Kerajaan Akan Perkenal Pasport Malaysia 10 Tahun


Umum mengetahui bahawa pasport Malaysia sebelum ini adalah tempoh 5 tahun, Kini pasport Malaysia 10 tahun akan diperkenalkan oleh KDN. Ia adalah merupakan satu penambahbaikan untuk memberi kemudahan kepada rakyat Malaysia khususnya untuk mereka yang ingin ke luar negara.
Perkara ini mendapat sambutan positif daripada rakyat Malaysia yang mana pasport Malaysia 10 tahun akan memberi kelebihan seperti boleh menikmati tempoh yang lama sebelum pembaharuan passport baharu.
Berkenaan Pasport Malaysia 10 Tahun Akan Diperkenalkan Mengenai Pasport Malaysia Kerajaan Akan Perkenal Pasport Malaysia 10 Tahun 19 Pasport Malaysia ialah pasport yang dikeluarkan bagi rakyat Malaysia oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) iaitu untuk maksud perjalanan ke negara-negara yang dibenarkan kecuali mendapat kelulusan khas dari negara terlarang.
Pengeluaran pasport dan dokumen perjalanan, bagaimanapun hanya sah untuk maksimum sehingga lima tahun sahaja bagi masuk dan keluar dari Malaysia serta perkara yang berkaitan terletak di bawah Akta Pasport 1966.
KDN Laksana Kajian Memanjangkan Tempoh Pasport Malaysia Kerajaan Akan Perkenal Pasport Malaysia 10 Tahun 20 Kementerian Dalam Negeri (KDN) merancang untuk melaksana kajian bagi memanjangkan tempoh sah laku pasport kepada 10 tahun. Menteri KDN, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, Kajian menyeluruh akan dilakukan dengan mendapatkan beberapa maklum balas daripada pelbagai pihak.

Menurut Datuk Seri Saifuddin, kajian itu dibuat selepas mempertimbangkan pelbagai negara dari rantau Asia Tenggara seperti Indonesia, Thailand, Filipina dan Singapura yang telah memperkenalkan tempoh sah laku pasport mereka sehingga 10 tahun.
Pihak KDN percaya mereka boleh mendapatkan maklumat daripada tinjauan dan membuat keputusan dasar mengenai keperluan tempoh pasport 5 tahun hingga 10 tahun. Walaubagaimanapun, keutamaan diberikan kepada aspek penyelidikan terlebih dahulu.
Cadangan untuk Pasport Malaysia 10 Tahun Melalui Kesatuan Perkhidmatan Imigresen Semenanjung Malaysia (KPISM) telah mengesyorkan tempoh sah laku pasport Malaysia antarabangsa (PMA) ditambah daripada lima kepada 10 tahun dengan caj bayaran sewajarnya.
Presiden KPISM, Ajeet Singh Gurbax Singh, mengatakan lebih 100 negara di dunia sudah memperkenalkan pasport antarabangsa yang mana tempoh sah lakunya adalah sehingga 10 tahun.
Bahkan banyak negara dunia ketiga juga mengeluarkan pasport untuk tempoh 10 tahun. KPISM mencadangkan pengeluaran pasport Malaysia 10 tahun dengan kadar bayaran yang sewajarnya sahaja.
Menurutnya lagi, untuk buku pasport dengan muka surat sedia ada boleh digunakan, namun hanya tambah tempoh sah laku saja. Perkara ini juga akan menjimatkan kos kerajaan disamping menambah hasil negara. Pasport Malaysia sedia ada untuk tempoh lima tahun dikekalkan dan rakyat juga mempunyai pilihan.
Senarai Negara Pasport Sah Laku 10 Tahun Terdapat beratus negara telah memperkenalkan tempoh sah laku selama 10 tahun. Kini tiba negara Malaysia untuk pasport Malaysia 10 tahun untuk turut serta bersama negara-negara dibawah:
Albania Algeria Andorra Argentina Armenia Australia Austria Azerbaijan Bahamas Bangladesh Barbados Belarus Belize Bosnia dan Herzegovina Botswana Brazil Bulgaria Burma (Myanmar) Cambodia Canada Chile China Colombia Costa Rica Croatia Cyprus Czech Republic Denmark Dominica Ecuador El Salvador Estonia Fiji Finland France Gabon Georgia Germany Greece Grenada Guatemala Guyana Haiti Honduras Hungary Iceland India Indonesia Ireland Israel Italy Jamaica Japan Kazakhstan Kenya Kosovo Kyrgyzstan Laos Latvia Lebanon Lithuania Luxembourg Macedonia Madagascar Malawi Malta Mauritius Mexico Moldova Monaco Mongolia Montenegro Mozambique Nepal Netherlands New Zealand Nicaragua Norway Pakistan Panama Papua New Guinea Paraguay Peru Philippines Poland Portugal Qatar Romania Russia Saint Kitts and Nevis Saint Vincent and the Grenadines San Marino Serbia Seychelles Singapore Slovakia Slovenia Solomon Islands South Africa South Korea Spain Sri Lanka Suriname Sweden Switzerland Tajikistan Tanzania Thailand Tonga Trinidad and Tobago Turkey Turkmenistan Tuvalu Ukraine United Kingdom United States Uruguay Uzbekistan Vanuatu Vatican City Venezuela Vietnam Zambia Zimbabwe Dengan inisiatif kerajaan perkenal pasport Malaysia 10 tahun akan dapat membantu pelancong Malaysia untuk keluar negara. Ia merupakan cadangan yang baik untuk kerajaan teruskan yang mana memberi banyak kelebihan kepada rakyat dan negara. Diharapkan proses Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk memperkenalkan pasport Malaysia 10 tahun dipermudahkan dan mengambil masa yang singkat untuk diluluskan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/pasport-malaysia-10-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Malaysia Akan Mengadakan Kaji Selidik Mengenai Tempoh Sah Laku Pasport 10 Tahun

Kerajaan Malaysia Akan Mengadakan Kaji Selidik Mengenai Tempoh Sah Laku Pasport 10 Tahun

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 219 hits
Putrajaya akan melakukan tinjauan dan mengumpulkan maklum balas mengenai cadangan yang boleh menyebabkan Kementerian Dalam Negeri melanjutkan tempoh sah pasport Malaysia kepada 10 tahun Pengumuman ini datang selepas Menteri Dalam Negeri Dat...
Kerajaan Perkenal Beras Putih Malaysia Madani Dengan Harga Rm30 Bagi 10kg

Kerajaan Perkenal Beras Putih Malaysia Madani Dengan Harga Rm30 Bagi 10kg

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 182 hits
Berita gembira untuk rakyat Malaysia Kerajaan umum beras putih Malaysia Madani dengan harga RM30 bagi sekampit beras 10KG Ini adalah merupakan inisiatif kerajaan untuk mewujudkan keseimbangan dan meringankan beban para rakyat dengan menjaga...
Ruu 355 Gagal Dibentang Pas Bakal Dibentang Kerajaan Perpaduan Tahun Ini

Ruu 355 Gagal Dibentang Pas Bakal Dibentang Kerajaan Perpaduan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 206 hits
Rang Undang undang Mahkamah Syariah yang menjadi bahan polemik politik parti pembangkang Pas kerana cuba dibentang melalui usul persendirian oleh Ahli Parlimen Marang Hj Hadi Awang namun tidak diusik langsung sepanjang parti itu berkuasa pa...
Nurul Izzah Mengakhiri Kemarau Emas Dalam Perlumbaan Keirin Wanita Selama 12 Tahun Bagi Malaysia

Nurul Izzah Mengakhiri Kemarau Emas Dalam Perlumbaan Keirin Wanita Selama 12 Tahun Bagi Malaysia

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 173 hits
KUALA LUMPUR Pelumba trek negara Nurul Izzah Izzati Mohd Asri mencipta kegemparan dengan mengakhiri kemarau emas selama 12 tahun dalam acara keirin wanita untuk Malaysia di Kejohanan Basikal Trek Asia 2024 di New Delhi India hari ini Pelumb...
39 Tahun Menyamar Jadi Rakyat Malaysia

39 Tahun Menyamar Jadi Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 234 hits
Meor Riduwan Meor Ahmadam hmetro com myMelaka Guna Mykad palsu sejak 39 tahun lalu dan menikmati pelbagai kemudahan seperti warganegara Malaysia termasuk memiliki lesen memandu Kelicikan lelaki disyaki warga Filipina itu berakhir apabila di...
Gadis 21 Tahun Dari Malaysia Mendedahkan Bagaimana Ibunya Mengunci Dia Di Rumah

Gadis 21 Tahun Dari Malaysia Mendedahkan Bagaimana Ibunya Mengunci Dia Di Rumah

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 166 hits
IBU bapa ASIA dikenali kerana ketat kepada anak anak mereka Tetapi seberapa ketatnya adalah baik apabila ia berkaitan dengan parenting Seorang wanita muda Malaysia telah meluahkan pada laman Twitter secara anonim bahawa ibunya menghalangnya...
Warga Malaysia Tegur Orang Asing Yang Buang Sampah Di Klcc Semasa Tahun Baru Cina

Warga Malaysia Tegur Orang Asing Yang Buang Sampah Di Klcc Semasa Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 206 hits
Cutinya waktu perayaan memang peluang terbaik untuk orang orang melancong ke tempat tempat yang ramah pelancong Tetapi selain berseronok adalah penting bagi orang ramai untuk menjaga kebersihan persekitaran supaya orang lain juga dapat meni...
Malaysia Catatkan Pelaburan Disahkan Sebanyak Rm329 5 Bilion Pada Tahun 2023 Pm

Malaysia Catatkan Pelaburan Disahkan Sebanyak Rm329 5 Bilion Pada Tahun 2023 Pm

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 231 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa Malaysia mencatatkan pelaburan yang diluluskan sebanyak RM329 5 bilion pada tahun 2023 iaitu 23 0 peratus lebih tinggi daripada pada tahun 2022 dan merupakan pelaburan yang dilulus...
Gambaran Penuh Reptilia Seperti Naga Berusia 240 Juta Tahun Seperti Yang Didedahkan Saintis

Gambaran Penuh Reptilia Seperti Naga Berusia 240 Juta Tahun Seperti Yang Didedahkan Saintis

papar berkaitan - pada 24/2/2024 - jumlah : 156 hits
Bernama DpaIlustrasi Dinocephalosaurus FOTO AgensiLondon Fosil reptilia marin Dinocephalosaurus orientalis yang dikatakan berusia 240 juta tahun buat pertama kali dapat digambarkan sepenuhnya hasil penyelidikan saintis lapor Agensi Berita J...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941