Kerajaan Gagal Tok Mat Andaikan Dapat Pulih Umno



#Kerajaan Gagal : Tok Mat Andaikan Dapat Pulih Umno | Cakap-cakap mengenai “kerajaan gagal” yang tersebar di media sosial mendedahkan keperluan kepimpinan politik yang berkebolehan, kata penganalisis yang menggesa pemimpin Umno supaya mengetepikan perbalahan dalaman mereka, sekali gus menamakan individu tepat untuk memimpin parti itu

Mereka berkata, tanda pagar terbaru di media sosial, iaitu KerajaanGagal, menunjukkan rakyat mencari-cari pemimpin yang berkebolehan untuk memulihkan semula ekonomi dan menangani lonjakan kes jangkitan Covid-19, terutamanya selepas kerajaan berjanji untuk mengurangkannya menjelang Mei ini.

“Tetapi angka jangkitan terus bertambah,” kata felo Majlis Profesor Negara, Jeniri Amir

“Ini menunjukkan strategi kerajaan tidak berkesan dan komitmen serta strategi lebih tepat diperlukan bagi mengurangkan kes Covid-19 dan memperbaiki keadaan ekonomi,” katanya kepada FMT.
Jumlah jangkitan Covid-19 kini melebihi angka 2,000 kes walaupun pada Januari kerajaan menjangka jumlahnya akan menurun kepada dua angka.
#Kerajaan Gagal : Tok Mat Andaikan Dapat Pulih Umno Jeniri berkata, pemimpin Umno perlu mengetepikan “agenda politik peribadi” dan menamakan individu tepat untuk memimpin parti itu.
Beliau berkata, lebih lambat Umno melalui perubahan, maka parti itu akan menjadi lebih lemah.
“Perbalahan dalaman yang berlaku melumpuhkan Umno, terutama sekali dalam kalangan sesetengah menteri Umno dan anggota Majlis Kerja Tertingginya,” katanya.
Pilihan terbaik untuk mengetuai parti itu ialah pemimpin nombor duanya, iaitu Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan, yang popular dengan panggilan Tok Mat.
Jeniri berkata, orang Melayu mengharapkan hala tuju baharu dalam kepimpinan.
“Muka baharu akan menyegarkan semula parti, tetapi komitmen daripada pemimpin lain sangat diperlukan bagi memungkinkan perubahan berlaku.”
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi harus berjiwa besar dan melepaskan kedudukan itu kepada Tok Mat bagi memulakan perubahan dalam parti, kata beliau.
Zahid merupakan timbalan perdana menteri dalam Kabinet Najib Razak, namun beliau berdepan beberapa kes di mahkamah dan Umno memerlukan calon alternatif.
Kenapa Tok Mat?
Jeniri berkata, Tok Mat mampu membawa perubahan dalam Umno dan juga kerajaan kerana beliau diterima oleh semua, termasuk kumpulan minoriti.
“Kenyataan beliau mengenai ekonomi dan politik selari dengan harapan ramai orang,” katanya, selain menambah bahawa di Sarawak, Tok Mat menjadi pilihan untuk memimpin Umno.
“Rakyat Sarawak memandang tinggi Tok Mat. Kami melihatnya sebagai individu yang mampu menyatukan semua orang dan memulihkan ekonomi,” katanya.
Jeniri berkata, ahli Umno sedar mengenai rekod cemerlang Tok Mat sebagai menteri besar Negeri Sembilan, selain memimpin dan menstabilkan parti itu ketika Zahid bercuti enam bulan pada 2018.
“Beliau berjaya memimpin Umno dengan kenyataan yang masuk akal sepanjang enam bulan itu,” katanya.
Mohamad kini adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau untuk penggal keempat.
Pengalaman 20 tahun beliau dalam dunia korporat dilihat sebagai faktor penyumbang utama kepada kejayaan kepimpinannya.
#Kerajaan Gagal : Tok Mat Andaikan Dapat Pulih Umno Antara dasar penting yang pernah dilaksanakannya ialah mengehadkan tempoh jawatan exco negeri kepada dua penggal.
Semasa kepimpinan beliau, kadar pertumbuhan ekonomi negeri ialah masing-masing sebanyak 5.2% dan 6.2% pada 2011 dan 2012.
Sebelum pilihan raya umum 2018, Mohamad berkata, beliau telah mengurangkan hutang kerajaan negeri kepada Putrajaya daripada RM2 bilion kepada RM700 juta, menambah rizab tunai kepada RM500 juta dan menggubal pelan pembangunan 30 tahun negeri.
Kartini Aboo Talib dari Universiti Kebangsaan Malaysia berkata, Umno tidak akan bertahan, melainkan parti itu melalui perubahan.
“Kenapa tidak beri peluang kepada Tok Mat? Beliau boleh memulihkan maruah dan integriti yang sangat diperlukan oleh Umno sekarang. Beliau diterima oleh semua kaum, selain tidak berdepan apa-apa kes di mahkamah,” katanya kepada FMT.
#Kerajaan Gagal : Tok Mat Andaikan Dapat Pulih Umno Beliau berharap Umno tidak melengahkan pembaharuan yang sangat diperlukan oleh parti itu, selain membuat persiapan bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Penganalisis sosio-politik Awang Azman Pawi berkata, rakyat akan menilai parti politik berdasarkan calon mereka.
“Rakyat mahukan pemimpin yang sederhana dan boleh bergaul mesra dengan mereka. Tok Mat ada sifat itu. Beliau tidak sombong,” katanya.
Bagaimanapun Tok Mat perlu bertanding di kerusi Parlimen sekiranya beliau mahu memimpin Umno dalam pilihan raya umum akan datang. - fmt














BERMINAT? BERIKLAN DI WEB ADDIN. SILA KLIK LINK DIBAWAH..
http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/

                                                                                Iklan  





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.addindeen.com/2021/04/kerajaan-gagal-tok-mat-andaikan-dapat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Motif Umno 3 0 Bukan Tolak Zahid Tok Mat Sahaja Dakwa Pemimpin Umno

Motif Umno 3 0 Bukan Tolak Zahid Tok Mat Sahaja Dakwa Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 264 hits
April 12 2021 Pemimpin Umno yakin motif utama kumpulan yang mahukan pemilihan parti itu disegera bukan sekadar mahu membuang Datuk Seri Ahamd Zahid Hamidi dan Datuk Seri Mohamad Hassan tetapi ada agenda lebih besar Motif mereka bukan semata...
Mengapa Umno Pemimpin Bn Masih Bersama Kerajaan Gagal Soal Najib

Mengapa Umno Pemimpin Bn Masih Bersama Kerajaan Gagal Soal Najib

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 269 hits
Mengapa Umno pemimpin BN masih bersama kerajaan gagal soal Najib nbsp Dikemas kini 13 minit yang lalu Diterbitkan pada 18
Hubungan Umno Pas Baik Masih Cium Mulut Tok Mat

Hubungan Umno Pas Baik Masih Cium Mulut Tok Mat

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 182 hits
UMNO akan mendapatkan penjelasan lanjut daripada PAS berhubung perkara berkenaan ketika Mesyuarat Jawatankuasa Induk MN yang akan datang Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan memberitahu beliau tidak tahu jika rundingan kerusi ant...
Pemimpin Umno Gesa Tok Mat Ganti Zahid Sebagai Presiden

Pemimpin Umno Gesa Tok Mat Ganti Zahid Sebagai Presiden

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 289 hits
April 7 2021 Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Abdul Aziz menjadi tokoh baru Umno yang secara terbuka menggesa penyingkiran Ahmad Zahid Hamidi sebagai presiden Selain penentangan sejumlah pemimpin parti satu rakaman audio menunjukkan perbin...
Tok Mat Says Umno Polls In August If Ge15 Not Held Then

Tok Mat Says Umno Polls In August If Ge15 Not Held Then

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 214 hits
Umno party elections will be held in August this year if the impending general election is not held then says party deputy president Datuk Seri Mohamad Hasan Utusan Malaysia reported Mohamad or more commonly known as Tok Mat saying if the e...
Apa Manfaat Gabungan Celcom Digi Kerajaan Perlu Bertindak Kata Tok Mat

Apa Manfaat Gabungan Celcom Digi Kerajaan Perlu Bertindak Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 257 hits
Kerajaan perlu meminta penjelasan Celcom Digi entiti yang terbentuk menerusi penggabungan operasi telekomunikasi Axiata Group Bhd dan Telenor ASA sama ada gabungan itu mampu menguntungkan pengguna selain meningkatkan kebolehsaingan industri...
Najib Hairan Mengapa Umno Bn Masih Sokong Kerajaan Pn

Najib Hairan Mengapa Umno Bn Masih Sokong Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 318 hits
April 18 2021 4 07 PMNajib Razak berkata beliau mula menyedari niat kerajaan PN tidak betul apabila ia pertama kali mencadangkan darurat dan Parlimen digantung pada Oktober 2020 tanpa berbincang dengan Umno PETALING JAYA Najib Razak hairan ...
Persoalannya Siapa Calon Pm Bn Tok Mat Atau Ismail Sabri

Persoalannya Siapa Calon Pm Bn Tok Mat Atau Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 154 hits
BAHA M ISAAdakah Umno pasca PAU 2020 sudah bersedia menghadapi PRU 15 Jika benar siapakah calon perdana menteri bagi Barisan Nasional Ini terutama selepas kesepakatan Pakatan Harapan mencalonkan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai...
Puteri Umno Anggap Mahathir Sebagai Penasihat Kerajaan Pn

Puteri Umno Anggap Mahathir Sebagai Penasihat Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 199 hits
Seorang pemimpin sayap wanita muda dalam Umno menyifatkan Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penasihat kerajaan Perikatan Nasional Exco Puteri Umno Malaysia Dr Masliha Harun berkata demikian ketika mengulas ke...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Pakej Berpantang Suraya Mothercare Di Oversea Rasai Pengalaman Terbaik Berpantang Tradisional Meskipun Di Luar Negara

Pertubuhan Generasi Digital Malaysia Menandatangani Mou Bersama Empat Rakan Sekutu Bangunkan Industri Digital

Siapkan Anak Ke Sekolah Okey Ke

Smiles Reimagined A Day In The Life Of Calgary S Premier Denture Centre

Beyond Dentures The Heart And Soul Of Calgary S Transformative Dental Haven

Ydp Agong Saya Bukan Patung Ikut Segala Kata Kehendak Menteri