Malaysia Catatkan Pelaburan Disahkan Sebanyak Rm329 5 Bilion Pada Tahun 2023 Pm




Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa Malaysia mencatatkan pelaburan yang diluluskan sebanyak RM329.5 bilion pada tahun 2023, iaitu 23.0 peratus lebih tinggi daripada pada tahun 2022, dan merupakan pelaburan yang diluluskan tertinggi dalam sejarah negara ini.
Daripada jumlah pelaburan tersebut, pelaburan asing menyumbang sebanyak 57.2 peratus berbanding dengan pelaburan dalam negeri sebanyak 42.8 peratus.
“Prestasi cemerlang ini disokong oleh peningkatan sebanyak 35.1 peratus untuk pelaburan dalam negeri dan 15.3 peratus untuk pelaburan asing,” katanya dalam kenyataan media hari ini.
Anwar menegaskan bahawa landskap pelaburan negara yang menunjukkan prestasi yang sangat menggalakkan juga mencerminkan pemulihan dan pemulihan semula ekonomi sepanjang pentadbiran kerajaan Madani selama lebih dari setahun.
“Secara tidak langsung, ini merupakan tanda bahawa dasar pro-pelaburan dan pro-perniagaan yang mesra-majikan yang dilaksanakan melalui pendekatan sepanjang kerajaan telah berjaya dalam meningkatkan keyakinan pelabur,” katanya.
Jumlah pelaburan yang diluluskan melibatkan 5,101 projek dan berpotensi mencipta lebih dari 127,000 peluang pekerjaan baru bagi rakyat dan negara.
Sektor perkhidmatan mencatatkan pelaburan tertinggi, menyumbang lebih separuh atau 51.1 peratus daripada jumlah pelaburan yang diluluskan sebanyak RM168.4 bilion, diikuti oleh sektor perkilangan sebanyak RM152.0 bilion (46.1 peratus) dan industri utama sebanyak RM9.1 bilion (2.8 peratus).
Mesyuarat MPN No. 2/2024 juga membincangkan arah halaju pelaburan digital negara, sejajar dengan pembangunan ekonomi digital yang berkembang pesat dan merupakan antara sektor ekonomi utama dalam memperkuat agenda pelaburan negara.
Ekonomi digital Malaysia yang menyumbang 23.2 peratus kepada KDNK pada tahun 2021, dijangka meningkat kepada 25.5 peratus menjelang tahun 2025.
Bagi tempoh 2021-2023, sejumlah 396 projek berkaitan digital telah diluluskan dengan nilai pelaburan sebanyak RM128.9 bilion, termasuk projek yang diluluskan melalui Jawatankuasa Nasional Pelaburan (NCI).
Pelaburan dalam projek digital dijangkakan mencipta pekerjaan bagi 36,553 warganegara tempatan.
Antara pelaburan digital yang diluluskan adalah untuk data centre, komputasi awan, pengendalian data, analisis data besar, dan kecerdasan buatan.
Kehadiran syarikat digital global yang terkenal dan pemimpin pasaran global di Malaysia juga memberikan isyarat penting bahawa negara ini mempunyai daya tarikan dan ekosistem pelaburan digital yang kondusif.



Source link
The post Malaysia Catatkan Pelaburan Disahkan Sebanyak RM329.5 Bilion pada tahun 2023 – PM appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/malaysia-catatkan-pelaburan-disahkan-sebanyak-rm329-5-bilion-pada-tahun-2023-pm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pendapatan Allianz Malaysia Hampir Menyentuh Angka Rm5 Bilion Lab Naik Sebanyak 19

Pendapatan Allianz Malaysia Hampir Menyentuh Angka Rm5 Bilion Lab Naik Sebanyak 19

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 256 hits
Allianz Malaysia Berhad telah mengumumkan hasil kewangan bagi tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2023 dengan kumpulan mencatatkan pendapatan insurans sebanyak RM4 94 bilion mewakili peningkatan sebanyak 11 8 dari tahun sebelumnya...
39 Tahun Menyamar Jadi Rakyat Malaysia

39 Tahun Menyamar Jadi Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 170 hits
Meor Riduwan Meor Ahmadam hmetro com myMelaka Guna Mykad palsu sejak 39 tahun lalu dan menikmati pelbagai kemudahan seperti warganegara Malaysia termasuk memiliki lesen memandu Kelicikan lelaki disyaki warga Filipina itu berakhir apabila di...
Pekerja Malaysia Di Singapura Mengalami Masalah Membayar Bil Hospital Sebanyak Rm 16 000

Pekerja Malaysia Di Singapura Mengalami Masalah Membayar Bil Hospital Sebanyak Rm 16 000

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 87 hits
Seorang pekerja migran di Singapura terlibat dalam kemalangan kereta yang serius pada awal Januari Kos rawatan perubatan yang tinggi telah mencipta satu situasi yang sukar Pesakit tersebut bernama Mohd Izwan Yusof mengalami masalah untuk me...
Contoh Ucapan Hari Merdeka Atau Hari Kebangsaan Ke 66 Tahun 2023

Contoh Ucapan Hari Merdeka Atau Hari Kebangsaan Ke 66 Tahun 2023

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 178 hits
Bulan Ogos dikenali juga dengan bulan Kemerdekaan Pada 31 Ogos setiap tahun kita akan meraikan Hari Kebangsaan Jadi detik ini pastinya ucapan Hari Merdeka banyak dikongsikan terutamanya kita sebagai rakyat Malaysia Hari Kemerdekaan atau kin...
Belanjawan Singapura 2024 Defisit S 3 6b Dilaporkan Dalam Tahun Kewangan 2023

Belanjawan Singapura 2024 Defisit S 3 6b Dilaporkan Dalam Tahun Kewangan 2023

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 154 hits
Meskipun koleksi pendapatan tahun kewangan 2023 melebihi jangkaan Singapura mengalami defisit fiskal sebanyak S 3 6 billion kata Menteri Kewangan Lawrence Wong dalam Dewan Rakyat semalam Defisit 2023 adalah kira kira 0 5 peratus daripada KD...
Lhdn Malaysia Tax Relief Resident Individual 2023

Lhdn Malaysia Tax Relief Resident Individual 2023

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 270 hits
Taxes the ever present buzzkill Whether you re a seasoned pro or a newbie navigating tax season can be daunting Here I help you uncover valuable savings with LHDNM tax reliefs using our guide and handy infographic Claim what s rightfully yo...
Gadis 21 Tahun Dari Malaysia Mendedahkan Bagaimana Ibunya Mengunci Dia Di Rumah

Gadis 21 Tahun Dari Malaysia Mendedahkan Bagaimana Ibunya Mengunci Dia Di Rumah

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 94 hits
IBU bapa ASIA dikenali kerana ketat kepada anak anak mereka Tetapi seberapa ketatnya adalah baik apabila ia berkaitan dengan parenting Seorang wanita muda Malaysia telah meluahkan pada laman Twitter secara anonim bahawa ibunya menghalangnya...
Nurul Izzah Mengakhiri Kemarau Emas Dalam Perlumbaan Keirin Wanita Selama 12 Tahun Bagi Malaysia

Nurul Izzah Mengakhiri Kemarau Emas Dalam Perlumbaan Keirin Wanita Selama 12 Tahun Bagi Malaysia

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 132 hits
KUALA LUMPUR Pelumba trek negara Nurul Izzah Izzati Mohd Asri mencipta kegemparan dengan mengakhiri kemarau emas selama 12 tahun dalam acara keirin wanita untuk Malaysia di Kejohanan Basikal Trek Asia 2024 di New Delhi India hari ini Pelumb...
Kerajaan Malaysia Akan Mengadakan Kaji Selidik Mengenai Tempoh Sah Laku Pasport 10 Tahun

Kerajaan Malaysia Akan Mengadakan Kaji Selidik Mengenai Tempoh Sah Laku Pasport 10 Tahun

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 148 hits
Putrajaya akan melakukan tinjauan dan mengumpulkan maklum balas mengenai cadangan yang boleh menyebabkan Kementerian Dalam Negeri melanjutkan tempoh sah pasport Malaysia kepada 10 tahun Pengumuman ini datang selepas Menteri Dalam Negeri Dat...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei