin Covid Jumlah Dos Berbeza Kerajaan Pn Wajib Jawab

Vaksin Covid Jumlah Dos Berbeza Kerajaan Pn Wajib Jawab

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 340 hits
Kerajaan Perikatan Nasional perlu segera menjawab dakwaan dua individu berbeza yang menerima vaksin Covid 19 dengan jumlah dos yang lebih kecil Menurut Ketua Pemuda Pakatan Harapan Shazni Munir Mohd Ithnin video yang tular di internet menda...
Malaysia Masuk Senarai 10 Negara Teratas Kadar Tertinggi Jangkitan Covid 19

Malaysia Masuk Senarai 10 Negara Teratas Kadar Tertinggi Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 256 hits
Malaysia telah menduduki tangga ke 10 dunia yang merekodkan kadar kes jangkitan tertinggi bagi setiap sejuta penduduk Data Universiti John Hopkins yang dikemaskini setakat 11 Mei lalu menunjukkan kes mingguan di Malaysia sudah melepasi Unit...
Kes Jangkitan Covid Lebih 4 000 Jangan Jadi India

Kes Jangkitan Covid Lebih 4 000 Jangan Jadi India

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 191 hits
Kes jangkitan Covid lebih 4 000 jangan jadi IndiaOleh May 08 202Kes Covid semalam yang mencecah 4 498 jangkitan sehari mengejutkan rakyat Malaysia Menurut Ahli Dewan Negeri Meru Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar kes yang tinggi itu menghampiri ...
Kerajaan Tipu Rakyat Tentang Covid

Kerajaan Tipu Rakyat Tentang Covid

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 192 hits
Sekarang dah jelas bahawa Covid 19 adalah angkara manusia khianat untuk mengurang kan bilangan penduduk di Dunia Ia adalah biological warfare Vaksin yang di reka ada lah rancangan segolongan tamak untuk memperkayakan diri mereka Jelas juga ...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

The Indian Dilemma In Kkb

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus