Kerajaan Perlu Lebih Bertanggungjawab Pertahan Pekerjaan



Kerajaan Melayu Perikatan Nasional diingatkan agar lebih bertanggungjawab memastikan pekerjaan kekal selepas Aidilfitri.
Baru-baru ini dalam tinjauan majikan, dilaporkan pembuangan pekerja secara agreasif akan bermula selepas cuti Hari Raya
Sehubungan itu, Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) menyarankan kerajaan mengambil langkah membantu majikan agar mereka dapat bertahan dan mengekalkan pekerja.
Pengarah Eksekutifnya Shamsuddin Bardan berkata, dana Program Pengekalan Pekerjaan (ERP) dari Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dengan bantuan sebanyak RM600 sebulan kepada pekerja yang menerima notis cuti tanpa gaji oleh majikan yang terjejas akibat Covid-19, tidak mencukupi untuk pekerja.
“Kerajaan perlu meningkatkan bantuan kepada majikan supaya majikan terus bernafas dan tidak gulung tikar semasa PKPB dan jumlah bantuan tunai yang disalurkan kepada majikan swasta masih terlalu kecil dan tidak memberi insentif yang sewajarnya untuk majikan mengekalkan pekerja-pekerja sedia ada,” katanya dipetik Malaysiakini.
Menurutnya, jumlah bantuan ERP terlalu kecil dan hanya mampu menampung 0.8 peratus sahaja dari jumlah pekerja formal di sektor swasta.
Sebaliknya, beliau berpendapat dana tersebut yang berjumlah RM240 juta itu sepatutnya ditambah lagi bagi menampung pekerja yang kemungkinan besar menghadapi kehilangan pekerjaan, iaitu dianggarkan sehingga dua juta pekerja.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai langkah yang sepatutnya diambil oleh kerajaan terhadap syarikat dan perniagaan terutamanya perusahaan kecil dan sederhana (PKS) supaya dapat bertahan sewaktu tempoh PKPB.
Semalam, bekas menteri kewangan Daim Zainuddin berkata kerajaan perlu memastikan jaminan perkerjaan dilindungi ketika kemelesetan ekonomi akibat wabak Covid-19.
Daim berkata, banyak syarikat dan perniagaan sedang berjuang untuk terus bertahan, dengan 68 peratus syarikat melaporkan pendapatan sifar selama PKP.
Sementara itu, Shamsuddin mencadangkan kerajaan menggunakan wang simpanan negara yang ketika ini menurutnya melebihi RM400 bilion untuk memastikan majikan dan pekerja mampu mengekalkan pekerjaan mereka sepanjang PKPB dan pasca PKPB.
“Walaupun semasa PKPB kebanyakan syarikat dibenarkan beroperasi, tetapi ia hanya dihadkan kepada 50 peratus kapasiti.
“Permintaan oleh pengguna dalam negeri amat lemah kerana pengguna tidak mempunyai keyakinan terhadap masa depan mereka yang dijangka tidak menentu dan lebih gemar menyimpan apa juga wang yang mereka ada daripada berbelanja.
“Syarikat yang mengekspot barangan ke pasaran antarabangsa juga menghadapi keadaan yang sama kerana negara-negara luar juga mengalami keadaan yang serupa di Malaysia.
“Ini adalah masanya untuk kerajaan membantu majikan dan pekerja kerana jika majikan telah gulung tikar memang lebih sukar untuk mereka memulakan semula perniagaan mereka,” katanya.
Selain itu, Shamsuddin juga menyarankan kerajaan mengurangkan kadar caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dibayar majikan kepada lima peratus.
Jelasnya, dengan cara itu, ia dapat membantu mengurangkan kos perniagaan dan menambah aliran tunai majikan.
Kata Shamsuddin lagi, pekerja yang ditamatkan perkhidmatan akan sukar memperoleh pekerjaan baru
kerana kebanyakan majikan sedang melaksanakan polisi pembekuan
pengambilan pekerja.
Justeru, katanya, kerajaan perlu memastikan majikan mampu mengekalkan pekerja,
“Sebagai contoh, kalau majikan ada dana untuk bayar gaji penuh untuk dua bulan sahaja, kita mesti mencari jalan bagaimana untuk membolehkan majikan itu membayar gaji sehingga enam bulan, dengan menggunakan dana yang sama.
“Sudah tentu ia memerlukan peraturan baru di mana majikan perlu diberi kebenaran untuk membayar kurang dari gaji penuh supaya ia boleh terus mengekalkan pekerja untuk tempoh yang lebih lama.
“Adalah amat penting untuk pekerja kekal dalam pekerjaan,” jelasnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27830

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pakatan Harapan Lebih Peka Harga Barangan

Kerajaan Pakatan Harapan Lebih Peka Harga Barangan

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 282 hits
Perbandingan ini jelas membuktikan Kerajaan PAKATAN HARAPAN peka dan prihatin serta mendengar keluhan rakyat yang terbeban lebih lebih ketika tiba musim perayaan yang memerlukan perbelanjaan yang banyak lapor Roketkini Justeru belum apa apa...
Terkini Kerajaan Lanjutkan Pkpb Sehingga 9 Jun Pastikan Usaha Perangi Covid 19 Lebih Berkesan

Terkini Kerajaan Lanjutkan Pkpb Sehingga 9 Jun Pastikan Usaha Perangi Covid 19 Lebih Berkesan

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 263 hits
Perdana Menteri berkata rata rata rakyat mahukan kerajaan terus mengambil langkah langkah yang wajar untuk memerangi wabak COVID 19 Foto Astro AWANIPUTRAJAYA Kerajaan mengambil keputusan untuk melanjutkan tempoh Perintah Kawalan Pegerakan B...
Balik Kampung Polis Arah Lebih 3 000 Kenderaan Patah Balik

Balik Kampung Polis Arah Lebih 3 000 Kenderaan Patah Balik

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 334 hits
MALAYSIAKINILebih dari 3 000 kenderaan diarah berpatah balik kerana cuba melakukan perjalanan rentas negeri untuk pulang ke kampung tanpa alasan munasabah semalam kata Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob Katanya jumlah itu meningkat lebih dua...
Covid 19 Lebih 5 25 Juta Korban 340 000 Seluruh Dunia

Covid 19 Lebih 5 25 Juta Korban 340 000 Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 357 hits
Sejak wabak itu mula meledak di China pada Disember lepas 5 260 970 kes sudah dilaporkan di 196 negara dengan 339 758 kematian dikaitkan dengan virus maut itu Gambar fail The Malaysian Insight 24 Mei 2020 JUMLAH kes Covid 19 di seluruh duni...
Pucuk Pimpinan Digesa Perbetul Pkr Elak Lebih Ramai Keluar Parti

Pucuk Pimpinan Digesa Perbetul Pkr Elak Lebih Ramai Keluar Parti

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 286 hits
May 23 2020 1 37 PMSeorang ahli Parlimen PKR dipercayai akan mengumumkan keputusan keluar parti hari ini manakala sumber dalaman parti itu berkata beberapa lagi ahli Parlimen akan menjadi wakil rakyat bebas PETALING JAYA Dua pemimpin PKR te...
Ironi Psbb Pria Ini Mengaku Lebih Takut Tak Punya Baju Lebaran Ketimbang Mati Terkena Corona

Ironi Psbb Pria Ini Mengaku Lebih Takut Tak Punya Baju Lebaran Ketimbang Mati Terkena Corona

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 248 hits
Pemerintah telah mengambil kebijakan untuk melakukan Pembatasan Sosial Berskala Besar Kebijakan ini diambil guna mengurangi penyebaran Covid 19 agar tidak makin meluas Namun fakta dilapangan menunjukkan masih banyaknya orang yang berkerumun...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars